ISDT SC-620 500W lader

Ik meet met de multimeter:
Cel 1 - 4.15
Cel 2 - 4.20
Cel 3 - 4.20
Cel 4 - 4.21
Cel 5 - 4.20

Met de lipo checker:
Cel1 - 4.157
Cel 2 - 4.209
Cel 3 - 4.207
Cel 4 - 4.214
Cel 5 - 4.203
 
Als je ISDT een mail stuurt kan je een unlock code krijgen zodat je zelf kan kalibreren.

Dan kan je van je slechte dus weer een goede maken ;)
 
Dat klopt, heb ik reeds gedaan, je hoeft geen mail te sturen, je kunt het zo kalibrern.

Je gaat naar het laad programma, drukt de knop in kom je bij systeen settings.
Gaat naar systeem information, knop indrukken.
kom je bij het HW, BL, OS 2.1.0.14 en PN uit.
knop indrukken tot die piep zegt, en dat 3x doen.
Dan naar voltage calibation gaan, en een lipo aansluten.
Code invoeren die er boven staat en knop indrukken.
En dan kom je uit op de Voltage Calibration.
Daar in kun je cel voor cel de voltages veranderen.

Mvg

Will
 
Ah.. cool, wist niet dat dat ondertussen zo makkelijk was.

Dan is dat veranderd dan, denk dat ze bij ISDT gek werden van de emails :D

Heb een tijdje geleden een video voor de Reaktor 300W gemaakt, wel een andere lader maar principe van kalibreren blijft natuurlijk gelijk. Voor de geïnteresseerden:

 
Update : nog zeer tevreden over beide laders, ze hebben elk meer dan 110 ladingen gedaan. Het laden gaat prima en ook het balanceren gaat snel (bij goede lipo's is dat zowiezo nooit een probleem).
Enig nadeel is dat helaas ook na de laatste update het percentage van de 'capacitiet' van de lipo nog steeds niet klopt ...
Verder heb ik begrepen dat ze niet meer gemaakt worden, jammer, ik zou er best nog 2 willen hebben
 
..... Enig nadeel is dat helaas ook na de laatste update het percentage van de 'capacitiet' van de lipo nog steeds niet klopt ...
En dat zal ook na update nummer 1.000.000 nog steeds zo zijn. Hoewel nog door heel veel mensen wordt gedacht dat je aan de hand van de spanning die een accu "afgeeft" kunt bepalen hoe vol de accu is klopt dit niet.
Het enige dat een "capaciteitsmeter" kan doen is de spanning van de accu meten. Dat doen alle laders ook, dus ook deze lader. Wanneer er een spanning van 4,2V per cel wordt gemeten wordt er gesteld dat de accu 100% vol is. Als de spanning tot b.v. 4V per cel is gezakt zal er energie uit de accu gebruikt zijn en is de accu nog, laten we zeggen, 80% vol. Het vervelende is alleen dat dit maar een aanname is van de persoon die het programma voor de computer in de lader heeft geschreven. Hoe "vol" de accu in werkelijkheid is valt niet met enige zekerheid te zeggen.
Een tweede probleem is dat de spanning van een volle accu die een poos ongebruikt heeft gelegen iets zakt. Dit is een natuurkundig gegeven en dat zal je nooit kunnen oplossen.
Een accu die je gisteren hebt geladen is ook vandaag nog echt 100% vol maar als je hem op zo'n capaciteitsmeter of op de lader aansluit voor een meting zal die je weten te vertellen dat hij nog maar voor 90% vol is. Deze manier "capaciteitsmeting" is simpelweg onmogelijk.
Er is maar één manier om te bepalen hoe vol de accu is (was), dat is hem gebruiken en dan te meten hoe lang je hem kunt gebruiken. Stel dat je 10 minuten moet kunnen vliegen, rijden of varen op een volle accu. Wanneer je hem dan maar 5 minuten hebt kunnen gebruiken was de accu dus 50% vol. ;);)
 
Laatst bewerkt:
Ik zie je dit continue roepen Ernst, maar in het geval van Lipo´s kun je tamelijk precies de laadtoestand van de lipo dmv spanningsmeting bepalen.
Het is waar dat een gemiddeld goedkoop lipocheckertje niet nauwkeurig genoeg is om dit echt precies te doen.
Maar als je netjes en nauwkeurig meet, de lipo even tot ´rust´ laat komen na lading of ontlading, kun je de laadtoestand op een paar provent nauwkeurig bepalen door middel van spanningsmeting.
 
Helaas Gerben nog niet op 20% nauwkeurig!
Er is wel een manier maar die is behoorlijk omslachtig en kost de nodige tijd. Je zal namelijk per accu een tabel moeten gaan maken en dan de gemeten spanning met die tabel gaan vergelijken. Met een meter, wat voor meter dan ook, alleen de spanning meten is absoluut geen goede aanduiding voor de ladingstoestand van de accu.
 
Ernst, lees de literatuur er eens goed op na, je zit hier echt mis.

Aan de hand van de rustspanning van lipo's kan ik je tamelijk precies vertellen hoeveel er in een lipo ingeladen moet worden om deze vol te krijgen.
Bij 3.79V is dat bijvoorbeeld 55-60% van de capaciteit.
 
En met LiIon accu's gaat het nog beter. Die hebben een heel geleidelijke duidelijke ontlaad karakteristiek.
 
Back
Top