Isolerende laklaag verwijderen

Hallo alemaal vandaag heb ik een elektromotor uit elkaar gehaald en de spoel afgewikkeld om zo heel dun draad te krijgen.
Nu het volgende probleem hoe krijg ik die laklaag eraf want anders kan ik dit draadje nooit aan mijn ledjes vastsolderen.
Krabben met een mesje wil niet en afbranden met een brander is ook geen succes.
Als iemand suggesties heeft dan hoor ik dit graag.
Alvast bedankt.

Norwin

Dan is je mesje wel heel erg bot, moet echt wel kunnen daarmee. Ik doe het ook vaak met een klein vijltje, maar dan moet de draad niet te dun zijn. Heel dunne draad gaat ook goed als je het uiteinde insmeert met een kloddertje balsalijm en dan even laat branden (aansteken dus met een lucifer of een aanstekertje), daarna schoonkrabben.
Het solderen daarna moet je natuurlijk wel met het juiste soldeertin doen, harskernsoldeer is zeer geschikt :wink:

Afkrabben met een mesje of afbranden met een klein vlammetje is eigenlijk de enige manier waarop je de isolatie weg kan krijgen. Meestal is wegkrabben met een mesje de enige manier want vooral voor elektromotoren wordt vaak een isolatie gebruikt dat veel wamte kan verdragen. Wegbranden lukt dan vaak minder makkelijk. Wegbranden laat ook vaak verbrandde resten achter op het koperdraad waardoor goed solderen heel lastig wordt. Net als de truk met de lijm van Frank. De verbrandde resten kunnen het solderen erg lastig maken.
Je moet voor het vertinnen van de koperdraad een goed hete soldeerbout (400 tot 420°C) gebruiken en een goede kwaliteid harskensoldeer. In het ergste geval kan je ook soldeerpasta en soldeertin gebruiken maar dan moet je na het vertinnen van de draden de zaak eerst heeeeeeeel goed schoonmaken want anders zal de zaak gaan oxideren en dus kapot gaan.
Na het vertinnen van de draad kan je met een gewone soldeerbout en normale temperatuur (340 tot 360°C) de draden aan de led's solderen. Doe dat niet met die hete bout want dan kan je de led's heel makkelijk mollen. Ze kunnen niet erg best tegen grote hitte tijdens het solderen!

met een (echte!) aspirine pilletje, en dan met de soldeerbout de draad op de aspirine drukken, dan bijten de stoffen uit de aspirine de laklaag weg, in ieder geval, het schijnt te werken, dus ik zou zeggen, probeer het eens :)

Echte aspirine bevat acytylcalysyl zuur.
Dit is dan ook de werkzame stof om het weg te halen, echter ontzuur de boel goed met 97% alchohol!!

Okeetje en er is niet een zuur waarmee ik die laklaag kan verwijderen want dan ik iets nauwkeuriger te werk gaan denk ik.
Groetjes Norwin

Sorry eerst lezen dan antwoorden :oops:
Ik ga wel een beetje prutsen het draad is inderdaad erg dun 0,4 mm ongeveer.
Dus we gaan het proberen.

Back