Italeri 1/35 Pt-Boat RC conversie

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door reinaart, 12 jun 2014.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb weinig verstand van RC electronica vandaar mijn vraag, welke vaarregelaar moet ik hebben. Ik heb nog twee (7V) 380 motoren liggen en die wil ik voor het model inzetten. Kan ik deze regelaar gebruiken voor twee motoren of heb ik dan een andere nodig :

    Modelcraft Carbon series snelheidsregelaar Belastbaarheid 54 A / 35 A / 25 A Motorlimiet 20 turns (380-serie motoren) in de Conrad online shop

    Gewicht is uiteraard belangrijk voor dit project en bovenstaande weegt niet veel.

    Tenslotte vraag ik mij af of er geschikte roeren in de handel zijn voor dit model of moet ik die zelf maken (en wat is dan de beste oplossing). Alvast bedankt.

    Arjan
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Basic natuurkunde. Wat is het maximale vermogen dat deze motoren (samen) trekken? Dan moet je in ieder geval daarboven zitten met je regelaar.

    Je zult zelf roeren moeten maken of bestaande roeren moeten modificeren.
    Op schaal zijn de roeren van het model te klein.

    Verder staat er minimaal één bouwverslag van dit scheepje op het forum. Dat zou je kunnen opzoeken.
     
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Roel maar als ik iets wist van natuurkunde/electrotechniek had ik de vraag niet hoeven stellen.... Op de Robbe 380 motor staat 0,6 - 8 A maar of dat betekent dat 8 A het maximale vermogen is ? Zo ja komen de twee motoren samen op 16 A en zou de door mij voorgestelde regelaar (25 A) dit aan moeten kunnen :confused:.

    Ik heb al uitgebreid gezocht naar een bouwverslag van Italer's PT, ik kwam niet verder dan dit verslag dat vrij abrupt is afgebroken :

    italeri-elco-pt-boat-1-35-ombouw-naar-rc

    Heb elders op internet wel verslagen gevonden van modellen met 1, 2 en 3 motoren. Helaas worden motoren en regelaars niet met name genoemd en de gebruikte roeren (twee hebben bijgewerkte standaard messing roeren) heb ik bij Nederlandse handelaren tot dusver niet teruggevonden.

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Je regelaar kan het aan, dat zonder meer.
    Maar ik betwijfel of 2 x 380 een verstandige keuze voor dit scheepje is.
    In mijn eerste Schnellboot stonden 2 x Speed 400 en centraal een 380.
    Alleen die speed 400's hadden al genoeg power om zo'n schip een goede vaart te geven; met de 380 erbij ging hij véél te snel.
    De PT is kleiner, korter en breder; is nog meer een "glijder" dan de Schnellboot. Ik denk dat hij met 2 x 380 compleet uit z'n roer gaat lopen. Onbestuurbaar door de snelheid.
    Bovendien zijn 380's niet echt zuinig met stroom. Je hebt maar een klein scheepje, veel accu kan er niet in.

    Overigens kun je je kennis van natuurkunde en elektronica via Internet snel op een hoger niveau brengen, hoor. Da's mij ook gelukt.
     
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor je reactie Roel. Welke motoren zou jij aanbevelen, ook al vanuit het oogpunt van lager stroomverbruik? Ik heb nog twee (ongetwijfeld zwaar verouderde) Robbe Navy motoren liggen (3-6V, 015-2A, 11000 rpm) die ik ook eens zou kunnen proberen. Voordeel van deze is dat ze ook weer minder wegen dan de 380 motoren. Hierbij nog links naar de Italeri PT RC conversies die ik op het internet gevonden heb. Op-en aanmerkingen zijn uiteraard welkom :

    Versie met één motor en één aangedreven schroefas:
    Mind if I dock here? - Page 2 - Non-LSP Works - LSP Forums - Page 2

    Eén motor en twee aangedreven schroefassen:
    Italeri PT boat build - RC Groups

    Drie motoren:
    alad61 - Italeri's PT-109 to an RC model....

    In tegenstelling tot wat ik eerder meldde heb ik nog geen versie met twee motoren gezien.

    Groet,

    Arjan
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als je persé een duidelijk lager stroomverbruik wilt, zou ik overstappen op brushless motoren. Ik heb in mijn Schnellboot S139 2 stuks Robbe Roxxy als buitenste motoren liggen met 3 blads Raboesch schroeven met spitse naaf: gaan als de brandweer en verbruiken geen drol. Middelste motor is een Robbe Speed 500 voor langzame vaart. Maar goed: de Schnellboot is wat groter.
    Het nadeel van brushless motoren is echter: je moet voor elke motor een aparte regelaar gebruiken. Samen op één regelaar, zoals bij borstelmotoren gaat niet. Is dus duurder, zeker als je regelaars wilt hebben (en dat wil je!) die ook achteruit kunnen. Kijk uit met sets van brushlessmotoren en regelaars samen: dat zijn vaak vliegregelaars! (Kunnen alleen vooruit)
    Als je geen brushless wilt: gewone Speed 400's gebruiken. Niet duur, voldoende power. Schroefdiameter maximaal 30mm, liefst 25mm. Is genoeg voor een PT.

    De door jou opgegeven links heb ik bekeken:
    1e links: Mooie roertjes! Zo heb je meteen een voorbeeld hoe je je die zou kunnen maken. Sleuf in de roeras slijpen, sleuf in het roerblad, op elkaar zetten en solderen. Simpeler kan het bijna niet...

    2e links: NIET Doen. Niet twee assen via een vertraging aan één motor zetten. Zo te zien staat de cardanas zo scheef als een dronkelap de ochtend na carnaval, maar dit genereert heel veel lawaai en je hebt verlies in de overbrenging.

    3e link: Ook mooie roeren, bijna de goeie schroeven, maar zwaar overkill qua motoren. En de overbrenging van motoren naar schroefas middels een siliconenslang gaat niet, ik herhaal: NIET werken. Met die toerentallen slipt dat binnen een paar minuten door. Óf heel exact uitrichten en starre koppelingen gebruiken, of, als je dat niet goed kunt, (Robbe) dubbele cardankoppelingen gebruiken.

    Voor veel leesvoer over de ombouw van een statisch model naar een varend model: (Mits je genoeg vrije tijd hebt;))
    bouwverslag-8ste-schnellboot-flottille-italeri-1-35-a
    Vrijwel alle problemen (en heel veel oplossingen!!) worden behandeld.
    Oké, het gaat over Schnellboote, maar de "uitdagingen" zijn vrijwel hetzelfde...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie Roel, hier kan ik voorlopig mee vooruit :).

    Groet,

    Arjan
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nog een aanvulling: Type brushlessmotoren is: Robbe Roxxy 1820-12.
    Anders zoek je je helemaal kleurenblind.

    Type:
    Abmessungen: Ø 18 x 26 mm
    Gewicht ca.: 18 g
    Umdrehung / Volt: 2120 Umin/V
    Laststrom: max 6.5 A
    Spannung: 7-10 Volt

    De "Laststrom" bereikt je pas als je het motorasje in een bankschroef vastzet en stroom op de motordraden zet. Gemiddeld verbruik was bij mij ongeveer 1 Ah. (1 ampere per uur per motor)
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb de eerder genoemde modelcraft micro regelaar aangeschaft en twee Motraxx Fly 400-7 motoren (ik hou het voorlopig maar even bij klassieke borstel dingen ;)). Laatstgenoemde zijn meen ik een redelijk alternatief voor de Graupner 400 speed motoren die moeilijk meer te krijgen zijn (vergelijkbare technische gegevens wat stroomverbruik etc. betreft) .

    Ik ben nu tegen het volgende probleem aangelopen, de motoren maken een hels kabaal (een erg irritant gefluit waar de hond van op de loop gaat ;)). Ik heb het vermoeden dat dit te maken zou kunnen hebben met de Robbe ontstoringssets die ik vanmiddag op de motoren gesoldeerd heb. Volgens de gebruiksaanwijzing van de regelaar moet de motor ontstoord zijn maar mag dit geen Scholiky diode zijn. Nu heb ik geen flauw benul of de Robbe dingen nu dit soort diodes zijn ? Feit is dat ik met twee aangesloten 380 motoren, die niet ontstoord zijn, niet dit hinderlijke gefluit heb. Hoop dat iemand me hier wat zinnigs over kan zeggen.

    Groet,

    Arjan
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Fluiten de motoren met de regelaars er aan vast?
    Met andere woorden: heb je de zender, ontvanger, regelaars, motoren en accu aangesloten en bedien je de motoren via de zender?
    Zo ja, heeft het niets met de ontstoorsets te maken, maar met de (hoge) schakelfrequentie van de regelaars. Dié veroorzaakt dat irritante gepiep in de motoren. Heeft niets met ontstoren te maken.

    Een andere (hele stomsimpele misschien maar ik noem 'm tóch) oplossing is: een drupje naaimachineolie (dunne olie) op beide lagers van elke motor. Wellicht zijn de asjes niet goed ingelopen op de lagers...

    En over het ontstoren van motoren staat genoeg op het forum en bij de diverse handelaren op hun website.

    (Per motor 2 condensatoren van 47 Uf (Het teken wat ik door de U heb vervangen is door mijn PC niet zo ééntweedrie uit te spugen, maar het is Pico-Farrad o.i.d.) en één condensator van 100 UF.
    Die van 100 soldeer je over beide polen, de twee van 47 soldeer je elk met één poot aan een motorpool, het andere pootje aan de mantel van de motor. Klaar.)

    Nu het goeie nieuws: als je op 2,4 gHz vaart, heb je grote kans dat je je motoren niet eens hoeft te ontstoren, want 2,4 gHz is veel minder gevoelig voor de storingsimpulsen van de motoren...
    4 van mijn schepen varen "niet ontstoord" en zonder problemen.
     
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor de snelle reactie Roel. Ik heb alles (zender/ontvanger/regelaar) gewoon aangesloten en gebruik maar 1 regelaar voor de twee motoren, misschien dat daar dan toch het probleem in schuilt. Volgens de gebruiksaanwijzing is de regelaar bedoelt voor 1 motor. Wel vreemd dan dat het gefluit bij twee niet ontstoorde motoren (heb verschillende types getest) alleen bij weinig toeren te horen is en dan veel zachter dan bij de eerder genoemde ontstoorde Motraxx motoren. Ik heb de motoren geheel volgens voorschrift ontstoord (2x 100nF en 1x 47nF) dus daar kan het niet aan liggen. Olie biedt ook geen soelaas en helaas heb ik een 27 MHz zender/ontvanger. Afgezien van het hemeltergend gefluit lopen de motoren wel naar behoren, wel opvallend is dat de motoren achteruit harder lopen dan vooruit.

    Arjan
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dat lijkt me sterk. Mijn 1:200 Yamato heeft 4 schroeven. Bakboord en stuurboord worden elk door een aparte regelaar gevoed. en bovendien kan ik schakelen tussen de "binnenboordschroeven", de "buitenboordschroeven" of beiden. Qua geluid (het fluiten dus, waar deze (Speed 400) motortjes ook last van hebben, dankzij de elektronische regelaars, maakt het niets uit.

    Qua ontstoren nog een plaatje gevonden met wat afwijkende condensatortypes:

    Dat laatste kun je oplossen door de aansluitingen van je motoren naar je regelaar om te wisselen. Tenminste: ik neem niet aan dat je op je 27 mc-zender iets als "Servo reverse" hebt...:confused:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt maar weer Roel. Er zitten overigens wel degelijk servo reverse schakelaars op mijn antieke zender :). Ook als ik 1 van beide motoren uitschakel hou ik het gefluit. Nog twee waarschijnlijk volstrekt irrelevante suggesties van mijn kant. Kan het gefluit te maken hebben met de motorbedrading, ik heb namelijk nogal dikke draden gebruikt (afkomstig uit een 230 volt elektriciteitssnoer). Maakt het eigenlijk überhaupt uit hoe dik je motorkabels zijn? Tenslotte heb ik zelf motorsteunen uit aluminium gemaakt die nu contact maken met het motorhuis. Nog wat plaatjes die wellicht uitkomst bieden:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Ook ik gebruik regelaars waarbij de fluittoon optreedt in de motoren. Voor zover ik begrijp is het een samenspel van schakelfrequentie in de regelaar en karakteristiek van de motor, zoals aantal velden en wikkelingen. Ook de stand van de koolborstels ten opzichte van de magneten zou er mee te maken kunnen hebben. Het ontstoren van een motor had bij mij een invloed op het geluid. Dat de motor de ene kant op harder loopt dan de andere zou aan je regelaar(s) kunnen liggen. Er zijn regelaars, die vooruit meer vermogen leveren dan achteruit. Zenderkanaal reversen en motordraden wisselen, zoals Roel stelt en klaar ben je. In mijn Smit Finland met twee identieke regelaars en Bühler motoren, deed de ene regelaar meer dan de ander en was de volgasdetectie op de ander niet te bereiken. Pas later kwam ik er achter dat de zender per kanaal geen gelijke pulsbreedte gaf. Gelukkig zijn in mijn geval de fluittonen niet hinderlijk en bij meer dan half gas verdwenen. Gr. Klaas.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Arjan, dat is bekend snoer... Gebruik ik ook vaak voor de wat kleinere motoren. Is niet de oorzaak. Qua dikte van je snoeren is er één vuistregel: hoe sterker je motoren, hoe dikker de kern van je snoeren moet zijn. Dunne snoeren = veel verlies.

    Motorsteunen: prima werk. Misschien (als dat nog lukt) op een laagje TEC-7 er onder zetten om het geluid te dempen. (nu resoneert de complete romp mee als klankkast) Een lapje leer (als afvalstukje te koop bij een hakkenbar) wil ook nog wel eens helpen.
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Even een hele simpele vraag...
    Zijn de motortjes al ingelopen volgens de natte methode ??

    Dat wil nog weleens schelen in het piepen door het betere contact tussen koolborstel en collector.
     
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank voor de reacties heren. Ik denk dat geluidsisolatie zeker wel wat zal schelen maar naar aanleiding van het verhaal van Klaas begin ik te vrezen dat het wel eens aan die Motraxx motortjes kan liggen. Ik hoop van niet want dit waren relatief dure dingen (voor koolborstelmotortjes toch) en ik heb nergens andere motoren kunnen vinden met dezelfde specificaties als de Graupner speed 400. Ik had overigens twee van laatstgenoemde besteld en kreeg toen twee Aeronaut race 400 motortjes opgestuurd (Graupner dingen waren kennelijk niet meer te krijgen :(). Helaas zijn die Aeronaut dingen waarschijnlijk net zulke stroomvreters als de Robbe 380's. Niettemin zal ik zowel de Aeronaut als Robbe motortjes eerst eens in de steunen uitproberen. Dan weet ik of het aan de motortjes ligt en ook of plaatsing in de steunen het gefluit significant versterkt.

    edit: Zag net de reactie van heer Savage, nee, motortjes zijn niet echt ingelopen. Misschien moet ik gewoon nog wat geduld hebben totdat ze wat ingelopen zijn.

    Groet,

    Arjan
     
  18. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hoi Arjan,

    Gooi de motortjes eens in een glaasje water en voorzie ze van net genoeg stroom om ze te laten draaien , bij zulke motortjes is 1 of 2 ni-**cellen vaak al genoeg. Laat ze een poosje in het water draaien tot het water begint te kleuren. Daarna goed droogmaken en de lagers smeren.

    Grote kans dat het al iets zal schelen in het geluid als ze wat beter in zijn gelopen.
     
  19. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor de tip savage. Ik heb de twee motortjes uitgebouwd en eens laten draaien op een vloerkleedje. Het gefluit was toen bepaald een stuk minder dus het geluid werd inderdaad behoorlijk versterkt door het resoneren van de romp (zoals Roel al opmerkte). Ik denk dan ook dat ik met isolatie (er moet voor nooddrijfvermogen sowieso styropor aangebracht worden) een eind kom. Ik heb ook het idee dat het gefluit al minder is dan in het begin en dat kan best te maken hebben met het feit dat de motortjes intussen al wat ingelopen zijn. Nogmaals dank voor alle reacties.

    Groet,

    Arjan
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    Als beide motoren dezelfde kant op draaien (wat op de foto's het geval lijkt te zijn) en 'achteruit' sneller draaien dan vooruit, dan moeten de draden tussen regelaar en motor worden omgedraaid en eventueel de 'reverse' schakelaar op je zender omgezet worden.
    Je gebruikt dan namelijk de achteruit stand van de regelaar om vooruit te varen; veel regelaars hebben voor de achteruit minder Fets dan voor vooruit wat het verschil in toerental verklaart.
    Ook is zo'n regelaar achteruit minder zwaar belastbaar dan vooruit.

    Als beide motoren niet tegengesteld draaien, dan krijg je wel last van een sterke wielwerking, waardoor je moet tegensturen om rechtuit te kunnen varen; contra roterende props heffen dat 'probleem' op.

    Als de motoren tegengesteld draaien, dan moeten ze af fabriek neutraal getimed zijn, zodat ze beide kanten om even snel lopen.

    Het nat laten inlopen zorgt voor een beter contact tussen de koolborstels en de collector, zonder het gevaar van inbranden vanwege de minuscule contactpuntjes, die nagelnieuwe koolborstels altijd hebben.
    Betere prestaties en een langere levensduur zijn dan mooi meegenomen...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina