Italeri Vosper MTB - RC

Nu alleen nog een balans/gewicht test, denk ietsje te zwaar en iets teveel voorin. Hoewel het meeste toch achter het midden ligt. Vanavond maar eens het bad vullen.

uhhh zit nog geen dek op dus rustig aan, enkel dobberen voor de ideale waterlijn. Gezien de romp vorm heb ik geen idee hoe het gaat uitpakken.

Zender is eigenbouw, staat een oud draadje bij electro.

Goed heren, even gaan zitten, kopje koffie er bij, dolby surround op vol vermogen...
en als iemand nog een cameraman weet..........

En na te zijn bijgekomen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu alles (bijna) weer droog is de bevindingen:

Waar ik al bang voor was, hij ligt te diep naar voren, voor 1cm te diep achter 1cm te hoog. Zes potjes verf waren genoeg voor achter precies goed en voor -0,5cm. De power is uhm, ach... uuh..mm...tja... ruim voldoende zeg maar.

Wat ik ook merk is dat ie best met de boeg omhoog wil en dat is goed. Zowel het model als de echte hebben een klein kieltje op ±1/3 vanaf de boeg. De echte kon bijna de gehele neus uit het water liften en dat kieltje maakte 'm nog net bestuurbaar. Op schaal? vergeet het maar, ondanks roeren van over de 150% schaal heeft ie de neiging bij boeg omhoog gelijk te zwalken. Het is een klein bootje en in ideale verhouding moet ie erg licht in gewicht zijn, krijg je een snel wobbelig bootje, de extra massa en diepte maken het vaarbeeld denk ik stabieler, een beetje extra vermogen kan dan geen kwaad.

PS trouwens in het begin van het eerste filmpje zie je heel goed het vortex effect van de schroef met punt, de andere hebben geen punt en een roer voor hun snufferd.

Zodra hij een dek heeft en de rayonhoofden weer op de gesloten afdeling zitten gaan we het zien. De roer servo een waterdichtheids behandeling geven is wel een must geloof ik. Dat is behalve de toegang ook de reden dat de ESC voorin verhoogd zit, jammer voor de gewichts verdeling, maar ik voel aan mijn/het water dat het een veilige keuze is.

uhhh zit nog geen dek op dus rustig aan, enkel dobberen voor de ideale waterlijn. Gezien de romp vorm heb ik geen idee hoe het gaat uitpakken.

Als dat "dobberen" is, wil ik niet weten wat er gebeurt als je echt gas gaat geven...

Power genoeg, dat blijkt. En dat slingeren van de boeg zou best wel eens weg kunnen zijn op het grote water, je hebt in zo'n badkuip natuurlijk veel wervelingen, zeker met dit soort "roomkloppers" eronder. Dit is vergelijkbaar dat ik met een heli in de WC zou proberen te vliegen, dan drift die ook alle kanten op door de wervelingen van de eigen rotor, terwijl in wat meer open ruimte hij strak in de lucht blijft hangen.

Dat van de wervelingen klopt wel en daar hou ik ook rekening mee, maar het effect was veel groter als andere tests met bv de S100, die bleef in vergelijk redelijk stabiel.

De S100 is ook een stuk langer, en die heeft bij het achterschip natuurlijk ook een beste kiel om haar in bedwang te houden. Maar: mooie films!
Nu maar wachten tot het water weer vloeibaar is.
(de stapstenen worden dat overigens nooit):p

Schönes Model

Hallo Maarten,

schönes Model Dein Vosper. Im Wasser bei Vollgas geht das ziemlich gut ab. Toll gemacht. Auch die Ruderanlekung, die ja aufgrund des geringen Platzes etwas schwierig ist, hast Du sehr schön gelöst - mein Respekt :worship::worship:

FRAGE: Welche Brushless Motoren hast Du verwendet???? 1825 -15? oder andere?

Ich seh Dich spätestens im September :cool:

bis denn

Christian

Ik weet niet of dat ik het goed zeg,maar die cavitatie is prachtig om te zien.
Als je schroefbladen er maar niet af vallen:lol:

Groetjes,
Frankwin

Ach

Het is geen Vortex Shedding wat je ziet, want dan valt je hele boot uit elkaar en ook geen cavitatie (vacuum explosies....dus onderdruk) maar gewoon lucht bij de schroeven.
Ik vraag me af of het geheel niet f"cking overpowered is, ik zou er spoilers op zetten zodat het geen vliegboot wordt!. Verder wel leuk hoor!
grt
Hawser

Een paar W-atjes achter de hand hebben kan geen kwaad. Maar de echte test komt als dat ijsfeest over is. De ellende met brushless is dat motoren van kleiner vermogen ook kleiner en minder sterk gebouwd zijn en dus niet bedoeld voor in boten.

Vosper

De werf in Schiedam heeft na de Schnellboot nu een Vosper op stapel staan. Nog niet 100% zeker maar denk dat deze naast de S100 een statisch model wordt. Op het eerste gezicht ziet ook deze kit er weer mooi uit.

Het eerste wat me is opgevallen is dat de romp dik en zwaar is. Lijkt me veel steviger als de S100 romp. ook het dek is veel zwaarder in vergelijking met de s100 dekken.

Viel mij ook op, beter! Let wel dat mocht je voor RC gaan je bij elke inbouw controleerd of de dekken nog passen en niet bv iets naar buiten wijken. Dikker plastic duwt dan weer lastig op z'n plek dan dun. Ik had een miniem verschil met het achterste gedeelte, iets dat met een lijmtang weer goed kwam, koste toch wel een beetje kracht. Al met al een best stevig bootje en de ruimte binnenin is best aardig. De S100 is veel onhandiger wat dat betreft. Er zit in het dek een lichte bocht (erg licht) met het diepte punt onder de torpedo's dus lijm die erop als het dek (tijdelijk) vast zit aldaar anders komt ie daar iets omhoog. Bij een RC variant moet je het verwijderbaar deel met een spant oid fixeren in die vorm. De bocht is bijna niet te meten, kan ook zijn dat het dek iets te bol is aldaar, maar het viel mij op.

Back