IXIR

Hallo!

Wie heeft ervaring met de IXIR 125, een depron vliegende vleugel voor hellingzweven. Ik wil hem gaan bouwen, maar wil eerst wat ervaringen (bouwen en vliegen) weten.

Groet
Ruud

-----------------
what goes up...must come down.....
 
Ruud,

geen ervaring ermee. Dus even ge-Google'd.
Franse pagina's.
Als ik het goed begrijp met mijn camping-Frans heeft het ontwerp in een Frans RC-blad ooit gestaan. Ik denk dat je dus best wel iets goeds gaat bouwen.
Wat ik van 1 site begreep dat de bouwer er spijt van had dat hij de IXIR niet breder/groter heeft gemaakt, zodat hij nog een 3e servo had kunnen installeren. Dan had hij nog Flaps/Wölbklappen kunnen inbouwen.
Delta's en dergelijke zijn ook een favoriet van mij.
Wat deze fransman waarschijnlijk hier mee bedoelt te zeggen is dat het tijdens de vlucht soms prettig kan om de ailerons en flaps iets uitslag te geven ( 2 tot 4 % ) om een sneller of juist een langzaam thermiekprofiel te creeën. De ins-en-outs hiervan ken ik ook niet, daarvoor blijven de boeken en artikelen die ik voor het slapen lees, niet lang genoeg hangen.

Ik wens veel succes met de bouw.
 
Dag Ruud,

Met dit ding heb ik geen ervaring, maar ik vlieg al geruime tijd met een Wibros, niet te verwarren met een Pibros. Zo'n ding lijkt er behoorlijk op en heeft een iets kleinere span van 1 meter. Kijk op:

http://www.eldering.net/~pimpelmezen/wibros.htm

Ik heb em gebouwd met 2 x HS81 en 350 mAh NiCad en een Jeti Rex 5. een beetje zwaar dus (215 gram), maar alles past net in het profiel. Denk bij het plaatsen van de RC en batt om het zwaartepunt. Er hangt bij mij altijd nog iets van 20 gram lood aan de neus.

Lekkere gooi en smijtkist die alles kan en ook nog wel wat combat verdraagt. Vliegen op de helling gaat echt heerlijk en erg snel. Superbeweeglijk en degelijk ding. Wil wel wat wind onder de vleugels 4 a 5 Bft is ideaal, bij 3 blijft ie nog boven het duin, bij minder is het over.
Een van de weinige nadelen is een beetje instabiliteit om de top-as (een soort yaw-oscillatie) maar die vlieg je er wel uit. Het komt volgens mij omdat de vleugel nogal beperkte sweep heeft: de winglets zorgen voor richtingstabiliteit en die zitten in feiten te ver naar 'voren'.

Is een stuk sneller dan een Wibros en loopjes gaan makkelijker. Rollen is een beetje lastig maar gaat wel. Rugvlucht kun je volhouden tot je een ons weegt. Men zegt wel dat de kist moeilijk vliegt, maar ik kan dat niet beamen. Is echter geen echte beginnerskist.
Aandachtspunten zijn (echt) geringe uitslagen en een goede oog-hand coordinatie. Over de IXIR kan ik dus niet meepraten maar zo'n Wibros kan ik alleen maar aanraden, mits op de helling. Ik schrijf dit in deze thread, omdat ie toch wel veel op zo'n IXIR lijkt. In het vlakke land blijft mijn Wibros op de hoedenplank (waar ie ook nog eens heel soepeltjes op past).

Depron is nogal zacht en deukt gemakkelijk. Om het ding steviger te maken beplak ik em helemaal met 5 cm breed, dun transparant plakband. Met de bout op 120 graden kun je dat, na plakken, nog een beetje krimpen ook, zodat het gevaarte er strak uit gaat zien. Ik maak er (in tegenstelling tot de originele bouwbeschrijving) een balsa voorlijst op om een beetje vormvastheid en mooie ronding te hebben. Voor 5 Euro (ja, ex RC) maak je zo een geweldige hellingkletser, die bij mij altijd meegaat. Ugly met een hoge fun factor.
 
Hallo,

Ook ik kan je eigenlijk niets vertellen over de kist waar je naar vraagt. Wel kan ik je vertellen over de kist waarmee ik de duin onveilig maak. Een waartegen Peyter niet durft te combatten. Hij neemt het nog liever tegen een 2 metr zwever op van een klein kilo'tje. Ik vind het nog steeds zonde van zijn wingtips. Zelfs de meuwen vluchten voor de PIBROS....

afb3067.jpg



Eff een beetje on topic. Ik heb beide gevlogen en moet toegeven dat een netjes gemaakte wibros net wat lekkerder en sneller vliegt dan de pibros. De laatste heeft de neiging om achteruitgeblazen te worden met wanneer je aanduikt bij wat hardere wind. Tenzei je van plan bent een balsa kist te gaan bouwen zou ik eerder een wibros maken..

GRTN Frans
 
heb je de ixir nog gemaakt?
heb je er al mee gevlogen? foto's?
Heb je ook een paar links naar sites met tips over het bouwen?
 
Back
Top