Dag Ruud,
Met dit ding heb ik geen ervaring, maar ik vlieg al geruime tijd met een Wibros, niet te verwarren met een Pibros. Zo'n ding lijkt er behoorlijk op en heeft een iets kleinere span van 1 meter. Kijk op:
http://www.eldering.net/~pimpelmezen/wibros.htm
Ik heb em gebouwd met 2 x HS81 en 350 mAh NiCad en een Jeti Rex 5. een beetje zwaar dus (215 gram), maar alles past net in het profiel. Denk bij het plaatsen van de RC en batt om het zwaartepunt. Er hangt bij mij altijd nog iets van 20 gram lood aan de neus.
Lekkere gooi en smijtkist die alles kan en ook nog wel wat combat verdraagt. Vliegen op de helling gaat echt heerlijk en erg snel. Superbeweeglijk en degelijk ding. Wil wel wat wind onder de vleugels 4 a 5 Bft is ideaal, bij 3 blijft ie nog boven het duin, bij minder is het over.
Een van de weinige nadelen is een beetje instabiliteit om de top-as (een soort yaw-oscillatie) maar die vlieg je er wel uit. Het komt volgens mij omdat de vleugel nogal beperkte sweep heeft: de winglets zorgen voor richtingstabiliteit en die zitten in feiten te ver naar 'voren'.
Is een stuk sneller dan een Wibros en loopjes gaan makkelijker. Rollen is een beetje lastig maar gaat wel. Rugvlucht kun je volhouden tot je een ons weegt. Men zegt wel dat de kist moeilijk vliegt, maar ik kan dat niet beamen. Is echter geen echte beginnerskist.
Aandachtspunten zijn (echt) geringe uitslagen en een goede oog-hand coordinatie. Over de IXIR kan ik dus niet meepraten maar zo'n Wibros kan ik alleen maar aanraden, mits op de helling. Ik schrijf dit in deze thread, omdat ie toch wel veel op zo'n IXIR lijkt. In het vlakke land blijft mijn Wibros op de hoedenplank (waar ie ook nog eens heel soepeltjes op past).
Depron is nogal zacht en deukt gemakkelijk. Om het ding steviger te maken beplak ik em helemaal met 5 cm breed, dun transparant plakband. Met de bout op 120 graden kun je dat, na plakken, nog een beetje krimpen ook, zodat het gevaarte er strak uit gaat zien. Ik maak er (in tegenstelling tot de originele bouwbeschrijving) een balsa voorlijst op om een beetje vormvastheid en mooie ronding te hebben. Voor 5 Euro (ja, ex RC) maak je zo een geweldige hellingkletser, die bij mij altijd meegaat. Ugly met een hoge fun factor.