De F5j competitie 2014 is voorbij en dan ga ik toch terugblikken en vooruit denken aan 2015.
Met de Climaxx heb ik vanaf de eerste wedstrijden mezelf steeds kunnen verbeteren. Trots ben ik op het resultaat: 6e met een Voll-Holz kist. Ambitie om nr 1 te worden heb ik niet, wel heb ik de ambitie om steeds beter te worden in het modelzweven. Dat is gelukt, een heerlijk bij-effect van gezellige F5j-wedstrijddagen.
Gelukkig is er nog veel ruimte om te verbeteren want 1 ding is met de Climaxx niet mogelijk: lekker ver benedenwinds vliegen en terugkomen. Onmogelijk. Jaloers ben ik dan ook op de glasbakken waarmee dat wel lukt. Tegelijkertijd is het bouwen van je eigen kist vanaf tekening of bouwdoos voor mij meer dan de helft van mijn hobby. Glasbakken vallen voor mij daarom af. Ik zeg niet dat er niet ooit een zal komen, dan doe ik dat puur voor de zweefprestaties van zo'n kist.
Ik zoek dus een kist die beter kan steken, die ik zelf helemaal wil bouwen en van hout is. Dat vind ik toch wel het mooist. Ik heb nog gedacht aan het zelf bouwen van een Supra maar dat betekent zoveel nieuwe technieken tegelijk leren en investeren dat ik daarmee mijn doel voorbij streef. De Genoma 2 vind ik ook een prachtig toestel, voor F5j ontworpen, maar daarvan heb ik sterk de indruk dat die in Hollandsche condities niet tot zijn recht zal komen. Bovendien is de Climaxx bij thermisch weer en lichte wind al een prima kist.
Ik zoek dus iets wat mijn spectrum aanvult, een kist die ook bij wat meer wind nog goed terug steekt en zelf uit hout te bouwen is. Dat lijkt de BigFriendly te zijn. Moet eerlijk zeggen dat ik de vleugel en de opbouw daarvan mooi vind, evenals achterzijde romp met richting en hoogte. De romp zelf vind ik spuuglelijk maar je kan niet alles hebben... Op RC-Network is er een draadje met bouwverslag en wat meer data.
Spanwijdte, 4 meter
Gewicht prototype is zo´n 3,5 kg. Dat vind ik nogal wat. Vleugelbelasting volgens het draadje is dan zo´n 42,5 gram/dm2. Ook niet heel weinig. Tegelijkertijd is bij meer wind een beetje massa ook niet verkeerd.
Bepalend voor het kunnen steken is volgens mij vooral het profiel. Daar word in het draadje ook het een en ander over gezegd.
En dan is mijn vraag aan de experts hier wat jullie vooraf met deze data kunnen zeggen over het steekgedrag (en vlieggedrag) van deze grote vriendelijke zwevert...
Jacob
Met de Climaxx heb ik vanaf de eerste wedstrijden mezelf steeds kunnen verbeteren. Trots ben ik op het resultaat: 6e met een Voll-Holz kist. Ambitie om nr 1 te worden heb ik niet, wel heb ik de ambitie om steeds beter te worden in het modelzweven. Dat is gelukt, een heerlijk bij-effect van gezellige F5j-wedstrijddagen.
Gelukkig is er nog veel ruimte om te verbeteren want 1 ding is met de Climaxx niet mogelijk: lekker ver benedenwinds vliegen en terugkomen. Onmogelijk. Jaloers ben ik dan ook op de glasbakken waarmee dat wel lukt. Tegelijkertijd is het bouwen van je eigen kist vanaf tekening of bouwdoos voor mij meer dan de helft van mijn hobby. Glasbakken vallen voor mij daarom af. Ik zeg niet dat er niet ooit een zal komen, dan doe ik dat puur voor de zweefprestaties van zo'n kist.
Ik zoek dus een kist die beter kan steken, die ik zelf helemaal wil bouwen en van hout is. Dat vind ik toch wel het mooist. Ik heb nog gedacht aan het zelf bouwen van een Supra maar dat betekent zoveel nieuwe technieken tegelijk leren en investeren dat ik daarmee mijn doel voorbij streef. De Genoma 2 vind ik ook een prachtig toestel, voor F5j ontworpen, maar daarvan heb ik sterk de indruk dat die in Hollandsche condities niet tot zijn recht zal komen. Bovendien is de Climaxx bij thermisch weer en lichte wind al een prima kist.
Ik zoek dus iets wat mijn spectrum aanvult, een kist die ook bij wat meer wind nog goed terug steekt en zelf uit hout te bouwen is. Dat lijkt de BigFriendly te zijn. Moet eerlijk zeggen dat ik de vleugel en de opbouw daarvan mooi vind, evenals achterzijde romp met richting en hoogte. De romp zelf vind ik spuuglelijk maar je kan niet alles hebben... Op RC-Network is er een draadje met bouwverslag en wat meer data.
Spanwijdte, 4 meter
Gewicht prototype is zo´n 3,5 kg. Dat vind ik nogal wat. Vleugelbelasting volgens het draadje is dan zo´n 42,5 gram/dm2. Ook niet heel weinig. Tegelijkertijd is bij meer wind een beetje massa ook niet verkeerd.
Bepalend voor het kunnen steken is volgens mij vooral het profiel. Daar word in het draadje ook het een en ander over gezegd.
En dan is mijn vraag aan de experts hier wat jullie vooraf met deze data kunnen zeggen over het steekgedrag (en vlieggedrag) van deze grote vriendelijke zwevert...
Jacob
Laatst bewerkt: