IZj : mijn home made F5J

Discussie in 'F5J' gestart door jacobbos, 18 okt 2014.

  1. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Hoe moet ik 24 uurs epoxy anders interpreteren?
     
  2. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Gebruikservaringen van anderen zeggen meer ;)
    Die 24 uur geldt voor perfect gemengde epoxy. Theorie dus.

    (ik ben de laatste keer iets te ongeduldig geweest met epoxy en heb daardoor een potentieel prachtige reparatie om zeep geholpen. Dat gaat mij niet meer gebeuren...)
     
  3. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Duidelijk, voor mij is ook maatgevend hoe de toestand van het restant epoxy in de mengbeker is. Bij de epoxy die ik gebruik is dat de dag er na knalhard. Iemand nog de goede tips?

    JB
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Je mag er mee rekenen dat het uitharden voor iedere 10°C temperatuur verhoging 2 x zo snel gaat, en ook nog eens sterker wordt.
    Met 40°C zal de uitharding dus 2x2 x zo snel gaan. 24 uurs epoxy zal dan in 6 uur uitgehard zijn. Daarna temperen levert dan nog eens een beter temperatuur bestendig product op.

    Rick
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Eerst uitharden bij 40gr en dan temperen?
    Oké, 40 gr. is niet echt warm. Maar stel uitharden: bij 50-60 gr. 6 uur lang.. Wat is dan de toegevoegde waarde van nog eens 6 uur 'temperen' bij 60 gr.?
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Door het 6 uur temperen wordt de warmtebestendigheid beter.

    Epoxy is een thermoharder, na uitharding zal de 3-D structuur van de epoxy als een vaste stof blijven bestaan.
    Echter boven de glastemperatuur wordt epoxy weker en kan zonder problemen een licht vervorming ondergaan, waarbij de ketens wat rekken en stuiken, maar globaal hun 3-D structuur behouden.
    Beneden de glastemperatuur is de matrix star en is vervorming in principe elastisch en dus weer terugverend.

    Na uitharden op een bepaalde temperatuur is de glastemperatuur dus de temperatuurbestendigheid van het product ongeveer 10 à 15 °C hoger dan de uithardingstemperatuur.
    Daarboven wordt het product wat week en is licht vervormbaar, zonder significante vermindering van de kwaliteit.
    Als je het product langer op die hogere temperatuur houdt zal de glastemperatuur weer stijgen.

    Als je het na uitharden nog 6 à 10 uur tempert is het bestendig tot 20° boven de temper temperatuur.

    Dus 40° uitharden > bestendig tot max ~ 55°C
    Na 6 uur temperen op 60° bestendig tot 80°C, goed voor vleugels in de zon.

    Wanneer je gaat temperen met een temperatuur boven de glastemperatuur wordt je product eerst zachter, waardoor vormveranderingen kunnen optreden. Je zal het temperen dan in de mal moet doen.
    Als je echter de temper temperatuur langzaam op laat lopen kan je steeds beneden de glastemperatuur blijven omdat die steeds oploopt. Je moet dan niet sneller verwarmen dan 10°C per uur. In dat geval kan je zonder problemen buiten de mal temperen zonder vormveranderingen.

    En nog even over verwarmen van de romp om een rond motorschot in een wat ovale romp te krijgen. Door het verwarmen boven de glastemperatuur kan je de romp vaak voldoende vervormen voor een motorschot zonder noemenswaardige vermindering van de sterkte.

    Rick
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  7. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Duidelijk Rick! Dank.

    Mijn oventje staat inmiddels op 62 graden constant. Ik ga de wekker er niet voor zetten maar ben wel erg nieuwsgierig naar het resultaat. Morgen om een uur of 8 weet ik het .
     
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Blijft leuk hoe je van slappe spullen iets knalhards kunt maken, het is gelukt!

    Vanmorgen heb ik de verbinder uit de mal gehaald. Het lossen ging gelukkig goed, ik was nog bang dat er toch ergens een drup epoxy doorgekropen was maar dat was niet aan de orde. Toch is er iets niet helemaal lekker gegaan. Ik wilde een verbinder van 10 x 10 mm maken, uiteindelijk is het 11 x 8,5 geworden. Daarbij is er in het midden iets meer dikte dan aan het einde. Dat is eigenlijk heel mooi, een beetje taps is alleen maar handig. Ik denk dat bij het opvoeren van de druk de zijwanden iets zijn gaan wijken. Bij de volgende zal ik dat in wat kleinere stappen doen over een iets langer periode. Dat de maten veranderd zijn is verder niet erg. Ik heb nog ruimte genoeg tussen de liggers in de vleugeldelen.

    Dit is hem:

    IMG_20160125_102502164.jpg

    Op de foto lijkt het oppervlak ruwer dan het in je vingers voelt, ik heb hem nu 1 x met waterproof 1000 behandeld. Misschien nog een keer met een nog fijnere korrel maar eigenlijk ben ik zeer tevreden! Op naar de volgende.

    O ja, gewicht is 29 gram.

    JB
     
    Lyckele, Terence, TheNorb en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    En dat is 2:

    De verbinders zijn klaar, en de verschillen zijn minimaal:

    Verbinder 1: 7,8 mm x (11,5 / 11,1 mm) (hoogte verloopt iets van binnen naar buiten) Oppervlak is 88.14 mm2, gewicht is 29,59 gam
    Verbinder 2: 8,2 mm x 11,2 / 11,8 mm) (ook hier wat taps verloop) Oppervlak is 94,3, gewicht is 29,53 gram

    Ik lees hiervoor dat ik 8,5 mm dikte noteer. Snap nu even niet hoe ik daaraan gekomen ben...

    Het verschil in oppervlakte is 7%, gewichtsverschil is verwaarloosbaar. Blijkbaar is de ene toch iets harder geperst dan de ander. Het belangrijkste is dat ze beide een hoek van 2 graden hebben, dat is goed gelukt. Ik ben tevreden met het resultaat, vooral door de eenvoudige middelen die ik gebruikt heb

    Nu de maten bekend zijn kan ik dat verwerken in de tekening en dan de volgende stappen zetten: de tekening printen en ribben frezen!

    Mooi setje zo:

    IMG_20160201_150456523.jpg

    Hartelijke groet,

    Jacob Bos
     
    bobt, Ariel, DirkSchipper en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Gefeliciteer Jacob!! Weer een stap verder :koud:
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hoe gaat het met de bouw?
     
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Niet..

    Ben met een carrierreswitch bezig en studeer weer. Dus daar gaat veel tijd in zitten. Ooit vliegt ze...
     
    serge pot en Berrie vinden dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    succes met de studie . welke kant ga je op als ik vragen mag ?
     

Deel Deze Pagina