J-class romp

Om nog wat toe te voegen aan de discussie,
Ik zie in de lijst met schepen de Brittania staan.

De Brittania, van het Engels koningshuis die gesloopt is nadat de eigenaar stierf.
(het stond in zijn testament omdat de beste man niet wilde dat iemand anders met zijn
schip ging zeilen) Gebouwd in 1893 en gesloopt in 1937.
Alleen de giek is overgebleven, deze hangt ergens in engeland bij een zeilvereniging in het clubhuis.

Hiervan is een tekeningenpakket te krijgen schaal 1:32
Lengte 1160mm breedte 226mm
Overigens voorzien van een gaffel tuigage.

te verkrijgen bij CAP maquettes voor 42 euries

CAP Maquettes NL
onder Home > bouwtekeningen > eigen import > Traplet Ltd - United Kingdom>zeilboten-schaal

Wellicht een optie gezien de schaarsheid van goede tekeningen.

Groeten,

Martin

@Dazzler:
Je reactie op mijn toevoeging vind ik een beetje typisch mdb-forum, tikje belachelijk en ondermijnend. Is nergens voor nodig, volgens mij is alle informatie hier welkom.

Wie is hier nou belachelijk? Ik voeg ook maar enkel informatie toe, wat is daar mis mee?

Ik ben niet het type persoon dat oeverloos gaat dicussieren over wie er nu al dan niet gelijk heeft, maar als ik informatie toevoeg die mij correct lijkt, hou ik er niet van om als belachelijk en ondermijnend bestempeld te worden.

Laat ik even sommeren waar ik mij op baseer:

1) Neem het hele draadje nog een door, een lees over welke boten het hier gaat: J-Class, met namen zoals Shamrock V, Velsheda, Ranger, Endeavour en Endeavour II.
Stuk voor stuk boten uit het tijdperk 1930-1937, die nooit een gaffeltuig hebben gevoerd.

2) J-class yacht - Wikipedia, the free encyclopedia : ongeveer halfweg de pagina, staat er letterlijk "Only 10 J Class yachts were ever built" met daaronder de lijst van 10 jachten gebouwd tussen 1930 en 1937

3) J Class History : officiele website van de J Class, de eerste regel staat letterlijk: "1851 - 1928 : PRE J CLASS"
Even verder in de geschiedenis staat, en ik quote:
In 1929 Sir Thomas Lipton issued a challenge to the Americans for the America’s Cup. It was his fifth challenge and signified a whole new era in design evolution and racing. He commissioned the build of a J Class Yacht - the first!
1930...
The Universal Rule came into effect in 1930. The size of a yacht was determined (by waterline length) and this was shown as an alphabetical list. “J” signified yachts with a waterline length of between 75 to 87 feet. The addition of the new design Bermuda mast allowed the yachts to carry a huge sail plan

4) J Class Regels op de AMYA website - J Class :
staat letterlijk: "The models in the J class are 1/16 scale hulls of the J class yachts that raced for the America's Cup from 1930 through 1937"

5) Ik ga jou eigen uitleg even aanhalen hier:
Rond 1890 was men in de verenigde staten al van de langkieljachten over op de vernieuwende diepere kielen en schoener of gaffeltuigage. De rijkeren lieten dan ook jachten bouwen volgens de laatste ontwikkelingen om tegen elkaar te racen. Deze grotere jachten werden tegen elkaar geraced in de 23meter klasse van de International Rule uit 1907. Deze grote jachten werden erg populair en in 1920 ook wel de de Big Class of the Big Five genoemd. Stuk voor stuk gaff rigged cutters.
Het is ook rond deze tijd dat sir Herreshoff de ontwerpen van Zweedse scherenkruisers mee terugneemt naar Amerika en hier laaiend enthousiast over raakt.
Je haalt dus zelf eigenlijk al aan dat de schepen van voor 1930, in andere klasses vielen (nl de 23 meter class en de Big Class)

Ik geef toe dat de langkieljachten van voor 1930 inderdaad qua vorm sterk gelijken op de echte J-class jachten. Ik geef toe dat een leek dat verschil misschien zelfs niet eens zal zien. Ik geef toe dat bepaalde pre-Jclass jachten omgevormd zijn om mee te kunnen doen in de J-Class, maar dat betekend nog niet dat het J Class jachten zijn. (Bijvoorbeeld, de Brittania, gebouwd in 1893, behoorde tot de 23-meter class, had een gaffeltuig dat in 1931 in omgebouwd tot bermuda tuig om op te kunnen tegen de J-Class jachten, en in 1935 officieel teruggetrokken omdat ze deze laatsten niet kon bijhouden.)

OK dan nu, genoeg geschiedenis, even terug naar de kern van de zaak, de originele discussie. In jou eerste post heb je als volgt gesteld:

Een tijd geleden heb ik me ook geworpen op het maken van een houten J klasse romp en het makkelijkste is inderdaad de Endeavour romp van Amati waar Dazzler ook mee bezig is. ... ...
Martin (Martinez) heeft ook nog gewezen op een amerikaanse site waar de bouwplannen van de Ranger, Shamrock èn Rainbow te koop zijn voor niet meer dan 35 dollar.

Verder is het natuurlijk het aller aller mooiste om de schepen een origineel kotter gaffeltuig te geven zoals ze in 1900 ook daadwerkelijk gevaren hebben. Pas rond 1935 werden de meeste omgebouwd tot het meer conventionele bermuda rig vanwege het vaargemak en de overstap op synthetische zeilen.

En daar ging het nou in mijn initiele reactie om... geschiedenis is 1 ding, en goed je hebt gelijk dat bepaalde schepen met gaffeltuig later werden omgebouwd, maar de manier waarop jij het hier zelf zo stelt, is dat helemaal niet!!
Je haalt zelf de Ranger, shamrock en Rainbow aan als voorbeelden, stuk voor stuk echte J Class jachten van na 1930. Zonder gaffeltuig.
Maar je stelt wel om deze een "origineel kotter gaffeltuig te geven zoals in 1900"

Mijn reactie ging er helemaal niet over dat schepen van 1900 geen gaffeltuig hadden.
Mijn reactie ging er evenmin over dat bepaalde schepen met gaffeltuig laten zijn omgebouwd naar bermuda tuig

Mijn reactie ging er puur over, dat de schepen waar het hier al heel de tijd om gaat, nooit bestaan hebben in 1900 en nooit met gaffeltuig hebben gevaren.
Als mijn reactie daardoor belachelijk en ondermijnend is, weet ik het ook niet meer!!!!

Mijn excuses als je het zo persoonlijk opneemt, het is de toon van je reactie die mij in het verkeerde keelgat schoot, niet de inhoud. Vandaar de verwijzing naar je reactie.

Ik haalde de Ranger, Shamrock en Rainbow ook niet aan als gaffeltuig-voorbeelden maar als rompen waar goedkoop bouwplannen voor te verkrijgen zijn. Dit is op taubmanonline een website die Martin mij per pm had aangetekend.

Trwz#38r11: “mooiste om schepen” – “zoals de meeste jachten rond 1900 ook gevaren hebben” zo beter? Het ging tenslotte allemaal om de America's Cup. Ik hoop dat nu dit gezegd is de discussie over woordspelingen opzij gezet kan worden, posten vol quotes en argrumenten zijn niet echt bevorderlijk voor een topic.

@ Martin:
Ik wist niet van het testament! Jammer dat dat de reden is van de sloop. Brittania was een van de betere, ik geloof dat Lulworth een van de weinige zo niet het enige overgebleven jacht is uit die era.

1 op 30 lijkt mij ook een betere schaal dan 1 op 20, zo blijft het een beetje hanteerbaar qua kosten en vervoer. Plus mochten er genoeg schepen zijn voor een race kan je makkelijker parcours varen.

Ok jongens, nu even terug naar de kern van de zaak.
Wie wil er een J-class bouwen op schaal 1/20?

Ik doe een voorstel en hoop op enige positieve reactie :

We kopen samen een plan van rene serao. Dit plan is op schaal 1/20
Het plan is groot en duidelijk genoeg om verknipt te worden en daarna
in te scannen. Via deze scans wil en kan mijn oom(scheepsarchitekt voor zeiljachten op pensioen:cool:) het hele lijnenplan in zijn tekenprogramma's zetten. Dit kost hem dan wel enkele dagen werk, maar hij is toch op pensioen en ik wil niet dat hij zich gaat vervelen. ;) Dan hebben we de hele mikmak als dxf en dwg files ter beschikking. De spanten en schotten kunnen nu gewoon via cadcam gelezen worden en met lazer of frees gesneden worden.

Voordelen:
-Afhankelijk van de dikte van de materialen die wij gaan gebruiken worden de spanten nauwkeurig herberekent, zodat de uiteindelijke romp de juiste buitenmaat heeft.
-Als we de kiel en roer effectief 2inch (5 cm) verdiepen dan zorgt het tekenprogramma voor het exacte (en snelste) lijnenplan

groeten

Raph

Raph,

klinkt zeer goed.... alleen.... als je dan toch de moeite wilt doen, om de plannen te scannen en door je oom te laten perfectioneren, dan denk ik dat we evengoed kunnen vertrekken van de plannen die ik heb van mijn Amati model. (Endeavour - 1934)

Want wat is een lijnenplan? Een zijaanzicht, een bovenaanzicht, en vooral, de individuele doorsneden om de X aantal cm. En die heb ik allemaal in 1/35 op papier staan....

Als ik de schotten hier inscan, samen met de tekening waar de onderlinge afstand van deze schotten op staat, dan heeft jou oom genoeg informatie om het model te digitaliseren en naar elke willekeurige schaal om te zetten.

Mijn plannen heb ik al, inscannen kan ik hier thuis, en de scans emailen kost ook niets...

Zelfde verhaal, alleen kost het ons geen 150€ dan.

Wat denk je?

Hi Daz,

OK super. Heb juist nu 1/2 uur mijn oom aan de lijn gehad. Zodra wij de scans hebben, begint hij eraan. Hij vroeg me om eens te checken of de plans niet ingescanned kunnen worden als vector-file, want dat bespaart hem wel een pak werk. Er zouden copy centers zijn die ineens als wmf of misschien zelfs dwg kunnen scannen ??.

Raph,

Ben eens op enkele websites van copycenters en plancopy bedrijven aan het rondkijken.... momenteel nog geen gevonden die ineens als vector kunnen leveren (allemaal pdf, tiff, jpg...) wat ook normaal is, een scan is altijd een bitmap....

Een bitmap naar vector omzetten is meestal inderdaad wel wat werk. Kent hij zelf geen copy center waar het ineens als vector kan gescand worden? (Zal altijd tegen een meerprijs zijn denk ik)

Repro Merksem kan scannen naar cals-file, maar we zijn er niet zeker van wat dit is.

Aertssens in Deurne zou het kunnen (dwg), maar de persoon die hierover meer weet is 2 weken out of office. Het is een apart program dat de bit file gaat omzetten. Net zoals een OCR programma. Er ontstaan dan wel fouten, maar die lost het tekenprogramma dan weer op door de spanten en schotten te re-stroken

Ik zal per mail met je verder afspreken voor de plans

mvg

Raph

Goeden middag,

Goed plan heren, alleen willen we natuurlijk niet met z'n alleen de zelfde boot maken... Ik zoek toch nog maar even door naar andere plannen..

Gr Remco

Hi Remco,
Ik begrijp je volkomen, maar wat ik leuk vind is dat we met een aantal "dezelfde boten" een eenheidsklasse maken en kunnen wedstrijdzeilen.

Uiteindelijk is het wel hetzelfde plan, maar we bouwen allen op een andere manier. Ik veronderstel dat als we binnen een bepaalde "boxrule" blijven, er toch aardig wat verschillen op de boten zullen zitten. (zet ze maar eens op een weegschaal) ;)

een tekening is niet genoeg.
Alle J-class schepen zijn toch steeds verschillend, kwa waterlijn, lengte en gewicht, laat staan het uiterlijk.
Het moet natuurlijk wel op schaal gebeuren.
De |"endeavour" heeft een scherpe punt en de "ranger" een ronde, de "rainbow"heeft niet 1 kajuit, maar 2 stuks.
Zo zie dat er toch meer tekeningen moet komen als je een groep schepen van de zelfde klasse wilt hebbe. om wedstrijden te zeilen.

Laatst bewerkt:
Als ik deze Topic zo even doorloop, dan hebben we toch al enkele verschillende plannen "in ons midden"

Endeavour (JK4 - 1934) : Dazzler & Skiff
Ranger (J5 - 1937) : Skiff
Shamrock V (JK3 - 1930) : Martinez

Ik heb ook het boek "Enterprise to Endeavour: The J-Class Yachts" besteld, dat zou ik tegen het einde van de maand moeten hebben. Zeker al een hoop foto's, misschien ook wat lijnenplannen (klein wss, maar kan mss geschaald worden via vector/CAD)

Dus het lijkt mij niet dat we allemaal hetzelfde model zullen moeten bouwen ;)

Mijn plannen komen van Royal Huisman, en geven de huidige situatie weer.

Ik heb:

-lijnenplan
-zeilplan
-interieurplan
-dekplan

Deze staan bouwers ter beschikking. Tevens ben ik bereid van een goede, strakke plug, welke geschilderd is in PU lak een polyester mal te maken, in een mallenbouwsysteem. (ik werk bij een leverancier van dat soort materialen).

Tijd voor het maken van de plug heb ik helaas niet...

Op Ebay staat een boek van Francois Chevalier, waarin de diverse plannen. Helaas wel op A3 formaat. Een ander, dikker boek van dezelfde schrijver, met plannen van alle America's Cuppers ligt ter inzage en kopie bij het Maritiem Museum in Rotterdam, in de bibliotheek aldaar.

Het plan van de Ranger moet ik dus ook nog ergens hebben, op A3...

Ik ben niet regelmatig op dit forum te vinden, dus als er iets nodig is, of er zijn ontwikkelingen, stuur me gerust een priveberichtje, dan haak ik wel weer in.

Laatst bewerkt:
Hi Skiff,

Alvast bedankt voor de info en de aangeboden hulp voor een eventuele mall.

groeten
Raph

En over de verschillende schepen:

Als we ons beperken tot de 10 schepen welke onder de J-klasse vallen, zijn er ook nog verschillende versies mogelijk:

De 6 Amerikaanse schepen zijn alleen vooroorlogs.
De 4 Engelse schepen zijn er in oude en nieuwe uitvoering (vooroorlogs en als gerestaureerd). Van de Velsheda, waar ik op ben geweest, kan je zelfs 4 versies maken:
-vooroorlogs
-vooroologs na modificatie (scherpe kielbalk voor de kiel van scherp naar rond)
-naoorlogs zoals deze als charter heeft gevaren
-naoorlogs gerestaureerd (en de kielbalk weer terug veranderd)

Ik heb net een polyester romp van de J- class "rainbow"gekocht.
volgende week is hij binnen en kan ik beginnen met de ideen voor de inbouw.
Hij gaat er uitzien als de nieuwe "rainbow"die ze aan het bouwen zijn
Dus met hulpmotor in de kiel
De maat is 2 meter , dus schaal 1: 20 ongeveer
bouw verslag volgd!!!

weet nog niet zeker wat erbij zit.
maar ik wel tekeningen van de endeauver en veel foto's gevonden.
dus nog even afwachten wat het wordt, maar dit draadtje gaat zeker weer verder.

ik heb ook nog een website gevonden waar ze rompen van de j klasse verkopen. ik weet niet welke schaal. maar de lengte is ongeveer 121,9 cm lang en 21,6 cm breed en 182,9 cm hoog

Back