@Dazzler:
Je reactie op mijn toevoeging vind ik een beetje typisch mdb-forum, tikje belachelijk en ondermijnend. Is nergens voor nodig, volgens mij is alle informatie hier welkom.
Wie is hier nou belachelijk? Ik voeg ook maar enkel informatie toe, wat is daar mis mee?
Ik ben niet het type persoon dat oeverloos gaat dicussieren over wie er nu al dan niet gelijk heeft, maar als ik informatie toevoeg die mij correct lijkt, hou ik er niet van om als belachelijk en ondermijnend bestempeld te worden.
Laat ik even sommeren waar ik mij op baseer:
1) Neem het hele draadje nog een door, een lees over welke boten het hier gaat: J-Class, met namen zoals Shamrock V, Velsheda, Ranger, Endeavour en Endeavour II.
Stuk voor stuk boten uit het tijdperk 1930-1937, die
nooit een gaffeltuig hebben gevoerd.
2)
J-class yacht - Wikipedia, the free encyclopedia : ongeveer halfweg de pagina, staat er letterlijk "Only 10 J Class yachts were ever built" met daaronder de lijst van 10 jachten gebouwd tussen 1930 en 1937
3)
J Class History : officiele website van de J Class, de eerste regel staat letterlijk: "1851 - 1928 : PRE J CLASS"
Even verder in de geschiedenis staat, en ik quote:
In 1929 Sir Thomas Lipton issued a challenge to the Americans for the America’s Cup. It was his fifth challenge and signified a whole new era in design evolution and racing. He commissioned the build of a J Class Yacht - the first!
1930...
The Universal Rule came into effect in 1930. The size of a yacht was determined (by waterline length) and this was shown as an alphabetical list. “J” signified yachts with a waterline length of between 75 to 87 feet. The addition of the new design Bermuda mast allowed the yachts to carry a huge sail plan
4) J Class Regels op de AMYA website -
J Class :
staat letterlijk: "The models in the J class are 1/16 scale hulls of the J class yachts that raced for the America's Cup from 1930 through 1937"
5) Ik ga jou eigen uitleg even aanhalen hier:
Rond 1890 was men in de verenigde staten al van de langkieljachten over op de vernieuwende diepere kielen en schoener of gaffeltuigage. De rijkeren lieten dan ook jachten bouwen volgens de laatste ontwikkelingen om tegen elkaar te racen. Deze grotere jachten werden tegen elkaar geraced in de 23meter klasse van de International Rule uit 1907. Deze grote jachten werden erg populair en in 1920 ook wel de de Big Class of the Big Five genoemd. Stuk voor stuk gaff rigged cutters.
Het is ook rond deze tijd dat sir Herreshoff de ontwerpen van Zweedse scherenkruisers mee terugneemt naar Amerika en hier laaiend enthousiast over raakt.
Je haalt dus zelf eigenlijk al aan dat de schepen van voor 1930, in andere klasses vielen (nl de 23 meter class en de Big Class)
Ik geef toe dat de langkieljachten van voor 1930 inderdaad qua vorm sterk gelijken op de echte J-class jachten. Ik geef toe dat een leek dat verschil misschien zelfs niet eens zal zien. Ik geef toe dat bepaalde pre-Jclass jachten omgevormd zijn om mee te kunnen doen in de J-Class, maar dat betekend nog niet dat het J Class jachten zijn. (Bijvoorbeeld, de Brittania, gebouwd in 1893, behoorde tot de 23-meter class, had een gaffeltuig dat in 1931 in omgebouwd tot bermuda tuig om op te kunnen tegen de J-Class jachten, en in 1935 officieel teruggetrokken omdat ze deze laatsten niet kon bijhouden.)
OK dan nu, genoeg geschiedenis, even terug naar de kern van de zaak, de originele discussie. In jou eerste post heb je als volgt gesteld:
Een tijd geleden heb ik me ook geworpen op het maken van een houten J klasse romp en het makkelijkste is inderdaad de Endeavour romp van Amati waar Dazzler ook mee bezig is. ... ...
Martin (Martinez) heeft ook nog gewezen op een amerikaanse site waar de bouwplannen van de Ranger, Shamrock èn Rainbow te koop zijn voor niet meer dan 35 dollar.
Verder is het natuurlijk het aller aller mooiste om de schepen een origineel kotter gaffeltuig te geven zoals ze in 1900 ook daadwerkelijk gevaren hebben. Pas rond 1935 werden de meeste omgebouwd tot het meer conventionele bermuda rig vanwege het vaargemak en de overstap op synthetische zeilen.
En
daar ging het nou in mijn initiele reactie om... geschiedenis is 1 ding, en goed je hebt gelijk dat bepaalde schepen met gaffeltuig later werden omgebouwd, maar de manier waarop jij het hier zelf zo stelt, is dat helemaal niet!!
Je haalt zelf de Ranger, shamrock en Rainbow aan als voorbeelden, stuk voor stuk
echte J Class jachten van na 1930. Zonder gaffeltuig.
Maar je stelt wel om deze een "origineel kotter gaffeltuig te geven zoals in 1900"
Mijn reactie ging er helemaal niet over dat schepen van 1900 geen gaffeltuig hadden.
Mijn reactie ging er evenmin over dat bepaalde schepen met gaffeltuig laten zijn omgebouwd naar bermuda tuig
Mijn reactie ging er puur over, dat de schepen waar het hier al heel de tijd om gaat, nooit bestaan hebben in 1900 en nooit met gaffeltuig hebben gevaren.
Als mijn reactie daardoor belachelijk en ondermijnend is, weet ik het ook niet meer!!!!