J-class

hallo allemaal.

ik was van de week bij me opa en oma en daar heeft me vader zijn kastmodel j-class neergezet.
nu kreeg ik een goed idee om daar een mal van te maken en hem rc te maken. :D
ik heb toen direct even wat foto's gemaakt van het model van me vader
ik heb het gedeeltje van jankraak met bewondering doorgelezen.
foto's volgen nog.:rolleyes:

gr Henk-Jan

Dan is je vast ook wel opgevallen dat een J-class geen boegspriet heeft ;)

Zo te zien is jouw model gebaseerd op een grote Gaffel kotter zoals bijv "Lulworht".

Des ondanks een mooi scheepje.

full
full
full
full
full
full
full
full
full

:yes:, nu je het zegt. maar ik googlede het net en toen kreeg ik ook een j-class met boegspriet.

gr

Laatst bewerkt door een moderator:
ja, dat is de foto die ik gezien heb. als ik meerdere foto's van de cambria bekijk zie ik dat de hutten die op het dek zitten wel aardig in de richting komen van dit schaalmodel.

gr

Hallo Henk Jan,

Ook ik volg de verrichtingen van Jan Kraak met open mond. Zo erg zelfs dat ik zelf begonnen ben aan een J-class (145 cm). Polyester over balsa. Ben nu na het bouwen aan het schuren en daarna volgt de roerinrichting.

succes!

Henk Jan,

het is wel degelijk een j-class, er zijn verschillende j-boten geweest met een korte spriet.
Zelfs de Valsheda had een kleine boegspriet, omdat hij te kort was voor de nieuwe regels.
later is deze weer verwijderd.
Maak een een foto van het schip zodat ik het silouette goed kan zien en vooral de lengte van de kiel.
Hieraan is te zien welk schip het is, de schepen voor 1930 waren met spriet.
Ik heb veel boeken van j-class yachts en kan hem er vast wel uithalen.
zit er buiten de mast en de boom ook een gaffel bij??
het mooiste boek van jclass yachts is:

Dit boek gaat alleen over j-boats en kost maar €20 euro.
isbn: 0-917376-51

Er is ook een DVD welke over de shamrock; velsheda en de endeavour gaat.
Een schitterende dvd met beelden van vroeger en heden , tevens 3 races tussen j-boats
naam: Return of the Js DVD

Laatst bewerkt:
Inderdaad, moet ik toch mijn fout erkennen :)

Boegspriet was aanwezig op sommige schepen, voordat de klasse werd zoals ie tegenwoordig bekend is.

Weer wat geleerd. Ben benieuwd welk model het is! :)

okj, nu ben ik helemaal geboeit om er 1 te gaan bouwen.:D
kzou het wel leuk vinden om ook te weten welk schip het is.;)
ik zal als ik bij me opa en oma ben weer wat extra foto's maken en de kiel meten.
en volgens mij zit er geen gaffel bij, ik ga als ik bij me opa en oma ben hem even helemaal optuigen om een nog beter beeld te krijgen hoe groot deze boot is.

gr

Hallo.

ik ben nog niet weer bij me opa en oma geweest maar wel alvast een beetje aan het vooruit denken, het zou me namelijk leuk lijken hier een varend model van te maken.
is het moeilijk/mogelijk om hier een mal van te maken en die op te bouwen tot varend model??
kheb nog even jan zijn bouwverslag doorgelezen en ben zo aan de nodige info gekomen over hoe hij zijn boot aan het bouwen is.
even een paar vragen.

kan met dit zeiloppervlak wat op dit bootje komt een gewone servo gebruikt worden of moet hier een zeilwinch voor komen.
voldoet een standaart servo als roerservo??
en zou het mogelijk zijn om de mast van carbon te maken??

gr Henk-Jan

henk jan,

Hoe groter het model, des te beter zeilt het.
Dus bij dit model, ik schat 1 meter lang zal er een hulpkiel onder moeten.
Dit is zo'n steekzwaard met een gewicht eraan.
Je moet maar een kijken op de site van Hans schmallentrot
http://smc-warendorf.de/index.php?page=1272407844&f=1&i=1447403880&s=1272407844]SMC Warendorf
hier staan zijn bouwfoto;s.
De beschrijving van zijn model kan ik even niet vinden, maar die mail ik morgen wel naar je.
dit is een model van 1.65 meter met hulpkiel.

een carbon mast is te maken, maar er zijn ook andere materialen, maar dat lees je daar wel ( het is wel duits, maar dat moet je dan ff vertalen.
de roerservo kan een gewone zijn, maar er moet echt wel een winch in, die hoeft ook niet zo duur te zijn.
dus stuur even je email adres naar: gr jan

Laatst bewerkt:
hoi jan.

kheb even de site bekeken en snap wat je met een hulpkiel bedoeld.
wat gebeurd er als je er geen hulpkiel onder maakt maar bijv de kiel die dit model heeft verzwaard???

gr Henk-Jan

zonder hulpkiel kan een klein model met deze maat mast bijna geen wind hebben, en gaat plat liggen.
Hoe groter het model, des te beter zeil het, het komt steeds dichter bij de werklijkheid.
De echte schepen liggen ook erg schuin in het water.
Ik heb de beschrijving klaar liggen voor je van het model met hulpkiel.

hoi jan.

kheb even de site bekeken en snap wat je met een hulpkiel bedoeld.
wat gebeurd er als je er geen hulpkiel onder maakt maar bijv de kiel die dit model heeft verzwaard???

gr Henk-Jan

zonder hulpkiel kan een klein model met deze maat mast bijna geen wind hebben, en gaat plat liggen.
Hoe groter het model, des te beter zeil het, het komt steeds dichter bij de werklijkheid.
De echte schepen liggen ook erg schuin in het water.
Ik heb de beschrijving klaar liggen voor je van het model met hulpkiel.
Goedenavond,

Ik maak op het moment de Enterprise. Ivm met de diagonale maat van de achterbak van de auto ben ik op 145 cm uitgekomen. Na je posts gelezen te hebben ben ik overtuigd dat ik ook een hulpkiel nodig heb. Als het mogelijk is zou ik ook graag de beschrijving van de hulpkiel willen ontvangen.

Veel dank alvast

Laatst bewerkt:
hallo allemaal.

kben vandaag bij me opa en oma geweest en heb het 1 en ander opgemeten aan dit model.
hier de maten.

totale lengte schip = 123 cm
met kluifboom = 141 cm
breedte schip = 24 cm
lengte mast = 120 cm
lengte giek = 103 cm
diepte boot dek/kiel = 25 cm
kiel lengte = 35 cm
diepte kiel = 10 cm
dek tot waterlijn = 6 cm.

het zijn veel maten, maargoed kheb direct vanmiddag het model weer in elkaar gezet.
foto's volgen nog.

gr Henk-Jan

Thijs, je kan beter snel je email adres weghalen, spammers zijn gek op openbaar te vinden adressen, en zullen je graag "verblijden" met extra mail. Beter even via pb doen als je adressen uitwisselt...

Back