Jamara Discus CS

Hallo wie kan mij vertellen hoe de Jamara Discus (2,65mtr) vliegt.
Ik wil hem echt als zwever gaan gebruiken dus zonder motor.

we willen hem via een hoogstart 150 meter nylon en 30 meter elastiek op hoogte brengen.

weet iemand hoe dit vliegtuig reageert?

alvast bedankt allemaal

Hoi,

Ik heb in het verleden zo'n discus gehad.

Het belangrijkste bij deze kist is de snelheid, die moet je erin houden!
Maak je hem te langzaam dan straft hij je ongenadig af!
De smalle vleugelkoorde laat dit ook zien.

Het is in mijn ogen geen echt lekker thermiekertje, maar meer een "rag"bakkie.

Hoe hij het aan het elastiek doet weet ik niet, de mijne werd altijd gesleept...

Mijn toestel is overleden op de wasserkuppe; te langzaam gemaakt tijdens de landing met als gevolg over 1 vleugel wegvallen en met de neus de grond in.

Succes ermee!

grt, Louis

we willen hem via een hoogstart 150 meter nylon en 30 meter elastiek op hoogte brengen.

alvast bedankt allemaal

Als pure zwever is een dergelijk model denk ik minder geschikt. De Chinese zwevers van 2,65 meter hebben allen zeer slanke vleugels. Bijna schaal zeg maar. Hierdoor is de vliegsnelheid bovengemiddeld hoog en zijn de thermiekkwaliteiten erg mager. Zeker als je met een hoogstart gaat werken zul je merken dat je eigenlijk in no time weer beneden bent. De vraag is of dit het vliegplezier gaat brengen waar je naar op zoek bent. Op de helling zullen ze allen veel beter presteren. Om die reden heb ik ook een Salto gekocht van HobbyKing. In principe dus voor de helling, maar ik heb hem nu zo licht mogelijk gebouwd om te kijken of hij op het vlakke ook nog wat wil presteren. In dit geval niet via een hoogstartlijn, maar middels een sleep.

Nu wil ik je niet ontmoedigen, maar je moet dit bij de aanschaf van een dergelijk model wel even in gedachte houden. Dat deze modellen er vaak erg mooi uitzien geef ik zeker toe.

Succes met de keuze :)

Ik lees nu dat er twee berichten bijna gelijktijdig zijn geschreven. Vandaar de overlap. :)

Het tip stall verhaal is zeker een manco van dergelijke modellen. Ook de Salto zou hier last van hebben. Nu heb ik begrepen dat met een turbulator strip voor de ailerons en de ailerons 1 mm up het verrassingselement van een tip stall er redelijk goed uitgehaald kan worden. De zwever zou dit hiermee wat eerder aangeven en sneller vanuit de koorde de stal in zetten zodat de zwever niet op zijn rug gaat liggen maar zijn neus naar beneden drukt om opnieuw snelheid te maken. Hoe dit voor de Salto gaat werken is nog even afwachten. Mocht ik goede resultaten boeken dan zal ik je dat laten weten. Het zou een van de argumenten om het niet te doen kunnen wegnemen.

alvast bedankt allemaal

Beste vriend,

Deze kist waarover je het heb deugt al geen kanten.
Het heeft niks met de prijs te maken.
Het concept deugt niet.
Het zou jammer zijn voor je centjes.
In jouw plaats zou ik mijn geluk elders zoeken.
Wil je toch schaal vliegen en met weinig werk.
Een tip

[URL="
Pichler Modellbau - YouTube[/URL]

Daar zul je meer fun aan beleven, geloof me vrij.

Mvg,
Aurectar

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb de Ventus 2BX eens gewonnen met de clubwedstrijd...
is een soortgelijk toestel van jamara...

bij de testworp vlogen de stoorkleppen open door de wind die over de vleugel ging... waardoor ie uit de lucht viel, en op de grond neerkwam.

het rudder was ineens los gekomen, en nog andere dingen faalden...
hij steekt hier dus nog in de doos, na de testworp, maar ik heb zelfs geen zin om hem nog te maken...

ook moet je al een oerdegelijke servo plaatsen voor het wiel en andere zaken...

geen aanrader dus!

ik ken er ook die de discus hebben en hem elektro vliegen, omdat het ding anders niet eens "vliegt"...

ik heb er zo mijn bedenkingen bij...

Super al de reacties nee ik heb er nog geen
Gekocht zweed nu met een kleine zwever zonder motor
Span 160.

de jamara is dus niks als ik de reacties lees

Wie weet er wat van de aws 15 van robbe of de duscus van graupner span 120

Super al de reacties nee ik heb er nog geen
Gekocht zweed nu met een kleine zwever zonder motor
Span 160.

de jamara is dus niks als ik de reacties lees

Wie weet er wat van de aws 15 van robbe of de duscus van graupner span 120

Een opluchting dat je dit onding niet gekocht hebt.

Robbe producten zijn meestal van goede kwaliteit.
Oordeel zelf
vYzPZ_5mJJg[/media] ASW 15 Thermikflug und looping - YouTube
De cularis van Multyplex scoort ook goed in die klasse.
-jT7MxjyRXk[/media] Cularis - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
kameraad van me heeft een ASW15 (schuimpje) en heb zelf al meermaals gestuurd...

niet beter of slechter dan een easyglider vind ik... gewoon basis beginners toestel.

hallo, wat ik zelf ook wel een fijn schuimpje vind is de radian pro. 4 kleppen vleugel dus ook leuk om te experimenteren.

Peter.

Is de aws 15 dan rustiger om te vliegen dan de jamara discus?

Denk momenteel sterk om de aws 15 aan te schaffen

ja hoor, de discus is een toestel dat van zichzelf erg "onstabiel" vliegt...

zet de asw aande elastiek omhoog, of met de elekromotor, dan vliegt hij haast als vanzelf door de Vstelling van de vleugel.

1 probleem had ik gezien bij men vriend (maar snel opgelost) , dat was dat de staartboom getorst was, en dus de staartdelen schuin stonden.

ja hoor, de discus is een toestel dat van zichzelf erg "onstabiel" vliegt...

zet de asw aande elastiek omhoog, of met de elekromotor, dan vliegt hij haast als vanzelf door de Vstelling van de vleugel.

1 probleem had ik gezien bij men vriend (maar snel opgelost) , dat was dat de staartboom getorst was, en dus de staartdelen schuin stonden.

zat flink te googelen en ben an het kijken voor de asw-15 of asw-17

zit daar nog veel verschil in?

ik wil echt de elastiek gebruiken voor de hi-start en de electromotor puur voor af en toe wat bij te sturen in de hoogte als ik geen thermiek kan vinden.

zijn de asw 15 en 17 geschikt voor thermiekvluchten ?

alvast weer edankt voor de reacties op dit fanatieke forum

zat flink te googelen en ben an het kijken voor de asw-15 of asw-17

zit daar nog veel verschil in?

ik wil echt de elastiek gebruiken voor de hi-start en de electromotor puur voor af en toe wat bij te sturen in de hoogte als ik geen thermiek kan vinden.

zijn de asw 15 en 17 geschikt voor thermiekvluchten ?

alvast weer edankt voor de reacties op dit fanatieke forum

In principe wel, maar schaalkisten vliegen over het algemeen allemaal wat sneller. Is het heel belangrijk dat he om een echte schaalkist gaat? Anders zijn er nog legio andere mogelijkheden die erg goed vliegen. Van Graupner Tangent is bijvoorbeeld de Alpina een zeer mooi model. Die zowel met of zonder motor gevlogen zou kunnen worden. Een allrouder voor thermiek en ook lichte acro en helling capaciteiten. De Alpina 3001 is een 3m versie. De 4001, als het budget en vervoer het toelaat, een prachtige 4m versie. Dit is een kist die ook bij mij hoog op het verlanglijstje staat.

Het is denk ik even belangrijk goed op een rij te krijgen wat je precies belangrijk vindt aan je toekomstige model. Waar moet hij vooral in uitblinken? En moet het een schaalkist zijn? En welk bedrag wil je er precies aan kwijt zijn. (maximaal).

In principe wel, maar schaalkisten vliegen over het algemeen allemaal wat sneller. Is het heel belangrijk dat he om een echte schaalkist gaat? Anders zijn er nog legio andere mogelijkheden die erg goed vliegen. Van Graupner Tangent is bijvoorbeeld de Alpina een zeer mooi model. Die zowel met of zonder motor gevlogen zou kunnen worden. Een allrouder voor thermiek en ook lichte acro en helling capaciteiten. De Alpina 3001 is een 3m versie. De 4001, als het budget en vervoer het toelaat, een prachtige 4m versie. Dit is een kist die ook bij mij hoog op het verlanglijstje staat.

Het is denk ik even belangrijk goed op een rij te krijgen wat je precies belangrijk vindt aan je toekomstige model. Waar moet hij vooral in uitblinken? En moet het een schaalkist zijn? En welk bedrag wil je er precies aan kwijt zijn. (maximaal).

het hoef zeker geen schaalkist te zijn als hij maar fijn te vliegen is ik dacht de asw 15 dat is toch niet echt een schaalmodel?

Back