Jamara Smarty

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
freedom_bild01.jpg

Spannweite: 1030mm
Länge: 620mm
Tragflächeninhalt: 12qdm
Gewicht: ca. 450g
RC: 3 Kanal, Höhen-, Seitenruder, Motor ein/aus
Akku: 8,4V 600mAh
Motor: 400er

In de handleiding geen overzicht om het zwaartepunt te bepalen.
hoe kan ik dat het beste doen?

Raar? : Bij weggooien stabiel, zodra ik het richtingsroer gebruik duikt hij vaak meteen naar beneden in een spiraal. Tegen sturen lukt niet.

Wat kan ik hier eventueel aan doen?

Bedankt,
Milcoi

Ik heb net de vleugel op een cd hoesje gezet en kwam tot de ontdekking dat de diehoekige puntjes die het midden aangeven niet helemaal het midden zijn. Zodra ik dit test kantelt deze naar links. Een 5 mm naar rechts en alles was stabiel.

wellicht scheeld dat tijdens het vliegen, of m'n probleem hiermee opgelost is???

ook las ik op een forum dat de antene draad voor een 35 MhZ precies 90 cm moet zijn... die van mij komt niet verder dan 80 cm.... probleem??

gr,
milcoi

Bedankt!

Gister weer geprobeerd om de smarty de lucht in te krijgen. Helaas steeds hetzelfde probleem. accu steeds opnieuw geplaatst en getest. Dit mocht allemaal niet baten. Bij het weggooien stabiel 5 to 10 meter verder inneens naar rechts of links.

Ik overweeg om een easystar te gaan kopen en alle onderdelen over te zetten.

gr,
Milcoi

@ Milcoi, waar woon je, en ga eens kijken bij de lokale club als je dat nog niet gedaan hebt.
Als ik het verhaal zo lees denk ik dat ofwel het zwaartepunt niet goed zit of dat de uitslag van het roer te groot is.

Als je in Limburg woonachtig bent geef dan eens een seintje dan wil ik je wel helpen hands-on.

Ik denk i.d.d. dat ik dat maar eens moet doen. toch zonde om de Smarty dan in de kast te laten liggen.

Maar inmiddels al wel 2 mini servo's en een prop aan "gort" geholpen.
Snap er echt nix van. Ik heb maar 1 keer lekker kunnen vliegen met dit model. Hij is snel genoeg, sneller dan de EasyStar als het om starten en hoogte winnen gaat.

misschien heb je naast een zwaartepunt wat te ver naar achter ligt ook nog wel veel te veel uitslag op je hoogteroer.

ik zou het eens proberne door het zwaartepunt puim te ver naar voren te leggen en minder uitslag op de rudder.

Bedankt, ik ga dit zeker nog een keer proberen. Eerst ff een nieuwe servo kopen.

ff een snel vraagje: wel of niet tegen de wind in starten?

Jezus als je dat nog niet eens weet zou ik zeer zeker zeggen zoek hulp en ga naar een vliegclub voordat je nog meer schade oploopt en evenetueel veroorzaakt.

Jezus als je dat nog niet eens weet zou ik zeer zeker zeggen zoek hulp en ga naar een vliegclub voordat je nog meer schade oploopt en evenetueel veroorzaakt.

Waarom dan dit forum? Voor een simpele vraag die jullie zeker kunnen beantwoorden hoef ik toch niet naar een vliegclub?

wat denk je, je wil zo snel mogelijk de vliegsnelheid behalen, wil je dan wind mee starten of tegen de wind in.

tegen de wind in is het correcte antwoord.

tegen de wind in, of je moet de windsnelheid ook nog meegooien, en dat is "laten we zeggen: vrij lastig" :D "

Volgens mij loopt de snelheid te snel uit het vliegtuig waardoor hij overtrokken raakt. Op dat moment dragen de vleugels niet meer en dan kan je sturen tot je een ons weegt maar dat zal niet helpen.
Waarom loopt de snelheid eruit? Dat kan dus komen doordat het zwaartepunt te ver naar achteren ligt. Hierdoor zal het vliegtuig achterover gaan hangen en zo veel weerstand ondervinden. Door die hoge weerstand loopt de snelheid dus snel terug.
Ook kan het zijn dat de motor niet voldoende trekkracht levert. Zit de prop er bijvoorbeeld wel goed op. Als hij verkeerd om op de motor zit zal hij wel werken maar veel minder trekkracht leveren. De prop moet zo gemonteerd zijn dat de vlakke kant aan de achterkant zit en de bolle kant dus naar voren.

"Ernst Grundmann" bedankt voor de info! ik ga er een nieuwe prop op zetten, naar een vliegclub in de buurd en zal zeker eens gaan spelen met de accu (wat meer naar voren).

Is het rustig weggooien van het vliegtuig een optie om zo te kijken of hij stabiel genoeg is? Wel ff wat up via hoogteroer erbij.

Wind mee: vliegtuig is snel op snelheid.
Wind tegen : vliegtuig is snel op hoogte???

Milcoi zei:
"Ernst Grundmann" bedankt voor de info! ik ga er een nieuwe prop op zetten, naar een vliegclub in de buurd en zal zeker eens gaan spelen met de accu (wat meer naar voren).

Is het rustig weggooien van het vliegtuig een optie om zo te kijken of hij stabiel genoeg is? Wel even wat up via hoogteroer erbij.

Wind mee: vliegtuig is snel op snelheid.
Wind tegen : vliegtuig is snel op hoogte???
Het zwaartepunt "moet" liggen op ongeveer 1/3 van de breedte van de vleugel gemeten vanaf de voorrand. Ligt het iets verder naar voren dan eerst zo laten en proberen te vliegen. Later kan je het altijd nog iets naar achteren verleggen. Ligt het achter deze denkbeeldige lijn dan wel veranderen zodat het naar voren komt.
Je moet het vliegtuig inderdaad rustig weggooien en ALTIJD TEGEN DE WIND IN. Let er ook op dat je het vliegtuig NOOIT schuin omhoog gooit. Liever iets naar beneden zelfs dan pakt hij meer snelheid op, maar netjes horizontaal weggooien is het beste.
Als je het vliegtuig zonder de motor te gebruiken opgooit dan MOET het in een flauwe duikvlucht naar beneden gaan en NOOIT omhoog. Let dus op dat je niet te veel up geeft omdat dan ook weer de snelheid te snel afneemt en het vliegtuig uit de lucht zal vallen.
Nog even waarom je altijd tegen de wind in moet opgooien. Stel de vleugels van jouw vliegtuig hebben een minimum snelheid van 20km/uur nodig om voldoende draagkracht op te wekken om het vliegtuig in de lucht te houden. Die 20km/uur geldt voor de lucht die onder en over de vleugel heen gaat en is NIET de snelheid die het vliegtuig over de grond gaat. Stel nu ook dat er een wind staat van 10km/uur. Als je nu met de wind mee gaat gooien dan heb je een probleem. De wind blaast van achteren over de vleugel met een snelheid van 10km/uur maar om het vliegtuig in de lucht te kunnen houden is een luchtstroom van 20km/uur vanaf de voorkant nodig. Om die snelheid te halen moet jij dus het vliegtiug met een snelheid van 30km/uur in de lucht slingeren. De snelheid van de lucht over de vleugel is dan 30-10=20km/uur!
Gooi je echter het model tegen de wind in dan is de wind juist een voordeel. Je hebt dan al 10km/uur luchtstroom over de vleugen en om aan de minimale 20km/uur te komen hoef je nu het vliegtuig nog maar met 10km/uur weg te gooien! Zou de wind zelf al 20km/uur of meer zijn dan hoef je feitelijk niet eens meer te gooien en kan je het vliegtuig in theorie zo loslaten. In de praktijk werkt dan niet helemaal maar je hoeft duidelijk veel minder hard te gooien.
Succes.

Geef deze man een pluim!! :wink: wat een duidelijk antwoord. Thanks... ik zal al deze adviezen gebruiken bij m'n volgende vlucht. Nu eerst ff een nieuwe servo kopen voor m'n richtingsroer.

Ik zal jullie het resultaat laten weten, ookal is tie finaal gecrashed!

Bedankt,
Milcoi

yep, hij vliegt. Het probleem was de idd. de prop. ook stond de achterkant met teveel up (schuin) nu ff de hoogteroer bijgesteld en klaar.

Wel vind ik em erg zenuwachtig in de lucht. hij "wiebeld" maar vliegt verder erg snel en loopings zijn easy te maken.

inmiddels wel :

1 prop
2 servos
1 accupak

vervangen.

Bedankt voor al jullie antwoorden!

Back