Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Het spul dat ik heb is geloof ik 40mm breed en 3mm dik, een stukje van 30cm doen we voor ...eh, 5 euro incl verpakking en verzending?

Motoruitlijning is al voor elkaar. Ik had nog even een vraagje. Als de prop van achteren gezien linksom draait, dan is het toch het beste om de waterinlaat aan de rechterkant te plaatsen? Zodat de schroef het water er als ware in blaast.
(excuus voor de domme vragen)

Het is trouwens heerlijk werk, zo'n Wiesel. Het is mijn eerste modelbouwproject en ik geniet met volle teugen.

Klopt,

Je wilt de inlaat op de plaats, waar de prop het water tegen de romp aan drukt (en dan een stukje daar achter, omdat alles ook nog door het water voorwaarts beweegt).

Een afgeschuind buisje in de romp geplakt is voldoende, héél misschien een klein randje aan de achterkant laten staan en aan de voorzijde een inloop er aan vijlen.
Géén 'emmer' er onder plakken, dat remt enorm en is nadelig voor het vaargedrag op snelheid.

Op de foto de inlaat en uitlaat (zuigend) er naast bij een romp met oppervlakteaandrinving, daar kan dat, bij de Wiesel alleen het buisje vlak bij de hartlijn.
full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het spul dat ik heb is geloof ik 40mm breed en 3mm dik, een stukje van 30cm doen we voor ...eh, 5 euro incl verpakking en verzending?

Dat is goed, doe mij maar zo'n stuk! Ik zal even een pb'tje sturen met mijn adresgegevens.

Groeten,
Daniël

weet iemand de afmetingen van een normaal wiesel roertje? Dan weet ik ongeveer waar ik naar moet zoeken.:o

en wat de accu betreft, kan ik die veilig bij hobbyking (turnigy) bestellen? Of is het toch aan te bevelen die van graupner of Robbe bestellen, niet dat ze na 20 keer opladen uit elkaar vallen of het net handgranaten zijn.

Laatst bewerkt:
Ik heb die van conrad besteld. Die is 45 mm. Mocht die te groot zijn dan kan er altijd nog wat vanaf.

Ik zit echter nog een beetje te twijfelen. Ik beschik over een potje g4 voor de binnenkant. Maar is het ook mogelijk om hiermee ook de bodem te impregneren en daarmee natuurlijk een stevige en harde schil te verkrijgen, of kan dit beter met epoxy?

Laatst bewerkt:
G4 tot het hout verzadigd is, dan een laagje epoxy om te sealen!
Heb zelf het hout verzadigd met jachtlak en daarna laagje polyester erop gezet, dat vervolgens weer afgelakt.

Groeten

Ik heb g4 staan en kan polyester regelen dus ga voor deze combinatie. Ook is polyester makkelijker te plamuren dan epoxy.

Nu heb ik vandaag mijn motoras binnengekregen en natuurlijk meteen gemonteerd. nu kwam ik erachter dat wanneer de motor vol draait de boot enorm trilt/resoneert. Dit deed hij echter ook al een beetje zonder as (dus alleen motor). De motor is goed, wanneer ik heb er uit haal en laat draaien is er geen enkele trilling merkbaar. De as is echter nog niet ingevet maar ligt wel perfect in het verlengde van de motoras. Wat kan ik hier aan doen?

Vriendelijke groet,
Erwin

Wat voor koppeling tussen motor en as heb je? Zo één als in de originele beschrijving aangeraden wordt, met een balletje er tussen?
Begin eens met die te vervangen voor een fatsoenlijke koppeling... Ik heb een kleine versie daarvan liggen, maakte ook steeds een grafherrie in het bootje waar die in zat. Nu vervangen voor een stuk rubber slang (lage vermogens, kan prima) en ...rust...

nu kwam ik erachter dat wanneer de motor vol draait de boot enorm trilt/resoneert.Wat kan ik hier aan doen?
Erwin
Hallo Erwin,

Een (ongesmeerde) as voluit laten lopen is 'not done', je laat alle trillingen en resonanties de vrije loop, met mogelijke schade aan lagers tot gevolg.
In het water is een schroefas altijd stiller dan op het droge, een correcte uitlijning vooropgesteld.

Groeten, Jan.

de as zonder vet te laten draaien is iid een actie die je niet vaak moet uitvoeren. Daar ben ik mij van bewust. Het was puur een test of alles naar wens draaide. Ik heb expres nog geen vet gebruitk omdat de boot nog gespoten moet worden.

Ik gebruik een hele mooie kruiskoppeling om de motor te bevestigen. De motoras ligt mooi in lijn met de motoras, dus het lijkt mij vreemd dat hier de trilingen vandaan komen. wel ga ik de motor nog anders monteren. Dit maal met rubbertjes ertussen.

Een quote van een bekende Duitse botenbouwer:

"Een kruiskoppeling heeft niks te zoeken in een speedboot".

De meeste speedboten hebben een starre koppeling tussen motor en as, de reden hiervoor is het koppel van de moderne motoren; één keer van vol vooruit naar vol achteruit (als die er op zit) en je koppeling kan aan gort zijn, hetzelfde geldt voor vanuit stilstand vol gas geven.

Groeten, Jan.

De tekst is ook niet van mij, maar het spontaan desintegreren van kruiskoppelingen in mijn snelle schaalboten is vaak voorgekomen.

Nu zal ik misschien de boel een 'tikje' overgemotoriseerd hebben, hoewel, een 18T automotor op een 1:2,3 reductie met een getande riem en een 40 mm X-prop onder een MTB model van 75 cm is in mijn ogen niks abnormaals.

Toch vloog bij een proefvaart (zonder opbouw) het middendeel van de koppeling met een fraaie boog door de lucht en de plomp in.

Nadat er een stuk siliconenslang strak over de koppeling was getrokken, bleef alles heel.

Groeten, Jan.

Ik zal er even naar kijken. Ik heb vanavond de motor in rubbertjes gemonteerd (tussen de motorspant en motor) en dat scheelt de helft. Wat de koppeling betreft, het is triest dat ze mij dan in een erkende modelbouwwinkel deze koppeling aanraden. het is overigens wel een degelijke koppeling.

Laatst bewerkt:
Is het zo'n Robbe kruiskoppeling? Die zijn in ieder geval al een stuk strakker gedimensioneerd dan het koppelingetje dat op de originele foto's en tekeningen (uit De Modelbouwer) staat; daar zit in de kleine versie al een 1,5mm oid aan speling in (met bijbehorende herrieproductie).

Het is niet specifiek die van robbe. Wat spelling betreft, die zit er niet op haha. Anders had ik hem al niet eens meegenomen. Het is wel een super degelijk ding. Heb zelfs nog specifiek gevraagd om een motorkoppeling voor een speedboot. ik denk dat de herrie al behoorlijk is getempt. Ik heb namelijk de motor in rubbers gemonteerd zodat de trillingen aardig worden opgevangen. Maar ik zal hem eerst afbouwen en spuiten voor in alles kan gaan testen (met vet in de koker end.)

Ik heb in mijn album een aantal fotootjes geplaats van de bouw. Het is mijn eerste modelbouwervaring. Dus hoor graag jullie reacties:P. Ook zie je de koppeling waar om gevraagd was.

Laatst bewerkt:
Back