Jasper (8) bouwt zijn eerste vliegtuig

Fotor

Forum veteraan
Mijn zoon Jasper van 8 jaar oud is afgelopen zomer serieus begonnen met leren vliegen. Een tijd geleden had ik al eens een poging ondernomen, maar 5 bleek nog te jong om er goed mee aan de slag te gaan:

Helaas heb ik door drukte en matig weer nog niet veel kunnen vliegen met Jasper deze zomer, maar hij is wel druk aan het oefenen op de simulator. Niet altijd even serieus, maar ook van 'klooien' op de sim leert hij ongemerkt best wel wat. Bij de laatste keer buiten vliegen heeft Jasper voor het eerst zelf 'geland', wat we nog 3 dagen hebben moeten horen :D. Toch is er nog wel een weg te gaan voordat hij zelfstandig zal kunnen gaan vliegen. Geeft niets, hij heeft er voorlopig plezier in.

Maar naast modelvlieger ben ik ook een modelbouwer, dus ook dat wil je doorgeven aan de volgende generatie. Onlangs vond ik in een modelbouwwinkel een leuk kitje van een rubber aangedreven vrije vlucht modelletje. Allemaal nog lekker makkelijk en snel te bouwen, en perfect om te kijken of Jasper het bouwen iets vindt. Vanmiddag hebben we er een start mee gemaakt.

Zo moet het uiteindelijk worden
JasperBouwen13.JPG

Eerst moeten alle gestanste onderdelen uit het hout worden gedrukt.
JasperBouwen03.JPG

Uit die stapel onderdelen moet het juiste onderdeel worden gezocht voor de volgende stap.
JasperBouwen07.JPG

En dan lijmen. Dat gaat nog heerlijk onhandig. Hier wat veel lijm, daar wat weinig. Maar na 2x voordoen heeft hij het toch wel iets in de gaten.
JasperBouwen09.JPG

Alles netjes uitgelijnd op elkaar plaatsen, dat gaat snel goed na de uitleg.
JasperBouwen10.JPG

Het resultaat na een klein uurtje knutselen.
JasperBouwen12.JPG

En nu moet er eerst weer met de lego gespeeld worden. Je kan van een jongen van 8 niet verwachten dat hij een hele middag in de garage staat te knutselen. We doen het lekker op het gemak, beetje bij beetje en dan komt het vanzelf af.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat hoop ik toch hard dat het bij mij ook ooit een zoon mag worden.
Wordt net hetzelfde als jullie dan,enkel met auto's :)

haha leuk hoor zo,n klein ventje aan het bouwen
heb dit jaren geleden ook gedaan met mijn zoontje (nu 20)
dan wel met bootjes maar even zo leuk
geniet ervan want ze zijn zo groot
hij heeft het nu te druk met zijn studie en werk en meisje
maar pa bouwd nog welleens een bootje voor hem
zodat hij af en toe nog ff kan varen als pa alles laad uiteraard

wat vind ik het ineens erg jammer dat ik nooit kinderen zal hebben....

prachtig om te zien dat je dit aan je kids kan doorgeven... (en het hoeft niet eens PER SE een zoon te zijn! )
mijn vrouw heeft de hobby overgenomen van de grootvader, en vervolgens werd ik er mee besmet...

Het is een leuk verhaal waar ik een warm hart van krijgd, echte leuk, als er af en toe een update komt, ga ik deze zeker volgen.

Je mag gerust trots op zijn en hem ook natuurlijk.

Mijn vrouw kijkt hier nooit mee, maar deze keer wel, lol

Scitternde!!!

Groeten Malky

P.S. benzelf ook een kind als ik vliegd.

Dit vind ik heel erg leuk!
Mijn zoon wordt in Januari 3 jaar en ik hoop dat hij ook zin krijgt in het modelvliegen.

Groetjes,

Jordy

Mn dochter van nog geen 3 gaat maar wat graag mee naar de vlieg club. knutseld al papieren vliegtuigjes (lees beplakken met frutsels) en is erg enthousiast.
Hoop dat ze het bouwen en vliegen ook gaat doen.

Ff on topic ;)
Goed bezig en ga zo door.

He Raymond en Jasper,

Goed hoor, nu wordt zeker de nieuwe Lego trein van Lego world, die hier twee weken in de weg stond op Marktplaats gezet.

Helaas is Mick ermee gestopt.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed hoor, nu wordt zeker de nieuwe Lego trein van Lego world, die hier twee weken in de weg stond op Marktplaats gezet.
Uit post 1:
En nu moet er eerst weer met de lego gespeeld worden.
Die legotrein mag dus echt nog niet weg. Hij staat nu hier in de woonkamer vet in de weg ;).

@rest: Dank voor al jullie leuke reacties. Blijkbaar spreek ik vele vaderharten aan met dit verhaal. Zelf vond ik het ook superleuk hoe Jasper reageerde op mijn voorstel vanmiddag een vliegtuigje te gaan bouwen. Toen ik wat treuzelde met de kit tevoorschijn pakken werd ik meteen gek gezeurd, Jasper zat al in de garage.
Ik zal jullie het vervolg en resultaat hier laten zien, wordt vervolgd.....

Leuk! (Of "Like")

Die Aeronaut kitjes zitten wel goed in elkaar. In ieder geval beter dan de schuimplaat werpmodellen.

Pascal heeft samen met papa een Balsa Nuri van Aeronaut in elkaar gezet. Vloog redelijk, maar niet echt crashbestendig. De tips en vleugels liggen er om de havenklap af. (Beetje roving hier en daar doet waarschijnlijk wonderen)

Daarna een EPP Felix geprobeerd, maar vliegt ook niet echt super. Blijft wel heel trouwens.

Dat kleine EPP werpzwevertje van Multiplex (Fox?) die ik bij Harry kocht vliegt echt wonderbaarlijk goed, en we hadden deze zomer de grootste lol in de achtertuin, en op het schoolplein voor de deur. Ik heb zelfs diverse malen de trap er bij moeten pakken, omdat het kistje weer eens op het dak lag! (Maakt ook heel veel indruk op een 3-jarige)

We zijn weer terug van vakantie, dus er kan verder gebouwd worden.

Stukjes hout waar straks lijm op gesmeerd moet worden worden afgetekend door Jasper. Zo blijft de smeerboel beperkt.
JasperBouwen15.JPG

Soms moet er ook op minder handige plekken gelijmd worden. Dat zal nog wel vaker gebeuren in Jaspers carriere.
JasperBouwen19.JPG

Introductie van de fijne zaag voor een balkje dat net te lang is.
JasperBouwen17.JPG

Ook de lijmklemmen worden uiteraard geintroduceerd. Het gaat al aardig op een rompje lijken. Jaspers duim verraadt wat hij ervan vindt.
JasperBouwen20.JPG

Het leuke van zulke bouwinstructie is dat je nu pas ziet waar je onbewust allemaal op let tijdens de bouw van een model. Alle fouten die je zelf al eens gemaakt hebt komen voorbij. Al die fouten uit het verleden worden normaal onbewust meegenomen. Jasper pakt alle tips prima op.

leuk dat er plek is voor een motor.... zo kan je hem later misschien zelfs ombouwen naar elektro, met wat servotjes! :) zodat ie meer een parkflyer wordt!

succes jasper!

Ombouw naar RC is inderdaad een optie die ook door Jasper al genoemd is. Maar we maken hem eerst maar als vv model.

Jasper heeft zijn eerste schuurlat in handen gehad. Aan de voorkant van het rompje worden de hoeken mooi afgeschuind.
JasperBouwen21.JPG

Bij het kielvlak moet het midden worden gevonden en afgetekend om het kielvlak te monteren.
JasperBouwen26.JPG

Het kielvlak wordt met CA op het stabilo gelijmd. Alles moet natuurlijk mooi haaks gebeuren met een geodriehoek. Jasper is uitgebreid gewaarschuwd voor het gevaar van vingers verlijmen. Papa doet de lijm nog even smeren en de boel op zijn plek zetten. Als alles redelijk vast zit mag Jasper alles nog even vasthouden, zo heeft hij toch het idee zelf gelijmd te hebben ;).
JasperBouwen27.JPG

Als de staart op zijn plek zit kunnen de propeller en elastiek in de romp.
JasperBouwen29.JPG

Ik moet nog even uit gaan zoeken hoe lang het elastiek moet worden en hoe ik dat handig met een accuboor op kan gaan draaien. Opdraaien met de hand lijkt niet echt een optie te zijn (geprobeerd en verworpen).

De romp is klaar! Volgende keer kunnen we aan de vleugel beginnen.
JasperBouwen32.JPG

Héél héél héél vroeger wond ik het elestiek met de hand (vinger) op, ik had daarvoor een oude rubber stoeldop op mijn vinger geschoven. Geen sneedjes van de propeller in mijn vingers en ook geen pijnlijke vinger als ik even niet oplette en mijn opwindvinger van de prop schoot.
Een stukje tuinslang zou ook kunnen werken.

Back