Jasper (8) bouwt zijn eerste vliegtuig

Jaspers vliegtuig heeft gevlogen. We hebben het afgelopen week met wat werpstartjes geprobeerd op een veldje in de wijk. Het kistje wilde niet echt lekker zweven en na enkele harde landingen waren 2 lijmverbindingen losgelaten. Dat was thuis uiteraard snel verholpen.

Vandaag hebben we het kistje op een groter veld geprobeerd zodat we ook de propeller konden laten draaien. Nog steeds vliegt het model niet geweldig. Ik heb wat geexperimenteerd met het zwaartepunt, maar hij blijft of overtrekken of erg steil glijden. De glijhoek is echt 1:baksteen. Ook de motor doet niet bijster veel. Als de propeller draait wordt de vlucht hooguit 2 meter langer, veel meer niet. Toch had Jasper het goed naar zijn zin vanmiddag. De gooitechniek kan hier en daar nog wat verbeterd worden, maar het gaat steeds vaker goed. Op de foto's ziet de werptechniek er erg dynamisch uit!

JasperBouwen72.JPG

JasperBouwen81.JPG

JasperBouwen68.JPG

JasperBouwen84.JPG

Filmpje van de bouw en het vliegen volgt spoedig, ik hoef alleen de vliegbeelden er nog aan te plakken.

De vliegeigenschappen mogen dan wat tegenvallen, het project is toch zeer geslaagd. Jasper heeft de basis van het houtbouwen meegekregen en hij is enthousiast. Ik polste na het vliegen of hij nog zo'n soort vliegtuigje wilde bouwen, en hij reageerde enthousiast. Er komt dus nog wel zo'n Aeronaut kitje in huis, eens kijken wat de volgende wordt. En zo gaan we de bouwtechniek van Jasper verder uitbreiden en verfijnen.

tot welke hoogte komt het toestel met een opgewonden elastiek?

er zijn best wat vrijvlucht modelletjes op de markt misschien eentje maken om aan een elastiek(starthaak onder de romp) te starten ipv een elastiek aangedreven motor.

Filmpje van Jaspers belevenissen:

Dat is een goede Vincent, die ziet er mooi uit! Wat groter, bestuurbaar en toch simpel te bouwen. Ik denk dat ik die ga bestellen.
tot welke hoogte komt het toestel met een opgewonden elastiek?

er zijn best wat vrijvlucht modelletjes op de markt misschien eentje maken om aan een elastiek(starthaak onder de romp) te starten ipv een elastiek aangedreven motor.
Zie filmpje. Het kistje klimt niet echt met draaiende propeller. Een volgend vv modelletje zou denk ik inderdaad met bungee gestart worden, maar ik vind Vincents optie erg mooi.

Laatst bewerkt door een moderator:
de robbe Disco was hier het eerste toestelletje van men partner.

makkelijk te bouwen, toch de vleugel aan de bovenzijde op het middenstuk beplankt.
vliegt erg rustig bij kalm weer.

kan het zijn dat de instelhoek vleugel/stabilo niet goed zit? hij duikt erg fel... ik vermoed dat het toch tot een meter of 30-40 moet raken in goede omstandigheden.

proficiat met de maiden Jasper. De gebroeders W hebben ook aanloop problemen gehad.

De Kleine UHU is een optie?

Hi Raymond,
Mijn ouwe vrijevlucht oog en instinct zegt: zwaartepunt veel te voorlijk (en natuurlijk ook navenant instelhoekverschil) ; te dicht tegen het overtrekgebied (vind een jedelsky ook niet fijn).
Stabilotje is gevoelsmatig ook wat klein.
(Dat vrijevlucht oog is in mijn geval tegelijk een handicap voor mijn beoordeling van rc-zwevers; er is een flink verschil in afstelling moet ik ervaren)
Het is ook wel een erg lelijke dikke prop maar je moet natuurlijk gewoon roeien met de riemen die je hebt.
Goed bezig met je zoon trouwens (niet kopen maar doen) en zitten we nou op dezelfde musicale golflengte?:D

Peter, mijn instinct zegt ook dat het zwaartepunt te voorlijk ligt. Ik heb het ook geprobeerd met het zwaartepunt meer achterlijk, maar dan loopt de snelheid eruit tot overtrek, dus het instelhoekverschil zou dan moeten worden verkleind. Helaas gaat dat niet zonder lijmverbindingen los te trekken. Hoewel, ik kan denk ik wel de instelhoek van de vleugel aanpassen zonder grote ingrepen.
Aan de andere kant: als je hard gooit gaat het kistje niet extreem klimmen, en na een overtrek heeft hij ook nauwelijks neiging uit de duik te trekken, dus dat duidt eerder op een te klein instelhoekverschil.
Blijft lastig als een kistje niet helemaal goed is....

Het zou best kunnen dat we op dezelfde muzikale golflengte zitten. Al is mijn keuze aan lekkere muziek heel breed. Ik hou van veel verschillende soorten muziek, van klassiek tot stevige rock, van jazz tot country. Ik kies voor filmpjes muziek die de juiste sfeer heeft, liefst ook nog met passende teksten (al liggen die niet voor het oprapen).

kan je de stabilo niet wat nat maken en zo een beetje veranderen aan de instelhoek? uiteraard kan je de hele stabilo dan niet aanpassen.

anders is het inderdaad lossnijden.

de instelhoek opmeten zal veel vertellen natuurlijk.

ik vermoed dat het probleem wel opgelost raakt :)

maar de start is gezet voor Jasper! op naar nummer 2! (en nummer 50 voor hij het door heeft) ;)

kan je de stabilo niet wat nat maken en zo een beetje veranderen aan de instelhoek? uiteraard kan je de hele stabilo dan niet aanpassen.
anders is het inderdaad lossnijden.
Het aanpassen van de vleugel is veel eenvoudiger aangezien die met een elastiek op de romp ligt. Als ik daar de voor- of achterzijde iets ondersteun verander je ook het instelhoekverschil. Zonder breken.
de instelhoek opmeten zal veel vertellen natuurlijk.
Ik heb die nog niet opgemeten. Kan ik wel doen, maar ik heb geen idee wat voor waarde ik naar zou moeten streven. Dit is mijn eerste kistje met Jedelsky profiel en mijn eerste serieuze VV zwever. Wat zou een goed instelhoekverschil zijn?? Zonder enig idee heeft opmeten geen zin.
maar de start is gezet voor Jasper! op naar nummer 2! (en nummer 50 voor hij het door heeft) ;)
Laat moeder het maar niet horen! Hoewel, die ging redelijk snel akkoord met nummer 2. De Red Swan (die misschien wel blauw wordt...) incl toebehoren is gisteren besteld!

Blijft lastig als een kistje niet helemaal goed is....
Jep, helemaal mee eens en van een afstandje (stuurlui aan de wal) al helemaal niet goed te beoordelen.
Dat betekend dat ik, maar ook alle andere ''raadgevers'' net zo makkelijk helemaal fout zitten.
Met wat onder voor of achterrand vleugel leggen is in ieder geval prima te expirimenteren.
Instelhoekverschil zou ergens bij de 2 a 3 graden moeten zitten.
Waarom ik gok op te voorlijk zwaartepunt is, ondanks dat je zegt:
Aan de andere kant: als je hard gooit gaat het kistje niet extreem klimmen, en na een overtrek heeft hij ook nauwelijks neiging uit de duik te trekken, dus dat duidt eerder op een te klein instelhoekverschil.
dat dit soort hogere welvingsprofielen bij een hogere invalshoek soms een wat ''dof'' gedrag vertonen: niet echt fel stallen maar: geen snelheid maken en doorzakken.
Wat expirimenteren met instelhoeken en navenant verplaatsen van zwaartepunt moet toch een acceptabel vliegbeeld opleveren, ondanks de toch wel dikke weerstandprop.
Ik heb zelf een Jedelski-A1 vrijevluchtkistje gehad die uitstekend vloog en normale wedstrijdprestaties had: Jedelsky zelf die deugd heus wel.;)
O ja (off topic)! Blues jazz pop (uit de periode die bij mijn leeftijd past) Americana enz

Laatst bewerkt:
Peter, bedankt voor je inputs. Ik moet nu een week weg voor de baas, maar komende tijd ga ik wat experimenten doen met het kistje. Het zou leuk zijn als we hem beter vliegend kunnen krijgen.

Ik heb nu al een tijdje pianoles van een echte jazz pianist, we zijn sinds 2 weken met eenvoudige oude blues bezig. Wat een heerlijke muziek is dat toch om mee te stoeien!

Soory Raymond, ik zet hem even hier want ik heb geen "Jeugd aan het vliegtuigbouwen-topic" gevonden en ben toch best wel trots op mijn 6 jarige meid!

Na een uurtje in mijn hobby-hoekje kwam ik beneden en liet mijn dochter trots het vliegtuig zien dat ze zelf gemaakt heeft.

Jara knutselt namelijk heel erg veel, wii, computer en tv doen haar niet zoveel maar geef haar papier, schaar, plakband en een paar stiften en ze is de hele dag zoet!
Toen ik na een uurtje werken aan E-belix weer beneden kwam stond ze met een grote glimlach voor mijn neus:
"kijk pap! ik heb ook een vliegtuig gemaakt en de mijne is al af en de jouwe nog lang niet!"
IMAG0854.jpg

IMAG0855.jpg

Ik verdacht mijn vrouw van enige hulp maar propellor en vleugelliggers zijn echt 100% uit haar eigen hoge hoed gekomen!

#pappaistrots en nu voorzichtig pappen en nat houden...misschien slaat het aan! haha!

Justus

Haha, die moet je zeker warmhouden! Is zo'n Aeronaut kitje nog niets voor haar? Paar uurtjes knutselen en je hebt een 'echt' vliegtuig.

Modelbouw Bloemendaal. Ze hadden daar meerdere modellen van Aeronaut liggen, allemaal vrije vlucht en ongeveer zo groot als wat ik met Jasper gebouwd heb. Je hebt o.a. de keus uit een vlakke plaat vleugel, Jedelsky of ribben met papier.

schattig toch hoe een kind van 6jaar iets kan bouwen vanuit de fantasie... het lijkt wat op een vleermuis! en dat zijn prima vliegers! ;)

Graupner INKA-glider

zulke dingen zijn ook leuk voor kids...

Kistjes zoals de INKA heb ik overwogen voor Jasper, maar ik wilde iets hebben wat meer 'bouwen' was, dit zijn alleen platte plankjes en het is in een kwartier klaar. Voor Justus is het misschien wel geschikt als eerste modelletje om zijn dochter enthousiast te krijgen. Zo'n INKA is snel klaar en met wat mazzel vliegt het ook nog eens leuk.

Back