JAWS (Just Another Wing System) bouw

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Halloa :)

het wordt es tijd mijn 100cm scratchbuild wing ter vervangen. Die vliegt nog wel goed, maar ziet er niet meer uit.. Bovendien is het gewoon tijd voor wat nieuws!

Dus.. wel weer een wing, want dat vliegt gewoon goed & bouwt makkelijk.. Inmiddels heb ik de hoofdvorm op papier staan:
2014-10-13%2001.jpg

Totale wing-span: 90cm
Lengte: 70cm
Base-Chord: 38cm
Tip-chord: 10cm
CG Berekening: Click

Onderdelen:

Laatst bewerkt door een moderator:
... En inmiddels zijn de hoofd-vorm en de KF2 foils uitgesneden :)

2014-10-14%2002.jpg

Zow.. en de KF2 foils zijn inmiddels aan de voorlijst vastgezet met tape:

2014-10-14%2003.jpg

En de foils zijn inmiddels vast ge-hot-glued.. Bovendien heb ik een deel van de wing een 'kleurtje' gegeven.. (zilver metalic)

2014-10-14%2004.jpg

Ohwja.. de ailerons zijn ook uitgesneden, en weer vastgezet met dik plakband..

En inmiddels ben ik weer wat stappen verder met deze wing :)

Uitsparingen voor de servo's uitgesneden (en aan de onderkant verstevigd met dikke tape)
2014-10-15%2001.jpg

Servo's vastgelijmd
2014-10-15%2002.jpg

Control-horns gemonteerd en de control-rods op lengte gemaakt
2014-10-15%2003.jpg

Daarna een houten motor-mount gemaakt & gemonteerd
2014-10-15%2004.jpg

En de motor gemonteerd
2014-10-15%2005.jpg

Bij de vorige wing zat deze motor voor de motor-mount (in het vliegtuig dus).. Ik heb hem nu zo gemonteerd zodat de propellor wat schonere lucht krijgt..

en ik ben wederom wat verder met deze wing..

Vertical stabelisers gemonteerd:
2014-10-16%2001.jpg

Electronica vastgezet:
2014-10-16%2002.jpg

CG en plaats van de lipo bepaald:
2014-10-16%2003.jpg

tja.. en dat is eigelijk niet zo fantastisch.. Doordat de lipo zover naar voren moet, kan een leuk opbouw niet op het vliegtuig.. Geen plek voor.. Dus daar moet ik wat anders voor bedenken..

En.. hier is het begin van die 'andere oplossing' :) De achterkant van de fuselage:
2014-10-16%2004.jpg

Er komt een losse neus-sectie op, die ik bij schade makkelijk kan vervangen..

En de onderkant voorzien van een paar banen glasvezel-tape:
2014-10-16%2005.jpg

Op zich is hij nu klaar voor een test-vluchtje :) Maar tot die tijd nog een neusje fabriceren.. En wellicht wat gekleurde tape op de onderkant aanbrengen..

Zow.. en nu heeft hij ook een neus dan:

2014-10-17%2001.jpg

2014-10-17%2002.jpg

Niet echt mooi ofzo, maar voor eerst prima, en het beschermt de punt van de wing goed..

En de onderkant is voorzien van wat strepen, ter verbetering van de oriëntatie:
2014-10-17%2003.jpg

Et voila.. Klaar voor de eerste test-crash :)

Updateje! Afgelopen weekend kon ik deze wing eindelijk eens testen :)
DAT liep helaas iets minder goed af, maar wel weer wat geleerd ;)

En.. ook nog een movie over het 2e prototype, waarin ik in ga op differential ailerons..

Goed bezig. Toevallig was ik op de site tijdens de maiden van versie I. Wat ging dat vreselijk hard, en dat op 50% throttle! Ben benieuwd naar versie II.

Thanks Eric :)

ja.. voor een simpel foamboard KF vleugeltje ging hij best hard ;)
Binnenkort de 2e poging! :D

Zit iets in.. ik ga daar idd niet weer vliegen.. Slechte vlieg-plek..

In elk geval geen geschikte plek voor zo'n snel ding, en ook als je het gedrag van het vliegtuig nog niet kent zoals in je filmpje. Het leek eerst heel aardig te gaan, maar voor mijn gevoel werd je ineens verrast door wat venijnige eigenschappen. Blijft toch JAWS he:D. Ik vlieg zelf vooral op de vliegclub (MVC Cumulus in Kampen) omdat je dan een veilige omgeving hebt. Maar ook wel een thuis, maar dan vooral met kleine zwevers, dan is het risico ook heel anders.

Max

Ja haha :d met die naam had ik het inderdaad kunnen weten ;)
Hoe dan ook: het veld is te kort en (veel) te smal.. En om het af te maken vloog ik laag, om het vliegtuig in beeld te kunnen houden..

Toch, er is niets op tegen te scratch-builden, erg leuk en leerzaam. Natuurlijk komt er wel 's iets uit de lucht zeilen, maar dat gebeurt ook in de man-dragende luchtvraat dus dat maakt het wel realistisch :-).

Hallo heren :)

vandaag was het moment aangebroken om versie 2 van m'n SpeedWing te maiden-fly-en :) Altijd spannend wat zo'n nieuw geval doet! :D

Bij deze een impressie :)

Hallo mensen :)

vandaag heb ik deze creatie nog weer es de lucht in gegooid.. Vooral om het vliegtuig wat beter te leren kennen...

Back