Jayhawk staart aansturing

Hoi Aangezien bij de jayhawk (RC Aerodyne) ook een flexas zit voor de staartaansturing en deze teveel speling heeft wil ik graag de staartaansturing vervangen door de Sullivan S504.

Weet iemand waar deze aansturing hier in nederland te koop is, het voordeel van de Sullivan is dat deze bijna vrij is van temperatuurs invloeden.

Alvast bedankt voor je reactie.

Mvg

Ed

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer het eens bij modelbouwzaken zoals Hobby Inn (waalwijk) 4 rc (doetichem) rc heliparts etc etc...

Hmmmm,

Dan moet sullivan wel flink verbeterd zijn, want uit mijn vliegtuigen tijd herinner ik mij eigenlijk alleen maar vervelende krimp en uitzetting: als er een wolk voor de zon schoof zag je bij wijze van spreken de stuurvlakken bewegen.

Verder vermoed ik dat Sullivan nog steeds lastig te lijmen is en ik vraag me af of je dat in een heli wilt hebben.... Daarvoor dient nl dat stukje zwarte slang op die foto, dat moet je in ringetjes snijden en aan weerszijden van een spantdoorvoering om de buitenmantel schuiven omdat lijmen niet betrouwbaar is....

Uiteraard weet ik absoluut niet hoeveel ruimte er in de staart van jouw Jayhawk zit, maar ik heb tot nog toe in al mijn heli's met hoogliggende staartrotor, een kogelgelagerd 45 graden knieheveltje geplaatst. Dat werkt WEL spelingvrij en soepel EN blijft heel....

Groet, Bert

PS: @ Jonkje: als jij nu on line bent, is het zeker stinkweer op het veld..... troost je, hier in het Engels Kanaal OOK....(nu op weg naar Aveiro, Portugal. Normaal drie dagen werk, met de huidige snelheid aankomst 2 Augustus.... )

Laatst bewerkt:
ander probleem is dat deze Sulivans niet tegen UV licht kunnen. Bij (veelvuldig of langdurig) blootstelling aan UV licht worden de buisjes broos en breken af.

Als je dan toch zoiets wilt gebruiken, maak het dan zelf van een plastic buisje met een staaldraad er doorheen. Aan die draad maak je dan de kwiklinks (solderen of schroefdraad erop tappen)

Groet,
Theo

ander probleem is dat deze Sulivans niet tegen UV licht kunnen. Bij (veelvuldig of langdurig) blootstelling aan UV licht worden de buisjes broos en breken af.

Als je dan toch zoiets wilt gebruiken, maak het dan zelf van een plastic buisje met een staaldraad er doorheen. Aan die draad maak je dan de kwiklinks (solderen of schroefdraad erop tappen)

Groet,
Theo

Da's dodelijk voor de spelingvrije en precieze hekaansturing....
Vario gebruikte dat ook standaard en dat heb ik er bij alle modellen waar het van toepassing was weer uitgehaald. Bij mijn weten gebruiken ze nu ook de kniehevel met twee stuurstangen (in elk geval in mijn BO 105 was het al standaard)

Groet, Bert

Hoi Bert en Theo,

Bedankt voor de tips een staaldraad in een plastic buisje geeft teveel vrijving. Ik weet dat conrad de aansturing ook verkoopt maar die zijn niet van sullivan en ik weet dat die aansturingen vroeger erg gevoelig waren voor temperaturen, de sullivan moet daar geen last van hebben.

UV licht is geen probleem de sturing zit helemaal in de romp verwerkt, en ieder jaar de binnen sturing vervangen is ook nog geen probleem.
Online kan ik zo niets vinden maar zal morgen eens gaan rondbellen of er winkels zijn die iets hebben liggen.

De gelagerde overbrenging is inderdaad veel beter alleen heb ik de mogelijkheid niet om de hevel in de romp geplaatst te krijgen zonder spuitwerk te moeten uitvoeren.

Mvg

Ed

Hoi Bert en Theo,

Bedankt voor de tips een staaldraad in een plastic buisje geeft teveel vrijving. Ik weet dat conrad de aansturing ook verkoopt maar die zijn niet van sullivan en ik weet dat die aansturingen vroeger erg gevoelig waren voor temperaturen, de sullivan moet daar geen last van hebben.

UV licht is geen probleem de sturing zit helemaal in de romp verwerkt, en ieder jaar de binnen sturing vervangen is ook nog geen probleem.
Online kan ik zo niets vinden maar zal morgen eens gaan rondbellen of er winkels zijn die iets hebben liggen.

De gelagerde overbrenging is inderdaad veel beter alleen heb ik de mogelijkheid niet om de hevel in de romp geplaatst te krijgen zonder spuitwerk te moeten uitvoeren.

Mvg

Ed

Hoi Ed,

Ik heb het destijds bij de kleine Huey van Vario voor elkaar gekregen om twee gaatjes 3 mm in de staart te boren (aan weerszijden) en daar een heveltje op te krijgen, wat met twee stukjes siliconen brandstofslang op zijn plek gehouden werd (dat heveltje). Het carbon staafje werd gezekerd door een heel klein drupje lijm. Was aan de buitenkant niet meer van te zien dan twee kleine ronde zwarte stipjes. Die kon ik gewoon aanstippen met de lak zonder opnieuw te hoeven spuiten.
Wellicht is het een tip?

Groet, Bert

Zo, heb de sullivan er toch ingebouwd en twee vluchten gemaakt maar de sullivan is niks waard voor de staartaansturing.

Ga hem nu toch vervangen voor een starre aansturing of probeer de servo achterin te plaatsen.

Back