Jazz Regelaar

Ik heb 2 vragen over de Kontronik Jazz regelaar, laten we beginnen met de makkelijkste:

Mag je de draden van de regelaar naar motor inkorten, ik weet dat je de motordraden niet mag inkorten ivm de coating die op de wikkeldraden wordt gebruikt waardoor solderen lastig wordt. Ergens staat me bij dat je draden van de regelaar naar motor ook niet mag inkorten iets met opstarten of regelen. In de handleiding van de regelaar wordt dit niet vermeld. Draden zijn momenteel aan de lange kant wat er slordig uitziet en extra verlies opleverd.

Verder een onduidelijk puntje in de handleiding is hoe de regelaar te intialiseren/starten in Heli-modus.

Er staat iets in de trend van "Toerental regeling van Jazz leert zich bij eerste start van de motor na aansluiten van het accupakket zelfstandig op de aawending in. Iedere keer 0gr pitch voor gelijke toerentallen bij opvolgende vluchten.

Om te starten, de schuif richting volgas schuiven. Middels zacht aanlopen verhoogt de regelaar binnen enkele seconde het motortoerental. Wanneer de voor de toerental regeling benodigde toerental bereikt is, schakelt hij op regeling om. Hoe dichter de schuif bij de volgas-stand komt, des te hoger is het ingeregelde toerental."

De vraag is moet de regelaar nu bij elke start eerst naar volgas, staat zo ook in de (duits-talige) handleiding van de heli (die deze regelaar adviseert). Of kun je gewoon meteen op een normaal toerental beginnen, vooral fijn bij de eerste proefvlucht. Heli heeft 600mm bladen en geschat max haalbaar toerental is 2200-2300 toeren (voor de niet heli-vliegers dit is heel hard voor dergelijke afmeting bladen)

Rick

aansluitend op rick zijn vraag wil ik eigenlijk graag weten of het verlengen van draden van je controller iets uitmaakt.

Mijn jeti hacker heli regelaar doet ongeveer het zelfde. Hij start langzaam op en als hij de motor kent gaat hij naar 80% vermogen (PWM verhouding) zodat hij nog wat over heeft als je flink pitch geeft. Dit ongeacht of je eerst 1/2 gas geeft of meteen volgas. Je kan het toerental ook niet instellen dus. Hij bepaald gewoon wat je motor kan en daar moet je het mee doen ;)

Inkorten of verlengen van draden heeft bij mij nog nooit iets uitgemaakt bij brushless. Ik probeer de draden tussen regelaar en motor zo origineel mogelijk te laten zodat ja later er niet iets tussen hoeft te zetten in een ander model. Als je de wikkel draden van de motor wilt solderen dan eerst goed schuren, heet stoken met een aansteker om de laatste lak resten weg te branden en dan goed schoon vegen. Daarna kan je ze mooi solderen. Ik heb 2 Mega motoren waarvan ik van 1 de wikkel draden heb ingekort. Geen probleem :) Hoe korter hoe beter de regelaar het signaal meet van de magneten. Met langer draden kan je overspraak krijgen wat problemen kan opleveren maar met inkorten moet dat geen probleem zijn.

Rick NT zei:
Ik heb 2 vragen over de Kontronik Jazz regelaar, laten we beginnen met de makkelijkste:

Mag je de draden van de regelaar naar motor inkorten,
Rick

Volgens mij moet het helemaal geen probleem zijn om de draden van de regelaar in te korten, op de Schulze regelaars zitten zelfs helemaal geen
motor draden maar aansluitbussen.

Hoe je je toerental kan regelen met een kontronik regelaar ( dit geldt ook voor een hacker trouwens) staat heel mooi uitgelegd op www.helifun.info bij de knop programmeringen.

Gr Hans

Hi,

Ik heb een Beat regelaar en mijn interpretatie van de manual (die zo ik zie ongeveer het zelfde is als die van de Jazz) is dat het elke keer opnieuw gasgeven nodig is als de regelaar in APM modus blijft staan. Volgens mij is dat de modus waarin de regelaar wordt afgeleverd.

Dit zal bij jou niet het geval zijn omdat je hem in Heli modus(4 - governer) gaat draaien. Dan is het maar 1 keer nodig. De eerste keer nadat je de heli-modus hebt geprogrammeerd. Let wel op dat dit incl. bladen moet zijn. Als je op de werkbank reeds wat wil spelen dien je voordat je gaat vliegen eerst het programmeerproces te herhalen.

Dat van die draden heb ik eigenlijk niet bij stil gestaan en gewoon ingekort. Mijn Logo (op 14cellen) heeft nog geen storingen gehad die hier een verband mee houden.

Verlengen lijkt me geen goed plan ivm. oppikken van strooivelden veroorzaakt door de motor.

Groet,

Marc

ik heb het dan over 5 cm verlengen, geen 50 centimeter, zou dat problemen geven dan ?

Neen, maakt niet veel uit. Wel liefst aan de motorkant verlengen ipv aan de kant van de accu. Dit is beter voor je regelaar....

Niels

Back