Ik heb 2 vragen over de Kontronik Jazz regelaar, laten we beginnen met de makkelijkste:
Mag je de draden van de regelaar naar motor inkorten, ik weet dat je de motordraden niet mag inkorten ivm de coating die op de wikkeldraden wordt gebruikt waardoor solderen lastig wordt. Ergens staat me bij dat je draden van de regelaar naar motor ook niet mag inkorten iets met opstarten of regelen. In de handleiding van de regelaar wordt dit niet vermeld. Draden zijn momenteel aan de lange kant wat er slordig uitziet en extra verlies opleverd.
Verder een onduidelijk puntje in de handleiding is hoe de regelaar te intialiseren/starten in Heli-modus.
Er staat iets in de trend van "Toerental regeling van Jazz leert zich bij eerste start van de motor na aansluiten van het accupakket zelfstandig op de aawending in. Iedere keer 0gr pitch voor gelijke toerentallen bij opvolgende vluchten.
Om te starten, de schuif richting volgas schuiven. Middels zacht aanlopen verhoogt de regelaar binnen enkele seconde het motortoerental. Wanneer de voor de toerental regeling benodigde toerental bereikt is, schakelt hij op regeling om. Hoe dichter de schuif bij de volgas-stand komt, des te hoger is het ingeregelde toerental."
De vraag is moet de regelaar nu bij elke start eerst naar volgas, staat zo ook in de (duits-talige) handleiding van de heli (die deze regelaar adviseert). Of kun je gewoon meteen op een normaal toerental beginnen, vooral fijn bij de eerste proefvlucht. Heli heeft 600mm bladen en geschat max haalbaar toerental is 2200-2300 toeren (voor de niet heli-vliegers dit is heel hard voor dergelijke afmeting bladen)
Rick
Mag je de draden van de regelaar naar motor inkorten, ik weet dat je de motordraden niet mag inkorten ivm de coating die op de wikkeldraden wordt gebruikt waardoor solderen lastig wordt. Ergens staat me bij dat je draden van de regelaar naar motor ook niet mag inkorten iets met opstarten of regelen. In de handleiding van de regelaar wordt dit niet vermeld. Draden zijn momenteel aan de lange kant wat er slordig uitziet en extra verlies opleverd.
Verder een onduidelijk puntje in de handleiding is hoe de regelaar te intialiseren/starten in Heli-modus.
Er staat iets in de trend van "Toerental regeling van Jazz leert zich bij eerste start van de motor na aansluiten van het accupakket zelfstandig op de aawending in. Iedere keer 0gr pitch voor gelijke toerentallen bij opvolgende vluchten.
Om te starten, de schuif richting volgas schuiven. Middels zacht aanlopen verhoogt de regelaar binnen enkele seconde het motortoerental. Wanneer de voor de toerental regeling benodigde toerental bereikt is, schakelt hij op regeling om. Hoe dichter de schuif bij de volgas-stand komt, des te hoger is het ingeregelde toerental."
De vraag is moet de regelaar nu bij elke start eerst naar volgas, staat zo ook in de (duits-talige) handleiding van de heli (die deze regelaar adviseert). Of kun je gewoon meteen op een normaal toerental beginnen, vooral fijn bij de eerste proefvlucht. Heli heeft 600mm bladen en geschat max haalbaar toerental is 2200-2300 toeren (voor de niet heli-vliegers dit is heel hard voor dergelijke afmeting bladen)
Rick