Je eigen(!) autocad tekeningen/ontwerpen

@ cooper

gemaakt in solidworks 2004

Je loopt achter :wink:
Ik heb al sinds (ik dacht eind december) de 2005 versie. Daar zitten best een aantal handige verbeteringen in ten opzichte van 2004.

Ik vond 2003 plus prettiger dan 2004. (in de 2004 versie zijn weinig interresante nieuwe dingen toegevoegd en hij is (naar mijn mening erg onstabiel))

@ Peter Pankras

gemaakt in Maya

Nog nooit van gehoord, maar het zit er mooi uit.
Wat is dit voor een soort programma ??? Als ik ff snel op google kijk lijkt het een soort ontwerpprogramma voor het uiterlijk van producten, niet voor constructies.
Ik zal het eens downloaden op deze site staat een trial
klik

banner_designvisualization.gif

maya is meer ontwikkeld voor animatie en sfx.
Maar de laatste jaren worden de meeste pakketten toch ook beter geschikt voor andere dingen.

Peter

:roll: en modelbouw.....

@ laurens, njah als iik aan een 2005 versie kan komen zal ik die wel gebruiken, ik moet ze enkel vinden -if you know what I mean...- :wink:

Edit:

Goed, ik heb dit draadje opgeschoond. Eigenlijk wilde ik ook alle niet rc-gerelateerde posts en niet-rollend-materieel eruit kieperen, maar dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Van de maya-tekeningen heb ik links gemaakt, die waren te groot.

We spreken 2 dingen af:

1. Vanaf nu gaat het over rc-gerelateerde technieken en methoden.

2. De aanprijzing van illegaal of minder legaal downloaden wordt gestaakt.

Het is in Solid Works redelijk eenvoudig mogelijk om in 3D een kracht op een onderdeel te simuleren en kijken waar de grootste spanning zit. Dit wordt de EEM (eindige elementen methode) genoemd. Ik weet niet precies waar het onder te vinden is, maar met search binnen Solid Works is het zo gevonden.

Hoi,
Met die cosmosworks kun je een heleboel leuke stress testst doen. De spanning in de tekening van Jeroen is de von Misses spanning.

Ook warmtegeleiding behoort tot het pakket. Kun je ook nog analyseren hoe makkelijk de warmte weg kan bij je motorsteunen etc..
Leuke voorbeelden genoeg ..alleen posten op nieuwe manier zal ik nog ff doorspitten.

Groeten Vincent

Ik heb Solid Works nu ook "gekregen"...
Ik denk dat ik me er maar eens in ga verdiepen. Heeft iemand tips of iets dergelijke? :wink: Het is namelijk mijn eerste keer dat ik met dit programma werk.

Kijk eens naar de online tutorial (die bij mij gewoon op de PC staat en zonder internet ook werkt) Daar gewoon beginnen met die dingen te maken.
Verder moet je het heel veel/vaak doen. dan krijg je vanzelf routine in de verschillende functies.

PS: Maya is binnen :lol: ik hoop dat ik van het weekeind even tijd kan vinden om ernaar te kijken.

Zo te horen heeft solidworks een hoop meer functies dan rhino...
Hoe zit het eigenlijk met het werken met deze verschillende pakketten? Lijkt alles qua gebruik en modelleertechnieken een beetje op elkaar? i.e.: kan je zonder helemaal opnieuw te moeten beginnen met leren, makkelijk switchen tussen alle pakketten?

Ik heb met meerdere pakketten gewerkt, Maya (dat is eigenlijk wel de mooiste), Truespace, Bryce 3D, Cinema 4D en nu werk ik vooral met 3D Studio Max. Met de overstap van 3D pakket heb ik meestal geen moeite. Kost mij een paar weken voor ik mij lekker voel in de nieuwe omgeving. Alle tools wat er in het ene programma zit, zit meestal ook wel in het andere programma. Soms is de manier van modelen in het ene programma heel anders als in het andere. Zo werkt Maya vooral met NURBS modeling. Terwijl 3D studio max weer veel sterker is in polygon modeling. Het maakt allemaal niet zo uit. Het lastigste is het 3D leren denken. Het zoeken naar oplossingen om iets te creeëren uit basisvormen. Vooral in het begin zal je compleet verzuipen in de ongelofelijke overkill aan opties. Je voelt je helemaal verloren en weet niet waar je moet beginnen. Photoshop zou qua opties een speld zijn in een hooiberg als Maya. Op het moment dat je dat goed door hebt (wat voor een beginner best lang kan duren) kan je eigenlijk wel met elk programma om gaan.

Wat ik echter niet kan is werken met 2 3D programma's tegelijk. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik haal alle sneltoetsen door elkaar en zoek naar functies die alleen weer in het andere programma zitten. Dus voor je de overstap wil gaan doen, kijk eerst even goed naar alle voordelen en nadelen. Want met beide programma's blijven werken gaat waarschijnlijk niet werken.

:!: Disclaimer: De genoemde programma's zijn meer bedoeld op motion design en niet op industrie technisch design.

nee absoluut niet. Solid is veel technischer. Je moet daar echt alles op die manier benaderen.
Rhino geeft je veel meer creatieve vrijheid.. beide methode hebben voor en nadelen.. maar solid met rhino vergelijken is appels en peren vergelijken.
Switchen tussen beide kan via iges formaat, of anders stl.

Peter

Back