Jeetje wat een kleine schroefjes

Discussie in 'Electro offroad' gestart door trummis, 1 dec 2021.

  1. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Hoi allen. Nieuw op het forum, kon daar niet een aparte draad voor vinden. Als die er wel is graag naar verwijzen dan klets ik daar ook even wat.

    Zo'n 40 jaar geleden heb ik een nitro-auto gehad. Vanwege de vele storingen aan het (uit mijn hoofd Veco 19) motortje is het ding in een kist beland en ligt daar goed.
    Nu begon e.e.a. weer te jeuken en heb ik een Axial SCX24 Chevy C10 gekocht. Leek me een mooi opstap crawler om te zien of de hobby me wel of niet opnieuw pakt.

    Even in de huiskamer wat rommel op de grond gegooid en lekker gespeeld. Even later wilde ik de rollbar erop zetten en dan blijkt mijn leesbrilletje niet meer toereikend.
    Het bijgeleverde inbussleuteltje is erg onhandig dus wil ik wat redelijk gereedschap aanschaffen.
    Dit microspul heb ik niet in huis. Dop 46 kan ik zo pakken, maar dit......
    Feit wil dat ik morgen naar de stad moet (woon ergens afgelegen in Noorwegen) dus een mooie gelegenheid om e.e.a. mee te grissen. En daar loop ik vast.
    Is er iemand die weet welke maten inbus er aan die axial zit? Eventueel ander gereedschap (met maten) wat handig is?
    Is het überhaupt wel metrisch? Zo niet dan kon het nog wel eens lastig worden.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Een beetje googlen doet geen pijn....

    In de manual kon ik er niets over vinden maar als ik op het model + SCREWS zoek kom ik hier op uit:
    https://nl.aliexpress.com/item/1005001588773866.html

    Hot Racing SXTF14SS
    M1.4 Rvs Volledige Schroef Set 81 Stuks Scx 24
    Dit Is EEN Volledige M1.4 Schroef Kit set voor Voorraad Axiale 24 van Hot Racing
    KENMERKEN:
    Rvs
    U ONTVANGT:
    Schroef Set totaal 81 stuks schroeven
    RH M1.4 X5 mm Ronde Kop Schroef (48 stuks)
    RH M1.4 X8 mm Ronde Kop Schroef (25 stuks)
    RH M1.4 X10 mm Ronde Kop Schroef (8 stuks)

    OPMERKINGEN:

    Voor Ronde Kop Schroef
    Gebruik 1.27mm of 0.05 inbussleutel
    Beschrijving herzien door: DB September 15, 2020
     
  3. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Dank!
    Uiteraard heb ik gezocht. Andere zoekwoorden gebruikt en niet gevonden. Daarom vroeg ik even hulp.

    1,27mm inbus bestaat niet, dat zal dan wel een 1,3 zijn. Om er een 0,05" sleutel inproppen is vragen om problemen.
    Zou ik er niet van opkijken als het originele sleuteltje helaas 0,05" is want het draait erg snel door.
    Voordat je moppert 'meten is weten', ik heb gemeten. Sleutel meet ik 1,18mm maar met een goedkope schuifmaat. M'n mitutoyo heb ik op het moment niet hier dus wist ik nog niks.
    Nogmaals dank
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    1.27 bestaat wel
    https://www.toolspecial.com/pb-swisstools-stiftsleutel-inbus-127-mm-210127
    Maar ik denk ook wel dat 1.3 gaat werken

    Ik denk dat je het beste op zoek kan gaan naar zo'n soort van GSM/horloge kit:
    Brute Strength - 126 delige Precisie Schroevendraaierset Magnetisch - Gereedschapset-... | bol.com
    Dit soort setjes hebben zgn 4mm bitjes (normaal gereedschap 6.35mm/1/4")

    Misschien een aardige investering maar een looplamp zou kunnen helpen (lamp met vergrootglas), Ik heb zelf voor mijn elektronica soldeerwerk een goedkope microscoop met een 7" schermpje, zoek maar op Aliepress naar G1200 microscope. Ik zeg het, 50 euro is een investering waar je over na moet denken, voor mij was het een makkelijke beslissing en werkt echt lekker.

    227630231_2338139126316322_4834230410296835804_n.jpg
     
  5. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Waarachtig, dat 1,27 bestaat!
    De M1,4 heeft 1,3 als inbus: https://www.mcmaster.com/screws/thread-size~m1-4/

    Ik heb wel zo'n bureaulamp met led+vergrootglas. (en een loepje) Maar die microscoop van jou is wel erg mooi. Die hou ik in het achterhoofd. (komt hier wel nog 25% VAT bij)

    Ik heb wel al wat betaalbare setjes gevonden, waar ik me wel mee kan redden. Die van bol ziet er wel goed uit inderdaad. Maar als het even kan heb ik liever geen bitjes. Dat wordt vaak zo dik.
    Ik zoek nog even verder, maar anders wordt het dit setje: https://www.biltema.no/verktoy/hand...sjonsskrutrekkersett-unbrako-7-stk-2000041165
     
  6. Skoglund

    Skoglund

    Lid geworden:
    1 apr 2014
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Noorwegen
    Die van biltema heb ik ook gekocht ,en is prima spul,
    waar in noorwegen woon je ??
    ik woon in de buurt van gjovik
     
  7. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Ik ben toch niet voor die van de billemaat gegaan.
    Ik koop er veel. Kwaliteit is meestal goed. Vroeger kocht ik alleen Gedore en Stahlwille, maar dit spul overleefd mij ook wel.
    Ik heb deze van Clas Ohlson genomen: https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-elektronikktrekker-med-bits/p/Pr409974000
    Dus toch bitjes, maar het is fijner dan ik verwachtte.

    Om de wielmoeren los te draaien gebruik ik een inbusboutje M5. Misschien dat ik daar even een handvatje voor print. Maar zo kan ik ook al genoeg kracht zetten.

    Ik zit iets noordelijker, de 'stad' waar ik gisteren was was Steinkjer.

    (PS..heb je nog geen noors toetsenbordje waar de ø op zit?;))
     

Deel Deze Pagina