JePe MIG-29

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Nadat ik de mig bij Jepe had besteld was hij een paar dagen later binnen; goed verpakt en geen rare zaken.

De kit bestaat uit een styro flink toestel van zo'n 150*120 cm dat snel in elkaar te plakken is. De kit ziet er erg goed uit en de enorme ducts vragen om een paar goede fans. Echter als je er met iets meer power mee wil vliegen -en dat wil ik wel- moet er hier en daar wat verstevigd worden. De achterlijsten van de vleugels waren door Jepe wat meer afgeschuind zodat het toestel er nog wat beter uitziet. Het is de bedoeling om dit toestel met 2 Jepe 90mm fans op 5S lipo te gaan vliegen. Ik wil graag op meer dan 1:1 stuwkracht uitkomen en dat moet best lukken met 2kg per motor...

De standaard besturing is met tailerons maar ik heb er ook rolroeren bijgezet. Afhankelijk van het resultaat van de eerste vluchten maak ik er misschien nog vector thrusting bij.

Dit heb ik tot nu toe gedaan:
- Servo's voor rolroeren ingebouwd.
- Ducts aan de binnenkant voorzien van glasmat.
- Carbon liggers aangebracht
- Achterkant bij tailerons verstevigd met glasmat & epoxy.
- Onderkant voorzien van glasmat

Nog een week-end met slecht weer en hij zou af moeten zijn :)

Ik was eigenlijk benieuwd wat jullie vliegresultaten zijn...

Groeten,
Marc

Inlaten zwart gemaakt en voorzien van glas. Ik gebruik geen landingsgestel dus wat extra stevigheid kan geen kwaad.
full

Tailerons verstevigen
full

Vleugels gelijmd met PU en klaar om te "glassen"
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben heel benieuwd naar dit toestel. Ik heb zelf ook een EDF-je aangeschaft. Een F20 van HETRC. Ik heb er een 6409 fan met een 2w-20 motor op 4s lipo.

Ik hoop dat hij over 2 weken vliegt. Komen er toch wat meer EDF-jes bij de grondpiloten

De volgende stap is het aanbrengen van de glasmat. Ik heb hiervoor 25 grams glasmat op het toestel gezet. Dit proces is vrij simpel: de matten op het toestel leggen en dan met een kwast houtlijm verdund met water (ong. 1:3) aangebracht. De volgende dag is er met de roller dunnetjes een laagje 24u epoxy aangebracht. De epoxy was een beetje verdund met ethanol zodat het rollen nog makkelijker ging. Je kan de epoxy ook verwarmen maar dat vond ik een beetje gedoe.

full

Nadat de glasmatten erop zaten is met de verroller en acrylverf het originele kleurschema hersteld. Door de glasmatten is het toestel veel stijver en hopelijk butst het allemaal wat minder snel.

Motor installatie

Het installeren van de motors was geen probleem. Op zich is het voor een EDF model wel leuk gedaan dat je de fans later kan inbouwen en als het nodig is later ook weer gemakkelijk eruit te halen. Aan de onderkant zit een luik waar de motors onder zitten.

De JePe fans passen perfect. De enige aanpassing die ik heb gemaakt is het weghalen van materiaal tussen de ducts zodat de regelaars gemakkelijker passen en in plaats van de bijgeleverde triplex plaatjes voor de motorsteun heb ik een plaatje uit een stuk gemaakt tussen de motors. Hierdoor ontstaat er een verband tussen de ducts waardoor het staartstuk stijver is.

full

De fans worden mooi gebalanceerd geleverd en ze draaien dan ook erg mooi. Weinig lawaai zelfs. Mijn minifans kon ik niet zonder gehoorbescherming proefdraaien in de garage. Met deze is geen gehoorbescherming nodig. De motoren trekken zo'n 45A per stuk.

De bekabeling is eenvoudig weg te werken in de ruimte tussen de ducts. Dit is een holle ruimte dus de kabels zijn later niet meer te zien!

Klaar voor de start

full

full

full

De meegeleverde canopee is helder. Ik wilde hem een beetje tinten met "rook" verf. Helaas sputterde de spuitbus en droogde de verf zo snel dat het niet meer te verwijderen was. Dus vieze strepen die niet meer weggingen. Ik heb hem toen maar heel donker gespoten zodat je die strepen niet meer ziet.

De setup is:
Staart: JR DS361 (3.6 kg-cm)
Aileron: Hyperion atlas
Ontvanger: r149dp
Fans: 2*90mm Jepe 5S
Regelaar: 2*80A chinees.
7100 mAh 5S lipo.
Ontvangeraccu: 3s 350 mAh lipo met SBEC.
Totaal vlieggewicht is ong. 3kg.

7100mah 5 cell lipo, das niet mis...

En al gevlogen?

Ik heb er nu 5 vluchten opzitten. Omdat ik niet zo'n zin had om de bungee op te zetten heb ik de "gok" genomen om de mig met de hand weg te werpen en eigenlijk ging dit best wel goed; na een stevige worp schuin omhoog klom het toestel snel verder. Met de rolroeren erbij rolt hij zeer snel; met alleen de staart vliegt hij goedmoedig. De snelheid volgas is redelijk maar omdat het toestel vrij groot is lijkt hij misschien wat minder snel. Het waaide matig en het lukte om het toestel in de lucht stil te laten hangen. Een langzamere landing zoals met de mig heb ik nog met geen andere EDF kunnen maken.

De eerste vluchten heb ik met een 5000 mAh pakket gevlogen maar deze werd nogal warm en de motoren liepen ook onder de de opgegeven specificatie dus vandaar het wat grotere pakket. Bij het grotere pakket merkte ik ook dat de motoren samen ongeveer 15A meer stroom gingen trekken en de stuwkracht was nog steeds ruim meer dan het gewicht. Maar omdat ik toch niet steeds volgas vlieg zag ik vooral voordeel in een langere vliegtijd dus vandaar 7100 mAh.

Ik vind dit toestel een toppertje! Het enige nadeel wat ik heb kunnen ontdekken is dat hij alle ruimte in de auto inneemt, maar dat is dan ook mijn eigen schuld want de flyfly kit komt met afneembare vleugels :)

Heej

Ja hij ziet er echt geweldig uit!
Ziet er zeer imposant uit en ook een mooi kleurenschema
Nu nog een fotoshoot in de lucht of zelfs een filmpje!

Grt Zeb

mig

super strak apperaat:thumbsup::thumbsup::thumbsup:we wachten met zn allen op de eerste filmjes....

Filmpjes

en?zijn er al filmjes gemaakt ben erg benieuwd gr anne

Nee, ik heb nog geen filmpjes maar ik zal er een proberen te -laten- maken. Helaas moet ik hem wel een beetje repareren na een slechte start.
Dit lag overigens niet aan de Mig maar aan 1 motor die niet liep tijdens het weggooien. Voordat je eigenlijk beseft dat er iets echt niet klopt ligt alles al weer op de grond. Dit is dan ook meteen het nadeel van een handstart... gaat het mis dan... tja gaat het mis. Het probleem zit hem in de regelaar want als ik in 1 keer volgas geef reset 1 van de regelaars zo eens op de vijf keer; de motor start niet en je hoort de lipo-tel-piepjes. Het gas geven voor het weggooien doe ik door middel van een drukknopje aan de onderkant van mijn zender vandaar dat dit probleem optreedt. Als ik met de knuppel gas geef gaat alles wel goed. Overigens zijn het "noname" regelaars maar HiModel en TowerPro hebben dezelfde programmeerkaart dus hij zal wel uit die hoek komen.

Gelukkig is de piep met wat lijm, een matje en wat plamuur weer redelijk in model te krijgen. Dat is dan weer een voordeel...

Mig 29

Heej

Jepe heeft zijn site weer geupdated.
Staan nu zelfs filmpjes op van de Mirage, wow wat is dat ding snel:rolling:
Hij is nu zelfs bezig met een fan op 8s lipo:o
Het ziet er naar uit de JePe weer helemaal in zijn nopjes is!
Er komen nu zelfs twee andere modellen bij:
BEA Hawk en de F4 Phantom.

Mooi idee om van de BEA Hawk een mooie Red Arrows vliegtuig te maken in alle details:p

Grt Zeb

[media=youtube]g-WpqYANJIA[/media]

snelheid al gemeten?

Hallo Marc,
Ik ben benieuwd of je de snelheid al eens hebt trachten te meten.

Ik heb een Mirage van Jepe, met de 90mm EDF op 6S.
M.b.v, een Howfast van Hobbycity heb ik snelheid gemeten, 159km/h. Niet slecht, maar ik wil meer ;-)).

Zo'n howfast is echt niet duur, 30 a 40€ thuis bezorgd, weegt 2,7gr

Ik ben zelf geinteresseerd in de Mig, maar vooral omdat hij mogelijk sneller kan met zijn 2 fans op 6s

Kan je eens trachten te meten, al is het met de chrono?

Patrick

Hallo Marc,
Ik ben benieuwd of je de snelheid al eens hebt trachten te meten.

Ik heb een Mirage van Jepe, met de 90mm EDF op 6S.
M.b.v, een Howfast van Hobbycity heb ik snelheid gemeten, 159km/h. Niet slecht, maar ik wil meer ;-)).

Zo'n howfast is echt niet duur, 30 a 40€ thuis bezorgd, weegt 2,7gr

Ik ben zelf geinteresseerd in de Mig, maar vooral omdat hij mogelijk sneller kan met zijn 2 fans op 6s

Kan je eens trachten te meten, al is het met de chrono?

Patrick

Hoi Patrick,

Volgens JePe is de Mirage sneller. Ik vind zelf de topsnelheid van de Mig niet echt belangrijk en vind het eigenlijk net zo leuk om een langzame flyby te maken en dan vertikaal te vertrekken. Bovendien is het best een grote kist dus om hem snel te lijken moet hij ook echt snel gaan. Ik zal proberen een filmpje te maken en dan een dopplermeting doen. Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar misschien is de Mig wel mooier :)

Overigens zijn vandaag de 6s 3500 mAh zippy's binnen gekomen. Ik ben zeker niet van plan om die volgas leeg te vliegen maar wat extra punch leek mij wel mogelijk.

Hoe werkt de howfast?

Groeten,
Marc

Heren,

Patrick en Marc,

misschien even samen afspreken ? Onze clubs uit Essen en Brecht liggen niet ver uit mekaar.

Maar dan wil ik er ook wel bij zijn.

groeten,

Peter

HowFast van Hobbyking

Hallo Marc,

Hier de link naar Hobbycity: Hobbycity Online R/C Hobby Store : WS HowFast Airspeed Instrument (km/h) $44.90

Dezelfde basistechnologie zou gebruikt worden in full scale om airspeed te meten. Wij hebben het in een plat doosje gebouwd dat we op onze kist hangen met tape. Ik heb het rond de neus van de Mirage gekleefd. Het moet stroom krijgen van je ontvanger. Dus draadje onder de cockpit.

Kunnen we eens afspreken op onze club in Brecht, dan brengen we het wel mee en meten jouw snelheid ook eens. Verder kunnen we samen wat rondvliegen en low-passes doen. Wij spreken liefst af op zondagvoormiddag, zou dat passen? Wij zijn er altijd, weer of geen weer !!

Hallo Marc,

Hier de link naar Hobbycity: Hobbycity Online R/C Hobby Store : WS HowFast Airspeed Instrument (km/h) $44.90

Dezelfde basistechnologie zou gebruikt worden in full scale om airspeed te meten. Wij hebben het in een plat doosje gebouwd dat we op onze kist hangen met tape. Ik heb het rond de neus van de Mirage gekleefd. Het moet stroom krijgen van je ontvanger. Dus draadje onder de cockpit.

Kunnen we eens afspreken op onze club in Brecht, dan brengen we het wel mee en meten jouw snelheid ook eens. Verder kunnen we samen wat rondvliegen en low-passes doen. Wij spreken liefst af op zondagvoormiddag, zou dat passen? Wij zijn er altijd, weer of geen weer !!

Grappig dingetje ik zal er nog eens aan denken als ik weer eens iets bestel.

Het lijkt mij ook leuk om eens wat af te spreken. De komende weken is het een beetje druk maar ik zal jullie wel een PB'tje sturen. Belgie vliegt toch ook op 35Mhz?

Back