Jet aandrijving voor de Robbe San Diego

Hallo Jan,

Ik had bij het beginn van hun feestdagen al een mailtje naar deze man gestuurd en antwoord gekregen.
Daarom gisteren toch maar even gereclameerd:

Thank you for your response!
Because of your Chinese New Year, I have waited with ordering 2 of these combo's, but see that your price has shot up from I believe approx. $38 to an astonishing $ 97 each.
This is quite unacceptable, and have searched and found more acceptable pricing from your competitors.
Or do you still want to supply me at last weeks pricing?

Thanks

En vanochtend was er een antwoord:

Dear friend,

Thank you for your business.we came back from holiday.we will check and update the information on ebay .
Then you can buy it there.
If you have any question,please feel free to contact us .
Best regards,

De prijs voor de motor/regelaar combi is nu terug van $97 naar $47, dat is een flinke slok op een borrel.
Wel bijna $10 meer dan 2 weken geladen, maar toch minder dan de helft van gisteren :thumbsup:
Ga die dus maar bestellen, het alternatief is niet beter...
En klagen over exorbitante prijs'aanpasingen' helpt ook ;)

DEZE dus
Cor

Er zijn dus nu 2 paar onderweg; even afwachten wanneer dat aankomt, maar ik zit er nog niet op te wachten, mijn andere projectje is nog niet af tenslotte. ;)
Cor

Tja, die motoren en regelaars waren er wel heel snel, maar ik ben niet erg snel geweest om de boot geheel af te bouwen , maar uiteindelijk vandaag toch voor de eerste maal ermee gevaren, dicht bij huis in een stroom van een meter of 6-7 breed, maar wel met onder water begroeiing.
Nu dacht ik dat dit wel mee zou vallen, maar dat deed het niet, en ik heb meerdere malen van die fijne waterplantjes in de aanzuiging gehad, en dan stuurt hij natuurlijk gelijk heel anders..
In het kort mijn bevindingen.
  • Ik moet er heel erg aan wennen om van vooruit naar achteruit te gaan, dat moet dus met een schakelaar (ik gebruik hiervoor de 'gear' schakelaar om die keerkleppen te bedienen; dat vind ik heel erg lastig, temeer omdat je wèl 'gas'moet geven om ook te kunnen sturen; dat had ik eigenlijk al wel een beetje verwacht, en verderop in deze post kom ik daar nog even op terug.
  • Hoewel ik er niet erg lang mee heb gevaren (die stroom is er niet echt geschikt voor vanwege de waterplanten) blijven de motoren gewoon koud; er zit wel een watergekoeld motorspant op, maar of dat nodig was?
  • Ik heb de romp helemaal beplaat met dunne polyester afdekplaten, met aan de randen een siliconen kit laag; toch krijg ik water in de boot, maar dat zou kunnen komen door het overspoelen van het achterdek wanneer ik gas terug neem, en niet snel genoeg wegdraai; dat komt omdat hij niet meer stuurt als je gas wegneemt, dus dat is weer wennen.
  • Toch ben ik een beetje bang dat het door de aandrijfassen komt, die ik volgens voorschrift van Kehrer met kogellager vet heb gesmeerd, maar er zit ter plekke van de koppeling duidelijk wateraanslag boven die koppelingen op de dekbeplating.
  • De snelheid? ongelofelijk, maar dit heb ik steeds maar heel even gedaan vanwege mijn onbekendheid met de stuur en achteruit eigenschappen....
  • Ik heb het idee, dat de boot in rust teveel achterover ligt; ik meen dat het zwaartepunt op ca 30-35 % vanaf de spiegel zou moeten liggen, en dat is rond de 30 momenteel
  • Nu liggen er wel 2 tamelijk zware accu's in elk 5S en 5000 mAh. Mogelijk zou ik er 1 weg kunnen laten, maar ja, ik heb er 2, dus nu voedt elke accu een regelaar; die kan ik natuurlijk combineren, dan verschuift het zwaartepunt wat naar voren en ik zou ook die ene accu verder naar voren kunnen leggen. Ideeën hierover?
  • Er moet een fail-safe tussen; hier kwam ik achter doordat ik de ontvanger èn de zender expres niet had uitgezet op de terugweg; toen ik de boot naar binnenbracht in een ruimte door tenminste 2 muren, en de zender nog in de auto lag, gingen de motoren draaien; dus bij het wegvallen van signaal, gaat de boot aan de haal en dat zou best weleens erg lastig kunnen worden. Ik weet dat er externe units te koop zijn, maar is het misschien ook mogelijk om dat in de regelaars te programmeren? Of ligt dat weer aan het type regelaar?

2 jaar geleden schreef Jan dit:
Hallo Cor,

Voor een jet heb je voldoende aan een 'forward only' regelaar, maar dat wist je al.
Als je zender 'slim' genoeg is, kun je die dusdanig programmeren, dat je vanuit de middenstand de knuppel vooruit doet om vooruit te kunnen varen, om achteruit te varen zet je de knuppel weer in de middenstand en haalt 'm naar je toe; de servo voor het bedienen van de klep op de jet gaat naar beneden en de regelaar laat de motor dezelfde kant uitdraaien als wanneer je vooruit zou varen.
Groeten, Jan.
Nu gebruik ik een Spectrum DX7, en die moet te programmeren zijn zoals Jan hierboven al schreef, maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen; daarom ben ik heel erkentelijk als iemand me op weg zou kunnen helpen.
Wie neemt deze uitdaging aan? :friends: :).
Tot zover even dit korte verslag ; ik ga eerst maar een 'badje' organiseren, om te kijken waar mijn water probleem vandaan komt.

Alle commentaar en ook kritiek is welkom
Cor

Laatst bewerkt:
Back