jet brevet

Een Deelense clubregel is dat het jetvliegen altijd dient te geschieden met iemand ernaast, is een goede zaak vind ik, voel me ook een stuk beter als er iemand bijstaat die meekijkt. Al was het maar naar andere kisten, meekijken als er een probleem is, op je zender kijken (daar loopt een timer), noem maar op.

@Richard.

Ik heb nog maar weinig mensen 'alleen' zien staan vliegen met een jet, zeker als je met meerdere mensen tegelijk aan het vliegen ben kom je vaak ogen te kort, het is een ongeschreven regel maar zeer belangrijk voor de jet vliegerij.

Grtz Ger

Zo,

Was vandaag weer een brevet oefening ; had weer een flame out, lekkere turbi wind, en gelukkig met een glide - in het veld kunnen halen. De GSU gaf als reden een low rpm ( 20k).

Toch wel opmerkelijk als je bedenkt dat de optische sensoren al een kapje erover hebben. Zou de zon - later op de middag - toch nog een spelbreker kunnen zijn met lichtinval ?

Ik word nog eens een zwever vlieger,

Iemand idee ?

Grt.

Stond vandaag op het punt naar Deelen te gaan toen er iemand van daaruit belde dat het er zowat stormde, dus in de plaats maar lekker stukkie wezen baiken, ook leuk.

Nee, geen idee wat low RPM kan veroorzaken, misschien weer lucht bubbels in de aanvoer? jij hebt er toch ook een Jetcat op?

Heb gisteren eindelijk de Lipo motoraccu gemonteerd, was boel werk omdat hij helemaal achterin ligt en ik de balanceerkabel ook moest verlengen naar voren toe.

Tevens de remklep cylinder vervangen door een beter type (grotere uitslag zodat hij nu echt verticaal staat). Mja omdat dit nu weer een lucht/lucht cilinder was ipv de originele lucht/veer, moest er ook weer een ander ventiel op. Dat is een electronische van Jet-tronics geworden.

En zo blijf je aan de gang....

Ger Kovacs zei:
@Richard.

Ik heb nog maar weinig mensen 'alleen' zien staan vliegen met een jet, zeker als je met meerdere mensen tegelijk aan het vliegen ben kom je vaak ogen te kort, het is een ongeschreven regel maar zeer belangrijk voor de jet vliegerij.

Grtz Ger

hmmmm vlieg regelmatig alleen als er andere in de lucht zijn

jetpower zei:
Ger Kovacs zei:
@Richard.

Grtz Ger

hmmmm vlieg regelmatig alleen als er andere in de lucht zijn

Ja er zijn nu eenmaal uitzonderingen :wink: Peter

@Richard. Storm :?: aan zee waait het altijd en zeker op een dag als vandaag, maar niet vliegen :?:
Gewoon effe 12 liter erdoorheen gejaagd :?
(met een secondant uiteraard :wink: )

Grtz Ger.

Hallo Bigscale,

Kijk ook eens naar je pompje. Die dingen heben nog wel eens de eigenschap om na een paar minuten draaien moeite te krijgen vanwege collectortje/borstels vervuiling derhalve warm worden.
(vonkjes).
Als je met voldoende spanning op de pomp rondtuft merk je hier niet veel van, maar als je naar laag toeren gaat, wil je pompje lager dan de ingestelde waarde gaan draaien, waardoor de ECu de handel uitschakelt.
Er zijn ook al wat andere draadjes aan besteed, waarbij aangegeven werd het pompje te laten draaien onder ( gedistilleerd) water. Hiermaa reinig je het motortje.
Zelf haal ik eens per seizoen het motortje even uit elkaar en maak ( of vervang) de borsteltjes schoon en polijst het collectortje.

Wat vliegmaten hadden soortgelijke problemen en hadden alles vervangen/uitgewisseld ( ECU, klepjes, accu, sensoren etc) Achteraf was het gewoon het pompje.....

Het is maar een hint, mogelijk heb je er wat aan...

groet,

Jacques

Hallo Jacques,

Dank voor je input !

Ook net een mede HS vlieger gesproken, ik ben van plan de pomp naar Hausl te sturen voor een service, tijdens de controle door Jet Rescue zijn er geen bijzonderheden gevonden aan de pomp, maar misschien moet hij idd even uit elkaar.

De pomp is weliswaar redelijk op leeftijd, echter niet veel draai uren, maar misschien wel te lang stil gelegen in het verleden..

Gelukkig bestaat er dit medium, ik heb veel aan jullie info,

Groet,

Jochem

Jacques schreef:

Hallo Bigscale,

Kijk ook eens naar je pompje. Die dingen heben nog wel eens de eigenschap om na een paar minuten draaien moeite te krijgen vanwege collectortje/borstels vervuiling derhalve warm worden.
(vonkjes).
Wat vliegmaten hadden soortgelijke problemen en hadden alles vervangen/uitgewisseld ( ECU, klepjes, accu, sensoren etc) Achteraf was het gewoon het pompje.....

Het is maar een hint, mogelijk heb je er wat aan...

groet,

Jacques

Klopt ik had dat probleem en werd er zowat moedeloos van.
Ook mijn ECU gaf aan "LOW SPEED" ,
Heb het oude pompje ,had al meer dan 50 draaiuren,nu vervangen door een nieuw exemplaar en de turbine draait weer perfect.
Ga nu het electromotortje van het oude pompje vervangen en dan is ook deze weer oke.
In mijn geval was het een Wren turboprop maar nagenoeg alle modelturbines worden van peut voorzien door soortgelijke pompjes,
Hausel,Behotec etc. In veel gevallen betreft het Speed 280 of 300 motortje die er de brui aan geeft.
Dus niet gelijk aan de ECU klooien maar check het pompje.
Als de turbine stopt zonder dat er witte rook uit zijn achterste komt is het meestal dat.

Gr,Ronald

Hallo Ronald,

Duidelijk verhaal,

Mijn 2 recente flameouts waren als volgt, 1 zonder witte pluim, de laatste met..

Na enige analyse weer de jet gestart, geen centje pijn..

De jetcat en pomp zijn recentelijk in onderhoud geweest, ik zal daar ook nog eens vragen,

Hopelijk is zo`n service snel gepiept..

:offtopic:

@Jacques en Ronald.

Hebben de speed 400 aangedreven pompjes daar ook last van of alleen de kleine 280/300s?
Heb wel veel last van een soort sludge wat zich ophoopt rond het filter in de hopper, om de 40 tot 50 liter moeten alle fiters worden gereingt, en overal zit dan die vreemde sludge, hierna kan ie weer een poosje vooruit.
De brandstof komt van een lokale kachelolie distibuteur en voordat ik de brandstof gebruik filter ik deze nog, echter kom ik dan geen verontreinigingen tegen?
Hebben jullie hier ook 'last' van?
:ontopic:

Grtz Ger.

Ik vlieg met een nieuw product van ASPEN, het is vergelijkbaar met Zibro Kamin.
Maar de vilten filters worden idd ook wel iets donkerder, de hopper heb ik nog niet open gehad.

En tijdens het tanken wordt de fuel nog eens 2 X gefilterd.

Ger,
Wat betreft de speed 400 zelfde principe electromotortje alleen tikkie groter
In het verleden gebruikten we die Kavan pompjes......zelfde probleem.

Last van Sluge zoals jij dat omschrijft......nee geen last van
We gebruiken Jet-A1 en dat is voornamelijk drainkerosine en deze gaat zo hup de can in,bij mij tenminste!
Deze kero is echt niet schoon maar we gebruiken het al 10 jaar zonder problemen
Ikzelf gebruik wel een grote viltclunck om de peut uit mijn can te pompen,daarna nog zo'n benzine filter.
Het filter in de kist controleer ik zelden maar is altijd schoon als ik deze check.
De viltclunck is soms wel wat vuil maar dat is met een droge lap zo weg te halen.

Bigscale:
Ik betwijfel of de firma Jet Cat de electromotortjes die de pompjes aandrijven wel checkt.
Mijn turboprop is eens op verzoek van WREN ,omdat de ECU "low speed" aangaf,teruggegaan voor onderhoud maar het pomp probleem werd niet ontdekt terwijl dit nu het juist was,was voor hun een nieuw fenomeen.

Gr,Ronald

Naar aanleiding van de info die Jacques hier geeft, toch maar even de pomp motor gedemonteerd (speed 400)
Er zat uiteraard wat koolborstel slijpsel in de motor behuizing maar wat mij tegen viel was dat de koolborstels behoorlijk ingesleten waren, dit even vergeleken met een nieuw speed 400 motortje en geconstateerd dat de oude borstels +/- voor 50% weg waren.
Dus Jacques, bedankt, heb van een nieuw motortje de koolborstels overgezet en uiteraard het inwendige van alles grondig gereinigd, hopende hiermee misschien van de zomer wat flame-out's te voorkomen.
De oude motor heeft 'maar' +/- 20 draaiuren eropzitten.(borstels)
Je blijft maar leren over de turbine's :)

Grtz Ger.

Ja Ger, dat gevoel heb ik ook steeds vaker, never a dull moment in turbine land.

Heb de motor al naar hausl gestuurd voor service, waarschijnlijk een nieuwe motor erop ondanks de geringe looptijd, slechts 8 uur. Maar deze heeft lang stil gelegen.

Ook besloten mijn dinosaurus ECU naar jetcat te sturen om te vervangen door de laatste versie, hierdoor meer analyse mogelijkheden en bijna 1 kg meer thrust.

Laten we hopen op een voorspoediger seizoen vanaf nu,

greetz

Back