Jet Legend L-39 Albatros

Heee Danny,

tja ik ben benieuwd, ik weet dat velen hem met een 16kg turbine vliegen en daar zie ik hem ook meestal mee vliegen.
Ook op RC Universe raden ze mij dat aan.

Echter als je vanaf het begin leest dan zie je er diverse vliegen met een 12kg turbine en dat schijnt prima te vliegen. Iets meer dan half gas is al schaal, met volgas is er zonder probleem loops etc. te draaien.
Echter is de tendens dat het altijd overpowered moet zijn :roll:

Ik zal wel zien hoe het uitkomt, een L-39 met 16kg turbine komt los vanaf gras in 40mtr, ah dan mag ik met m`n 12kg wel op 80 mtr zitten ;-)
En op Deelen als ik daar straks ook mag jetten heb ik zeker genoeg baan voor me :lol:



Maar hij moet ook vanaf de "kleinere grasvelden" te vliegen zijn :yes:
Kan er altijd nog een 14 of 16 kg in :-) blijft mijn F15 ook volledig vliegklaar..............

Vergelijk het ook even met de F15, die verliest zelfs nog wat stuwkracht door het broekstuk, in de L-39 zit maar 1 pijp dus is de turbine weer wat effectiever en kan het startgewicht dus wel iets hoger liggen ;-)

Kist zal ook zo basic mogelijk opgebouwd worden, geen Emcotec of wat dan ook aan boord gewoon m`n Jeti R14 ontvanger met Jeti Max Bec 2D als stroomvoorziening met 2 LiPo`s voor een constante 6V voedingsspanning )mits ik echt veel gewicht in de neus nodig heb dan zou ik nog naar 5 cellen batterijen kunnen.

Een mooier maatje was wel de C&C Models L-39 Light geweest, is schaal 1:5,5 (ipv 1:5) en een stuk lichter gebouwd:
turbine-ccmodels(1).jpg


Die striping is trouwens wel helemaal GEWELDIG, maar jah, deze lag nog op de plank en is dan beter geschikt als demo model ;-)

Grt,
Berto.


Ik lees net je draadje pas, Gefeliciteerd met een heeeeeele mooie kist. Die van C&C heb ik ook al gezien en me eraan vergaapt. Misschien een mooie opvolger voor de sting.

gj
 
Heee Gert-Jan,

leuk dat je hier ook weer meeleest.
En Jah, C&C heeft wel een paar leuke kisten, je hoeft ze nu in ieder geval niet meer ver te halen ;-)


En beide rolroeren zitten:
l39a26.JPG

l39a27.JPG


Alsook richting, denk dat ik wel tevreden ermee ben:
l39a28.JPG


Nu even alles opruimen en kijken of ik morgen een begin aan de flaps kan maken, da`s wel wat meer werk :lol:

Grt,
Berto.
 
berto
c en c hoeft misschien niet van ver komen maar als je ddar besteld en zij laten het van feibao komen is het wel van ver en lang onderweg
 
zo te zien zit de servokrans niet in de servo geschroefd. Je monteert dus eerst het rudder en dan schuif je van onder de servo ertegenaan. Dan de servo vastschroeven en klaar is Berto.

zoals ik ertegen aan kijk zit de servo krans dan niet vast geschroefd komt dit dan wel goed? Het zit wel opgesloten maar is dat genoeg?

Gert-Jan
 
Hee Pieter dat klopt, mits zij het natuurlijk op voorraad hebben.
Zij laten meestal een batch van tig modellen maken.

En anders duurt het een week van 4 tot 8.




@ GJ, ja hoor servo kan niet naar onder toe en rudder kan niet omhoog.
 
Speedbrakes

Mezelf maar eens verdiept in de speedbrakes.

Mhhh, als jullie ze zien zie ik ze ook :roll:
l39a29.JPG


Ah, hier zie ik wel iets, maar niets van hoe of wat:
l39a30.JPG


Dit moet er dus in:
l39a31.JPG


Naja, weet wel dat ze hier moeten komen, duh:
l39a32.JPG
 
Het gaat wel goed komen:
l39a33.JPG

l39a34.JPG

l39a35.JPG


Lastigste wordt straks de speedbrakes aan de hevels te lijmen, als het eenmaal zit kan ik er niet meer mee dus het moet allemaal wel goed passen.

Maar komt goed (denk ik ;-) ).

Grt,
Berto.
 
Flaps

Nu een deel van de speedbrakes liggen te drogen gaan we maar eens naar de flaps kijken.

Zo zou het moeten worden, er schijnen blokjes in te zitten, die gaan we maar eens zoeken:
l39a36.JPG


En hier moet het allemaal mee gebeuren:
l39a37.JPG
 
En even afgetekend:
l39a38.JPG


2 gedaan nog 2 te gaan:
l39a39.JPG


Maar dat is voor de volgende keer :-)
 
Zeker een lekkere duidelijke tekening, NOT.

Als je hem exact zo volgt dan zit je nog net op een mm vlees van de blokjes die erin gelijmd zijn.

Of de tekening klopt niet 100% of de blokjes zijn niet 100% op de juiste plaats verlijmd.
Zal allebei wel fout zijn ;-)

Maar 1 flap zit en ook goed vast, nu nog even de aansturing zien te regelen en dan op naar de volgende vleugel.

Als dat gedaan is dan zitten alle stuurvlakken eigenlijk al, kan ik gaan de diverse stekkers gaan solderen en draad in de romp trekken naar voor in de neus.

Daarna is het gear aan de beurt.

Maar moet eerst ook nog de speedbrakes gangbaar zien te maken, door de niet aanwezige tekening hiervan :lol: is het zelf een beetje vogelen en het zit nog niet helemaal naar m`n zin.

Ga deze trouwens wel gewoon aansturen met een servo, kan ik die lekker vertragen in m`n ontvanger, net als de flaps, die worden ook vertraagd geprogrammeerd in m`n ontvanger.
 
Das prettig he zon tekening, wat nou ARF! Hoor zo binnen mijn club dat die jets maar simpel is want de romp is toch al helemaal gebouwd????!!!!

Je vergist je daar toch altijd lelijk in!

Maar t komt goed zo te zien! Nice work!
 
Ach, jij hebt tenminste nog een tekening :) Wij gaan straks een jet bouwen zonder tekening ;)

Het moet ook wel een beetje een bouw uitdaging blijven toch? Anders is er ook weinig lol aan. Servo's erin schroeven kan iedereen wel......
 
Heee Melvin,
Tja, snap eigenlijk ook niet waarom ze het een ARF noemen, weet wel dat dat begrip een hele brede range heeft :yes:


Dat ben ik helemaal met je eens Herman,

Bouwen is toch wel het leukste wat er is, maar op deze manier blijft er ook nog tijd over voor andere zaken, vindt dat ik nu al heel snel ga dus heb gisteravond m`n tijd maar verdeeld in bouwen en site updaten.

Hij hoeft ook pas voor het komende seizoen klaar te zijn en niet voor 1 jan. (al gaat het wel heel snel ;-) ).

Ah ja, houdt je van de straat toch :yes:
 
Cockpit

Daar de JL L-39 cockpit zeer kaal is van binnen, je krijgt een zwarte bak en 2 eenvoudige stoelen erbij.

Was ik al wat aan het rondkijken naar mogelijkheden en op het jetforum is iemand een Fly Eagle Jet L-39 aan het bouwen die ook een FEJ L-39 cockpit erbij heeft.

EDIT: even recht zetten.
Via via op het Jetforum kwam die persoon aan een mooiere schaalcockpit die door iemand eens op JetPower 2010 gekocht was.

Zo goed Japio ;-)


Nou dat zag ik wel zitten, de schaal van beide modellen is iets anders, JL 1:5 en FEJ 1:5,5 maar dat is mijn inziens zo klein dat ik daar genoegen mee neem.
Het blijft een demo model he ;-)

Maar zo zou de FEJ cockpit er ongeveer uit moeten zien:
l39acockpit1.JPG

l39acockpit2.JPG


Meteen ook weer wat extra nuttig gewicht voorin ;-)
 
Laatst bewerkt:
Heee maatje
Wordt een mooie bak zeg.
Het is nog wel wat puzelen zie ik maar das wel aan jouw besteed.
Succes met het afbouwen van deze kist.

Groeten Onno
 
Heee maatje,

Best wel een bak hé, zeker in vergelijk met de F-15 :-)

We puzzelen lekker verder zo, heb nu 1 flap klaar, misschien morgen aan nummer 2 beginnen.

We knutselen lekker verder zo.

Grt,
Berto.
 
Kijk daarom zou een handleiding wel eens makkelijk kunnen zijn geweest.

Blijkt dat er op de flaps in een bepaald licht toch kleine markeringen te zien zijn waar je scharnieren zou moeten plaatsen.

Bij de 2de flap dit maar eens aangehouden, en wat denk je?
Zit er nog een scharnier maar net in het hout?!?!?!?

Ook daar heb je dus niet veel aan :roll:

O ja, en er is ook een markering aangebracht voor de locatie van de flap hevel.

Die zit alleen op de bovenzijde terwijl de hevel toch echt op de onderzijde moet :rolling:

Naja, beide flaps zitten dus.
Heb ook een sleuf in het kielvlak gemaakt zodat de servosnoer van het hoogteroer erin valt.

Heb ook alvast wat draden getrokken van voor naar achter en naar de vleugels
toe.

De speedbrake valt nu ook vanzelf open en klemt nergens meer, nog even een extra ondersteuning erop maken en dan de servo monteren :-)

We komen steeds wat verder.
 
Back
Top