Jet Teng XXX

pijp

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan ook niet meer doen dan wat de fabrikant opgeeft, hoe ver zat jouw motor in de pijp Cliff? Deze middag check ik alles opnieuw en probeer hierbij wat foto's te uploaden.

Ben
 
Turbine montage

Hier kan je zien hoe lang de nozle van de VT80 maar is:
uw36.jpg


Dan 45mm naar voor een merkteken.
6of6.jpg


En de turbine terug in het toestel vastgezet.
3ucv.jpg


Ben
 
Sluitend bewijs, dat dan weer wel :) Maar is de diameter van de kelk ook volgens voorschrift. Het lijkt net of het te dicht op elkaar zit ?
 
Het lijkt een 14cm diameter kelk dat is wel goed.
Alleen omdat de VT80 uitlaat maar een klein 'stompje' is komt het hele turbine huis dieper te liggen in de kelk

Voelt onnatuurlijk maar zolang de omloop lucht voldoende is zal het geen probleem opleveren.
 
De pijp is door Grumania speciaal voor dit model gemaakt, Schubrohr für "Tripple X",Jet Teng - GRUMANIA JETS

Inderdaad Berto, 140mm inlaat van de kelk. Ik ga er vanuit dat de mensen van Grumania hier wel rekening mee gehouden hebben.

Vandaag weer even verder gedaan aan de vleugels, roerhoorntjes en servo's ingebouwd. Met de sequencer voor de wielen en deuren is het ook in orde gekomen, dankzij een zeer goede en vlotte tech support van Alessandro van Alewings.
 
pijp

Het is duidelijk.
De achterkant van de uit laat moet op de helft van het schuine gedeelte van de pijp zitten.
En dat zit hij .
De uit laat is maar een kort stompje .

Anders zal niet gaan bij deze motor .
 
Vandaag weer heel wat kunnen doen, ben vooral bezig geweest in de neus van het vliegtuig. De voorste retract en poot geïnstalleerd, hierbij moest er een deel van de strut af anders kon deze niet door de deur. Nadien heb ik wel de retract wat moeten ondervullen om het toestel onder een klein opwaardse hoek te laten staan.

wnyn.jpg


Ook de radioplaat met zijn montagerails zit op zijn plaats.
Onder de radioplaat nog een extra plaat met de stuurservo en de servo met ventiel voor de remmen. Hierop staat ook een printje dat ik gebruik om de stroom niet door mijn ontvanger te laten lopen. Via de MPX stekkers koppel ik de print rechtstreeks aan een DPSI BIC van Emcotec. De ontvanger wordt gevoed door 2 complete servokabels en de overige 7 signalen komen er ook op. Van hieruit gaat het dan verder richting alle servo's.

yyf8.jpg


i90o.jpg



Ook de UAT van JPO zit er in, hopelijk zit hij zo goed welliswaar met de aansluitingen naar achter maar omhoog voor te ontluchten.

fk3x.jpg
 
Weer heel wat kunnen doen vandaag, heb mij vandaag bezig gehouden met het remcircuit en brandstofcircuit. Zowel aan de bovenzijde als de onderzijde zijn er enkele componenten bijgekomen.

Bovenzijde
dkg7.jpg


Onderzijde
z0st.jpg


De onderste plaat waarop het stuurservo en de remklep staan is ook nog wat aangevuld met leidingen en de Alewings Sequencer die uiteindelijk goed werkt. De remleiding die naar achter gaat is voorzien van een snelkoppeling om de neus demonteerbaar te maken zonder de remdraden aan de aansluitingen te hoeven losmaken.

3jr8.jpg


Over het brandstofcircuit heb ik wel nog een vraagje, hoe staan jullie tegenover Festo koppelingen in het circuit. Met de drukzijde van het circuit heb ik zo geen problemen, maar aan de aanzuig zijde. Ik ben bang dat er door de onderdruk lucht zou aangezogen kunnen worden langsheen de Festo koppelingen.

Ben
 
Hoi Ben,

ik zou m`n best doen om geen enkele Festo koppeling te plaatsen in de aanzuig leiding.
Voordat ze lucht aan gaan zuigen moet er redelijk wat onderdruk zijn wat je waarschijnlijk niet haalt.

Maar hoe minder koppelingen hoe beter.

Grt,
Berto.
 
De neus van het toestel wordt met vier bouten aan de romp gevezen. Borgen jullie deze ergens mee tegen het lostrillen?

Waarschijnlijk ga ik de neuscone afneembaar moeten maken, iemand hier een goed voorbeeld van hoe dit best op te lossen is?blinks, foto's alles is welkom.

Ben
 
Dat is het mooie van een turbine, die trilt niet (als het goed is) dus los trillen komt ook niet voor als je het goed vast zet.

Voor de neus cone zie hier:

3 gleufjes en 3 inbusjes en klaar.
Je kan er ook voor kiezen dit verticaal te doen met 4 inbusjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ben,

Zier er allemaal strak uit en leuk om te volgen.
Ben echt heel benieuwd naar het eind resultaat.

Voor wat betreft vast zetten, wat Berto zegt, en anders klein drupje loctite voor het gevoel kan nooit kwaad toch :-)
 
Vandaag weer één en ander kunnen doen, tussen het behangen door.
De kabelboom gemaakt die naar achter gaat, mooi de servokabels in zo'n slangegein gestoken en op zijn plaats vast gelegd met alu tape.

Hoeveel en waar plakken jullie de tape? Bij mij is de kabelboom van onder de turbine tot aan de servo's overplakt. Foto's volgen nog.

Morgen hopelijk de 2 kabelbomen die naar de vleugels gaan.

Met het demonteerbaar maken van de neus wachten we nog even tot alles op zijn plaats zit, dan zien we wel waar de batterijen moeten komen voor het zwaartepunt.

Ben
 
Ik heb ook de servo snoeren vanaf de turbine tot de servo's met alu vast geplakt in het achterste deel van de romp.
 
De bouw zal even moeten wachten, eerst de alternator van de auto vervangen. Hopelijk tegen morgen middag alles terug in orde en dan verder met de teststand voor te turbine op te testen.
 
Weer een stap dichter

Deze middag MIJN eerste turbine start meegemaakt. De teststand was klaar dus waarom niet, de tank gevuld, batterijen aangesloten, en starten maar. Wat een gevoel is me dat, toch met knikkende knieën, als de motor op toeren komt.

In eerste instantie kwamen er nog wat vlammen uit maar veronderstel dat dit normaal is met een nieuwe turbine die eigenlijk nog niet gelopen heeft, buiten dan bij de fabrikant.

Na een minuutje gelopen te hebben met wat gespeel met de gas de motor stop gezet met de op de zender voorzien schakelaar. Werkt heel netjes en reageert direct, wat mij wel opviel is dat de motor niet naloopt voor te koelen. Ik veronderstel dat dit normaal is! Zo kwam er dus langs voor en achter rook uit, niets erg alleen een beetje raar zicht.

Even laten afkoelen en daarna nog eens gestart, nu al heel wat minder vlammen eruit. Even de EGT in het oog gehouden en gaat toch naar de 650°c. bij volgas welliswaar.

Nog een vraagje, de motor is gemonteerd met 2 carbon plaatjes van 2mm op de originele liggers in het toestel. Kan ik deze behouden of zou ik best iets anders gebruiken omdat carbon slap wordt wanneer het warm wordt?


Ben
 
Laatst bewerkt:
Back
Top