Weer een stap dichter
Deze middag MIJN eerste turbine start meegemaakt. De teststand was klaar dus waarom niet, de tank gevuld, batterijen aangesloten, en starten maar. Wat een gevoel is me dat, toch met knikkende knieën, als de motor op toeren komt.
In eerste instantie kwamen er nog wat vlammen uit maar veronderstel dat dit normaal is met een nieuwe turbine die eigenlijk nog niet gelopen heeft, buiten dan bij de fabrikant.
Na een minuutje gelopen te hebben met wat gespeel met de gas de motor stop gezet met de op de zender voorzien schakelaar. Werkt heel netjes en reageert direct, wat mij wel opviel is dat de motor niet naloopt voor te koelen. Ik veronderstel dat dit normaal is! Zo kwam er dus langs voor en achter rook uit, niets erg alleen een beetje raar zicht.
Even laten afkoelen en daarna nog eens gestart, nu al heel wat minder vlammen eruit. Even de EGT in het oog gehouden en gaat toch naar de 650°c. bij volgas welliswaar.
Nog een vraagje, de motor is gemonteerd met 2 carbon plaatjes van 2mm op de originele liggers in het toestel. Kan ik deze behouden of zou ik best iets anders gebruiken omdat carbon slap wordt wanneer het warm wordt?
Ben