Jetcat nieuwe turbines

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Sandor, 12 feb 2004.

  1. Sandor

    Sandor Guest

    Jetcat heeft in neurenberg (messe) de nieuwe Turboprop voorgesteld
    en wat blijkt
    het is dus een kopie van de Wren Turboprop
    kon ook niet anders sinds Simon peckham (sps turbines)
    wren voor jetcat heeft ingeruild en maar wat graag de plannen verkocht
    Simon is nu de vice president van de uk als beloning
    en natuurlijk heeft de turboprop een kleiner turbine nodig
    en brengt jetcat de nieuwe p-60 uit (wren clone)
    ik denk dat dit nog een staartje krijgt......
     
  2. Sandor

    Sandor Guest

  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag Sandor,

    Is de Graupner Jetcat een andere als JetCat van Cat-ing.de(JetCat Germany)?
    Ik zie op die sites geen referentie naar deze turboprops, lijkt me vreemd?

    Gerben
     
  4. Sandor

    Sandor Guest

    als dealer kan ik dingen zien
    soms heeft graupner geen referenties naar de producten maar ze zijn er toch....................
    goed zoeken onder beschrijvingen

    zoek maar
    www.graupner.de

    nummers:
    6797.100 uitlaat turbo prop
    p60 :6789
    turboprop 6797



    ik vermoed dat graupner een deal heeft gemaakt met jetcat
    en ze dus het alleen recht hebben

    maar ik weet ook dat een advocaat vanuit engeland bezig is om deze turbines eens te bekijken ivm copyright breach
    ook valt op de turbines te hebben gezien dat ze nog niet gebruikt zijn
    en het kan dus allemaal een mock up zijn
    dus het zou kunnen zijn dat ze eerst "afstasten"om the zien hoeveel stof er op waait in de wetgeving

    de turbo raven jammer maar weer maar ik vermoed toch dat we deze niet zien , en als we deze zien vermoed ik dat er een wren in ligt

    [​IMG]

    P60 en de Turboprop in neurenberg


    [​IMG]
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag Sandor,

    Zo zal het idd wel zitten. Jetcat verzekert zich zo van een groot distributiekanaal en een grote exposure van deze producten.
    Het is natuurlijk de vraag of dit wel gewenst is met dit soort producten, maar dat kun jij veel beter beoordelen als mij.

    Het is jammer dat er zo gejat wordt. Helaas zal dat altijd plaatsvinden, welke producten we het ook over hebben.

    Was Jetcat destijds niet de eerste met zelfstartende turbines?

    Gerben
     
  6. Sandor

    Sandor Guest

    geen idee

    ik weet dat Fadec een van de eerste was ik heb hier nog een regeling liggen uit 1996

    ben zelf ook nieuwe regelingen aan het ontwerpen/maken
    en natuurlijk kijk ik ook naar andere regelingen en leer/verbeter
    da fadec,s zijn het zuinigste met stroom
     
  7. Sandor

    Sandor Guest

    tjonge nu ben ik ook pissed off!

    nu verkoopt graupner ook al de raven!

    artikel

    6284
    6284.r

    en ze verkopen ook al lipo cellen
    zoek maar eens op lipo in het suchen sreen
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Sandor,

    Aan een kant is het erg vervelend wat er gebeurt.

    Aan de andere kant zorgt de betrokkenheid van een grote modelbouwdistributeur als Graupner wel voor popularisering van de turbinevliegerij.

    Graupner maakt bij mijn weten weinig eigen producten. Graupner haalt her en der verscheidene producten en komt zo tot een uitgekiend leveringsgamma. Zoals de plettenberg motoren onder naam Ultra, de Schulze regelaars etc etc.
    En nu dus ook de Jetcat Turbines en lipo's.
    Op zich vindt ik het fantastisch dat een groothandel zo snel op nieuwe ontwikkelingen inhaakt.

    Zijn de Wren turbines en het Turbo-Raven concept gepatenteerd?

    Gerben
     
  9. Sandor

    Sandor Guest

    dat Graupner dit verkoopt heb ik geen problemen mee
    ik vertel het alleen maar ,
    voor het toestel daar zal geen patent op zitten
    op de turboprop wel
    maar goed het werd ook eens tijd dat graupner meer arf turbine kisten ging verkopen
    hoewel ze adverteren al 2 jaar een aeromachi mb339
    die nog steeds niet leverbaar is
    voor jetcat geld ze verkopen zeer veel in de usa
    en een 6 kilo turbine word nu eenmaal veel gevraagd
    en jetcat springt hier op in , ik vind het alleen jammer dat dit doormiddel van een copie gebeurd , omdat ik de mensen bij wren allemaal persoonlijk zeer goed ken , en dat we samen veel gewerkt hebben aan de turboprop
    daar ze zelf nooit vliegen , zijn ze op jongens zoals ons aangewezen om kleine problemen op te lossen
    in ieder geval is de service bij wren waanzinnig goed
    een voorbeeld:
    op de pampa,s 2003 hadden wij met de extra een hotspot probleem
    dit betekende dat de temperatuur opliep tot wel 800 graden
    de turbine werd direkt gewisseld zonder enige problemen
    en een uur later vlogen we weer
    Gearbox:
    we hebben ook een keer een oliepomp kapot gehad waardoor de gearbox van de turboprop geen smering kreeg
    je kunt je wel voorstellen wat dat voor een geluid maakte
    niet leuk
    turboprop opgestuurd naar wren binnen 7 dagen terug incl verzenden
    geen kosten
    de turboprop is een heel mooi stukje techniek
    maar ook vraagt het zeer veel aandacht , en heb je gewoon iemand extra erbij nodig die eigenlijk zoals in de echte wereld een precheck doet
    vooral tijdens het starten

    grt Sandor
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Sandor,

    Jij hebt een ruime ervaring in deze techniek.
    Is deze techniek zover ontwikkeld dat deze via kanalen als deze verkocht kan worden?

    Hoe ingewikkeld is de omgang met turbine motoren in verhouding tot bijvoorbeeld een grote 2 taktmotor. Hoeveel service is er nodig?

    De techniek van brandstofmotoren is de meeste mensen zover bekend dat deze gewoon zo in de doos meegegeven kunnen worden. Ik betwijfel of dat ook zo is met turbines?
    De fabrikant die een goed produkt en een goede service weet te koppelen aan een interessante prijs zal sterk staan in deze groeiende markt.

    Gerben
     
  11. Sandor

    Sandor Guest

    het lijkt moeilijker dan het werkelijk is
    een echte ruime ervaring heb ik ook niet
    bij turbines is het zo dat je gewoon een aantal regeltjes moet volgen
    die voor ons turbine vliegers al normaal is.
    en dus vergeet om erbij te vertellen bij de verkoop van een turbine
    het probleem voor de meeste is denk ik de aankoop van een turbine
    wat moeten ze kopen , hoeveel garantie krijg ik, etc etc

    laten we eens kijken naar garantie:

    amt 2 jaar
    jetcat 1 jaar
    simjet 1 jaar
    digitech 1jaar

    maar goed als je de regeltjes leest zie je het volgende:

    wij kunnen nooit garantie geven op lagers daar het onmogelijk is om achteraf te controleren wat er gebeurd is
    de schade die is onstaan door een lager uitval word dus ook niet vergoed

    nu in het nederlands:

    ik wil jullie wel 5 jaar garantie geven op mijn turbines waarom?
    omdat als iets gebeurd zijn het ALTIJD de lagers die als eerste eruit vliegen wat resulteerd in ALLES kapot
    dus geen garantie

    aangezien dat de rest onder garantie valt ketel , lager as ,brandkamer

    tja zo kan ik het ook


    garantie over uren

    simpel ik geef 25 uur draai garantie
    ook ik kan nooit garantie geven op de lagers
    omdat achteraf gewoon niet te achterhalen is wat er is gebeurd , smering ok etc etc
    maar ik bied wel aan om de turbine GRATIS eens na te kijken
    het kan dat er nieuwe lagers in moeten mischien ook niet
    allemaal komt het erop neer zoals jij je turbine behandelt behandelt hij jou terug
    hoor jij een vreemd fluittoontje of je voelt een trilling? simpel turbine uit
    en even naar laten kijken door collega en of fabrikant
    meestal is een fluittoon en vibraties een teken van foutieve balans en of
    lagers beschadigd

    schades:

    de meeste schade komt door

    F.O.D ( Foreign Object . Damage

    dit is in de echte luchtvaart ook zo

    kleine stukjes balsa , stickers , speldekopjes , gras , struiken
    schroefjes zijn funnest voor je turbine
    waarom?
    meestal raakt een deeltje de compressor
    de compressor op dat moment op 120000 rpms, zal beschadigd worden aan een of meerdere bladen
    resultaat balans is slecht , resultaat balans lagerschade etc etc
    de turbine is gewoon een hele sterke stofzuiger
    en kan vanaf grote afstanden alles opzuigen

    ik kan maar goeie tips geven vraag veel lees veel
    mijn doel is het om voor iedereen het turbinevliegen gemakkelijker te maken
    als je goed bij de les blijft is het echt niet moeilijker als een benzine motor
    iets meer voorbereiding , brandstof kiezen , goede olie

    graupner verkoopt inderdaad nu ook jets
    een pluspunt voor duitsland hebben ze de zogenaamde jet rookie meetings
    waarbij graupner een grote rol speeld
    samen met ervaren piloten word er met die kisten gevlogen
    uiteraard jetcat en graupner toestellen
    goede zet vind ik
    moeten er meer van komen

    het mooiste?

    geluid
    er is niets mooier voor oor en oog
    dan een turbine kist die voorbij vliegt en het mooie "doppler efect" teweeg brengt

    of zoals pioneer het al jaren geleden zei : "Have a eargasm , buy pioneer"

    grt Sandor
     
  12. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Ik denk dat ze geen case hebben. Een straalmotor is een straalmotor dus tenzij het een exacte kopie is hebben ze geen case. Van de turboprop heb ik gehoord dat er een planetaire gearbox in zit, de Wren heeft een "klasieke" gearbox. Zo te zien is de uitlaat van de Jetcat niet van metaal zoals bij Wren (ik hoorde een soort silicium-something materiaal voor de JetCat). Al met al een andere motor dus. Heeft Wren een reden om bang te zijn? Wat gaat die Jetcat kosten?
     
  13. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Beide zaken zijn slecht beperkt te patenteren. De wren turbine alleen alstie 100% wordt nagebouwd met dezelfde materialen en afmeteingen. De rest is een vrij principe, uiteraard, if not dan zou Wren iedere producent kunnen aanklagen, te beginnen bij Jetcat, AMT enz, enz, want het principe van de motoren is overal gelijk. Dan kan meneer Schreckling ook nog wel een rechtzaak beginnen....

    Turbo Raven zal complexer zijn, minimaal moet een producent toestemming hebben van de eigenaar van de Turbo Raven, en dan is het afhankelijk van de bedingen in het contract wie allemaal een Turbo Raven mogen produceren. Kijk naar de nieuwe Patty Wagstaff Extra, die is finaal in de aanbieding gegooid, iedereen produceert dat ding. Ik weet niet of iedereen ook toestemming heeft, maar ik denk dat als een producent geen toestemming heeft van Patty haar toestel te verkopen, dat haar advokaten een case hebben.
     

Deel Deze Pagina