Jetcat heeft in neurenberg (messe) de nieuwe Turboprop voorgesteld en wat blijkt het is dus een kopie van de Wren Turboprop kon ook niet anders sinds Simon peckham (sps turbines) wren voor jetcat heeft ingeruild en maar wat graag de plannen verkocht Simon is nu de vice president van de uk als beloning en natuurlijk heeft de turboprop een kleiner turbine nodig en brengt jetcat de nieuwe p-60 uit (wren clone) ik denk dat dit nog een staartje krijgt......
hier is de graupner advertentie: p60 http://www.shop.graupner.de/webapp/...tDisplay?prrfnbr=1451793&prmenbr=1081&lang=en turboprop http://www.shop.graupner.de/webapp/...tDisplay?prrfnbr=1451792&prmenbr=1081&lang=en aan de tech gegevens te zien handelt het hier om een oudere gecopieerde versie van wren daar ze ruim 175000 rpm,s nodig hebben om de 6 kilo te halen daar mijn wren motor al 6.2 brengt bij 160000 rpm,s
Dag Sandor, Is de Graupner Jetcat een andere als JetCat van Cat-ing.de(JetCat Germany)? Ik zie op die sites geen referentie naar deze turboprops, lijkt me vreemd? Gerben
als dealer kan ik dingen zien soms heeft graupner geen referenties naar de producten maar ze zijn er toch.................... goed zoeken onder beschrijvingen zoek maar www.graupner.de nummers: 6797.100 uitlaat turbo prop p60 :6789 turboprop 6797 ik vermoed dat graupner een deal heeft gemaakt met jetcat en ze dus het alleen recht hebben maar ik weet ook dat een advocaat vanuit engeland bezig is om deze turbines eens te bekijken ivm copyright breach ook valt op de turbines te hebben gezien dat ze nog niet gebruikt zijn en het kan dus allemaal een mock up zijn dus het zou kunnen zijn dat ze eerst "afstasten"om the zien hoeveel stof er op waait in de wetgeving de turbo raven jammer maar weer maar ik vermoed toch dat we deze niet zien , en als we deze zien vermoed ik dat er een wren in ligt P60 en de Turboprop in neurenberg
Dag Sandor, Zo zal het idd wel zitten. Jetcat verzekert zich zo van een groot distributiekanaal en een grote exposure van deze producten. Het is natuurlijk de vraag of dit wel gewenst is met dit soort producten, maar dat kun jij veel beter beoordelen als mij. Het is jammer dat er zo gejat wordt. Helaas zal dat altijd plaatsvinden, welke producten we het ook over hebben. Was Jetcat destijds niet de eerste met zelfstartende turbines? Gerben
geen idee ik weet dat Fadec een van de eerste was ik heb hier nog een regeling liggen uit 1996 ben zelf ook nieuwe regelingen aan het ontwerpen/maken en natuurlijk kijk ik ook naar andere regelingen en leer/verbeter da fadec,s zijn het zuinigste met stroom
tjonge nu ben ik ook pissed off! nu verkoopt graupner ook al de raven! artikel 6284 6284.r en ze verkopen ook al lipo cellen zoek maar eens op lipo in het suchen sreen
Sandor, Aan een kant is het erg vervelend wat er gebeurt. Aan de andere kant zorgt de betrokkenheid van een grote modelbouwdistributeur als Graupner wel voor popularisering van de turbinevliegerij. Graupner maakt bij mijn weten weinig eigen producten. Graupner haalt her en der verscheidene producten en komt zo tot een uitgekiend leveringsgamma. Zoals de plettenberg motoren onder naam Ultra, de Schulze regelaars etc etc. En nu dus ook de Jetcat Turbines en lipo's. Op zich vindt ik het fantastisch dat een groothandel zo snel op nieuwe ontwikkelingen inhaakt. Zijn de Wren turbines en het Turbo-Raven concept gepatenteerd? Gerben
dat Graupner dit verkoopt heb ik geen problemen mee ik vertel het alleen maar , voor het toestel daar zal geen patent op zitten op de turboprop wel maar goed het werd ook eens tijd dat graupner meer arf turbine kisten ging verkopen hoewel ze adverteren al 2 jaar een aeromachi mb339 die nog steeds niet leverbaar is voor jetcat geld ze verkopen zeer veel in de usa en een 6 kilo turbine word nu eenmaal veel gevraagd en jetcat springt hier op in , ik vind het alleen jammer dat dit doormiddel van een copie gebeurd , omdat ik de mensen bij wren allemaal persoonlijk zeer goed ken , en dat we samen veel gewerkt hebben aan de turboprop daar ze zelf nooit vliegen , zijn ze op jongens zoals ons aangewezen om kleine problemen op te lossen in ieder geval is de service bij wren waanzinnig goed een voorbeeld: op de pampa,s 2003 hadden wij met de extra een hotspot probleem dit betekende dat de temperatuur opliep tot wel 800 graden de turbine werd direkt gewisseld zonder enige problemen en een uur later vlogen we weer Gearbox: we hebben ook een keer een oliepomp kapot gehad waardoor de gearbox van de turboprop geen smering kreeg je kunt je wel voorstellen wat dat voor een geluid maakte niet leuk turboprop opgestuurd naar wren binnen 7 dagen terug incl verzenden geen kosten de turboprop is een heel mooi stukje techniek maar ook vraagt het zeer veel aandacht , en heb je gewoon iemand extra erbij nodig die eigenlijk zoals in de echte wereld een precheck doet vooral tijdens het starten grt Sandor
Sandor, Jij hebt een ruime ervaring in deze techniek. Is deze techniek zover ontwikkeld dat deze via kanalen als deze verkocht kan worden? Hoe ingewikkeld is de omgang met turbine motoren in verhouding tot bijvoorbeeld een grote 2 taktmotor. Hoeveel service is er nodig? De techniek van brandstofmotoren is de meeste mensen zover bekend dat deze gewoon zo in de doos meegegeven kunnen worden. Ik betwijfel of dat ook zo is met turbines? De fabrikant die een goed produkt en een goede service weet te koppelen aan een interessante prijs zal sterk staan in deze groeiende markt. Gerben
het lijkt moeilijker dan het werkelijk is een echte ruime ervaring heb ik ook niet bij turbines is het zo dat je gewoon een aantal regeltjes moet volgen die voor ons turbine vliegers al normaal is. en dus vergeet om erbij te vertellen bij de verkoop van een turbine het probleem voor de meeste is denk ik de aankoop van een turbine wat moeten ze kopen , hoeveel garantie krijg ik, etc etc laten we eens kijken naar garantie: amt 2 jaar jetcat 1 jaar simjet 1 jaar digitech 1jaar maar goed als je de regeltjes leest zie je het volgende: wij kunnen nooit garantie geven op lagers daar het onmogelijk is om achteraf te controleren wat er gebeurd is de schade die is onstaan door een lager uitval word dus ook niet vergoed nu in het nederlands: ik wil jullie wel 5 jaar garantie geven op mijn turbines waarom? omdat als iets gebeurd zijn het ALTIJD de lagers die als eerste eruit vliegen wat resulteerd in ALLES kapot dus geen garantie aangezien dat de rest onder garantie valt ketel , lager as ,brandkamer tja zo kan ik het ook garantie over uren simpel ik geef 25 uur draai garantie ook ik kan nooit garantie geven op de lagers omdat achteraf gewoon niet te achterhalen is wat er is gebeurd , smering ok etc etc maar ik bied wel aan om de turbine GRATIS eens na te kijken het kan dat er nieuwe lagers in moeten mischien ook niet allemaal komt het erop neer zoals jij je turbine behandelt behandelt hij jou terug hoor jij een vreemd fluittoontje of je voelt een trilling? simpel turbine uit en even naar laten kijken door collega en of fabrikant meestal is een fluittoon en vibraties een teken van foutieve balans en of lagers beschadigd schades: de meeste schade komt door F.O.D ( Foreign Object . Damage dit is in de echte luchtvaart ook zo kleine stukjes balsa , stickers , speldekopjes , gras , struiken schroefjes zijn funnest voor je turbine waarom? meestal raakt een deeltje de compressor de compressor op dat moment op 120000 rpms, zal beschadigd worden aan een of meerdere bladen resultaat balans is slecht , resultaat balans lagerschade etc etc de turbine is gewoon een hele sterke stofzuiger en kan vanaf grote afstanden alles opzuigen ik kan maar goeie tips geven vraag veel lees veel mijn doel is het om voor iedereen het turbinevliegen gemakkelijker te maken als je goed bij de les blijft is het echt niet moeilijker als een benzine motor iets meer voorbereiding , brandstof kiezen , goede olie graupner verkoopt inderdaad nu ook jets een pluspunt voor duitsland hebben ze de zogenaamde jet rookie meetings waarbij graupner een grote rol speeld samen met ervaren piloten word er met die kisten gevlogen uiteraard jetcat en graupner toestellen goede zet vind ik moeten er meer van komen het mooiste? geluid er is niets mooier voor oor en oog dan een turbine kist die voorbij vliegt en het mooie "doppler efect" teweeg brengt of zoals pioneer het al jaren geleden zei : "Have a eargasm , buy pioneer" grt Sandor
Ik denk dat ze geen case hebben. Een straalmotor is een straalmotor dus tenzij het een exacte kopie is hebben ze geen case. Van de turboprop heb ik gehoord dat er een planetaire gearbox in zit, de Wren heeft een "klasieke" gearbox. Zo te zien is de uitlaat van de Jetcat niet van metaal zoals bij Wren (ik hoorde een soort silicium-something materiaal voor de JetCat). Al met al een andere motor dus. Heeft Wren een reden om bang te zijn? Wat gaat die Jetcat kosten?
Beide zaken zijn slecht beperkt te patenteren. De wren turbine alleen alstie 100% wordt nagebouwd met dezelfde materialen en afmeteingen. De rest is een vrij principe, uiteraard, if not dan zou Wren iedere producent kunnen aanklagen, te beginnen bij Jetcat, AMT enz, enz, want het principe van de motoren is overal gelijk. Dan kan meneer Schreckling ook nog wel een rechtzaak beginnen.... Turbo Raven zal complexer zijn, minimaal moet een producent toestemming hebben van de eigenaar van de Turbo Raven, en dan is het afhankelijk van de bedingen in het contract wie allemaal een Turbo Raven mogen produceren. Kijk naar de nieuwe Patty Wagstaff Extra, die is finaal in de aanbieding gegooid, iedereen produceert dat ding. Ik weet niet of iedereen ook toestemming heeft, maar ik denk dat als een producent geen toestemming heeft van Patty haar toestel te verkopen, dat haar advokaten een case hebben.