jetcat P120

Hallo,

heb een jetcat P120, waarbij de startmotor zowel bij het opstarten als het nadraaien een snerpend lawaai maakt alsof die droog draaid. Heb tussen de koppeling al olie gespoten, maar dit is niet voldoende.
Hierdoor haalt de turbine bij het opstarten te weinig toeren met een steekvlam en het uitvallen van de turbine als gevolg.
Is dit iets dat kan hersteld worden en hoe kan je dit uitéén halen of moet dit geheel vervangen worden ?

dank voor de hulp,

ps ik ken alleen de hobby shop van Ali Machinchi voor wisselstukken, is er verder nog een verdeler in de buurt van België of Nederland ?

Het klinkt alsof de bendix niet goed aangrijpt op de spinner.

Zit het rubbertje ;-) (O-ring) er nog wel.

Zo zal het er waarschijnlijk uit zien:
bendix1.jpg

bendix2.jpg

berto,

heb wat meer onderzocht, het is inderdaad wat je zegt. Heb kruipolie tss de koppeling gespoten, maar dit geeft geen soelaas. zal het nog eens moeten openmaken vrees ik. zou die o-ring versleten kunnen zijn ?

koen

Dat kan zeker het geval zijn, heb de mijne ook al eens vervangen.

Een andere oorzaak kan zijn dat de spinner te glad is en dan met een drupje olie slipt hij helemaal.
Dat moet echt droog zijn.

Tevens zitten er op de spinner kleine gleufjes waar de O-ring in grijpt misschien dat die weggesleten zijn?

Of anders is misschien je starmotor wat naar achteren geschoven waardoor er te weinig gedrukt wordt op de spinner.

Als de spinner net vrij loopt van de bendix is het al voldoende.
Mijn spinnerkop zit vrijwel gelijk met de bendix rand.

heb de o-ring bekeken : deze is wel niet rond op de diameter , maar afgeschuind ( weet niet of dit zo hoort ) Heb alles goed ontvet
Het geluid heb ik nog, maar de spinner draait nu goed mee.
Misschien heb je nog een tip ?

Draai de O-ring eens om.

Een O ring hoort trouwens wel rond te zijn, als er schuine kantjes aanzitten dan is dat slijtage en zal die eerder gaan slippen.

Heb zelf alles "droog" gemonteerd, als je dik vet gebruikt zou het kunnen dat de bendix niet goed terug getrokken wordt door het magneetje en dat kan je een startmotor kosten dan.

Zorg er dus voor dat bendix soepel naar voren en vooral terug gaat, een drupje dunne olie is meer dan genoeg.

de bendix gaat vlot, de o-ring zit zeer vast, heb hem eruit proberen te halen , maar de o-ring is hard en is daarbij licht beschadigd en ben er dan maar mee gestopt.
Is die o-ring apart te verkrijgen ?

De O-ring kan eruit maar dan moet je de bendix uit elkaar halen, de O-ring zit geklemd tussen beide delen.
Als dat gedaan is dan kan je de O-ring zo vervangen.

Die O-ringen zijn zeker wel apart te verkrijgen, geloof dat de dikte 3mm is en de binnendiameter 6mm.

Ga eens even zoeken voor je.

Laatst bewerkt:
Berto,

Hoe haal je die bendix best uit elkaar ? Wil niets kapot doen met verkeerd te proberen

grtjs

koen

PS ik hoop dat je er ook bent bij 'jets over pampa's' , want je hebt nog iets te goed voor de hulp

Ik kreeg in eerste instantie de bendix ook niet uit elkaar.

Heb geprobeerd het smalle achterste deel en de buitenste bus vast te klemmen maar dat ging bij mij niet.
Maar dat is wel de manier.

Heb toen in de kop bij de O-ring 2 kleine gaatjes gemaakt om zo de binnenste bus vast te houden met een c-clip tank en de buiten bus met een tang te verdraaien.
Dat ging gelukkig wel toen bij mij.

En ja ben er zeker bij op Pampa :yes:
En te goed heb ik niets :nooo:

Berto,

Is gelukt

de ring is inderdaad 3 mm dik en 6 mm binnendiameter

Heb zelf een gereedschapje gemaakt in de vorm van vorkje, dat past achteraan in de reeds aanwezige gaatjes in de bendix : ik heb 2 stukjes staaldraad van 1.5 mm 90 ° geplooid, deze stukken tegen elkaar en de geplooide uiteinden uiteen geplooid tot dezelfde afstand als van tussen de twee gaatjes van de bendix, de twee stukken in een koper buisje gestoken, de geplooide einden van 90° van de staaldraad moeten naar dezelfde richting wijzen en soldeersel tussen laten lopen.

grtjs

koen

tot pampas, vlieg met een elan

Toppie, had je ook al een O-ring?

Zie je op Pampa, vlieg er met de F15, blauw shirt en big smile ;D

heb de ring voorlopig omgedraaid, heb even rechtstreeks 1 cel lipo op het motortje gezet en werkt perfect, morgen even testen in het vliegtuig, kwestie van nu de buren niet wakker te maken :p:p:p
aan deze glimlach kun je mij herkennen

:D

De andere zijde van de O-ring is dus nog wel goed?

Hoor het graag morgen of de motor nu wel door start zonder snerpen.

Grt,
Berto.

Laatst bewerkt:
nieuw probleem

na de laatste vlucht is het pompledje beginnen te pinken. wat heeft dit te betekenen? Na afzetten en terug opzetten steeds hetzelfde resultaat. ik denk dat de pomp net geen jaar oud is.

graag dus nog een technische bijstand aub

groetjes

koen

Hoi Koen,

als de rode led knippert geeft dat aan dat je gloeiplug stuk is.

Heb je hem nadat hij knipperde nog gestart gekregen of heb je alleen de ECU even aan gehad?

Grt,
Berto.

berto,

bedankt , had het net ook gevonden, is inderdaad de gloeiplug. Men heeft mij ooit verteld dat ik een os 8 plug moet nemen en de twee laatste wikkelingen voorzichtig uit de plug moet halen met een naald of iets dergelijks : klopt dat ? of zijn er nog andere oplossingen

groetjes

koen

Back