jetcat P160 probleem

Bij de laatste run van mijn jetcat P160 deze namiddag lijkt alles het ineens begeven te hebben.
probleem1:
Bij het uitzetten van de motor maakte hij ineens een grommend geluid eveneens bij het nakoelen, ergens in het achterste deel van de motor schraapt bij iedere omwenteling iets tegen de buitenkant en het ronddraaien zelf loopt ook niet echt zuiver volgens mij.
Kan dit een lagerprobleem zijn?
Ik heb de motor tweedehands gekocht en weet niet hoe het met de staat van de lagers zit.

probleem2:
De startmotor lijkt ook niks meer te willen doen.
De drie typische biepjes die uit de startmotor komen wanneer de 3 ledjes van het controlepaneeltje pinken bij het startklaar zijn hoor ik niet meer. Nochtans brand het gele lampje van de startmotor en zegt de GSU gewoon "start" wanneer ik het gas openzet om de startprocedure te beginnen.
Ik weet niet of dit invloed heeft op iets maar de ECU is een tijd geleden naar jetcat gegaan om om te bouwen naar 12V. Ik gebruik hem nu al enkele runs probleemloos om 3S.

Van een bad luck day gesproken zeg.

grtz A

Door het aanlopen kan de startmotor ook stuk gegaan zijn.

Voel of hoor je iets vreemds als je de motor met de hand rontdraait? Zie je achter aanloopt sporen bij het turbine wiel (met een lampje in de motor schijnen is denk ik nodig, of conus verwijderen).

Ik had over het hoofd gezien dat de ecu "powerfail" aangeeft op het scherm en ook in het menu bij last Run. Kan dit het startmotorprobleem verklaren?

Ik zie niks die aangelopen is, en als ik met de hand enkele malen spin lijkt het net of er een korreltje zand in de turbine rondtikt.

nog een vraagje, hoe kan ik de totale RUN TIME zien van deze turbine, ik heb al door alle menus gescrold en kom dit nergens tegen denk ik.

grtz A

Powerfail betekend dat de accu even geen contact heeft gehad met de ecu. Heb je hier een schakelaar tussen? Wat voor stekkers?

Als je iets hoort ratelen of tikken bij het draaien dan kan er vuil in de lagers zitten of is er een lager kapot. Kan je voelen of de startmotor nog vrij zit? Het kan ook zijn dat de startmotor kapot gedraaid is door een vastzittende bendix. Je hoort dan misschien de borstels van de starter.

Heb je een FOD screen? Er kan ook gras bij de compressor zitten wat ook een bijgeluid oplevert.

MPX stekker rechtstreeks in de ecu, maar ik heb alle stekkers eens uitgetrokken en terug ingestoken dus die powerfail melding komt daardoor.
De startmotor is zeker mooi los want hij heeft de turbine nog afgekoeld na de laatste run.
Er zat een fodscreen op de motor dus er zit zeker geen vuil in.

weet jij hoe ik kan zien hoeveel uur de motor al heeft gelopen?

grtz A

De motor heeft nog maar 4U en 33 minuten gelopen in 42 Runs, dus normaal zou ik toch nog geen slijtage mogen hebben?

Naar Jetcat sturen word een dure bedoening zeker?

grtz A

Is er niemand in de buurt die eens zou kunnen kijken? Als de starter niet meer werkt is dat zeker een probleem maar dat is te vervangen zelf.

Waarom is hij eigenlijk omgebouwd naar 12V? De meesten gebruiken 2s lipo en dat gaat prima.

De vorige eigenaar vloog met 4s A123 cellen van 1200mah of zoiets.
Deze kun je herladen in 10 minuten, hij herlaade ze elke vlucht.
Er zijn maar weinig turbinepiloten hier in mijn streek.

grtz A

Laatst bewerkt:
Tja, gek. 2s 3000mAh lipo kan je zo 5 vluchten op maken zonder probleem. Moderne zijn ook 5C laadbaar :) Maar goed, hij is al omgebouwd.

Via de terminal adapter (die met die 3 ledjes en aansluitingen) kan je de startmotor ook even laten draaien. Dan doet hij het ook niet? En bij het starten draait hij ook niet meer? Dan zou die zoiezo moeten worden vervangen.

Dan zijn er een paar opties:
- Iemand zoeken die de starter wil vervangen
- Opsturen naar jetcat voor controle en reparatie
- Opsturen naar een andere reparatie dienst, zoals turbine rescue (is goedkoper dan jetcat zelf)

Waar is jouw streek?

Ik heb vandaag mijn turbine eens rustig bekeken en besloten zelf voorzichtig de startmotor te verwijderen.
Dit is probleemloos gelukt:
full

full

Kan de motor uit deze huls gehaald worden of is dit 1 geheel die ik als onderdeel moet bestellen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Het kwam er inderdaad vrij makkelijk uit.
Ik heb hem eens met perslucht uitgeblazen en het onding werkte gewoon weer! :confused:
Alles terug op zijn plaats gemonteerd en hij doet weer gewoon wat hij moet doen. Ik heb dan de turbine een startup laten maken en de eerste mislukte, hij liep meteen gloeiend heet met heel wat vlammen waarna de gsu iets van SLOW ACCELERATION zei.
Alles laten koelen en de tweede lukte wel, idle heeft hij ongeveer 650° en bij een beetje gas loopt hij meteen een heel stuk boven de 700°. Ik heb niet meer gas durven geven en heb hem dan maar uitgezet.
Zijn dit gangbare temperaturen voor een jetcat P160?
Mijn Wren loopt beduidend koeler, doe gaat zelden boven de 600°.

hhm dan denk ik dat er naalden dicht zitten.
als je de motor start , zou je er eigenlijk achter moeten kijken of ie rode plekken heeft (wees altijd voorzichtig , gebruik anders een spiegel)
hotspots dus , dus zit er iets fout in het brandstof systeem .

Ik waarschuw je , turbine resceu is ook niet goedkoop hoor , maar als je geen ander keus hebt.

Van welk jaar is die p160?

Back