jetcat turbine pht 2/3

aangezien ik me een beetje aan het kijken ben wat ik met schaal wil ,2takt of turbine.ik vind turbine toch wel zo ruig :)
heb ik een aantal vragen mbt de jetcat turbine.
ik neem aan dat de sets die je kan kopen redelijk plug en play zijn maar enige technische kennis is natuurlijk een must.nu lees ik op de site van jetcat dat de onderhouden interval 50 branduren is.wat moet ik me hier bij voorstellen??
en aan welke kosten moet ik denken.

50 draaiuren is gewoon de tijd dat de motor mag lopen tot de interval.
dat onthoud de computer , dus je kan altijd aflezen hoeveel die gedraaid heeft.
ik denk toch gauw 200 euro voor een complete beurt ,misschien nog wel duurder

En voor je denkt: "dat is ook niet veel????", kan ik je zeggen dat dat reuze meevalt

Ik heb 3 schaalheli's waar ik de vlieguren van bijhoud. Om te vergelijken met jouw turbine-branduren moet je ongeveer 15~20% erbij tellen voor warmdraaien, opspoelen, en na de landing "koud draaien".
Het blijkt dat mijn schaalheli's elk ongeveer 10 uur per jaar draaien gemiddeld.
Ikzelf kom over de afgelopen 10 jaar aan gemiddeld 15 uur per jaar met de schaalheli's en ongeveer 50 uren met de trainers.
Er zullen altijd mensen zijn die meer vliegen dan dat, maar ik heb gegronde redenen om aan te nemen dat dit bovengemiddeld veel uren per jaar zijn: Bij Vario kon men mij niet vertellen wat ik verwachten kon qua slijtage omdat hun test heli's minder draaiden, en ze ook geen klanten-feedback hadden met hogere urenstanden.... Dit gold wel uitsluitend voor benzine heli's overigens, over methanol-heli's wisten ze genoeg.

Een turbinekist is niet een ding wat je "effe tussen de buien door" vliegt, dus ga uit van 15~20 uur per jaar voor wat budgettering betreft, en dan zou het me verbazen als je dat haalt. Reken dan op ongeveer 200 liter brandstof per jaar dan zou je aan de veilige kant moeten zitten.

Groet, Bert

Ik denk dat voor zo'n heli turbine de onderhouds kosten wel een stuk hoger liggen dan 200 euro. Ga eerder uit van 600 of stuur eens een email naar jetcat :)

Ja maar dan valt het achteraf misschien tegen. Je moet uitgaan van veel kosten, dan kan het meevallen :) Zo'n heli turbine is mechanisch een stuk complexer dan de vliegtuig versie. Daar zullen ook een hoop kosten in gaan zitten ben ik bang.

Maar de keus tusseb turbine en brandstof lijkt me heeeeeeeeeeel makkelijk :)

Is dat een keus? één blik op mijn laatste bankafschrift zegt mij, dat ik geen keus heb....:D

Groet, Bert

Haha idd maar.maar goed dit wordt een meer jaren plan dus dan vallen de kosten nog wel een beetje te overzien,ik wil gewoon weten waar ik rekening mee moet houden.(mijn oom ook) want zo als het er nu uit ziet gaan wij samen een schaal heli bouwen.

mailtje naar jetcat gestuurd,maar mocht iemand dit weten mag die het altijd hier gewoon neer zetten.Hellaas kunnen ze bij jetcat niet vertellen wat het onderhoudt kost dit kan pas naar inspectie,dus. Als er iemand is die dit al een keer heeft laten uitvoeren hoor ik graag wat de kosten ongeveer waren

Laatst bewerkt:
Hoi Ik heb twee jaar gelden een PHT-3 helemaal laten reviseren en daarvoor waren de kosten 700 euro.

Je hebt dan wel een turbine die in nieuwstaat is.

De kosten vallen best mee, maar voor 50 uur turbine vliegen heb je ook zo'n 600 liter brandstof nodig.

Hoi Ik heb twee jaar gelden een PHT-3 helemaal laten reviseren en daarvoor waren de kosten 700 euro.

Je hebt dan wel een turbine die in nieuwstaat is.

De kosten vallen best mee, maar voor 50 uur turbine vliegen heb je ook zo'n 600 liter brandstof nodig.

okay die kosten vind ik nog wel mee vallen bedankt igg,gebruik jij de mechaniek van jetcat of van vario zelf ? of ben je beter uit omdat als set af te nemen bij jetcat ?

De PHT2 en PHT3 zijn zelf al turbines inclusief mechaniek. Er zijn ook losse turbine's te koop die voor een hele range mechanieken toepasbaar zijn.

Die 50 uur onderhoudsinterval vind ik eigelijk niet zo interessant. Voor het bedrag van 700E, verdeeld in 2 jaar tijd als je VEEL vliegt, kan je nog niet eens 1 andere leuke heli kopen. De kosten zullen meer in de brandstof zitten.

Zoals Laurens aangeeft is inderdaad een PHT-2 en 3 al voorzien van de mechaniek. Het onderhoud dat ik had laten doen was van een pht-3.

Back