Jeti mixen roeren en motoren

Mannen inderdaad interessante stukken/linken over de Jeti zenders; DS-12 en DC-16


Kom/ben nog uit de tijd van de Robbe-Mars, Terra-Top en F-14, 7-kanaal’s. (scheepsmodelbouw
Volg dan ook de beide draadjes over de Jeti zenders DS-12 en DC-16, of dit mogelijk ook iets voor mij zou kunnen zijn.
Wat ik graag zou willen zien in/met een nieuwe zender is de mix functie over 2-motoren gekoppeld aan de roer uitslag. En als er meer knuppel uitslag is op de motoren de mix over het roer dan minder wordt.

Heb er nu een unit van https://www.componentshop.co.uk/p82-micro-motor-mixer.html.html
Maar deze heeft het nadeel, dat deze ook bij vol-gas nog max ingrijpt op de motoren en dat wil ik juist niet. Bij langzame vaart is de werking best redelijk te noemen, maar bij volle vaart niet optimaal.

Ook heb ik gekeken naar https://github.com/MarcoStoffers/TwoPropMixTiny
Deze is wel regelbaar, maar de werking zou niet altijd optimaal zijn lees ik op Duitse forums.

Dus dacht mogelijk zou dit ook kunnen met de nieuwe types zenders, maar daar houd mijn kennis op.
Zou iemand van jullie weten, of dit kan en dan hoe te programmeren.


Groetjes peter
 
Even aan het testen geslagen.

Eerst even kijken of ik je goed begrijp. Je hebt twee motoren, die worden geregeld via twee ESC's. Met een stick die van voor naar achter beweegt wil je de snelheid van beide motoren regelen. Met een stick die van links naar rechts beweegt wil je via de motoren kunnen sturen. Dat gaat door middel van snelheidsveranderingen (verschil in motortoerental). Met de andere stick bedien je links-rechts functie het roer. Bij langzaam varen heeft dit roer de volle uitslag. Naarmate je meer gas geeft wordt de uitslag van het roer kleiner en bij vol gas doet het richtingsroer niets meer.

Als dit klopt, dan heb ik goed nieuws. Het werkt.

Gebruik hier een V-staart mixer voor tussen de stickfuncties die de motoren bedienen. Die zorgt voor het sturen met de motoren en de snelheidsregeling. Vervolgens een 100% dual rate functie op de stickfunctie van het roer. Deze wordt lineair gestuurd door de gasstick. Die zorgt er voor dat het roer minder uitslag krijgt als er meer gas wordt gegeven.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie

Ja voor een een deel bedoel ik dit, beetje moeilijk over te brengen.
Zal proberen het anders te verworden.
Bij langzame vaart, afhankelijk van roer uitslag, bak/stuurboord motor meer vermogen. (zeg "master slave" regeling, tot "zeg half gas" op de motoren).
Hoe meer vermogen naar de motoren, des te minder invloed moet dan de servo uitslag op de motoren hebben.

Dus de servo uitslag mag/moet normaal zijn functie blijven doen.

Inderdaad beide motoren, hebben een eigen snelheidsregelaar.
 
Vanmiddag het nodige getest. Maar helaas, wat jij wilt, krijg ik niet voor elkaar. Als er plotseling nog een oplossing komt bovendrijven, dan laat ik je dat weten.
 
Verwacht dat het met Jeti ook moet kunnen. Heb de weg naar de oplossing nog niet gevonden. Ben wel benieuwd naar de X20 oplossing.
 
Lijkt me ook. Vooral met lua.
Ik zou het nieteens weten of het precies lukt. Lijkt me van wel.
Het was meer een klein plagerijtje van mij. Ik hoop dat je ertegen kan[emoji4]
 
Dacht al dat de opmerking niet al te serieus was. Daarom heb ik ook naar de X20 oplossing gevraagd. Als kleine reactie op jou "plagerij".
 
Mannen inderdaad interessante stukken/linken over de Jeti zenders; DS-12 en DC-16


Kom/ben nog uit de tijd van de Robbe-Mars, Terra-Top en F-14, 7-kanaal’s. (scheepsmodelbouw
Volg dan ook de beide draadjes over de Jeti zenders DS-12 en DC-16, of dit mogelijk ook iets voor mij zou kunnen zijn.
Wat ik graag zou willen zien in/met een nieuwe zender is de mix functie over 2-motoren gekoppeld aan de roer uitslag. En als er meer knuppel uitslag is op de motoren de mix over het roer dan minder wordt.

Heb er nu een unit van https://www.componentshop.co.uk/p82-micro-motor-mixer.html.html
Maar deze heeft het nadeel, dat deze ook bij vol-gas nog max ingrijpt op de motoren en dat wil ik juist niet. Bij langzame vaart is de werking best redelijk te noemen, maar bij volle vaart niet optimaal.

Ook heb ik gekeken naar https://github.com/MarcoStoffers/TwoPropMixTiny
Deze is wel regelbaar, maar de werking zou niet altijd optimaal zijn lees ik op Duitse forums.

Dus dacht mogelijk zou dit ook kunnen met de nieuwe types zenders, maar daar houd mijn kennis op.
Zou iemand van jullie weten, of dit kan en dan hoe te programmeren.


Groetjes peter
Dit is op een zender met OpenTx wel te programmeren. Dus een FrSky Taranis of Horus kan het, maar ook een Radiomaster TX16 en dergelijke.
 
Dit is op een zender met OpenTx wel te programmeren. Dus een FrSky Taranis of Horus kan het, maar ook een Radiomaster TX16 en dergelijke.
Ik kan alleen helpen ivm OpenTX, en dit hoe is hoe ik het daar zou doen; misschien kunnen de Jeti experten dit vertalen naar Jeti?
Dit is voor 1 kanaal van de motoren, ik begin met een eenvoudige mix, waar ik het richtingsroer (Rud) gebruik als input voor die motor. Als ik dan naar links stuur, zal de linkermotor dus meer gas geven. Voor de rechtermotor doe ik dezelfde mix, maar dan +50% van Rud mixen (het omgekeerde dus).
De eerste lijn van de mixer gebruik ik dan om de invloed van de gas te gebruiken, door de waarde van de gashendel ermee te vermenigvuldigen. Aangezien bij OpenTX de waardes van elk kanaal tussen -100 en +100 gaan, moet hier eerst nog een curve op toegepast worden, die van -100 een +100 (of minder) maken, en zo lineair naar een kleine waarde evolueren naarmate de gas naar +100 gaat.
2022-01-23 08_08_47-Editing model 29_ Catalina   (Horus237-10-2021.otx).png

Zo ga je dus de totale output van dat kanaal lineair verkleinen naarmate je meer gas geeft.
Is dat de bedoeling?

EDIT ik besef me nu dat de vermenigvuldigingsfactor een pak kleiner moet zijn, en feitelijk tussen 1 en 0 zou moeten variëren. Er is dus nog iets meer nodig, maar OpenTX werkt precies niet met niet-gehele getallen....
Je zou via een LUA script de vermenigvuldigingsfactor kunnen berekenen en die in een globale variabele stoppen, en die GV dan als gewicht voor dat kanaal gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik een oplossing heb; in de OTX siulator werkt het alleszins.
We vertrekken van deze mix: kanaal 2 is de gas (Thr). Deze reageert enerzijds op de gashendel (input Thr), anderzijds wordt die vermeerderd of verminderd met de stand van het richtingsroer (Rud)
2022-01-23 09_06_20-Editing model 29_ Catalina   (Horus237-10-2021.otx).png

Zoals je ziet is het gewicht, de versterkingsfactor zeg maar, van de invloed van het richtingsroer een Global Variabele, GV7
Om die te bepalden definieer ik eerst 2 logische switches. Een eerste (L13) gaat detecteren wanneer de gashendel vermindert, de andere (L14) wanneer de gashendel vermeedert:
2022-01-23 09_05_45-Editing model 29_ Catalina   (Horus237-10-2021.otx).png

Telkens nu een van deze logische switches geactiveerd wordt, gaan we de waarde van GV7 vermeerderen of verminderen met 1:
2022-01-23 09_04_58-Editing model 29_ Catalina   (Horus237-10-2021.otx).png

Ik besef me nu dat het net omgekeerd moet:
- bij opstarten moet de waarde van GV7 hoog zijn, gas staat dicht. Bij lage stand van de gas willen we veel invloed van het richtingsroer
- als je gas bijgeeft, wordt L13 geactiveerd, en dit moet dan de waarde van GV7 verMINDEREN

Hopelijk kan iemand dit vertalen naar Jeti?
 
(excuses, post ongeveer 15 keer aangepast, zo makkelijk is het niet! :-))

Dit kan nog wat schoner met virtual channels (ook OpenTX). Ik weet niet of dat in JETI ook kan.
In OTX kun je een ongebruikt channel als een "virtual channel" nemen waarin je extra mix stappen kan doen.
Het probleem van de boot is dat je een mix wilt met een tweede input als gewichtsfunctie, en dat gaat normaliter niet in 1 keer. Met een tussenstap lukt het wel..

- definieer een gewichts functie voor de differential thrust afhankelijk van throttle setting: in het voorbeeld
aflopend van 100 naar 0 tot 50% gas (zowel voor als achteruit). Bij hogere throttle settings geen differential thrust, alleen rudder.
Stop dat in een virtual channel. Ik doe dat met
virtual_ch3 = weigth_curve * throttle.

- De complete hoeveelheid "differential thrust" wordt in een tweede virtual channel gemengd:
virtual_ch4 = virtual_ch3 * rudder

- de individuele motoroutput is dan een triviale mix
motor 1 = throttle + diffT
motor 2 = throttle - diffT

In bijgesloten plaatjes heb ik de virtuele channels wat onhandig op #3 en #4 gezet, maar de locatie maakt niet uit. Rudder zit op channel 5.
Normaliter plaats je de virtual channels ergens > 8 of > 16, daar hangen geen servos aan!

Deze oplossing kan ongetwijfeld ook met maar 1 virtual channel, maar
ik weet niet hoe :)

curve.png


Bekijk bijlage 477729
mixes.png
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat hier ondertussen behoorlijk wat mensen zijn die ervaringen met de DS-12 hebben.

Onverminderd gunstig?



Is dat inderdaad zo?

Hoeveel heb je er in de praktijk nodig?

Ik (Hacker) tel er 6.

handheld-transmitter-DS-12-red-multimode-80001663_b_1.JPG



jan.

Je kan ook je schakelaars verplaatsen of vervangen voor andere types , of zoals ik de draaipotmeter verplaatsen en er een andere hevel aan plaatsen wat meer aan je eigen smaak aanpassen
Zie foto View media item 259351Na bijna 2 jaar gebruik ben ik nog steeds erg tevreden met de Jeti DS12 ( met alle opties), omdat ik altijd uit de bak heb gevlogen overweeg ik dan nu ook om een Dc16II aan te schaffen ( of 24) , dan heb ik voor de komende decenia een prima en betrouwbare zender. ( ter info ik vlieg met van aklles wat van schuimpies , helis , paramotors ., kortom alles . daarom ook de jeti gekozen ivm de overzichtelijke en logische programeer mogelijkheden
 
Dit gaat toch over JETI.
Ik begin me steeds meer te ergeren aan het feit dat bepaalde topics die over een onderwerp gaan vollopen met zaken die niks met het topic te maken hebben,

Ik snap.je punt, en als het ergernis opwekt haal ik mijn antwoord weg. Er werd een functionele vraag gesteld, en er worden twee mogelijke oplossingen aangedragen gebaseerd op een ander systeem. Waarschijnlijk kun je daar je voordeel mee doen, misschien niet. Dat is echter heel wat anders dan zeuren in een jeti draadje dat Opentx beter is (want ik neem aan dat je daar op doelt).
 
Het probleem met de besturing schip met twee motoren en een richtingsroer heeft me niet losgelaten. Het zat me niet lekker dat ik geen simpele oplossing kon vinden. Vandaag er nog een keer mee bezig geweest. En wat blijkt, je zoekt een veel te ingewikkelde oplossing. Het blijkt heel eenvoudig te zijn. Het werkt met een V-staart mixer en een gewone mixer.

Met het gas dicht werk het roer. Beweeg je bij gas dicht (rechter stick op/neer) de stick (rechter links/rechts)van het roer, dan gaat èèn motor langzaam motor draaien. Geef je langzaam gas, dan komt de tweede motor er bij. Er wordt dus gestuurd over het richtingsroer en de motoren. Als je meer gas geeft, blijft het roer werken, maar wordt het toerenverschil bij roeruitslag kleiner. Bij volgas is het toerenverschil weg.

Het afnemende effect van het sturen via de motoren is met de linker stick (links/rechts) te oversturen. Handig voor noodgevallen! de linker stick (op/neer) heeft geen functie en is beschikbaar voor iets anders.

Het kan dus met een Jeti zender!
 
Laatst bewerkt:
Het is als ik het goed begrijp een combinatie van mixen. Lijkt me logisch.

Hier wordt nog uitgelegd hoe je kunt dwarsvaren, of flanken, met een boot. Wordt ook met een mix gedaan:



En hier legt hij uit hoe hij dat doet met sturen met motoren. Als ik het goed begrepen heb heb jij hier nog een mix overheen gegooid voor de roeren. Dit is overigens een andere zender, principe van mixen is denk ik redelijk hetzelfde:

 
Back
Top