Jeti Spin 99 Opto & Jeti Box

Hallo beste heli vliegers,

Is er iemand die behoorlijk verstand heeft van de Jeti Spin 99 opto met de Jeti Box in combinatie met een Heli (Trex-600E).
(later wordt dit een scorpion 4035 560KV op 12 cellen, maar wil de regelaar eerst even op 6 cellen met de Align motor 600-XL 1650KV uit proberen).

Ik heb namelijk een paar vragen over het instellen via de Jeti Box
Ik weet het zijn er veel, maar mogelijk dat er toch iemand wat antwoorden op weet.

1. Hoe hoog moet de Temperatuur protection staan?

2. Wat is de beste Brake instelling? Uiteraard Brake off maar welke dan?

3. Welke helimode: heli normaal, heli constant RPM, heli constant RPM 3D of Heli Auto? ( bijnamen hier, wat zijn nu precies de verschillen ).
PS wat is hier nu de beste governor werking, EN! Hoe (hoog) stel je dan de gascurve in op de zender, want dat staat nergens beschreven?

4. Hoe hoog de Sensitivity? (Wat bedoelen ze hier nu precies mee?)

5. Wat is of bedoelen ze met Intial Point Auto of Fix? (Dit is voor mij de onduidelijkste instelling, vraag me erg af wat ze hier nu precies bedoelen. Hoop dat iemand me dat duidelijk uit kan leggen.

6. Eind point (ik neem aan dat ze dan de stick op volgas 100% bedoelen)? (Dat zou bij mij dan 1.93ms zijn).

7. Throtle Curve: Logaritmisch, Lineair of Exponentieel?

8. (Timing motor: Bij een Align 6 pole motor van de 600E hoeveel graden?
Bijvoorbeeld wanneer ik 0 graden instel wordt de regelaar heter dan wanneer ik 10 graden instel).
PS. Hoe weet je eigenlijk wat de beste timing is van een bepaalde motor, met andere woorden hoe kun je dat uitvogelen?

Zo dit waren de belangrijkste, ik hoop dat er wat mensen zullen zijn die met deze regelaar en box wat ervaring hebben en dat met mij wil delen.

Laatst bewerkt:
Jeti Spin 99

Hallo Pardoez

Vlieg al een aantal jaren Spin regelaars Spin 22/33/44 fijne regelaars maar alle instellingen zijn niet altijd nodig.
Vlieg Trex450se V2,Trex450s cf met A123 cellen.

Je eerste vraag kan ik beantwoorden.
100 graden kan de regelaar aan maar laat het niet zover komen want dan schakeld hij uit,
dus een paar keer proef draaien en met Jeti box uitlezen wat de temp. is tijdens de vlucht.
vliegtijd verlengen met een paar min. wanneer de temp.rond de 95gr. komt dan wordt de regelaar te zwaar belast of de koeling is niet voldoende .

vraag 2
Brake op (OFF) momenteel maar bij de laaste reg. Spin 44 is er veel meer in te stellen heb gezien is ook nieuw voor me is pas nieuw en heeft andere software.
Waarom Brake op (OFF) wanneer de spanning te laag wordt zakt het toeren in en is een teken om de heli snel te landen, laat het niet zover komen en zorg dat je timer staat ingesteld met wat reserve in accupak.

vraag 3

Welke helimode.
Dit is afhankelijk van vliegstijl,hover,sport,3D,enz.
Ik perzoonlijk vlieg op Heli (Const RPM) zeg maar govenormode dit omdat ik niet met gaskurve vlieg maar met constant RPM.

vraag4. Hoe hoog de Sensitivity?

Sensitivity staat op 15 waarom op 15 hier kom nog op terug ooit eens uitgedocterd maar ben het effe kwijt.

De rest van de vragen moet ik nag even nakijken maar zal later nog reageren.

Timing overigens is afhankelijk van type motor; binnenloper,buitenloper, en rpm.perV.
dit is volgens mij te lezen in de manual of op de site van Jeti.
b.v. 4200kv buitenloper timing op 15gr. bij een laag rpm. loopt de motor rustig aan belangrijk bij het optoeren.
Ook niet onbelangrijk acceleration zet deze op 5 sec. of hoger dan toert de heli rustig op.

M.v.g. JF

OK, zie hieronder.

Hallo Pardoez

Vlieg al een aantal jaren Spin regelaars Spin 22/33/44 fijne regelaars maar alle instellingen zijn niet altijd nodig.
Vlieg Trex450se V2,Trex450s cf met A123 cellen.

Je eerste vraag kan ik beantwoorden.
100 graden kan de regelaar aan maar laat het niet zover komen want dan schakeld hij uit,
dus een paar keer proef draaien en met Jeti box uitlezen wat de temp. is tijdens de vlucht.
vliegtijd verlengen met een paar min. wanneer de temp.rond de 95gr. komt dan wordt de regelaar te zwaar belast of de koeling is niet voldoende .
Dus voorlopig maar even op 100 graden laten staan.

vraag 2
Brake op (OFF) momenteel maar bij de laaste reg. Spin 44 is er veel meer in te stellen heb gezien is ook nieuw voor me is pas nieuw en heeft andere software.
Waarom Brake op (OFF) wanneer de spanning te laag wordt zakt het toeren in en is een teken om de heli snel te landen, laat het niet zover komen en zorg dat je timer staat ingesteld met wat reserve in accupak.
Brake off begrijp ik wel, maar het ging mij juist even om één van de ander mogelijkheden, soft, medium en hard brake begrijp ik ook, maar het gaat mij omde diversen instellingen in manual brake settings:
Dead Time, Initial Brake, Final Brake en Brake speed.

vraag 3

Welke helimode.
Dit is afhankelijk van vliegstijl,hover,sport,3D,enz.
Ik perzoonlijk vlieg op Heli (Const RPM) zeg maar govenormode dit omdat ik niet met gaskurve vlieg maar met constant RPM.
Hierbij zou ik graag willen weten:
Heli normaal: Dat is denk ik wanneer je gewoon met een gascurve in de zender vliegt neem ik aan.
Heli constant RPM: Ik neem aan dat dit de gouvernor mode is, en dat ik dan met een rechte curve in de zender het toerental bepaald neem ik aan.
Heli constant RPM 3D: Wat is hier nu het verschil tegenover die met zonder 3D?
Heli Auto: Wat doet de regelaar hier eigenlijk?

vraag4. Hoe hoog de Sensitivity?

Sensitivity staat op 15 waarom op 15 hier kom nog op terug ooit eens uitgedocterd maar ben het effe kwijt.
Die staat standaard hier op 4, dus zal ook eens 15 proberen, maar wat doet dit precies?

De rest van de vragen moet ik nag even nakijken maar zal later nog reageren.
OK, bedankt alvast.

Timing overigens is afhankelijk van type motor; binnenloper,buitenloper, en rpm.perV.
dit is volgens mij te lezen in de manual of op de site van Jeti.
b.v. 4200kv buitenloper timing op 15gr. bij een laag rpm. loopt de motor rustig aan belangrijk bij het optoeren.
Ook niet onbelangrijk acceleration zet deze op 5 sec. of hoger dan toert de heli rustig op.
Ik zal het eens op proberen te zoeken.

M.v.g. JF

Je kunt ook Cees Verplanke eens vragen, die vliegt al een paar jaar met jeti spin opto 99 (F3C)
Pb is F3Cees

Bas

Laatst bewerkt:
8. (Timing motor: Bij een Align 6 pole motor van de 600E hoeveel graden?

Volgens de manual zijn dit de voorkeurswaarden;
2 polen 0-5 graden
4 polen 0-10 graden
6 polen 0-20 graden
8 polen en meer 20-30 graden

Zelf heb ik hem nu op 20 graden staan, mijn motor is een 4035-500.
Mijn timing stond aanvankelijk te laag, in mijn mp-xl-e-10 draadje wordt daar over gesproken.

Ik heb de timing verhoogt in stappen en gekeken wat de temperatuur doet (spinbox).
Op een warme dag loopt mijn regelaar temp nu op tot zo'n 70 graden (max temp ingesteld op 100 graden), om te voorkomen dat hij nog warmer wordt door een nog hogere timing, heb ik het daarbij gelaten.
De gehele setup vliegt nu al tijden probleemloos.

Gr, Roy

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens de manual zijn dit de voorkeurswaarden;
2 polen 0-5 graden
4 polen 0-10 graden
6 polen 0-20 graden
8 polen en meer 20-30 graden

Zelf heb ik hem nu op 20 graden staan, mijn motor is een 4035-500.
Mijn timing stond aanvankelijk te laag, in mijn mp-xl-e-10 draadje wordt daar over gesproken.

Ik heb de timing verhoogt in stappen en gekeken wat de temperatuur doet (spinbox).
Op een warme dag loopt mijn regelaar temp nu op tot zo'n 70 graden (max temp ingesteld op 100 graden), om te voorkomen dat hij nog warmer wordt door een nog hogere timing, heb ik het daarbij gelaten.
De gehele setup vliegt nu al tijden probleemloos.

Gr, Roy

OK bedankt alvast, dus het klopt dat een 6 pole motor met 0 graden de controler warmer wordt dan met 20 graden?

Hoe moet je nu de stick instellen van de zender.
Er staat dat je deze in volgas moet zetten,
bedoelen ze dan dat de stick op 100% (bij mijn FF10 dus 1,93ms) moet zijn,
of is volgas stel bijvoorbeeld dat ik 80% vliegt, dan vol gas 80%?

En weet je ook hoe jij de Sensitivity hebt staan?

En op welke helimode (Normaal, Constant RPP, Constant RPM 3D of Auto) heb jij hem staan?

Ik wil graag een toerental in kunnen stellen met een rechte gascurve,
bijvoorbeeld: Idle-normaal op 60%, Idle-1 op 70%, Idle-2 op 80% en Idle-3 op 90%
zodat ik vier verschillende toerentallen kan krijgen.
Wat is dan de beste heli-mode volgens jou?

En dan nog een laatste vraag, wat bedoelen ze nu met de Initial Point Auto/Fix instelling,
en kan ik die het beste op Auto of op Fix zetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Of het logisch is dat de esc warmer wordt bij 0 graden dan bij 20 graden weet ik niet (misschien dat de wat meer elektronisch onderlegde forumleden daar een antwoord op weten) maar mijn ervaring is dat wanneer de timing opgeschroefd wordt de temperatuur ook omhoog gaat.

Wat betreft het gas bereik, als je de manual http://www.jetimodel.cz/data_downloads/14/spin_en_2007.zip
volgt zal het gevolg van de handelingen op blz 3 zijn dat de full throttle waarde opgeslagen wordt bij end-point. Als je deze methode niet wilt gebruiken kan je de waarde ook zelf invoeren.
De initial point value (gas dicht) heb ik op auto staan, maar ook deze kan je invoeren (fix).

Mijn sensitivity staat op 12, deze is default en heb ik nooit veranderd. Wanneer je hem kleiner zet gaat hij sneller anticiperen op fluctuaties in toerental.

Ik vlieg met de “Heli constant RPM” instelling, in dit geval heb ik een aantal horizontale gascurves gedefinieerd welke een toerental vertegenwoordigen. Deze toerentallen heb ik weer bepaald via de spinbox, wanneer het aantal polen en de reductie ingegeven is kan je uitlezen wat je maximum rotor toerental is geweest. Op die manier heb ik proefondervindelijk de toerentallen bepaald en ingesteld.

De “Heli constant RPM 3D” setting schakelt sneller tussen toerentallen als ik het zo lees, ik heb er geen ervaring mee.

Welke instelling voor jou het beste is weet ik niet, als je een rustige vlieger bent zoals ik ben ik geneigd te zeggen “heli constant rpm”. Als ik doorschakel in idle’s reageert hij vlot maar niet met geweld. De 3D setting zal het denk ik harder doen, maar zoals gezegd, geen ervaring mee.

Gr, Roy

OK, ik snap dat wel met het gas, maar wanneer ik volgas met de stick geef en hij staat in een bepaalde Idle, zeg 80%,
dan geef je in princippe toch alleen maar die waarde door.
Er staat alleen maar in de beschrijving dat de stick op volgas moet, maar niet hoeveel % dat vol gas dan moet zijn,
vandaar mijn vraag daarover dit stuk is daar echt onduidelijk over net als sommige andere dingen.

OK, de sentivity staat bij mij op 4 als default, maar deze begrijp ik dat dat probeer ik dan wel uit.

OK, de heli constant RPM is dus de gouvernor instelling en kan ik met de gascurve in de zender op een bepaald rpm zetten
hoeveel % een bepaald rpm is moet ik dan even na meten, is ook duidelijk.
Alleen hoe hoog heb jij dan je min. en max. rpm ingesteld?
En heb jij dan de Auto inc. End Point op ON of OFF staan?

In ieder geval heel erg bedankt alvast voor de antwoorden tot nu toe.

Laatst bewerkt:
Back