Jetiger voor beginner onder begeleiding?

Beste forumleden,

mijn neef wilt graag beginnen met modelvliegen. Hij gaat dit doen via een trainerskabel naar mijn zender, dus ik kan hem lessen. Hij heeft al een paar uur op de simulator (realflight G6.5) geoefend en het gaat hem goed af. (lees, hij kan al gecontroleerd rondvliegen en landen). Nu dachten we eerst voor de bixler te gaan maar dit zou wel eens snel kunnen gaan vervelen voor hem. Daarom kwam ik met het idee om het niveau een beetje op te tillen en voor een jetiger te gaan (Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*). Deze jet heb ik zelf ook gehad (zelfs als eerste model zonder crashes maar ik had toen al heel veel ervaring met heli's+sim) en vliegt zeer gemoedig. Wat denken jullie ervan? Is het een goed idee om hem hiermee te leren vliegen met mij als "instructeur" voor de fouten op te vangen/verbeteren?
Of moesten jullie een ander vliegtuig vinden die al wat meer uitdaging geeft maar nog steeds geschikt om mee te lessen?

Owja, ik ben zelf een ervaren piloot.. Ik vlieg met een snelle funjet en heb al ander spul gevlogen (3D tot f16 model etc)

Alvast bedankt..

Grten,
Jelle

Koop die Jetiger voor jezelf en voor jouw neef een leuke trainer. Niet iedereen is een natuurtalent en dan heeft ie er ook nog wat aan als je hem niet (meer) begeleid.

Leren vliegen doe je met een trainer. Hoe leuk het vliegen met een simulator ook gaat. Die simulator is maar een zwakke afspiegeling van de werkelijkheid.

Als instructeur is het echt niet nodig om een topvlieger te zijn. Veel belangrijker is of je in staat bent om kennis en vaardigheden over te dragen.

Bedankt voor het advies. Ikzelf heb al een jetiger gehad. Hij zal dan waarschijnlijk de bixler kopen. Zal idd allemaal wat makkelijker verlopen dan

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb mijn neefje ook leren vliegen, ik heb toen een grote lompe delta voor hem gemaakt die niet stuk te krijgen was. hier heeft hij wat mee rond gevlogen en toen zei hij dat hij wel wat snels en wendbaars wou hebben, heb ik voor hem gemaakt, voorgevlogen ik geef hem over en hij was niet heel lekker bezig. hij zei dat het hem te snel ging…
terwijl ik vond dat het nog wel sneller kon, er zit dus best nog wel een verschil in ook al denken ze het zelf wel aan te kunnen.

mvg david

Kijk ook eens naar deze is een leuke trainer en je kan er ook leuk mee stunts uithalen

Robbe Air trainer 140 The aerobatic trainer (2581) - RC Heliparts

Ik heb hem zelf ook gehad en heb er lekker mee rod gevlogen tot ik op andere modellen over ging, heb er eigenlijk spijt van dat ik hem heb verkocht.

Volgende linkjes zijn van de Robbe Air trainer die ik zelf had
[URL="
Robbe Air Trainer 140 - YouTube[/URL]

[URL="
solo flight. - YouTube[/URL]

succes met les geven en hopen dat hij het snel leert

ik heb mijn neefje ook leren vliegen, ik heb toen een grote lompe delta voor hem gemaakt die niet stuk te krijgen was. hier heeft hij wat mee rond gevlogen en toen zei hij dat hij wel wat snels en wendbaars wou hebben, heb ik voor hem gemaakt, voorgevlogen ik geef hem over en hij was niet heel lekker bezig. hij zei dat het hem te snel ging…
terwijl ik vond dat het nog wel sneller kon, er zit dus best nog wel een verschil in ook al denken ze het zelf wel aan te kunnen.

mvg david

Ze onderschatten het vaak inderdaad..

Kijk ook eens naar deze is een leuke trainer en je kan er ook leuk mee stunts uithalen

Robbe Air trainer 140 The aerobatic trainer (2581) - RC Heliparts

Ik heb hem zelf ook gehad en heb er lekker mee rod gevlogen tot ik op andere modellen over ging, heb er eigenlijk spijt van dat ik hem heb verkocht.

Volgende linkjes zijn van de Robbe Air trainer die ik zelf had
[URL="
Robbe Air Trainer 140 - YouTube[/URL]

[URL="
solo flight. - YouTube[/URL]

succes met les geven en hopen dat hij het snel leert
Goede baan om met wielen op te stijgen heeft hij niet. Toch bedankt voor de tip.

gr

Wat heet een "uitdaging"

Er zijn heeeelveeel geschikte trainers.
Wat wil jouw neef?

Een BiXler2 (150 cm spanw.) is een leuk beginnerstoestel. Vliegt goed en er zit "uitdaging" genoeg aan. En nog wat zweven ook. Ziet er iets minder als "echt" vliegtuig uit. Goed betaalbaar. Zelfs de standaard motor heeft voldoende power. (Als je tenminste de prop er goed opzet :))

Ik les mijn zwager met een Hype UCF.
Een leuk vliegbeeld, zeer goede en goedmoedige vliegeigenschappen. Maar wat stunt werk kan ie ook. Je leert dan ook direct met een landingsgestel landen. Bovendien ook goed gebouwd en redelijk betaalbaar. (€ 129)
Is toch iets anders dan buikschuifend landen.

als je niet op kunt stijgen met wielen, hoe wil je dan landen?
om een schuimtoestel op de grond neer te kunnen zetten, heb je toch ook een wat vlakkere ondergrond nodig.. anders heb je in no time complete stukken schuim uit de onderkant weg..

en een trainer heeft niet zoveel ruimte nodig om te landen. kunnen erg langzaam vliegen, zodoende zou een ervaren persoon hem op een vrij klein stuk neer kunnen zetten.

Een grasveld is doorgaans vlak genoeg. een pas geploegd knollenveld niet. Maar dan wordt landen zonder schade met een buikschuiver ook een moeilijke opgave.

als je niet op kunt stijgen met wielen, hoe wil je dan landen?
om een schuimtoestel op de grond neer te kunnen zetten, heb je toch ook een wat vlakkere ondergrond nodig.. anders heb je in no time complete stukken schuim uit de onderkant weg..
en een trainer heeft niet zoveel ruimte nodig om te landen. kunnen erg langzaam vliegen, zodoende zou een ervaren persoon hem op een vrij klein stuk neer kunnen zetten.
Een grasveld is doorgaans vlak genoeg. een pas geploegd knollenveld niet. Maar dan wordt landen zonder schade met een buikschuiver ook een moeilijke opgave.

Dit is niet echt waar. Zelf zou ik op een knollenveld liever een schuimpje landen dan een houtbouw toestel. Minder kans op brokken, en indien toch, dan zijn de brokken doorgaans weer vrij makkelijk aan mekaar te lijmen.
Land je vaak op beroerde grond, plak de rompbodem dan af met glasvezeltape.

een pas geploegd knollenveld??
Daar moet je dan ook niet gaan vliegen.

Het opgooien van een "buikschuiver" is misschien wel leuk en effectief.
Landen in hoger gras gaat ook nog wel. Ok, dat zijn de voordelen van een "buikschuiver". Maar landen op asfalt? :mad:
Maar met een normaal landingsgestel is een grasveld en asfalt geschikt en ook spannender.

Mijn BiXler2 gaat altijd mee op vakantie. Er is altijd wel een weilandje waar gevlogen kan worden.
Meestal kom ik "ongewild :D" vaak in de buurt van een modelvliegveld op mijn vakanties.
Lang leve het internet.

Goede baan om met wielen op te stijgen heeft hij niet. Toch bedankt voor de tip.
--------------------------------------------------------------------------
Ons veld is ook niet je van het en alleen gras met redelijk wat kuilen.
maar ging perfect met de airtrainer. Deze kist heeft ook redelijk grote wielen
dus vanaf gras geen enkel probleem.

gr
Ronald

De aangehaalde modellen liggen net buiten zijn budget. Nu ben ik op hobbyking dit model tegengekomen:
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 
Waarschijnlijk namaak van de ucf of airtrainer, maar goedkoper. Nu hebben we zitten kijken naar een geschikt veldje, en we kwamen hier terecht:
https://www.google.be/maps/@50.7782...ata=!3m4!1e1!3m2!1sqtU3jQgBWUrs5W2JMaE4ug!2e0
Zou dat mogelijk zijn om in die weide te kunnen opstijgen met een landingsgestel (indien er geen vee staat natuurlijk) ? Andere optie zou vanop de weg opstijgen en landen maar voor een beginner zal dat een hele uitdaging zijn vrees ik.

Mvg
Jelle

Ons veld is ongeveer 90 meter lang, 40 meter breed.
Daar land alles op bij ons... maar die maat beperkt de afmeting van de kisten enigszins. Grootste toestel is iets over de 2 meter span.

Opletten dat er geen bomen aan de rand staan, daar moet je dan of overheen, of voorlangs om te landen. Lastig, kan voor vervelende turbulentie zorgen.
Als er genoeg ruimte voorlangs is, is dat natuurlijk geen punt.

Grootte is geen probleem inderdaad. Ik dacht meer aan de staat van de ondergrond.. Aangezien die toch ni heel egaal blijkt te zijn.

Maar de ondergrond is alleen een probleem als je per sé op wielen wil starten. Een toestel dat bij iedere landing z'n neus in de grond steekt (of z'n neuswiel ingraaft) is ook niet fijn.
Eerder ging het over een Bixler; prima toestel, goede trainer en pep genoeg om op z'n buik van de grond te starten. De combinatie van een hobbelveld en een beginnende piloot is gewoon niet fijn. Een Bixler heeft ook nog optioneel kleppen, die zouden kunnen helpen als het veld aan de kleine kant zou blijken.

Eerder ging het over een Bixler; prima toestel, goede trainer en pep genoeg om op z'n buik van de grond te starten. De combinatie van een hobbelveld en een beginnende piloot is gewoon niet fijn. Een Bixler heeft ook nog optioneel kleppen, die zouden kunnen helpen als het veld aan de kleine kant zou blijken.

Inderdaad.
Maar nu wordt de keuze van het vliegtuig afhankelijk van de plaats waar ze willen gaan vliegen. Niet bij een club dus, met een redelijk grasveld.
Een grof gras veld in alleen maar geschikt voor een type "buikschuiver". :D

Ok duidelijk, dan blijven we bij de oorspronkelijke keuze van een bixler. Bedankt iedereen voor het meedenken.

Ok duidelijk, dan blijven we bij de oorspronkelijke keuze van een bixler.

En neem dan de BiXler2. Net even iets meer met zijn 150 cm spanwijdte en dit toestel geeft genoeg uitdaging. Ook leuk om te zweven en t.z.t. de flaps te gaan leren gebruiken.
Kan zelfs met een landingsgestel uitgerust worden.
(Voor de toekomst dan, anders gaan we de discussie weer van voren af aan voeren.;))

Landingsgestel BiXler2

Back