JetJoe 1400 nader bekeken

Het was ook meer het plan om een foto toestel erachter de gooien en dan wat HD video te schieten en wat foto's. Ik weet niet of dat vanafond al gebeurt. Eerst eens kijken hoe die nu loopt.

Ok. 1 keer die moer los forceren is dan niet zo erg. Eens kijken waar een goede vervanger te krijgen is..... zit er in de buurt van utrecht een goede shop? Moet toch die kant op volgens weekend :)
 
Je moet de as vast zetten in bankschroef , uitkijken dat je hem niet krom maakt.

Die moer heb ik ook met een tang vastgedraaid , ,als ie goed vast zit dan is het goed.

Gewoon een keer een paar linkse moertjes bestellen.

Mvg,

Martin.
 
Nee, je kan gewoon een spiegel op een paar meter achter de motor zetten ,wel zorgen dat ie goed vast staat.
Dan hoef je niet eens achter in de motor te kijken, en zo kun je hem ook filmen.




mvg,

Martin.
 
Ik wil graag een paar V klemmen kopen voor de bankschroef, dan beschadig ik niets (zoals jij heb onder je frees :)) Platte ruwe platen van de bankschroef beschadige den as denk ik.

Ik wil graag de vlammen fullscreen opnemen zodat deze goed te zien zijn. Hoe duidelijker het beeld hoe duidelijker het effect van de aanpassingen te zien zijn. Liefst met macro beeld de kamer in kijken ;) Zoomen wordt vaak niet zo goed. Spiegel op een paar meter afstand is me veeeeeel te ver. Ik zat eerder te denken aan 50cm erachter max. Misschien moet ik naar een tele lens kijken...... ;)
 
De stick zijn er natuurlijk ook uit te slijpen en hoeven niet gepuntlast te worden...... met de dremel deze weghalen en dan bij wren buis bestellen en 12 mooie nieuwe maken en die erin zetten en hard solderen? Kan ik ze ook langer maken :) Dat moet ik na wat oefening nog wel zelf kunnen....... toch? :)
 
...en die erin zetten en hard solderen?
Nee, niet doen! Hardsoldeer werd nog wel eens gebruikt bij de Kamps/Schreckling motoren maar onze machientjes gebruiken een veel hogere verbranding temperatuur. Door een goede kamer ontwerp merk je daar vrij weinig van en is de eindtemperatuur door NGV "relatief" koel. Één kleine hotspot richting zo'n gesoldeerde stick en hij ligt ergens in je kamer te rammelen met alle gevolgen van dien.

Ik wil graag een paar V klemmen kopen voor de bankschroef, dan beschadig ik niets (zoals jij heb onder je frees :smile:) Platte ruwe platen van de bankschroef beschadige den as denk ik.
Ik heb simpel een paar zacht aluminium plaatjes van 1mm dik 90 graden gebogen, deze zet ik altijd en de klauwen van de bankschroef als ik er wat delicaat in klem. (Aluminium is zachter dan staal zodat het niet snel besschadigd)

Groet,
Gerald
 
Okee soldeer ik niet ;)

Net de motor even laten draaien met aangepaste kamer... brande erg geel.... maar wel verder naar voren :) Zou mijn aanpassing teveel zijn geweest? Ik had de eerste rij gaten schuin gezet voor een betere vermening. Zelfde richting als de buisjes voorin de kamer. Idle op 560 nog....
 
Ik heb de erste rij gaten de andere kant op gebogen en de boel weer inelkaar gezet. Duurde even want 1 van de boutjes van de ngv brak af :( goedkope troep...... zitten nu 8 mooie protech boutjes in :)

Ik wou eens beter in de motor kijken dus ik heb de conus niet gemonteerd. Maakt dat veel verschil in temp? Sensor zit op dezelfde plek vlak achter het wiel, iets van 5mm afstand ofzo in het midden van het blad, moet goed zijn.

Eerste start te snel het gas dicht en een dikke rookwolk.... kuch. 2e start ging goed alleen ik geloofde de gsu niet. Die gaf slecht 440 graden aan. Hele start bleef hij mooi koel.....mmh..... in de motor nog steeds vlammen in het blauw met gele punten. Ik ben met de probe gaan schuiven maar kreeg er niet meer dan 450 graden uitgelezen, zelfs niet toen deze bijna het turbine wiel raakte... mmh, zou hij dan toch een stuk beter lopen? Zat wel een bijgeluidje in, alsof je aan het slijpen bent... Toch voorzichtig even een beetje gas gegeven en de motor reageerde erg goed. Ik ben niet boven de 70K gekomen omdat het bij geluid erger werd. Trilling zat er niet in dus zometeen eens kijken, moet ergens aanlopen. Ik zag geen hogere temperaturen dan 480 graden deze run. Als je het gas dicht gooit zakte hij zelfs even beneden de 400....

Dus nu de grote vraag, is het mijn aanpassing of de conus die er niet is? Ik vermoed het laatste ;) Ik zal de conus eens monteren en kijken of hij ergens aanloopt. Morgen weer draaien. Indien de temperaturen direct veel hoger zijn is het de conus die de boel teveel tegenwerkt. Toch was hij tijdens het starten ook lekker koel. Nakoelen was ook zo klaar, paar sec en hij zat onder de 100 graden. Vorige keer was dat wel anders.....

Conus kan een hoop doen natuurlijk en is ook snel aangepast ;) Kwestie van een stukje dremelen, een nieuwe kost ook niet zoveel.....
 
Oke Herman , dan weten we dat de sticks nog goed zijn, dus maar zo laten.

Als je er de one piece stuwcone voor hebt ,dan zal je denk ik 580 idle gaan draaien , en ongeveer 630 ,620 volgas , maar wel met veel power.

Ik hoor het wel van je ,ben benieuwd of mijn schatting klopt.

Ben momenteel bezig met iemand uit Australie , en die heeft foto's voor me hoe de junior van jj eruit ziet .
Ik heb ook al een filmpje gehad , ziet er niet verkeerd uit , maar er zit weinig stuwcone aan ,en dan nog bijna 600 graden op 90.000 tpm .
We wachten af.

Succes,

Martin.
 
Ik ben ook benieuwd naar die junior :) Je 1400 heeft ook goede punten : De start motor bevestiging is top! Passing compressor op as is super, lager tunnel met voorspanning ziet er ook gewoon goed uit.

Dus die stuw cone kan 140 graden verschil opleveren? Dat had ik niet verwacht. Volgas 630 zou super zijn :)

Maar 600 voor de junior is toch niet zo erg? Mijn 66mm doet iets van 530, deze 1400 zou 580 doen en de junior 600...... minder is beter maar zo heel gek is het niet lijkt me.

Ik zit alleen nog met de gele vlammen. Toe ik heb ophaalde brande hij wel mooi blauw. Dit was op zibro kristal + onbekende olie. Nu loopt hij op Jet A1 met jakadofsky olie.... Geel betekent nog een crappy verbranding.......
 
Hallo Herman.

Met die gele vlam is niets mis , heb ik ook altijd gezien in de 54 turbines.
Pas als je gasgeeft veranderd de kleur.
Geel duid op vet wat in de kero zit ,en de olie natuurlijk.
Ik geloof niet dat het geel invloed heeft op je prestatie van je motor.

Kijk maar eens hoe hij draait met cone.

Mvg,

Martin.
 
Okee, dat vermoeden had ik al :) Andere brandstof en olie geeft een andere vlam.

Turbine ligt nu op het werk, er waren mensen benieuwd naar ;) Vanavond weer op de bank en dan draaien. Ik ben heel erg benieuwd hoe hij loopt met cone.... kan me niet voorstellen dat dat 140 graden verschil maakt.... tenzij er echt iets mis mee is ;)

Wat me nog wel opviel was hij bij rick ook bij de eerste run op 800 graden zat. Dit was gek want eerder liep hij een stuk koeler. We hebben toen de boel uitgezet en de sensor iets verde naar het midden van de turbine verschoven, 5mm oid en toen liep hij volgas op 655 oid.

Groot verschil...... kan ook in de sensor zitten natuurlijk ;) Indien ik meer grote schommelingen zie haal ik de boel uit de andere jet en monteer die sensor ernaast. Met 20 graden omgevings temp wijkt hij nu 6-8 graden af. Ik ga nog even in de ecu kijken of er een correctie waarde staat.....
 
Wat is de kwaliteit van bv zo'n turbine wiel? IS dat bruikbaar bij de bouw van m'n Wren? (dan de 1200 variant). Want ik heb begrepen dat de Jetjoe een kloon is van de Wren
 
Of simjet toch?

Turbine wiel houdt het tot nu toe nog ;) Kwaliteit kan ik weinig over zeggen...... Hij slingert een heeeel klein beetje, niet 100% zuiver plat. Deze is ook niet super gebalanceerd door jetjoe, bij het na balceren moest precies aan de andere kant wat weg. Ze hebben ook gebalanceerd aan de binnenkant zodat je van buiten niet ziet hoeveel ze hebben weggehaald. Als je de turbine open maakt verlies je de garantie dus zo dekken hun zich in en houden ze de illusie van een goede motor in stand.....
 
Vandaag weer geprobeerd te draaien maar hij liep voor geen meter. Of tijdens de start een flameout of netjes idle op 40.000 en opeens poef, uit...... met geen mogelijkheid bleef hij netjes lopen...... vreemd. Temp was niet echt hoog, 540 op idle met conus. Maar gestopt en de boel opgen gehaald. Gloeiplug aansluiting lag los :( Tja, dan loopt hij niet zo goed he :)

Dus tijd om te gaan hardsolderen :) Ik zal wat soldeer kopen en wat spelen met messing buisjes. Eens kijken of ik dat onder de knie krijg....... Voorlopig even geen jj dus.
 
sticks

Nee, niet doen! Hardsoldeer werd nog wel eens gebruikt bij de Kamps/Schreckling motoren maar onze machientjes gebruiken een veel hogere verbranding temperatuur. Door een goede kamer ontwerp merk je daar vrij weinig van en is de eindtemperatuur door NGV "relatief" koel. Één kleine hotspot richting zo'n gesoldeerde stick en hij ligt ergens in je kamer te rammelen met alle gevolgen van dien.

Ik heb nooit anders gedaan dan hard solderen geen enkel probleem gehad .
Er kan niets gebeuren de sticks tromperteer je aan de onder kant en hij kan nooit de ngv inschieten.
Ik heb zelf nog nooit een losse stick gehad waarom ik het hard soldeer ik heb geen tig las apparaat anders had ik het natuurlijk gelast.

Gr Gerrit jan
 
Stick ga ik eerst laten zitten, kan later altijd nog. De plug aansluiting lijkt me belangrijker ;) Was ook wat slecht erop gezet, dat zat ik al eerder. Kwestie van goed solderen ;) Morgen eerst soldeer zoeken en dan eens wat proberen.
 
Ik heb zelf nog nooit een losse stick gehad waarom ik het hard soldeer ik heb geen tig las apparaat anders had ik het natuurlijk gelast.

Gr Gerrit jan

Oke, dan heb jij iets meer geluk gehad dan ik..... Niet dat ik alleen maar met "hotspottende" turbines draai maar heb er zo nu en dan eens een keer problemen mee gehad. Heb zelfs na een goede vlucht een vastloper gehad bij stop zetten van de motor, alle temperaturen uit de ecu memory waren prima. Bleek thuis na demontage dat er een heel klein beetje hardsoldeer op het NGV vast zat bij het turbine loopvlak....:confused:. Was gewoon kwestie van wegslijpen en weer draaien maar het gaf voor mij aan dat ik het maar beter niet meer kon gebruiken. Dit was ook afkomstig van de sticks omdat daar het enige hardsoldeer was gebruikt. De sticks waren toen gepuntlast en verder afgedicht met hard soldeer.

Ieder zo zijn eigen ervaringen. ;)

Groetjes,
Gerald
 
Achterkant stick worden ook wat heter dan de plug ring lijkt me. Plug ring wordt ook gekoeld door de plug en mantel dus dat moet met solderen geen probleem zijn.
 
Back
Top