Jetjoe 2009

Okee ik ben dus redelijk nieuw in het turbine gebied.
ik weet de basis van een turbine en hoe die werkt.
daarmee is het ook klaar meer weet ik er ook nog niet van.
nou heb ik laats na veel gemail een jetjoe 1400 besteld inc Auto start Fadec.
na enige twijfel van mijn kant en een Hele goede gebruikte Jetcat p120 toch de jj Proberen te cancelen nog,,
maar helaas hij was al verstuurd kreeg ik te horen.
okee dan maar even door de zure appel bijten en okee hebben we plots 2 turbines in bezit.
een gebruikte Jetcat,
en een nieuwe Jetjoe 1400
Iedereen weet natuurlijk dat een jetcat prima draait zonder enig probleem.
heb zelf bij maikel een 160 voor het eerst horen draaien paar weken terug en daar was ik echt zeer van onder de indruk. dus daar ga ik het verder ook niet over hebben.
maar de eerste verhalen rond jetjoe waren ronduit zeer slecht te noemen
maar na steeds meer goede verhalen nu zouden toch echt alleproblemen er uit moeten zijn.
en ze zouden erg goed lopen.
Ik ga dus een JJ1400 Testen
Hier bij eerst de gegevens die jetjoe geeft.
Length : 158 mm
Diameter 90mm
Weight 850grams
Thrust idle 0.40kg
Nominal EGT 630Deg C
Fuel Jet-A, Kerosene
Lubricant Turbine oil
Max Thrust 14 lbs ( 6.8 Kgs)

het paket dat ik dus besteld had is dus inc autostart fadec
en running pack.
Wat me wel opvalt en een klein beetje tegen valt is het gebrek van een handleiding.
heb al een mailtje gestuurd en wacht nog op reactie
nou ja voor nu eerst even wat foto`s

485632400_6_c-7w.jpeg

485634469_6_zZRW.jpeg

485641190_6_7OhV.jpeg

485643266_6_mWH0.jpeg

485647691_6_FuW2.jpeg

485648728_6_EMsJ.jpeg

mvg rick

Hoi Rick, ziet er niet slecht uit, best profesioneel eigenlijk. Er is inderdaad al een helehoop gezegd over JetJoe maar we zijn inderdaad al weer een paar jaar verder. Je hebt vast het volgende draadje wel eens gelezen; JetJoe OWNERS thread Zoniet, tis wel de moeite maar het is inmiddels al wel een erg langdraadig verhaal geworden met voor 95% aan ongegronde brul praat.... (:D...in de hoop dat hier niet wéér zo'n zelfde discussie losbarst zonder enige kennis van zaken door sommigen)

Ben benieuwd naar je resultaten!

Misschien dat Martin je wel verder kan helpen als je problemen hebt, hij heefd er geloof ik ook wel eens een paar over de vloer gehad.

Groetjes,
Gerald

Hallo.
Ja , de JJ word inderdaad stukje bij beetje beter, maar ze zijn nog niet goed.
Veel jj s lopen te warm ,en ze hebben ook nog steeds het hergebruikte inconel als turbine wiel ,en de zelf gegoten compressors, voor de rest gaat het wel .

Ik heb de JJ 1400 toen omgebouwd naar een wren ,maar daar ga ik jullie niet mee lastig vallen , als je daar meer over wilt weten hoor ik het wel.

Eerst maar eens testen op de testbank en dan kijken hoe de motor loopt.

Succes ermee.

Masrtin.

Ik zie op je foto's dat die stomme chinezen weer niet goed hebben gebalanceerd.

er zit een ring op het turbine wiel gegoten , die hebben ze weer te klein gemaakt.
Ze leren het ook nooit he.

Mvg,

Martin.

Ik heb ook zo'n ding gehad, leuk om het hoe en wat te leren, en een beetje mee te prutsen. Uiteindelijk is bij mij het turbinewiel 'ontploft', en heb ik nu 2x P120 en een Simjet.

Als je 'm echt wilt gaan gebruiken, zou ik wel de ventielen vervangen, die begonnen bij mij na een paar keer draaien al te lekken, en wilden niet meer sluiten.

Als je niet de pech hebt die ik had, is 't denk ik best een leuk motortje waar je in elk geval veel van kan leren.

Twee tips: laat 'm in elk geval een keer balanceren, als je dat professioneel (laat) doen, loopt 'ie een stuk beter.

Verder zou ik ook de festo-kopie koppelingen die dr bij zitten (bij mij in elk geval) vervangen, die werken niet echt goed, en gingen redelijk snel lekken.

Nou Hanzl, die lagers heb ik wel interesse in .
Hoeveel vraag je er voor?

Mvg,

Martin.

Grappig, ik dacht laatst nog zal ik Martin eens mailen voor die lagertjes.

Geen idee wat ik dr voor wil hebben, niet veel ;) Ze zijn nog nieuw (1 in gesealde verpakking, de andere niet, wel grw dacht ik allebei), maar ik doe dr waarschijnlijk nooit iets mee..

Als ik ze kan nog vinden, wil ik ze zo wel naar je opsturen. Doe op een meeting dan maar een keer een broodje hamburger ;)

Zal ze es proberen op te duikelen..

okee even een update !

motor heeft vanavond gelopen !
eerste auto start ging prima
gas busje opendraaien en de rest gebeurt van zelf.

motor ging soepel na 40000 toeren.
vervolgens even paar minuten zo laten lopen en eens wat gas gegeven.
reageert opzicht redelijk snel.
vol gas had ik hem eerst eens afgesteld op 140000 en daar ging die zonder problemen heen
Vervolgens de max rpm op 160000 en daar ging die ook zonder problemen heen
wat mij wel opviel
is dat de temp bij 160000 rmp naar 730C gaat.
en de uitlaat roodgloeiend is en blijft ?
klopt dit

verder draait ie dus goed en nu eens ff wat liter verstoken op de test bank !

Kijk Rick ,dat bedoel ik dus.

Ze kunnen wel motoren maken ,maar ze echt goed afstellen , en koud laten draaien , nee dus.
Die temp van 730 is veel te hoog.
Ze hebben het principe ingebouwd van de simjet , niet goed.

Eerst hadden de j j motoren een prachtige 12 sticks verbrandings kamer , was perfect , op de rvs stick na dan ,maar later hebben ze dit compleet veranderd , ander gaten patroon , en 6 sticks van 6mm ,kun je allemaal nalezen op rc universe.
Wat je eventueel kunt proberen ,is het gaas weg halen voor de inlaat , want dat is zo,en zo al niet goed , veel te weinig oppervlakte , kijk maar eens op de site van Wren turbines , daar zie je hoe het moet.

Jij kan er niks aan doen ,dat weet ik wel ,maar als je hier continu die 730 blijf draaien , is je achter lager zo weg, heb ik ervaring mee met een simjet.
Door gigantische veranderingen te doen aan de brander loopt die nu wel koud , en is nog een beetje sterker geworden ook.

Dus je kan zo blijven draaien ,maar ik ben heel benieuwd hoelang je lagers heel blijven .
Reken wel 50 euro stuk he ,
Ik kan het weten ,want ik heb er op 1 dag 10 op gestookt.

Voor de rest succes ermee , als je wat er over wilt weten , kun je me altijd mailen ,weet precies hoe die motor in elkaar zit

Groetjes,

Martin

He ! heb het gaasje voor uit weg gehaald max rpm gezet op 150000 en nu word hij vol gas 675 graden scheeld bijna niks dus...
de veranderingen aan de verbrandings kamer ?
Hoeveel werk is dat ?

verder is die wel erg stil kwa trillingen helemaal niks te vernemen !

pakt goed op draait soepel start goed.
ben eigenlijks wel tevreden alleen ja die temp is redelijk hoog..

675 of 730 scheelt nogal wat volgens mij hoor, 60 graden / 10 procent.

Mijn kleine turbine (inderdaad, simjet) wordt ook behoorlijk 'warm', maar doet 't eigenlijk prima. Worden die kleine jongens niet altijd wat warmer dan de grote broers? (relatief minder lucht / koeling enzo?)

Ik dacht trouwens dat mijn jetjoe zo rond de 680 zat (met gaasje dan wel).

Weet niet of de gegevens nog in de ECU zitten (die heb ik nog wel, alleen de motor niet meer)

@Rick.

Ja inderdaad rick 60 graden ,en dat alleen maar voor een gaasje , kun je nagaan hoeveel lucht die tegenhoud.
Let er nu wel op dat er niks naar binnen gezogen word.

Verandering van de verbrandings kamer gaat niet.

Ze hebben de verbrandings kamer zo in elkaar gezet dat het niet meer uit elkaar te krijgen is of je moet hem open slijpen , en dat is bij simjet anders.
Daar kun je nog wat doen.

Ze hebben er ook een te grote compressor in gezet,met gevolg dat de vlam op vol toeren een paar mm te ver naar achter komt.
Dat resulteert in de hoge temperatuur.

Maar ze wilden die 6komma zoveel kg halen ,maar hebben geen zin in veel uitproberen ,dus dan is dat de snelste oplossing.

Fun sonic idendito ,ook heel warm lopen .
De enige oplossing is andere brandkamer ,12 sticks ,en een iets kleinere compressor ,dan loopt je motor rond de 540 graden , maar je zal zeker zakken in stuwdruk.

Er zijn zoveel ideeen om je motor koeler en sterker te maken , andere diffusor bv , maar daar zit zoveel tijd in om uit te proberen ,dat je denk ik niet veel kunt.

Laat maar zo , en kijk hoelang je met je achter lager doet.
Ik hoop voor jou heeeeel lang.

Hallo Hanzl.
Ja dat klopt wel een beetje , dat kleinere motoren iets warmer draaien ,maar niet zoveel.

Ik heb dus jaren terug ook een JJ 1400 gekocht via ebay, van Jetjoe zelf, en toen ie thuis kwam zag ik dat het foute boel was.
Er zat een hele brandplek op 5uur in de uitlaat cone.

Ik heb hem proberen te starten , maar vergeet het maar , niks.
Dan maar uit elkaar dat rot ding dacht ik toen ,en toen bleek dus dat er 6 naalden dicht gesoldeerd zaten , kijken ze daar niet eens na.

Toen ik dat voor elkaar had , weer in elkaar , en draaien , en even raakte ik tijdens het starten ,zomaar een aaitje de compressor aan , de stukken vlogen om me oren .
Weer klaar dus, #####^^^^___omme.

Wat dan ,een nieuwe compressor dan maar ,en ook maar meteen een nieuwe brandkamer bij wren besteld , want met jj kreeg ik totaal geen contact, en op de website stond dat ik eerst geld moest opsturen voor ik de order thuis kreeg , mooi nie dus.

Dus alles kwam thuis van wren, ik had het verhaal verteld ,en kreeg gelukkig de kamer voor niks ,wil ik de compressor er in zetten , is ie 2mm kleiner, wat bleek nou , die jj friemels hadden een imitatie compressor erin zitten, bij die chenezen gegoten , en die was 42mm inlaat ipv 40 .

Toen werd ik het zo beu , dat ik hem gelijk om heb gebouwd naar een wren , en die loopt nu nog , en super koud , en 6kg , maar een werk , ik kon even geen turbine meer zien.
Want je moet alles ombouwen , ik was blij dat ie liep.

Maar goed dat was dus het verhaal jj 1400 , ik hoop dat Rick minder pech heeft.

Mvg,

Martin.

verder is die wel erg stil kwa trillingen helemaal niks te vernemen !

pakt goed op draait soepel start goed.
ben eigenlijks wel tevreden alleen ja die temp is redelijk hoog..

als jij tevreden bent , moet je hem gewoon op een goedkoop kistje zetten met goede zweef eigenschappen en vliegen met die handel
als je dan een flame out krijgt door een of andere reden is er niets aan de hand.

gebruik een baby boomerang bijvoorbeeld.
betrouwbaar en goede vlieg eigenschappen.
geloof mij ik heb er ook een gehad met een motor met een record aan flame outs in mijn begin periode:mrgreen:
het meeste plezier van de motor heb je in de lucht;)

gr maikel

gr maikel

Ja ,dat is een goed idee Maikel.

Ik denk ook als je gaat vliegen dat de motor nog wel kouder zal worden.
Ik schat zo,n 650 /630 graden , en dat houd ie wel vol hoor.

Mvg,

Martin.

Back