Jetjoe Junior

Ai, da`s wel heel klein.
Kom ze veelal niet kleiner tegen dan 60mm diameter met rem mogelijkheid.
 
Dat is nog wel een optie.
Remmen op beton is altijd wel lekker, maar als de restdruk zo weinig is heb je ze misschien amper nodig?!?!

Anders een anker uitgooien ;-)

Maar rondom het veld veilig uitloop middelen toch mocht hij de baan afschieten?
Op gras zonder remmen is het al helemaal geen probleem.

Eerst testen maar?
 
Hier ga ik dan met een klein bouwverslagje van de supercat.
Eerst de nodige spanten uitgetekend en uitgezaagd,
en gekeken waar de tank moest komen.
Nu om toegang te krijgen tot de turbine had ik een extra luikje nodig.
Dit maak ik door eerst de plaats van het luikje af te tekenen,
en daarna langs de binnenzijde 2 aluminium buisjes in te lijmen met epoxy.
Toen dit gebeurd was de spanten ingelijmd en de motor een hoek van +-4graden down thrust gegeven.
Als dan de lijm droog was met een heel dun zaagbladje van tamiya het luikje doorzagen en door het aluminum gaan.
Waar ik door het aluminium gezaagd heb even de gaatjes geruimd zodat hier de ijzeren staafjes terug beter doorgaan.
En uiteindelijk de motor eens gepast, nu moet de bespaning van 1 kant van de staartbomen nog afgehaald worden.
Om deze te verstevigen met een laagje 1mm balsa.
Maar fotos zeggen meer als 1000 woorden.
IMG_3743.jpg

IMG_3744.jpg

IMG_3746.jpg

IMG_3747.jpg

IMG_3748.jpg

IMG_3749.jpg

IMG_3750.jpg


groetjes jurgen
 
vraagje

vraag
Toen dit gebeurd was de spanten ingelijmd en de motor een hoek van +-4graden down thrust gegeven.


is dit gebruikelijk inbouw turbine in de formost heb ik hem op 0 graden staan .

gr Gerrit Jan
 
Tja, hangt van het model af natuurlijk. In de vortex had ik de sprite er compleet recht ingezet en daar merkte ik dat hij wou klimmen met het vermogen erop. Ik heb dit toen opgelost door de instelhoek van het stabilo aan te passen.

Ik denk dat de downtrust helemaal geen gek idee is.
 
Heeft het motortje op deze ingebouwde manier geen last van 'warmte'?
De achterzijde van de motor zit zo dicht ingebouwd dat je zeer weinig omloop lucht direct om de motor heb.

Geeft dit geen problemen?
 
@ gerrit jan, ik had gelezen dat de grotere modellen en de falcon 25 allemaal betere vliegeigenschappen kregen met de motor achter tussen de 3 en 7 graden down thrust te geven. Als dit te veel of te weinig zou zijn kan ik nog altijd opvangen met een paar rondelletjes. vooral zoals tadango al aangaf bij vol vermogen hebben ze de neiging om te klimmen.

@ berto, de turbine ligt nu nog een halve cm te hoog door de schroefjes van de turbine houder. Als hij 1 keer goed gemonteerd is heb ik boven en onder 1cm en opzij een halve cm spatie, dit samen met de mega luchtinlaten denk ik wel dat het goed komt. niet?
 
De kleine turbine heeft vandaag een upgrade gekregen.
Nl een elektrische startmotor, nu moet er niet meer gestart worden met de blazer.
image_zps976bac33.jpg

De bouw van de flycat ligt even stil omdat ik een ander model gekocht heb om de turbine op te zetten.
In het begin zal deze turbine dus op een mdm fox zwever van 3 m komen te staan.
Zodra ik aan dit model begin volgen er beelden.
Groetjes jurgen
 
Hier is het nieuwste project waar ik aan bezig ben voor de junior.
Zwever fox 3 m span
Aanpassingen reeds gebeurd:
Hoogteroer bovenkant gelamineerd met carbon en met scheurweefsel een scharnier verbinding gemaakt.
Het richtingsroer paste van geen meter dus heb ik hier een ronde aanvalsboord op gemaakt zodat dit verzonken zit in het
Kielvlak.
En een turbine steun gemaakt die gemakkelijk te demonteren is, als de turbine eraf is heb je slecht 2 gaatjes van 3 mm.
De vleugels worden nog met carbon en kevlar gelamineerd en dan ook weer scharnieren gemaakt met scheur weefsel.
Hier een paar foto's.
image_zpsf80529c9.jpg


image_zpsab673700.jpg


image_zpsc0a8f8bf.jpg


image_zps7b0cc49a.jpg


.
 
De junior heeft al een tijdje zijn best mogen doen in de scimitar.
Maar nu wilde ik echt wel af van het starten met de föhn.
He startertje van jj is geen ... Waard.
Bendix blijft 6 van de 10 keer hangen op de spinner.
Nu heb ik een stalen busje gedraaid met een kraag wat net over de bendix schuift, en deze wordt dan tegen de motor gehouden dmv een magneet.
Maar omdat die dwaze motortjes altijd verbranden wil ik eens iets anders proberen.
Ik heb namelijk dit besteld:
e424433c1f273db40cb81e8c288937b3_zps8759ea07.jpg

681eb16b232078fbdc02ed49d1d804cd_zpse4c33999.jpg

d88858e31f7fd4b28ee5270d38a39ec0_zps2ac7d3a5.jpg


Brushed to brushless converter, deze zet de uitgangspanning van de ecu om naar een signaal. Hier wordt dan een brushless controller op aangesloten.
En tenslotte als motor een inline 5800kv moet in de plaats van de huidige motor komen.
Ben eens benieuwd of ik dit klaar ga krijgen.
 
Back
Top