jif 65

DE ontwerper van de Jiff Maximo Lange heeft weer een nieuw ontwerp de Tabasco
Heeft bij het WK 2010 in Zuid Amerika zeer goed gezeild
IS GEBOUWD VAN BALSA dus het kan
DE Jiff 2 ook wel puma genoemd is bij PJ sails te koop rond de 50 Eng pond
IK heb met Maximo gemaild over het ontwerp je kan het met swing en gewoon standaard zeil zeilen

Gr Tom

beste Tom bedankt voor de info, ik bouw de jif 65 die is al moeilijk genoeg voor mij. (eerste romp is de vuilverbrander al gepaseerd):(
maar eens zal het lukken en dan weer een die iets meer vaardigheid vraagt.
ps heb je een afbeelding van die nieuwe boot.
groeten uit twente willem :bye:

De eerste in de otto ,das nie goud mie`n jong , als je ergens problemen met hebt vraag het , voor mij zal het niet het eerste rompje zijn ,

groetn ut sunnig boarn

beste rexonamen bij het rompje schuren iets teveel kracht in de hand dus krak en dag romp.
als je begint met oplappen in het begin dan blijf je aan het prutsen dus voor 6 euro nieuwe kansen.:D
groet'n oet boorn willem

ik weet er is al veel over geschreven over epoxi en glasmatjes, maar als je door het forum surft kom je zoveel tegen dat je op het eind niet meer wat tedoen.
met vriendelijke willem

Kijken naar de bouwverslagen van iemand die raad geeft dan weet je zo wat goed is en minder goed en gepruts ;)

willem als jou probleem met schuren was (breuk) had ik de romp gerestaureerd en hier een mal van genomen , mijn idee , had een hoop extra werk ontnomen "en je had lichter kunnen bouwen en gelijk strak " ik zet hier geen bouwverslag op maar je kunt mien wark op Eurosail | Stadskanaal wa seen ook de open60 is van mij ,

de groetn oet it het mooiste dorp van Twente en Overijssel

Laatst bewerkt:
Beste Willem

Ik heb je een tijdje geleden verteld over de ontwerper van fr Jif ik heb de Tek gekregen van de Tabasco
Het is een vernieuwde Puma ook rond op de spanten

Ik ben hem nu aan het bouwen van Balsa 2.5 mm met glad schuren moet dit op 2 mm komen
Maar ik denk dat ik er een mal van maakt en dan van epoy met glad mat hem gaat maken
Allen heb ik een probleem ik heb geen zeil afmeting daar heb ik eenmail gestuurd naar Maximo Lange maar nog geen antwoordt op gekregen
Zit er bij jouw tek zeil maten
Zet deze dan even op het form

Tom

beste tom.koornhof zie hier een poolse site over de jif 65 Relacje z budowy modeli het is een bouwverslag van de jif met veel bouw foto's.
hier een linkje naar tekeningen van de jif de orginele en de amerikaanse tekeningen hier staan de maten van de zeilen jif 65.
hier nog een site met tekeningen hier staat de jif2 puma bij.
dit is alles wat ik over dit bootje heb kunnen vinden.
hopelijk kom je er nu uit anders even een berichtje dan zoeken we verder.
groeten willem

Laatst bewerkt:
goedenavond allen.

ik ga ook beginnen met de jif65. even over de romp wat is de dikte van de huid. die jullie gebruiken want ik las 2.5mm, 5mm. maak het uit??? kan je het ook met triplex/multiplex doen. of is dat niet echt buigzaam. balsa hout is daarin tegen licht en buigzaam.

kan ik de romp als ik hem van balsa hout maak ook aan beide zeide impregneren met g4 of PU hars want ik ben niet zo'n fan van glasweefsel. doe het liever met PU hars.

gr. harmjan

maken jullie de spanten ook van balsa hout en welke dikte gebruiken jullie hiervoor. of triplex beter.

alvast bedankt

hallo koor
de spanten 3mm de rest 2mm zo staat het ook op de tekening.
op de poolse site staat alles stap voor stap, maar misschien heeft een ander betere tips ben zelf ook een rookie.
groeten willem

willem bedankt voor de info.

zijn er nog meer mensen die Jif65 hebben gemaakt???
graag foto's of reacties. wat voor bouwmateriaal hebben jullie gebruikt balsa hout of triplex??

gr harmjan

Goeden morgen allen,

ik had even een vraagje wat betreft kielkast van de jif. omdat de bouwtekeningen niet helemaal duidelijk zijn en de uitleg in het portugees/spaans is. vindt ik het lastig te zien hoe de kiel kast in elkaar zit.

kan iemand mijn uitleggen hoe dat in elkaar zit die kielkast. en hoe zit dat bij aangehangen kiel dus de kiel demontabel.
graag reacties informatie/foto's.

groet,

Harm-Jan.

Back