Joepie! een gezellig winterkitje: Pterodactyl

Ben begonnen mat de hoofdliggers te lijmen. Beste manier is om eerst de verkasting tegen de ondeligger te lijmen en dan de hoofdligger . Als de epoxy aan het drogen is kan ook vrij snel de verkasting helemaal vastgelijmt worden zodat de hoofdligger er niet uit kan springen. Volgorde is rib 3-6,1-2,7-12,13-19
Wel telkens behoorlijk wat gewicht op de vleugel plaatsen voordat de verkasting aan de bovenligger geleimd wordt anders is de vleugel dus niet vlak. Is voor alle vleugels eigenliijk een hele nauwkeurige bouwmethode en lijkt me eigenlijk ook beter als eerst de hoofdliggers erin en daarna verkasten.

meer uitleg aan de overkant.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het een supermooi model. Zeer ingenieuze constructie, kist lijkt prima uitgedacht. Maar het lijkt me een ramp om te bouwen!
Anders dan de rest, daar hou ik wel van.
Succes met bouwen.

Valt best mee hoor, alleen de hoofdligger moet je een beetje over nadenken en het indekken van de bovenkant. Verder is het best klassiek.

Denk er over om hem paars ipv groen te folien.

Zou best vet zijn als er op een meeting 2 van deze vliegen ;)

O, het jeukt echt wel als ik dit zie. Zou een perfect model zijn om mee te gaan hellingvliegen. Geluidsmodule erin voor wat gekrijs en dan wandelaars de stuipen op het lijf jagen....
Ik heb nog veel te veel andere dingen te doen. Helaas....

Wat een supermooi ding deze prehistorysche vogel !
Zou het niet makkelijker zijn de hoofdligger van een aantal dunne stroken te maken en die ter plaatse op elkaar te lamineren? Je hebt dan veel minder last van spanningen in het materiaal.
Deze kist staat nu in mijn lijstje te bouwen toestellen!! Ik ga er eerst maar eens eentje uit depron maken ;-)

Zou het niet makkelijker zijn de hoofdligger van een aantal dunne stroken te maken en die ter plaatse op elkaar te lamineren?
Dat idee kwam al lezende ook bij mij al op. Of anders de bovenligger nat maken en in een mal voorbuigen. Je hebt nu een hoofdligger die altijd onder spanning staat.... vreemd idee.
Maar, wat een mooi model...

De binnenste hoofdligger is normaal 3mm dik en daar gaat 0.2mm Carbon strip overheen. Die strip kan ik niet aankomen maar wel 0.8x8mm en die is makkelijk te buigen. Ik gebruik dan ook 2mm grenen liggers in het midden en die zijn best goed te buigen, maar de 5 minuten epoxy is nog niet helemaal goed doorgehard na 10 minuten dus daarom eerst even verkasten en dan de ligger erop. Je zou duss ook wel 2mm balsa liggers kunnen nemen en daar de strip op lijmen. Carbon is immers veel sterker als grenen. Als ik hem nog een keer zou gaan bouwen zal ik hem eerst flink vergroten en dan is lamineren met carbon en balsa/grenen in meerdere lagen best slim.

In de thread is dus een persmal gemaakt maar dit is me veel te bewerkelijk al dat weken en stomen. Uit de mal ziet het er ook nog eens niet uit.

Om de hoofdliggers te verkasten ben je snel een dag of 5 verder. maar dan heb je ook wat ;)

Als ik het goed begrijp is het dus toch een soort laminaat - van grenen en carbon. Nadat die op elkaar gelijmd zijn vormen ze een als geheel spanningsloze ligger, in de juiste curve... slimme constructie.

Als ik zo die bouwfoto's bekijk moet het relatief simpel zijn om nog een servo'tje in de romp te stoppen waarmee je de hals op en neer kan bewegen... :p

Ik vind het stylistisch erg mooi dat de basisvorm min of meer natuurgetrouw is, maar de vormgeving toch een soort barok. Ik vind dit leuker dan een niet-van-echt-te-onderscheiden pterodactyl.

Was ook al enige tijd naar dat ding aan het kijken.ik wachtte op de sint maar die bracht niks mee dit jaar.Zal hem zelf ook wel eens bestellen.
En vooral ook groene cover kiezen.

Groen is een lief kleurtje. Ik denk zelf dat ik voor een paarse ga of heel mischien een oranje want dat kleurt balsa supermooi.

Gewoon bestellen. Je kan hem maar vast in huis hebben ;)

Ben zelf even met de motorschot begonnen en heb mazzel. Normaal is het de bedoeling dat die in een later sstadium erop gaat want anders kan je de vleugel niet meer vlak op de tafel leggen voor het indekken. Met een buitenloper heb je niet echt een koker nodig en kan de schot netjes tussen de ribben (aan de onderkant).
Volgend stap worden de roeren. Dat wordt lastig want die zijn aan beide zijden hol en vrees dat ik daar een helling voor moet gaan maken om die netjes te krijgen. Voor de exacte vorm dus eerst een achterlijst op de vleugels maken en daarna ff zitten.

De bouwvolgorde wordt redelijk rommelig en kijk er nu met tegenzin tegenaan. moet er toch even verder mee gaan want de vakantie ligt voor de deur dus heb tijd ervoor. Zat gisteren toch wat ervan te balen en zat er toch weer te twijfelen om een Curare te gaan bouwen voor elektro. Best kans dat ik hem even weg leg.

De bouwvolgorde wordt redelijk rommelig en kijk er nu met tegenzin tegenaan. moet er toch even verder mee gaan want de vakantie ligt voor de deur dus heb tijd ervoor. Zat gisteren toch wat ervan te balen en zat er toch weer te twijfelen om een Curare te gaan bouwen voor elektro. Best kans dat ik hem even weg leg.

Als je nu een curare gaat bouwen word het helemaal rommelig .:D

En dan vliegt hij niet in 2009 .

Mvg Johan

Voor 2009 heb ik nog 365 dagen over dus kan nog alle kanten op. Denk nu wel dat ik even wat kits for sale zet waar ik niet aan toe kom. De laatste jaren is mijn smaak een beetje aan het veranderen. Laatste tijd krijg ik ook steeds meer zin om modellen te gaan bouwen die ik 20 jaar geleden al eens had gebouwd of had zien vliegen maar dan op elektro. Ik vind het erg leuk als een rollator ;) op me af komt die over vroeger begint. Een Charter,Curare,Hots2, 4-star lijkt me super. Ook nog een leuk draadje gevonden gisteren:
Classic Pattern Page C
De Curare wordt overigens nog steeds als kit gemaakt!

Leuke link

Ik heb jaren de MK Magic 60 gevlogen van Hanno Prettner .

Is een opvolger van de Curare .

Zou wel iets unieks zijn om een 30 jaar oude vlieger nieuw te bouwen maar dan met brushless en lipo .

Tekeningen zijn noch te krijgen van de Curare en de Magic .

Mvg Johan

Ik heb geen A123 cellen . :D

Tot nu toe is lipo voor mij genoeg .

Zijn bij de " kits for sale " ook grotere modellen bij ?

Mvg Johan

Back