Johan Willem Friso, het laatste schip uit de serie van schroefstoomschepen van de 1ste klasse.
Hieronder een korte omschrijving volgens Verheull's "Schepen der Koninklijke en Gouvernementsmarine":
Hieronder een korte omschrijving volgens Verheull's "Schepen der Koninklijke en Gouvernementsmarine":
Het schroefstoomschip der eerste klasse Zr. Ms. Johan Willem Friso was vernoemd naar Prins Johan Willem Friso van Nassau-Dietz welk verdronk te Moerdijk op 14 juli 1711. Het schip werd gebouwd op de Rijkswerf te Amsterdam. De Kiellegging van het schip was op 20 oktober 1883 en de terwaterlating was op 10 juni 1886 .
Het 80 meter lange marinevaartuig werd over de periode 1883-1886 gebouwd op de Rijkswerf te Amsterdam en had een houten huid op stalen spanten. Het schip werd op stapel gezet ter vervanging van het fregat 'Kortenaer', dat bij een brand op de Rijkswerf op 20 juni 1883 verloren was gegaan. Het schip maakte diverse reizen naar West-Indië, de Middellandse Zee en Nederlands Oost-Indië. De laatste reis naar de Oost vond plaats van januari 1897 tot eind augustus 1897. Kort na terugkomst in Den Helder werd de Johan Willem Friso uit dienst gesteld en in 1899 werd het schip gesloopt.
De bouwtekeningen zijn in schaal 1/50 maar als ik alles uitreken kom ik op een totale lengte van meer dan 2 meter, schip was niet 80 maar 88 meter en de boegspriet completeerde de twee meter, dat zou niet in mijn kamertje passen, of er nooit meer uit kunnen vandaar dat dit schip door mij in schaal 1/72 wordt gebouwd, omrekenen dus.............
Ook waren de tekeningen niet compleet, er mist een tuigplan, toch jammer voor zulke dure tekeningen. Gelukkig heb ik hierbij hulp ontvangen van Paul Burghoorn, maar zo ver is het nog lang niet. Eerst maar de spanten gaan zagen.
Laatst bewerkt door een moderator: