John Deere 6430

Al lange tijd was er het voornemen om eens wat anders te gaan bouwen dan statische 1:32 landbouwminiaturen.

Nu is het dan eindelijk zover. Een John Deere modelletje op schaal 1:16 van Britains:
42518_John_deere_control.jpg

bron: deminiaturenwinkel

Het ding is in originele staat bijna niet te besturen. Heeft de snelheid van een sportauto en stuurt letterlijk links-rechts. Van een middenstand is nauwelijks sprake.

In vergelijking met de Bruder modellen, valt deze trekker best klein uit.
Het zal dan ook een uitdaging worden om alles erin te gaan krijgen.

Daan

Ik ben begonnen met een soort 'plan van aanpak'.
Daarin is het project in een aantal stappen opgedeeld:

1. functioneel verbeteren van rijden en sturen,
2. front- en achterhef,
3. 4-wielaandrijving,
4. verbeteren details.

Het 'uitdokteren' doe ik meerendeel op de pc en het maken van onderdelen gebeurt een beetje parallel daaraan. Zo kan ik eens een avondje dingen uitdenken en zo af en toe eens lekker bouwen.

Als eerste ben ik begonnen met een simpele versie van de vooras.
Origineel hebben deze JD's een ZF vooras, zoals deze:
Grotefoto-IAQWJNSF.jpg

Het tekeningetje:
Grotefoto-NE7F7NYC.jpg

En het avondje klussen:

Grotefoto-CHBNLVJR.jpg

Dit asje is gemaakt ter vervanging van de originele vooras. De stuurmotor drijft dit asje netjes aan. Nadeel is nog steeds de bediening van maximaal links naar maximaal rechts.
Ondanks dat ben ik tevreden over het begin, want de draaicirkel is al met de helft verkleint.

Daan

Laatst bewerkt:
Heb dezelfde ook nieuw in doos staan. Moet t.z.t.
ook omgebouwd worden met een echte stuurservo en 2.4 Ghz.

Zal dit verslag dus ook met interesse volgen :D

De vooras is eerst getekend (zie afbeelding hierboven), en vervolgens uit polystyreen plaatmateriaal gefreesd. De kern is verstevigd met een messing buisje

Zoals in veel Bruder bouwwerken te vinden is, wordt de aandrijving verzorgt door 2 RB35 motoren dwars geplaatst. Een juiste spoorbreedte kan dan precies met de holle bouwvorm van de banden.

In de 6430 gaat dat jammer genoeg niet, omdat deze simpelweg smaller spoort.
Daarnaast zou ik hem graag op 1.50 meter ( = ca.95 mm) kunnen zetten.

Van een mbf-lid heb ik een RCChannel as over kunnen nemen en deze ga ik in de achteras plaatsen. Althans, het differentieel.
Grotefoto-MUZQ4I6D.jpg

Het originele huis van deze as wil ik eigenlijk niet aanpassen (gewoon te mooi om er een dremel in te zetten ...:rolleyes:)

Bij toeval kwam ik er achter dat een Conrad kegeltandwiel dezelfde module had en dit wil ik er dan ook voor gaan gebruiken.

E.e.a. betekent wel dat het ashuis incl. lagering dus van eigen makelij moet gaan worden...

Goeie avond allemaal,

Nou, weer een stukje verder dan met het verslag:

Inmiddels staat dus al vast dat de achteras wordt aangedreven via een differentieel. Om een beetje vooruit te kijken, wil ik de 4wd niet vergeten.
Op papier kan immers erg veel ....

De motorkap en de cabine zullen worden (her)gebruikt, maar de ´bodem´ vind ik niet veel soeps, zeker niet de achterkant.
Voor het frame wil ik de typische John Deere frameplaten gaan maken, maar dat komt later.

Eerst maar eens de fantasie de vrije loop laten en even dagdromen over mogelijke opstellingen:

Opstelling 1:
Grotefoto-IDUNYGEX.jpg

achterwielen en voorwielen aandrijven met ieders een in lijn geplaatste motor.

Nadeel is de lengte: die mag slechts 150mm zijn h.o.h!! Gaat waarschijnlijk niet eens lukken, dus

Opstelling 2:
Grotefoto-WATIBUIT.jpg

De motor voor de voorwielen rechtop onder de kap en aandrijving dmv kegelwielen

In gedachte was hiervoor een Servonaut GM22, maar is niet sterk genoeg:(

Zodoende

Opstelling 3:
Grotefoto-87M3RSMC.jpg

De achterwielen worden in alle 3 de opstellingen aangedreven door een RB35 motor. In deze opstelling, zijn de tandwielparen hergeschikt, zodat er een aandrijflijn naar de voorwielen precies tussen past. Voordeel: compacte bouwwijze.
Deze wil ik gaan toepassen.

Ook heb ik al een klein beetje rekening gehouden met bv. de accu en ESC
De vooras gaat overigens star worden. Een diff zie ik daarin niet zitten, want
a) de ruimte zal niet overmatig zijn en
b) de trekker zal meerendeel toch in de grond vertoeven en niet op het asfalt

Binnenkort weer meer.

Mvg, Daan

Laatst bewerkt:
Na wat wikken en wegen, is de laatste opstelling de meest aannemelijke en deze wil ik dan ook gaan toepassen.

In eerste instantie ga ik de originele banden hergebruiken en dat is tevens de basis om de tandwiel verhouding tussen voor en achterwielen uit te rekenen:
Grotefoto-MX7ASXDZ.jpg

Gebaseerd op standard tandwielen van een groot postorder bedrijf, komen daar deze tandwielen uit:
Grotefoto-Y4NJXPPK.jpg

Hiermee is een voorloop van een paar procent, wat denk ik goed genoeg zal zijn.

Als aandrijving ga ik 1 RB35 motor gebruiken met een overbrenging van 50:1
Het frame van de trekker is (slechts) 34mm en dit wil ik graag aanhouden. De RB motor heeft een diameter van ca. 37mm en gaat dus niet direct passen.
Daarom heb ik de tandwielen uit de bestaande houder gehaald en deze opnieuw 'geschikt', zodat e.e.a. wat smaller wordt. Ook worden de tandwielen voor de 4WD er gelijk tussen geplaatst:
Grotefoto-ITJT8FLT.jpg

De extra tandwielen (voor de 4WD) moeten wel een beetje worden afgedraaid, zodat ze op de aandrijvende as bijgeplaatst kunnen worden.

Ook heb ik al wat gedachten bij de achterbrug, waar bovenstaande aandrijving in moet gaan passen:
Grotefoto-FSPRT8CC.jpg

De hefservo heeft een kracht van 13 kg/cm en moet volgens mij ruim voldoende zijn. In geheven stand, staat de hoorn in lijn met de drukstang, zodat de servo niet continue hoeft te regelen onder last. De drukstang zorgt voor een zweefstand wanneer een werktuig in de grond geplaatst wordt.

Binnenkort weer meer,

Daan

Nou, die komen eraan Arjan.

Al lekker bezig geweest met de achterbrug en de eerste onderdelen zijn daarvan gemaakt:
Grotefoto-HSNL6XI6.jpg

Grotefoto-4DZSEKJK.jpg

Ook de bestaande cabine eens gekieteld en alles lijkt te gaan passen:
Grotefoto-K4KSEZ83.jpg

Grotefoto-PGPAQJZR.jpg

De grendels in de heflatten werken echt!
Grotefoto-7XAFEVFJ.jpg

Grotefoto-VAUDCCF7.jpg

Volgende stap wordt de voortrein. Daarin het stuurmechanisme wat een verbetering moet gaan worden t.o.v. het origineel.

Tot zover ....
Mvg, Daan

Goeie avond,

Vanavond is de voorkant aan de beurt: het ontwerp is gemaakt:
Grotefoto-ZXWZAEO4.jpg

In feite niet meer dan 2 staande platen met daartussen een schot(achter) en de TLS (Triple Link Suspension) ophanging voorin. Tegen het schot wordt later de ontvanger geplaatst.

Het TLS frame in detail:
Grotefoto-ZQQ7K3CO.jpg

Ook is er al wat verzonnen voor de fronthef.
Hier ben ik nog niet helemaal uit.
Ik wil hem zo maken dat aan- en afbouwen van de trekker mogelijk is.
Dit houd in dat er geen aparte servo onder de motorkap kan en middels een stang o.i.d. een beweging kan worden doorgegeven.
Daarom een motor met worm-wormwiel overbrenging in de hef zelf.
Voor de aansturing wil ik een servo printje gebruiken, zodat er alleen een paar boutjes en een servo stekkertje nodig zijn voor (de)montage aan de trekker.

Mochten hier ideeën over zijn, dan hoor ik het graag!
Het ontwerp tot dusver:
Foto800-VEZ6A3W7.jpg

Als totaal wordt het dan zoiets:
Foto800-B3U6BJ3G.jpg

In de 4 boutgaten achter wordt de achterbrug geschroefd. Zo kan de trekker later altijd nog gesplitst worden in geval van motorpech ....

Straks ga ik de onderdelen maken

Tot de volgende, Daan

Goeie avond allemaal,

De onderdelen zijn gemaakt en inmiddels ook gemonteerd:
Foto800-Y7KZOUY7.jpg

Het begint al op een trekker te lijken en zo staat het frame er nu bij:
Foto800-MAPE8XKJ.jpg

Volgend station wordt de vooras. Dit moet een TLS as worden met werkende vering en aandrijving. E.e.a. wil ik met 3D printwerk gaan proberen.
Eerst maar eens de tekening:
Grotefoto-6FS6K6ER.jpg

Mvg, Daan

hoi daan

ziet er zeer goed uit:p , vrees je dit allenmaal uit of is het schuren en vijlen.
en wat voor mariaal gebruik je ,het lijkt abs /kunstof ?

succes met de vedere bouw ik blijf je volgen ;)

mvg Bertus

Hallo Bertus,

Onderdelen maak ik inderdaad met een freesmachine.
Het materiaal is polystyreen. Ik gebruik dit alleen voor het proefmodel. Evt. aanpassingen (bv. door kabelloop) zijn handmatig makkelijk te maken.
Het uiteindelijke model wordt uit aluminium/messing en/of staal gemaakt.

Daan

Goeie avond,

De geprinte vooras is binnen!
De kruiskoppelingen had ik inmiddels ook al gemaakt, dus passen maar:
Foto800-GKZCH8TT.jpg

Foto800-CLLQVECF.jpg

De lagers passen perfect en alles draai lekker soepel.

Ook de fusees doen het prima, de stuurservo past goed en plaats voldoende voor de stuurstangen:
Foto800-LXQNTCOW.jpg

Ook onder de trekker maken gaat perfect!
De wielbasis van 2.4 mtr (150mm) is goed en alles gaat zoals op tekening bedoeld!
Foto800-YABTTUIL.jpg

Het lijkt wel een trekker frame:
Foto800-EX4ZH6ST.jpg

Volgende ronde zal wel wat plaatwerk en afwerking gaan worden.
Tot snel, Daan

Back