John O.88 of Sirius

Hallo,
(Heb m'n berichtje even verhuisd; het stond bij "werkschepen" en was daar eigenlijk niet op z'n plaats.)

Heeft er iemand documentatie of tekeningen van de "John O.88", beter gekend als de "Sirius" waarmee Kuifje op zoek gaat naar de schat van Scharlaken Rakham?
Of heeft er soms iemand dit schip al gebouwd?
Ik kocht het boek "Tintin,Haddock et les bateaux" waarin een zij- en bovenaanzicht van het schip te vinden is. Wel maar 7 cm lang... en zonder spanten. Het schip werd bij Jos Boel & zn gebouwd.
Ik zoek reeds lang op het net en ontdekte dat een zekere mr. Bauthier een mooi model bouwde maar zijn site is spoorloos.

Dag Frédéric ,

heb je al eens geprobeerd bij de belgische visserijmuseum te Oostduinkerke , hierbij is er zelfs een modelbouwclub aan verbonden :

http://www.visserijmuseum.be/dedissel.asp#kampioen

Volgens mij , is er veel vraag naar de plannen van de O.88 , dus zouden zij meer dan zeker een vaste antwoord kunnen geven ...

Eric bauthier is lid van mijn modelbouwclub , maar wij zien hem niet meer sedert maanden ...

Zijn "John" is volgens mij niet volgens het oorspronkelijke scheepswerfplan gebouwd , de achterste gedeelte van de romp is volgens mij volledig fout ...

de groetjes ,

Laurent

Dag Laurent,
:D Weer de eerste! Bij deze, bedankt voor je antwoord betreffende de G4 op het MRB-forum. Ik denk dat het gebruik van dit produkt me heel wat tijd zal doen besparen.
Bedankt voor de link, ik ga daar zeker vragen of ze meer weten over de "John".
Dit schip is voor mij zo één van die projecten die "ik zeker ooit eens wil bouwen". Niet dringend dus maar ondertussen wil ik me wel reeds documenteren. Voor ik aan de John begin staan er trouwens andere projecten op het programma: eerst mijn Boulogne-Etaples afwerken (die vordert vrij goed), dan Pen Duick op 1/40 (belofte maakt schuld, anders komt mijn huwelijk in het gedrang! :? ) en dan eentje waarvoor ik sta te popelen: een zekere Dundrum Bay :wink:
Nogmaals bedankt voor je hulp en... tot de volgende,
Frédéric

Frédéric zei:
Dit schip is voor mij zo één van die projecten die "ik zeker ooit eens wil bouwen".

Aha !

heb je ook dus van deze projecten die meer dan waarschijnlijk nooit gebouwd zullen zijn ... :wink:

ik heb er ook een heleboel van :

RMS "Empress of Japan" ( 1931 ) , op schaal 1/100
RMS "Olympic" ( 1911 ) , in "Dazzle & Drab" kleuren , ook op 1/100
HMS "Zinnia" ( 1915 ) , op 1/100 , nogmaals ...
HMS "Intrepid" ( 1936 ) , op 1/100 ( had je het geraden ? )
HMS "Queen Elizabeth" ( 1918 ) , mooiste slagschip ooit ( op 1/100 ) ...
SS "Proteus" ( 1921 ) , een KNLM kustvaarder ( heb de blauwe prints thuis liggen ) , schaal 1/100
MS "Prince Baudouin" ( 1931 ) , maalboot , lijn Oostende-Dover( meer dan waarschijnnlijk op schaal 1/100 )

en dan nog de "Méaban" , een 1/1 zeilboot , 6.80 meter lang , een ontwerp van François Vivier , bouw in hout ...

en ik heb ook nog een 1979 Chevrolet "Suburban" , die sedert twee jaar op een restauratiebeurt wacht :oops:

Maar eerst moet ik mijn 1/100 RMS "Lusitania" ( 1907 ) afmaken , en als ik zie hoeveel tijd ik dagelijks aan modelbouw kan besteden , zal het veeeeeeeeeeeel tijd in beslag nemen vooraleer het af is ... :wink:

de "Mount's Bay" is bijna af , moet nog de volledige motorisatie inplooien , plus nog enkele detaillekes afwerken ( reling , bootjes , mastentuigage ) maar daarom wacht ik op mijn bestelling in Duitsland ( stukken van bij "Hasse Modellbau" )

de groetjes ,

Laurent

Het probleem is dat, wanneer je een mooie tekening ziet, je zin krijgt om te bouwen. Zo zit je dan met een hele hoop parallel lopende projecten waarvan er op den duur niet veel afgewerkt worden.
Dit probeer ik nu te vermijden. Iedere tekening die ik nu koop (of krijg) is de laatste geweest :? ... tot de volgende! Nu is het gedaan, er komt er geen meer bij! ik heb al projecten genoeg en leef toch nooit lang genoeg om alles te bouwen... en dan zie je die ene tekening die je al lang zocht... en je laat je weer eens gaan :oops:
"Het" project is voor mij wel een Riva (ik heb net een avatar bij m'n profiel geplaatst). Dat wordt m'n "meesterwerk" 8) Maar eerst nog veeeeel ervaring opdoen. Da's dan weer een mooi excuus voor al de rest te bouwen.
Een goede rem is ook wel beseffen dat je nooit de plaats hebt om al die modellen te showen. OK, je kan ook weer kleiner gaan bouwen! 1/100 bijvoorbeeld? :wink:

Dag allemaal ,

sorry voor het opgraven van een oudere "topic" , maar twee jaar nadien , verleden week dus , zijn Frederic en ik bezig geweest met de Sirius .

Ik heb van Frederic een zijaanzicht en een bovenaanzicht van de O.88 "John" , die als basis diende voor Hergé om de "Sirius" te tekenen in de bovenvernoemde stripverhaal , en daarvan heb ik een spantenplan uitgedokterd .

hierbij het resultaat :

Picasa Web Albums - Laurent - O.88 John

Nu , dit is mijn gedacht over de "John" , het zou kunnen zijn dat de oorspronkelijke plan enige verschillen toont , maar ik heb mij gebaseerd op mijn kennissen omtrent de schepen van deze periode en verschillende plans van vissersschepen die ik ooit over de jaren ter inzage gekregen heb .

Ik ben bereid om kopijen te maken , tegen betaling van de kopijen & portkosten , wetend dat ik de spantenplan op een blad zet en dit op schaal 1/100 en 1/50 zou leveren .

indien interesse , graag een PBtje

de slimmere gasten onder ons kunnen zich de moeite besparen en de versie gebruiken die op gemillimetreerde papier ligt , en terug bij hen op gemillimetreerde papier hun versie overtekenen

De afstand tussen de spanten zoals op de tekening op schaal 1/100 is 25 mm

de groetjes ,

Laurent

Back