Jomari Speed Canard - wie kent 'm?

Je haalt nu twee dingen door elkaar.
Het zwaartepunt bepaalt voor een heel groot deel de stabiliteit van je vliegtuig. Als je je zwaartepunt verkeerd legt zal hij wel degelijk onstabiel worden (Echt waar! Zelf gezien!). Ook als de stroming gewoon aan de vleugel ligt.
Dat weet ik best hoor, al een jaar of 50 ongeveer... :-)
Als je zwaartepunt eenmaal op een goede positie ligt kun je een canard inderdaad vrijwel niet overtrekken. De voorvleugels overtrekken nl eerder dan de hoofdvleugel.
Dit is overigens bij een klassieke geometrie precies hetzelfde. Het verschil zit 'm erin dat bij een canard maar pakweg 10% van het oppervlak stallt, en bij een "gewoon" vliegtuig 90% (nl de hoofdvleugel), er blijft gewoon een stuk minder draagkracht over...

Zou het nou niet zo zijn dat je er bij een canard wat verder naast kan zitten met het CG dan bij een klassiek vliegtuig? Natuurlijk, er zijn grenzen... maar mijn gut feeling zegt dat je bij een canard minder gauw in de risicozone komt als het CG niet goed zit. Net zoals bij een vliegende vleugel het CG juist weer kritiescher is dan bij een klassiek vliegtuig.

Bart

weet niet hoe het zit met de canard, maar ik heb de rapid jet van jomari.
niet perfect glad, maar het valt goed mee..
Zie fotos (gsm, srry voor de kwaliteit)

Photo-0004.jpg

Photo-0001.jpg

Photo-0002.jpg

Photo-0003.jpg

Is dat een holle vleugel of een massieve?
Het doet me veel denken aan de depron modellen die ook op hun site te vinden zijn. Depron is natuurlijk wél glad van oppervlak.
Bart

massieve Epp vleugel..
de tape zorgt voor de gladde afwerking!
vleugel is nauwelijks 1cm dik, 60cm span, 2900kv binnenloper, 4.1x4.1 prop, gaat er goed vandoor :)

massieve Epp vleugel..
de tape zorgt voor de gladde afwerking!
vleugel is nauwelijks 1cm dik, 60cm span, 2900kv binnenloper, 4.1x4.1 prop, gaat er goed vandoor :)

Is de romp helemaal hol, of moet je zelf gaan klooien om je spullen er in te krijgen?
Heb hier ook nog een 2900 kv binnenlopertje liggen!

er zijn uitsparingen voorzien voor de 2 servo's en voor de motor heb je 2 schaaltjes die uitgehold zijn. voor de batterij, ontvanger en regelaar moet je zelf uitsparingen maken.

Back