Jonge-vlieger opleiden voor A-Brevet. Op basis KNVL richtlijn

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door horsepower, 28 jan 2023.

  1. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Hallo Lezers

    Afgelopen week leuk stukje in ons huis aan huis bladje. "Het Kompas" Hoekse waard.
    Hier stond een agenda punt, over de mogelijkheid tot opleiden van ( 14+) tot A-Brevet. Op basis KNVL richtlijn.
    Dus er zijn toch nog oud gedienden, welke de jonge garde willen helpen om te genieten van onze mooie hobby.

    Groet Peter
    upload_2023-1-28_10-22-29.jpeg
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Dat is zeker mooi.

    Weet niet of het duur is.

    Ik heb wel wat opmerkingen.

    In slechts zes (6) lessen brevetwaardig leren vliegen?

    Op een simulator?

    Wist niet dat het kon.

    Ben benieuwd hoe dat er op het veld uit gaat zien.


    jan.
     
    Cropduster en Helikapoter vinden dit leuk.
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Als ik het zo begrijp is het een flight simulator brevet. Daar kun je niet echt mee op het veld los worden gelaten lijkt me, en dat zal vast ook niet de bedoeling zijn.

    Wel een leuk initiatief om de jeugd aan het vliegen te krijgen!

    Mode 1 ?? Ouwe krasse knarren club dan zeker? (Bijna)alle nieuwe leden starten met mode 2 tegenwoordig.
     
    wvr vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Uiteraard Mode 1.... :thumbsup:
    Zo jammer, hè...
    Blij te lezen dat er nog een club is die het goede voorbeeld geeft.
    Ik ben, na single channel en toongemoduleerd meerkanaalsspul, ooit met Mode 2 begonnen, maar toen ik hoorde van Mode 1 heb ik dat geprobeerd. :yes:
    Wat een vooruitgang.....:banana:
    Zoveel intuitiever en meteen ook veel preciezer vliegen.
     
    Peter Den, Mugen MRX-3 en Arnold 85 vinden dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou bij ons wordt nog gewoon mode 1 erin gestampt hoor :yes:

    8,50 euro per lesuur, maar dan wel op een sim.
    Is er ook een vervolg op dit 'sim brevet'? Dus al sj e het sim brevet hebt dan lessen op een (club)kist om de jeugd echt te leren modelvliegen?
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Een brevet voor de simulator... Ze verzinnen wat. Mooie geldklopperij...
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een brevet voor de simulator.
    Beetje als een brevet om op een Nintendo te spelen.
    Geldklopperij.
    Vliegen leer je alleen maar met een echt model, buiten in de buitenlucht met alle stress die daar bij hoort en niet alles resetten met de spatiebalk.
    En Mode 1 of 2 maakt mij niet uit, ik heb mezelf mode 2 leren vliegen maar toen ik bij een club ging moest ik mode 1 leren vliegen.
    Mode 1 heeft volgens mij wat voordelen maar ieder zijn smaak.

    IPV een stukje in een krantje (wat een verkapte advertentie lijkt) kunnen ze beter een groepje jeugd van een technische school een middagje op een club als leraar leerling aan de kabel laten vliegen.
    Dat zal meer zoden aan de dijk zetten.

    GJ
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om nou gelijk van geldklopperij te spreken vind ik wel wat ERG overdreven: totaal 9 uur les voor 45 Euro, komt bij mij op een uurbedrag van 5 euro per uur.
    Mogen de mensen die dit doen er tenminste nog een KLEINE vergoeding aan overhouden als ze hun eigen apparatuur meebrengen als lesmateriaal?
    Op zijn gunstigst vliegt iemand na zo'n "voorbereidende cursus" na één énkele middag praktijkbegeleiding op het veld daadwerkelijk zelfstandig rond.
    Ik heb een jaar of anderhalf geleden in vergelijkbaar tijdsbestek een vader en zoon leren vliegen met een Apprentice, beginnend met "autostabiel" en geleidelijk het hulpsysteem afschakelend. Had ik bijna geen omkijken naar.

    Ik geef indoor heli-les voor 5 euro per tien minuten... En daar hou ik in principe geen cent aan over, dat is kost-en-materiaalprijs.

    Qua vliegmode: het maakt geen drol uit of je mode 1, 2, 3 of 4 vliegt. Je moet gewoon aanhouden wat op jouw club het meest gebruikelijk is, in verband met hulp en assistentie. Meer ook niet. Dat is echt het láátste waar ik mij druk over maak: Als de leerling maar op het juiste moment de juiste stick de goeie kant uit drukt, hebben we al heel erg veel gewonnen.
     
    coen_l en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij als leraren stonden kostenloos op het veld mensen te lessen, soms dagen en avonden lang, zonder vergoeding.
    En na een half jaar tot jaar vlogen de leerlingen zelfstandig, vol vertrouwen en met brevet.
    Plus dat als de leerling een nieuw model had we daar ook nog de boel in de gaten hielden.
    Een heli is anders, ik heb zelf ook betaald heli leren vliegen bij flycam.
    Maar dat was ook omdat ik zelf nog geen heli had en het de firma onderdelen en brandstof kost.
    Dat vind ik dus totaal gerechtvaardigd.

    GJ
     
    Jonkje en Berto vinden dit leuk.
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Na het behalen van mijn brevet ben ik vele jaren instrukteur geweest. Zelf ook veel van geleerd.
    Dit was ,net wat GJ zegt, altijd kosteloos voor de leerling. Inderdaad vele uren tot aan het brevet. Zelf heb ik tientallen aankomend piloten leren vliegen tot aan het brevet. (Ieder jaar kwamen er 20-30 nieuwe leden binnen)

    Op een gegeven moment wilde men op de club ,waar ik toen lid was, geld gaan vragen voor het lessen. De inkomsten waren voor de instrukteur en de leskist. Ik ben toen direkt afgehaakt. Voor mij is het hobby, ik wil daar geen geld aan verdienen.
    Het concept bleek niet te werken en stierf een stille dood na 2 seizoenen.

    Op de club waar ik nu vlieg worden piloten ook kosteloos opgeleid tot aan het brevet.
    In het clubhuis staat een TV met simulator, ook kosteloos te gebruiken. Bij slecht weer of de eerste stappen is het leuk om dit eens te proberen.

    Als je nieuwe leden wilt opleiden kun je dat het beste doen door mensen uit te nodigen tijdens een Flyin o.i.d. Bij mij op de club heeft dat veel nieuwe leden opgeleverd !

    Een bibliotheek is geen modelvliegveld, het zegt mensen helemaal niets. Het begint dan inderdaad op een Nintendo spelletje te lijken.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Helikapoter, Jonkje en Berto vinden dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bij modelvliegschool EMVO kun je al 10 jaar een online-brevet halen. Daar werd toen nogal op gehamerd. Eerst het online-brevet en daarna het praktijkbrevet.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, zelfs met mijn "clubtrainer" les ik kostenloos... De 5 cent aan bandstof die me dat kost is wat lastig door te berekenen, maar meer nog: ik ben dan TOCH op het veld, dus waarom niet?

    Maar naar de bieb gaan en daar een sim opzetten, ja, dat ga ik ook niet gratis doen want ik zou in die tijd ook wat anders kunnen doen, zoals naar het veld gaan, of bouwen, of motorrijden.

    Maar dat is het punt niet... Ik heb een beetje bezwaar tegen gelijk maar weer gaan smijten met de term "geldklopperij", voor iets wat in feite gewoon een heel redelijke vergoeding is.
    Weet je: dat JIJ (of wie dan ook, dit is niet persoonlijk gericht) iets gratis en voor niets doet, moet je zelf weten, dat betekent niet dat ieder ander die dat niet doet een geldklopper is. Als ik jou voor nop help met aan jouw auto te sleutelen, maakt jouw lokale garagehouder niet tot geldklopper, toch?

    Kom nou mensen... Gewoon even reëel blijven.
     
    Bruno van Hoek en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    toevallig ken ik daar wel wat van..
    heb er niks mee te maken, maar weet via de zijlijn wel wie er o.a. mee bezig is

    1: het is geen initiatief om iemand wijs te maken dat ze meteen zo wegvliegen met een echt toestel.
    gaat meer om de bewustwording, hoe gevaarlijk en moeilijk het eigenlijk is.
    dus als een jeugdig persoon ergens zo'n ding vandaan haalt (waar we met zn allen over zeuren omdat het te makkelijk is), hij/zij niet meteen zo'n apparaat in iemands voorhoofd plant.
    en men weet daarna dat er makkelijke, laagdrempelige manieren zijn om er mee om te leren gaan (clubs)

    2: alles wat ze hebben, is van hunzelf of is voor bijna niets aan hun overgedragen
    alleen een ruimte ( bib etc) vragen tegenwoordig nogal wat om ergens te mogen staan..
    er zit (naar mijn weten) geen verdienmodel achter.
    meer een initiatief om de jeugd richting de hobby te krijgen.
    immers, er staan gewoon echte vliegers bij met een leuk praatje..

    6 lessen brevetwaardig vliegen..
    voor de meeste jeugd, als ze lekker doorvliegen en ook echt hun aandacht erbij houden, zal dat niet zo'n punt zijn.
    meeste die ik er op het veld aan heb hangen, hebben meer moeite met weersinvloeden en alle dingen waar je wat ervaring voor nodig hebt.
    in een sim is dat geen punt..
    of gewoon hun routine oefenen. vaak is dat vlot saai :D

    als opstapje en bekendmaken van de hobby, dat is het doel.
    niet volwaardig leren vliegen met een echt toestel.
    dat komt later, hopelijk via de clubs die er aan mee doen.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een on-line brevet... Op de één of andere manier klinkt dat toch een beetje raar.
    Behalve dan misschien, de enige klasse waarbij ik me daar dan iets kan voorstellen :D:

    [​IMG]
     
    Peter Den, Helikapoter, Arnold 85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Het woord “Brevet” heeft hier nou net iedereen op het verkeerde been gezet lijkt me.
    Met oefenen op een simulator is niks mis mee , ook de eerste kennismaking voor de jeugd is
    op die manier goed en veilig uit te leggen , en vergeet niet dat het 3D helicopter vliegen op de computer eerst
    is ontwikkeld en toen later pas in de praktijk toegepast.
    Ze hadden het beter een bewijs van deelname kunnen noemen ,
    dan was er niemand geweest die er negatief op had gereageerd
    Het is wel keihard nodig om de jeugd en jongeren in de hobby te interesseren gezien de vergrijzing .
     
    Cropduster, Arnold 85 en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb het echt waar serieus geprobeerd: online vliegles. Maar ik kon het veld steeds niet terugvinden.
    Ik was nog niet opgestegen of ik was de weg al weer kwijt. Waar ik toch allemaal geweest ben?
    Op een gegeven moment kwamen er olifanten in beeld.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    voor een eerste "hoe werkt het" werkt het best goed..
    ff de eerste basis in de vingers, scheelt in de lucht veel 100% verkeerde correcties.
    heb een leerling gehad die in een bocht grote slagen maakte.. dus aileron (te veel), toestel lag opeens op zn kop.. en teveel elevator, dus neus meteen naar de grond
    eerste periode was best spannend...
    het is nooit een vervanging van echt lessen, maar wel een goede opstap..
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zeker, ik heb er mee gereden op het veld. Je krijgt het gevoel wat de sticks doen. Het is zeker goed om er in het begin wat mee te oefenen.
    Maar het meeste heb ik geleerd (en nog) op het veld.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat geldt voor iedereen. Of je nou wel of niet "simt"...
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Laatst bewerkt: 1 feb 2023
    Cropduster en WillydeWoofer vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina