Joysway Dragonfly

Ik heb mijn Dragonfly nog helemaal stock en zelfs het propje bevalt me goed ondanks dat ik die wel heb moeten balanceren.
Vind zelf het verschil op 4S Lipo vliegen wel uitmaken maar moet er wel direkt bijvermelden dat op 4S Lipo met de stock set up de regelaar warm wordt en dan zit die bij mijn vliegtuig echt maximaal in de koelingswind.
Dat vliegen op 4S Lipo doe ik straks liever in de herfst en winter als het kouder is en de regelaar dan vast niet creepy warm word.
Vind overigens het vliegen met deze kist en dan gewoon op 3S Lipo nog het fijnst.
Met name vliegen tijdens weinig wind en dan de lage fly by's zijn rete vet.

De stickers op mijn Dragonfly laten nog niet los maar zal tzt vast net als bij de jouwe kunnen gebeuren.
Ik zag net die foto van de Dragonfly van Hobbycity en ben erg benieuwd waneer zij het toestel in de verkoop zetten en.......of het toestel dan ook leverbaar wordt vanuit het NL-Warehouse.
Want zulk soort formaat vliegtuigen vanuit China laten komen begin ik niet meer aan ivm kans op transportschade en die vervelende Hollandse douane met hun inklaringskosten.
Vr Gr D

Vind hem Zowel op 3S als 4S prima vliegen. 4S geef ik echter weinig volgas, ja hoort dat het motortje met de 6x4 prop het dan te zwaar heeft. Zelf heb ik ook de standaard prop vervangen van wegen het feit dat die wel heel erg makkelijk buigt.
Laatst liet ook 1 sticker wat los maar die heb ik met een drup CA weer vast geplakt.
Vind dit echt een top toestel. Heerlijk om vanaf zowel gras als water op te kunnen stijgen.
Ben zeer benieuwd naar de HK variant. Als die niet teveel kost komt die er zeker bij!

Groet,

B

@ Rwi: Nogmaals, die hobbyking variant is exact hetzelfde ding maar met andere decals. Het enige wat ik hoop is dat ze 'm als bouwpakket aanbieden zodat ik zelf mijn setup kan bepalen. Dus met de delen van de body etc nog niet aan elkaar gelijmd en nog zonder servo's en motor.

Zie hier het laatste facebook bericht:
DF-facebook.jpg

Na mijn 2e test met een 4S lipo zit er ineens speling op de motor as. Dat was daarvoor niet. Geloof me, alles is perfect in balans. Geen trilling bij welk toerental dan ook. Aan het geluid bij een vol gas fly-by is deze speling zelfs hoorbaar. Dus 4S = afrader.

Qua foam is dit model superieur aan de zelfbouw Polaris, maar qua hardware heb ik mijn kanttekeningen. Al heb ik toch weer enorm genoten van dit model vanavond.

Hoi Andre.
Ik heb vanochtend het stock propje dat inderdaad behoorlijk flext op de tips vervangen voor een 6x4 EMP prop.
Ga gauw eens kijken hoe dat vliegt.
Dat vliegen met 4S Lipo hou ik na het lezen van jouw verhaal ook maar voor gezien mede omdat het ook geen echte meerwaarde geeft en tevens het motortje belast.

Ook ik ben erg benieuwd naar die Dragonfly van Hobbycity straks en hoop dat zij het model als lege kit gaan aanbieden.
Mag ik vragen aan welke motor en prop jij dan zit te denken om in dat toestel te steken als het zover is?
Je zit tenslotte aan een maximale 6 inch prop vast lijkt me ivm de romp van het toestel.
Dat beperkt de motorkeuze behoorlijk toch?
Hoor het graag.
Vr Gr D

Hoi Andre.
Mag ik vragen aan welke motor en prop jij dan zit te denken om in dat toestel te steken als het zover is?
Vr Gr D

Volgens mij is het standaard een 2200kv 36 grams motor. Er zou een 50 grams op kunnen. Da's de standaard motor die op een 100% schaal Polaris gaat. Met een 6x5 prop. Dan kan de accu wat naar voren en wordt het makkelijker om het CG goed te krijgen.

Maar waar ik aan zat te denken is de motor die ik op mijn 83% schaal Polaris heb bezet. Ook een 36 grams maar dan 2300kv, en die loopt echt heel erg mooi. Het stroomverbruik gaat dan omhoog van zo'n 20A naar 23A. Dan kan de 6x4 prop blijven zitten. Ik denk dat er met beide opties misschien wel 10 tot 15 km snelheids winst te behalen valt, maar de praktijk zal dat uit moeten wijzen.

Wat ik gemerkt heb bij andere modellen is om ze 10% harder te laten vliegen je misschien wel 30 tot 40% meer energie nodig hebt. Pin me niet vast op de getallen, maar dat het niet gelijk op gaat is wel duidelijk.

Voorlopig ben ik zeer tevreden over de stock setup. ruim 120 km/u is behoorlijk rap voor een foamie en er is ook nog een behoorlijke tijd mee te vliegen. Al heb er nu wel een veel betere ESC in zitten met een hele lage interne weerstand. Die is inmiddels op "hard timing" gezet, dat gaat goed, maar ik moet dat alleen nog testen in de lucht. Met een beetje geluk pak ik er weer een paar km's bij.

En zo rommelen we maar wat aan... Dat is al half de fun :-)

Oh ja, omdat de 2 schroefjes om de as te fixeren in de mount een beetje los begonnen te zitten had ik het plastic omhulsel verwijderd om ze aan te kunnen draaien. Meteen een mooie kans om een foto te maken van de stock motor setup:

motor-closeup.jpg

Da's een motormount die ik nog niet heel veel ben tegengekomen. Het plaatje waar de schroefjes doorheen gaan is qua diameter niet meer dan de motor zelf. Er is dus maar beperkte ruimte voor een ander type.

Volgens mij is het standaard motortje van het merk Emax. Dit is er ook zo 1 maar met minder vermogen:

http://www.rc-addict.nl/webshop/motoren/vliegtuigen/1600kv-en-hoger/emax-motor-cf-28-05-borstelloze-outrunner-2840kv

Al heb er nu wel een veel betere ESC in zitten met een hele lage interne weerstand. Die is inmiddels op "hard timing" gezet, dat gaat goed, maar ik moet dat alleen nog testen in de lucht. Met een beetje geluk pak ik er weer een paar km's bij.

En zo rommelen we maar wat aan... Dat is al half de fun :-)

Op hard timing zetten gaat je weinig helpen. Deze motor moet op mid-timing wil je zo efficiënt mogelijk vliegen. Hard timing kan wel maar de winst die je daar mee haalt is verwaarloosbaar bij deze motor en setup en de efficiëntie gaat omlaag. Ik heb al een lipootje of 12 op 4S gevlogen. Doet het prima. Natuurlijk heeft het motortje wat extra te lijden, maar je motor had net zo goed speling op 3S kunnen gaan geven zij het misschien 10 lipootjes later. Vlieg op mijn swift een standaard hk 2200 kv motortje ook vaak zat op 4S omdat mijn 3S dan op zijn. Doet het na een jaar nog prima.
Dat de motor zo vast zat wist ik al omdat ik mijn kapje er ook al af heb gehaald. Wel balen zo'n motormount. Maakt vervangen toch weer lastiger.
Hopelijk kunnen we hem van HK inderdaad als bouwpakketje krijgen:-D

Gr,

Rob

Op hard timing zetten gaat je weinig helpen. Deze motor moet op mid-timing wil je zo efficiënt mogelijk vliegen. Hard timing kan wel maar de winst die je daar mee haalt is verwaarloosbaar bij deze motor en setup en de efficiëntie gaat omlaag. Ik heb al een lipootje of 12 op 4S gevlogen. Doet het prima. Natuurlijk heeft het motortje wat extra te lijden, maar je motor had net zo goed speling op 3S kunnen gaan geven zij het misschien 10 lipootjes later. Vlieg op mijn swift een standaard hk 2200 kv motortje ook vaak zat op 4S omdat mijn 3S dan op zijn. Doet het na een jaar nog prima.
Dat de motor zo vast zat wist ik al omdat ik mijn kapje er ook al af heb gehaald. Wel balen zo'n motormount. Maakt vervangen toch weer lastiger.
Hopelijk kunnen we hem van HK inderdaad als bouwpakketje krijgen:-D

Gr,

Rob

Bedankt voor de tip over de timing. De motor loopt ook minder mooi op hard timing. Net als mijn vroegere auto's die ik altijd wat voor-ontsteking gaf. Ze gingen als een raket maar starten was altijd wat lastiger. Ik ga de instelling meteen terugzetten naar medium, daar loopt de handel veel mooier op.

Misschien heb jij hier geen last van met 4S maar mijne leek in een soort resonantie te geraken. Waarbij hij niet harder ging maar wel een heel vreemd geluid ging produceren. Ik weet 100% zeker dat daar de speling vandaan is gekomen (uiteraard was die speling er na een tijdje toch wel in gekomen). De regelaar kan tot 6S dus daar zit het probleem niet. Ik hou het maar bij 3S.

Ja, deze motormount is idd balen. Ik zag ook niet veel meer ruimte om het anders op te lossen. Als dit rode plaatje met boutjes vast zit dan kan je ook niet bij de moertjes zonder het hele motorhuis uit elkaar te trekken. Nou ja, kijken waar HB mee gaat komen.

Vind het beste wel jammer dat dit model zijn beperking heeft wat betreft de motorkeuze ivm die knake motormount en ook de manier waarop de servo's voor stabilo en rudder zijn ingebouwd vind ik een niet over nagedachte keuze van de ontwerper.
Gisteren heb ik nog rondgevlogen in Arnhem met best wel harde wind.
Toestel is en blijft een enorme waggelaar wat ik ook erg jammer vind.
Het ziet er gewoon uit als een rondvliegende eend met een slokje op.

Hoop dat die Gyro test van Brutus in zijn Dragonfly straks positief resultaat gaat opleveren.
Maar ook die hoop heb ik wat laten varen.
Ondanks mijn opmerkingen blijft het vliegen met weinig tot geen wind met deze Dragonfly een erg leuke bezigheid.
Ik heb tegenwoordig dit toestel standaard bij me in de auto liggen.
Makkelijk mee te nemen voor transsport en overal inzetbaar.
Vr Gr D

Vind het beste wel jammer dat dit model zijn beperking heeft wat betreft de motorkeuze ivm die knake motormount en ook de manier waarop de servo's voor stabilo en rudder zijn ingebouwd vind ik een niet over nagedachte keuze van de ontwerper.
Gisteren heb ik nog rondgevlogen in Arnhem met best wel harde wind.
Toestel is en blijft een enorme waggelaar wat ik ook erg jammer vind.
Het ziet er gewoon uit als een rondvliegende eend met een slokje op.

Hoop dat die Gyro test van Brutus in zijn Dragonfly straks positief resultaat gaat opleveren.
Maar ook die hoop heb ik wat laten varen.
Ondanks mijn opmerkingen blijft het vliegen met weinig tot geen wind met deze Dragonfly een erg leuke bezigheid.
Ik heb tegenwoordig dit toestel standaard bij me in de auto liggen.
Makkelijk mee te nemen voor transsport en overal inzetbaar.
Vr Gr D

En toch valt dat waggelen mee zo gauw je er wat meer snelheid uit perst. Mijne lijkt die waggel grens net gepasseerd te zijn. Ik ben nu eigenlijk wel tevreden over de stabiliteit.

Ja, deze gaat bij mij ook standaard mee.

Tja, dat waggelen vind ik ook erg meevallen!
Gisteren boven water met veel wind gevlogen, maar hij doet het prima. Zoals je zegt, als je het gas er een beetje ophoud vliegt hij prima! Ik vind het een zeer fijn toestel!
Kijken of de 3 axis gyro hem nog beter kan maken.

Groet,

Rob

Tja, dat waggelen vind ik ook erg meevallen!
Gisteren boven water met veel wind gevlogen, maar hij doet het prima. Zoals je zegt, als je het gas er een beetje ophoud vliegt hij prima! Ik vind het een zeer fijn toestel!
Kijken of de 3 axis gyro hem nog beter kan maken.

Groet,

Rob

Ik ben benieuwd naar je 3-as gyro bevindingen. Mij beviel het niet op dit model, maar wellicht heb jij een beter printje met betere resultaten. Ik vond 'm trager reageren en minder uitslag.

Ja, zeer fijn toestel inderdaad.

Zo, net van het veld terug en getest met 3 axis gyro. Viel eigenlijk wel tegen. Hoopte dat hij de waggel er voor een deel zou uithalen. Dat doet hij erg weinig. Toestel reageert trager en wordt wat sloom van. Ook de rols gaan minder snel. Hij maakt het toestel wel stabieler, maar de waggel gaat er niet uit. Aangezien ik hem aan en uit kan schakelen op de zender blijft de gyro lekker zitten. Waaide nu niet echt hard, met veel wind een keer kijken wat hij doet. Denk inderdaad dat dit model er minder geschikt voor is. Wil je hier de waggel eruit halen zul je snelle servo en dito gyro moeten hebben (en misschien wel gewoon sterker staart vlak). Dat is het allemaal niet waard. Blijf het een top toestel vinden.

Gr,

Rob

Zo, net van het veld terug en getest met 3 axis gyro. Viel eigenlijk wel tegen. Hoopte dat hij de waggel er voor een deel zou uithalen. Dat doet hij erg weinig. Toestel reageert trager en wordt wat sloom van. Ook de rols gaan minder snel. Hij maakt het toestel wel stabieler, maar de waggel gaat er niet uit. Aangezien ik hem aan en uit kan schakelen op de zender blijft de gyro lekker zitten. Waaide nu niet echt hard, met veel wind een keer kijken wat hij doet. Denk inderdaad dat dit model er minder geschikt voor is. Wil je hier de waggel eruit halen zul je snelle servo en dito gyro moeten hebben (en misschien wel gewoon sterker staart vlak). Dat is het allemaal niet waard. Blijf het een top toestel vinden.

Gr,

Rob

Precies mijn ervaring met zo'n gyro.

Ik denk dat de uitslag van de servo's niet meer 100% maar bijvoorbeeld nog maar 75% zijn omdat de gyro nog wat over wil hebben om correcties te kunnen maken. En het gaat idd trager reageren. Dat heeft mij een model gekost.

Zonder vliegt deze ook prima. Ik stoor me niet aan het waggelen want dat was ik eigenlijk wel gewend van mijn Polarissen. Meer snelheid, dat helpt wel.

Ik heb er gister en vandaag weer met veel plezier mee gevlogen. En het is een lekker robuust ding die je zo in de achterbak kan flikkeren zonder dat er schade ontstaat.

Ziet er goed uit die HobbyKing versie.
Hoop dat ze een kit versie uitbrengen zodat ik mijn eigen keuze servo's en elektronika erin kan zetten.
De stock set is vaak wat matig van kwaliteit en vermogen.
Maar volgens mij levert HobbyKing het toestel nog niet en is maar afwachten of zij het gaan leveren via het EU Warehouse.

Gisteren nog de nodige Lipo packs met mijn Ripmax Dragonfly gevlogen.
Het toestel heeft inmiddels dik 100 vluchten achter de kiezen en presteerd nog super.
Blijft een erg fijne kist om zo even lekker mee rond te fladderen.
Ik pak de Dragonfly toch eerder om mee te vliegen dan de Hype Seawind.
Vr Gr D

Nu alleen nog leverbaar in het verre China.
Wellicht binnenkort leverbaar als kit in het Euro Warehouse, maar dat zal wel een tijdje gaan duren.
Vind de verzonnen naam Skipper beetje vreemd en de kleurstelling is ook niet mijn ding.
Ben nog steeds erg content met mijn originele Ripmax Dragonfly in andere (mooiere) kleurstelling.
Vr Gr D

Back