JQ "the car" topic

... 1½ liter verder en ik kan alleen maar lovend zijn over de Alpha Plus A872..

Gestart.... en hij bleef meteen lopen. Een tankje stationair laten lopen. Daarna tank gevuld, hoofdsproeier ½slag open gedraaid. lage toerensproeier ½ slag open gedraaid en gaan rijden. Rustig ingereden, motor is constant blijven lopen; vol gas, half gas en stationair... geen centje pijn.

Na een halve liter de motor laten afkoelen (zuiger onderin).

Daarna föhnen, starten en lopen... daarna nog 1 liter er doorheen gereden, waarbij ik na een halve liter de sproeiers stapje voor stapje aan het terug draaien ben naar de fabrieks instelling.... Je voelt de potentie al zo nu en dan; het is een sterke en snelle motor, dat merk je nu al en ik ben nog niet terug op de fabrieks instelling.

Morgen nog een litertje er doorheen stoken en dan is hij klaar voor de training op zaterdag en de Buggy Cup wedstrijd op zondag!

Over de auto kan ik het volgende opmerken:
De auto heeft enorm veel stuur, ik heb er een wedstrijd in Purmerend bij MVW mee gereden en het was opmerkelijk hoe snel en direct de auto reageert op het stuur. Elke bocht nam ik scherper als gepland. Omdat er ook een andere JQ rijder aanwezig was (Ron Beton) vroeg ik om zijn ervaringen en set-up, maar ook hij 'klaagte' over belachelijk veel stuur...

Vandaag bij het inrijden in de straat heb ik straatbanden gemonteerd en tijdens het inrijden kon ik me goed op het sturen concentreren en analyseren wat er nou 'echt' aan de hand is. Het blijkt dat de auto eerst langzaam instuurt en dan opeens 'de bocht pakt', zeg maar als een figuur 6; dus van flauw naar scherp. Van een ruime radius naar een kleine radius. Daardoor stuur je automatisch snel te veel in, wat daarna weer gecorrigeerd moet worden..

Toen ik dit door had, heb ik als eerste eens het logaritme van het stuur op de zender ingesteld en bij -50% bleek de radius van de bocht vrijwel constant te zijn en voelde het sturen al een stuk 'normaler' aan. Ik ben benieuwd hoe deze instelling het op het circuit zal doen...

Dus het is misschien een goeie tip bij 'te veel' stuur; de logaritmische stuurinstelling van de zender eens te proberen...!

Laatst bewerkt:
Back