Na enige jaren brandstofkisten gevlogen te hebben heb ik me vorige zomer in het electro spektakel geworden met de aanschaf van een ECO-8 heli.
De stilte en schoonblijven
van het model bevalt me wel en de investeringen in laders / accu's en kennis zijn toch al gedaan dus waarom geen electro kist..
Veel gelezen en in Sinsheim kwam ik een prachtig model tegen van JR models, de diablo mini.
Een F3A kist met een spanwijdte van 130 cm geschikt voor een borsteloze aandrijving.
In de RCGroups heeft iemand deze al eens gebouwd met een dure hacker aandrijving, maar omdat het toch de eerste is en niet direct 300 euro wil uitgeven aan alleen de motor :? heb ik gekozen voor een AXI 2820/10.
Motocalc gaf goede resultaten dus....
De bouw.. Het is een ARF maar bij JR models gaat men er blijkbaar vanuit dat je zelfs geen beschijving nodig hebt, alleen een tekening die niet te lezen is.
Voor de rest: top kwaliteit!!!!
AXI 2820/10 voorin met de Hacker 40-3P regelaar.
Een koker met 3S3P konion lipo's (11,1V/3300mAh)
4x HS-81MG servo's en een R-149DP ontvanger, verschillende props geprobeerd, 11x7 gaat over de limiet van de motor heen (40A), 11x5.5 prima en 10x7 ook prima.
Dat ik bij de eerste vlucht zenuwachtig was is een understatement
, maar de Diablo ging prachtig omhoog zonder enige trim nodig !!, echt na 9 vluchten is er nog geen enkele trim nodig geweest, waanzinnig.
10x7 prop geeft mooie snelheid (ongeveer 70km/h) maar wat weinig trekracht naar boven.
De 11x5.5 prop precies andersom, ik kon gisteren prophangen met deze prop alleen de snelheid is laag.
Landen.. dit moet echt geplanned worden, de diablo wilt blijven vliegen
, met motor uit daalt deze misschien een meter per seconde, maar wanneer je dat door heb is een prachtige rustige landing goed uit te voeren.
Een probleemje, bij een bepaalde afstand schakelt heel even de failsafe van de ontvanger in, het lijkt een zichtlijn probleem want een 10 meter verder gebeurd het niet.
De ontvanger zit ver van de regelaar/motors en de servo kabels zijn ontstoord dus...
Al met al, de eerste electrokist voor mij en ik ben over
Specs:
Diablo Mini 130 cm
Vleugel:50dm2, profiel E169 symmetrisch.
Gewicht: 1585 gram (komt deze week nog een carbon onderstel op en gaat er 30 gram vanaf)
Power: AXI 2820/10 met konion lipo's geeft tussen de 350 en 420W vermogen
Vliegtijd: met vol vermogen (prophangen / knifedge) 7 minuten.
Normaal vliegpatroon (8 maal rechtomhoog, inverted en lekker rondvliegen) 11-13 minuten.
foto's
Accu toegang
De konion lipo's
De konion lipo's zijn goed te gebruiken echter wel zwaar. Ik heb nog een pakket 3s2p 4200mAh thunderpowers besteld (de nieuwe tot 15C) die nog eens een verlichting van 170 gram kunnen verzorgen.
De stilte en schoonblijven

Veel gelezen en in Sinsheim kwam ik een prachtig model tegen van JR models, de diablo mini.
Een F3A kist met een spanwijdte van 130 cm geschikt voor een borsteloze aandrijving.
In de RCGroups heeft iemand deze al eens gebouwd met een dure hacker aandrijving, maar omdat het toch de eerste is en niet direct 300 euro wil uitgeven aan alleen de motor :? heb ik gekozen voor een AXI 2820/10.
Motocalc gaf goede resultaten dus....
De bouw.. Het is een ARF maar bij JR models gaat men er blijkbaar vanuit dat je zelfs geen beschijving nodig hebt, alleen een tekening die niet te lezen is.
Voor de rest: top kwaliteit!!!!
AXI 2820/10 voorin met de Hacker 40-3P regelaar.
Een koker met 3S3P konion lipo's (11,1V/3300mAh)
4x HS-81MG servo's en een R-149DP ontvanger, verschillende props geprobeerd, 11x7 gaat over de limiet van de motor heen (40A), 11x5.5 prima en 10x7 ook prima.
Dat ik bij de eerste vlucht zenuwachtig was is een understatement

10x7 prop geeft mooie snelheid (ongeveer 70km/h) maar wat weinig trekracht naar boven.
De 11x5.5 prop precies andersom, ik kon gisteren prophangen met deze prop alleen de snelheid is laag.
Landen.. dit moet echt geplanned worden, de diablo wilt blijven vliegen

Een probleemje, bij een bepaalde afstand schakelt heel even de failsafe van de ontvanger in, het lijkt een zichtlijn probleem want een 10 meter verder gebeurd het niet.
De ontvanger zit ver van de regelaar/motors en de servo kabels zijn ontstoord dus...
Al met al, de eerste electrokist voor mij en ik ben over

Specs:
Diablo Mini 130 cm
Vleugel:50dm2, profiel E169 symmetrisch.
Gewicht: 1585 gram (komt deze week nog een carbon onderstel op en gaat er 30 gram vanaf)
Power: AXI 2820/10 met konion lipo's geeft tussen de 350 en 420W vermogen
Vliegtijd: met vol vermogen (prophangen / knifedge) 7 minuten.
Normaal vliegpatroon (8 maal rechtomhoog, inverted en lekker rondvliegen) 11-13 minuten.
foto's

Accu toegang

De konion lipo's
De konion lipo's zijn goed te gebruiken echter wel zwaar. Ik heb nog een pakket 3s2p 4200mAh thunderpowers besteld (de nieuwe tot 15C) die nog eens een verlichting van 170 gram kunnen verzorgen.