JR Diablo Mini

Na enige jaren brandstofkisten gevlogen te hebben heb ik me vorige zomer in het electro spektakel geworden met de aanschaf van een ECO-8 heli.
De stilte en schoonblijven :) van het model bevalt me wel en de investeringen in laders / accu's en kennis zijn toch al gedaan dus waarom geen electro kist..
Veel gelezen en in Sinsheim kwam ik een prachtig model tegen van JR models, de diablo mini.
Een F3A kist met een spanwijdte van 130 cm geschikt voor een borsteloze aandrijving.
In de RCGroups heeft iemand deze al eens gebouwd met een dure hacker aandrijving, maar omdat het toch de eerste is en niet direct 300 euro wil uitgeven aan alleen de motor :? heb ik gekozen voor een AXI 2820/10.
Motocalc gaf goede resultaten dus....

De bouw.. Het is een ARF maar bij JR models gaat men er blijkbaar vanuit dat je zelfs geen beschijving nodig hebt, alleen een tekening die niet te lezen is.
Voor de rest: top kwaliteit!!!!

AXI 2820/10 voorin met de Hacker 40-3P regelaar.
Een koker met 3S3P konion lipo's (11,1V/3300mAh)
4x HS-81MG servo's en een R-149DP ontvanger, verschillende props geprobeerd, 11x7 gaat over de limiet van de motor heen (40A), 11x5.5 prima en 10x7 ook prima.

Dat ik bij de eerste vlucht zenuwachtig was is een understatement :) , maar de Diablo ging prachtig omhoog zonder enige trim nodig !!, echt na 9 vluchten is er nog geen enkele trim nodig geweest, waanzinnig.
10x7 prop geeft mooie snelheid (ongeveer 70km/h) maar wat weinig trekracht naar boven.
De 11x5.5 prop precies andersom, ik kon gisteren prophangen met deze prop alleen de snelheid is laag.

Landen.. dit moet echt geplanned worden, de diablo wilt blijven vliegen :) , met motor uit daalt deze misschien een meter per seconde, maar wanneer je dat door heb is een prachtige rustige landing goed uit te voeren.

Een probleemje, bij een bepaalde afstand schakelt heel even de failsafe van de ontvanger in, het lijkt een zichtlijn probleem want een 10 meter verder gebeurd het niet.
De ontvanger zit ver van de regelaar/motors en de servo kabels zijn ontstoord dus...

Al met al, de eerste electrokist voor mij en ik ben over :D

Specs:
Diablo Mini 130 cm
Vleugel:50dm2, profiel E169 symmetrisch.
Gewicht: 1585 gram (komt deze week nog een carbon onderstel op en gaat er 30 gram vanaf)
Power: AXI 2820/10 met konion lipo's geeft tussen de 350 en 420W vermogen
Vliegtijd: met vol vermogen (prophangen / knifedge) 7 minuten.
Normaal vliegpatroon (8 maal rechtomhoog, inverted en lekker rondvliegen) 11-13 minuten.

foto's

afb3750.jpg

afb3751.jpg

afb3752.jpg

Accu toegang

afb3753.jpg

De konion lipo's

De konion lipo's zijn goed te gebruiken echter wel zwaar. Ik heb nog een pakket 3s2p 4200mAh thunderpowers besteld (de nieuwe tot 15C) die nog eens een verlichting van 170 gram kunnen verzorgen.

Mooie kist :D Ik krijg ook nog een AXI 2820/10 en daar zoek ik ook nog een kist bij. De Super Diablotin Mini lijkt mij wel wat.

jr77_b.jpg

Wat weegt dat Konion pakket? Ik zou namelijk gewoon NiMh willen gebruiken. LiPo wordt me veel te duur :)

Pack 3s3p met kabels, stekker en 2 lagen folie weegt 394 gram. Dat is vrij zwaar voor lipo's maar deze konions zijn door de ronde behuizing en ingebouwde overcharge/undervoltage protectie wel een stuk veiliger.
De prijs valt echt wel mee, als je goed zoekt kan je de konions voor onder de 10 euro vinden, dat is dus 90 euro voor een pack en dit type vliegtuig houd wel van wat minder gewicht.

De diablotin mini is dus hetzelfde als de diablo mini echter met een 3D vleugel. De romp is hetzelfde.
Ik ben bang dat de 2820/10 voor lekker 3D vliegen net te licht is, wat wel kan is de 2820/12 op een hogere spanning (de 2820/10 is tot 10 cellen en 1100KV, de 2820/12 tot 14 cellen en 900KV).
Als je de 2820/12 neemt op 14 cellen (of 4S lipo) met een 12x8 of beter 13x4 prop heb je een statische trust van 2.1Kg en dan kan je echt hooveren!!!!

Als je toch naar NiMh wilt kan je voor het gewicht denk ik beter KAN cellen nemen, want bv 10 cellen GP3300 weegt al gauw 680 gram.

ps. mijn ervaring met deze is is zo goed dat ik dus ook de super diablotin mini heb besteld :D :D , ik wil deze met een flyware 350/15 of de nieuwe plettenberg orbit 15 motor.
Dan kan je een een 14,5x4 prop rondstuwen bij 36 ampere met een thrust van 2.4kg!!

@mdegans

Het gaat me toch niet om het 3D vliegen. Ik zou hem gebruiken als een sportplane, voor wat basis dingen als loops en rolls e.d. Ik ben ook nog niet 100% zeker of het wel die Diablotin gaat worden. Het is een optie, en hij is lekker licht dus dat moet voor normaal gebruik prima gaan met de 2820/10 :) Andere suggesties zijn welkom, maar daar daat dit topic niet over. ;)

@ mdegans
waar haal je de carbon onderstel vandaan?
vliegtuig staat nog op mijn verlanglijst.
storing al opgelost?
lex

@Alex,

De nieuwe FVK Roco is een gave kist. (kleine F3A kist met GFK romp). 112m spanbreedte
http://www.fvk.de/Roco.html

Op de beurs gezien in Dordmund. Is bloedmooi.
Veel mooier in het echt dan op foto.
Staat in iedergeval op mijn verlanglijstje.

Rob

Rob,

Thanx!!

Lex,

nee storing zit er nog, lijkt erop wanneer de antenne draad en de zender antenne in een hoek van 90 graden zijn op zo'n 100meter afstand is er sprake van een kleine storing.
Het carbon onderstel is net binnen, prachtig!!!. Ik heb deze besteld bij:

http://www.carboncopyuk.com
Ze hebben alle soorten en maten onderstellen, motorkappen, cockpits enzo in carbon.
Ik heb er 13 pond en 9 pond verzenden voor betaald. Afgelopen dinsdag besteld en gisteren binnen.
Super sterk en vrij licht (39 gram) voor een landinggestel van 12 cm hoog en 24 cm breed.

Menno

mdegans zei:
Ik ben bang dat de 2820/10 voor lekker 3D vliegen net te licht is, wat wel kan is de 2820/12 op een hogere spanning (de 2820/10 is tot 10 cellen en 1100KV, de 2820/12 tot 14 cellen en 900KV).
Als je de 2820/12 neemt op 14 cellen (of 4S lipo) met een 12x8 of beter 13x4 prop heb je een statische trust van 2.1Kg en dan kan je echt hooveren!!!!

Hm...misschien toch nog maar ff m'n bestelling veranderen. Al denk ik dat dat niet meer gaat. Ach, met die /10 moet het ook wel kunnen :)

Het wordt een 2820/12, maar dan op 12 cellen. Als ik naar 14 cellen ga heb ik een Jeti Master 70A 3P Opto nodig, zonder bec. En je moet dan dus ook weer een ontvanger accu mee slepen. De extra thrust van de 2-cellen extra weegt niet op tegen de lasten.

DualdudE zei:
Het wordt een 2820/12, maar dan op 12 cellen. Als ik naar 14 cellen ga heb ik een Jeti Master 70A 3P Opto nodig, zonder bec. En je moet dan dus ook weer een ontvanger accu mee slepen. De extra thrust van de 2-cellen extra weegt niet op tegen de lasten.

Ja klopt, ik draai dan wel op 3S lipo maar gebruik de BEC ook niet. Ik heb 2 testen gedaan met een ontvanger accu en de BEC. Ondanks dat de BEC het prima deed werd door het gebruik van de BEC de regelaar best warm. Wanneer ik de BEC uitschakelde bleef de regelaar na 11 minuten vliegen koel.
Ik heb er nu een UBEC (Ultimate BEC) opzitten. Daar heb ik er al een aantal van in gebruik en kan iedereen dit aanraden.
Dat is een geschakelde BEC, deze verstookt dus niet het verschil in spanning naar wamte :) en weegt een stuk minder dan een ontvanger accu (20 gram).
De UBEC van 3-5A regelen en kost ongeveer $30,-
Scheelt ook weer eraan denken dat je de ontvanger accu moet laden :D

Let er dus op dat wanneer je de BEC van de regelaar gebruikt, deze goed in een koele luchtstroom zet..

Update: ik heb gisteren van een 'collega vlieger' een plettenberg orbit 15-16 outrunner te leen gehad.
Deze heeft ongeveer dezelfde afmetingen als een AXI 2820.
De plettenberg is wel effecienter als de AXI (kost ook meer dus...), bij 11v 40A is de AXI 72% effectief, de orbit 15-16 86%!!
Ik kon nu naar een 11x7 prop of 12,5x4 bij dezelfde stroomopname als de AXI bij 11x5,5 of 10x7.
Wat een verschil!!!!, bij een 12,5x4 prop schoot de diablo als een raket naar boven en prophangen was geen probleem.
Met de 11x7 was de snelheid enorm, een fluitend geluid trad op tijdens de fly-over en ook vertikaal stopte het pas wanneer ik dat wilde.

Ik ben nu weer terug naar de 2820/10 maar deze zal waarschijnlijk wel verhuizen naar een nog te bouwen Great Planes Ryan STA.
De plettenberg ga ik maandag bestellen bij hoelein :D :D

Plan is helemaal veranderd. Ik heb nu een AXI 4120/14 met een nieuwe Jeti/Hacker Master 70A 3P, met bec, en interface programmeerbaar.

DualdudE zei:
Plan is helemaal veranderd. Ik heb nu een AXI 4120/14 met een nieuwe Jeti/Hacker Master 70A 3P, met bec, en interface programmeerbaar.

WOW!!! de grote, da's een kilowatt beest. Zeer goed te vergelijken met een 7,5 - 8 cc motor.
Ben zeer benieuwd, in welke kist gaat dit monster komen?

Grt Menno.

Ik zit te denken aan een Fourstar 40 :) Of misschien een warbird zoals de Mustang van Great Planes. Ben er nog niet helemaal uit.

Back