Na de JR NEX E8 en E12 heb ik nu ook een NEX E6-550 gekocht. De naam is een beetje misleidend want hij heeft 510mm bladen, de normale E6 heeft 440mm bladen. De setup: -JR NEX E6-550 -Swash JR3421HV -Tailservo BLS257HV -YGE120LV -JR 1750kv motor -MSH Brain -XG8 zender met RG731B ontvanger. Zoals gewoonlijk bij JR zijn alle onderdelen netjes per stap verpakt en duidelijk aangeven in de manual. Een van de unieke punten van de E6 is de bevestiging van de servos aan het frame, dit zal later duidelijker worden maar de rode lagerblokken worden voor de servo links gebruikt. Ook is het duidelijk dat JR zijn best heeft gedaan de heli zo licht mogelijk te houden, wel hebben ze daardoor veel schroeven nodig… De umbrella gears van de tail gear box zijn van aluminium (of staal?) om te voorkomen dat ze strippen, hierdoor moet je ze wel met enige regelmaat invetten. De assen worden aan de servos bevestigd en deze lopen door de lagerblokken, aan deze assen komen de servo hevels. Hierdoor worden de servos enkel op torsie belast. Edit: En je hebt geen subtrim nodig want je steekt 2 pennen door het frame om de hevels precies goed te zetten en dan met de servos op midstick kun je de hevels vastzetten aan de as. De kop en swash zijn al reeds voorgemonteerd, ik heb alle bouten los gehad maar er zat dus overal al loctite op. Opvallend aan de mainshaft is dat deze kunststof inserts bevat waardoor dit hetzelfde als een locknut werkt en er dus geen loctite nodig is voor de kop en maingear bevestiging. De tailcase en grips zijn al voorgemonteerd dus dat zit zo in elkaar, de torquetube is zelfs ook al in de tailboom gemonteerd. De electronica heb ik iets anders gemonteerd dan aangegeven in de manual. De esc zou eigenlijk achter onder het frame zitten maar dit leek me makkelijker om de lipo aan te sluiten. Het was daardoor wel wat krapper voor de Brain en ontvanger. Het totaalgewicht excl lipo komt op 1600gram, incl 6S 4200mAh DesirePower komt het op 2200gram. Dat is behoorlijk licht voor zover ik specs heb gezien van andere 500mm helis. En nog een foto van het geheel na de maiden. Het vloog meteen super, klein beetje met de gain en rollrates moeten spelen maar het voelde al snel goed aan. Enige probleem was dat de YGE behoorlijk warm liep. Dat komt waarschijnlijk door het hoge kv van de motor en de 12T pinion waardoor ik maar 50~60% throttle nodig had. Ik ga nog een 11T pinion monteren (zat ook bij de kit) om te zien of het hierdoor beter wordt. Het was vandaag natuurlijk ook wel behoorlijk warm… Maar doordat de heli zo licht is hoeft de headspeeds niet achterlijk hoog te zijn, ik verwacht met 2400~2500rpm al ruim voldoende power te hebben.
Hallo Danny Ligt het nou aan jou snelle bouwwijze of zijn die JR heli's zo snel vliegklaar ? Vrijdag avond ophalen en maandag vliegen is wel lekker snel, en dan ook nog tussendoor vliegen in Venlo zie je Gr Michel
Het scheelt een hoop dat alles gewoon direct past en de handleiding duidelijk is, ook waren een aantal onderdelen al voorgemonteerd dus dat scheelt ook weer tijd.
Vraag me af of de JR blades op de gestretchte atom passen. Die vliegt ook met 510mm blades en echt opties voor andere blades te plaatsen zijn er niet... Mooie heli Danny! Heel speciale servo constructie wel bij dit frame.
Het plaatje dat erbij staat klopt niet maar dit zijn ze Carbon Main Rotor Blades 510 (83147) - The Biggest JR Propo Reseller of Europe Dit is wel het juiste plaatje Het is lastig te zeggen hoe ze vliegen in verhouding tot andere bladen want ik heb enkel deze gebruikt op de E6. Maar daarop doen ze het wel heel goed, voor mijn idee zijn ze sowieso best stil, goede tracking en gewoon goed stuurgedrag. Maarja, weinig vergelijkingsmateriaal op dit formaat. Wat ik nog niet specifiek had opgemerkt over de servo constructie is dat op deze manier geen subtrim nodig is. Je steekt 2 alignment pennen door het frame en de hevels en dan met de servos op midstick schroef je de hevels vast en heb je dus de perfecte mechanische afstelling te pakken.
Dan zit er dus geen spline vertanding o.i.d. in... Met andere woorden, verdraaien van de hevel t.o.v. de servo-as is alleen geborgd door de bevestigingsschroef van de hevel? Of zit daar nog een listig patentje achter wat hem beveiligt? Groet, Bert.
De assen op de servos hebben sowieso wel een spline. De hevels zitten geklemd dmv de bout. Meer plaatjes NEX E6 Electric Helicopter | Japan Remote Control CO.,Ltd
Bladen Ik heb wel 520 align bladen liggen die je tervergelijking op kunt schroeven als het past? Mvg Patriek
Kwam net tot de conclusie dat ik die ook nog een setje heb liggen, dus ik zou ze kunnen proberen ja want het moet wel passen lijkt me.