JR NEX E8 Leggero

Bij deze een bouwverslag van de JR NEX E8 Leggero, het zal niet heel uitgebreid zijn want de heli ging moeiteloos in elkaar. De Nex E8 lijkt een enigszins onbekende heli, dit zal deels door zijn onconventionele layout komen maar ook door het gebrek aan winkels die de JR helis verkopen. Voor mij was de doorslag om deze heli te kopen dan dus ook de komst van een Nederlandse distributeur voor JR, zie www.euro-rchelicopters.com De website wordt nog uitgebreid qua parts en functies maar ze hebben al wel de meeste onderdelen op voorraad ook al staan ze nog niet op de site. Hopelijk dat JR nu wat populairder wordt in europa want de kwaliteit is echt top.

Om nu weer op de heli zelf terug te komen. De JR Nex E8 is een 600 size electro heli, de naamgeving komt waarschijnlijk van het feit dat hij vanaf 8-cellen lipo te vliegen is (volgens JR). Er zijn 2 versies te koop, namelijk de JR NEX E8 en de JR NEX E8 Leggero. Het grootste verschil is dat de Leggero gebruik maakt van een met carbon versterkt fiberglass terwijl de normale versie compleet carbon gebruikt. Hierdoor is de Leggero een stuk goedkoper en komt met 425euro qua aanschafprijs echt laag uit (zeker voor de kwaliteit die JR levert) De normale NEX E8 versie is 574euro, wat nog steeds een goede prijs is naar mijn mening.

Specification
Length 1,225mm / 48.23in
Height 421mm / 16.57in
Width (Landing strut) 212mm / 8.35in
Main Rotor Dia. 1,361mm / 53.58in (with 600mm rotor blades)
Tail Rotor Dia. 268mm / 10.56in
Gear Ratio 8.7 : 1 : 4.4
Gross Weight 2,750g / 6.06lb or more (Excluding main rotor blades)

Zoals in onderstaande plaatje te zien is wordt er gebruik gemaakt van push-pull linkages voor de swash servos, zitten de lipos gestapeld voor in het frame en zitten de regelaar en motor op een ongebruikelijke wijze in het frame. De maingear is slanted en heeft een fixed gear ratio van 87:10 dus de kv keuze van je motor is heel belangrijk. Voor een 12S setup wordt een kv van 500rpm/volt geadviseerd, hiermee moet 2200 toeren met goede governor prestaties haalbaar zijn.

overviewp.jpg

Wat me echt positief verrast bij de JR is hoe duidelijk de manual is en hoe netjes alles verpakt is, dit maakt de bouw heel gemakkelijk.

manualbags.jpg

Bij de assemblage van de tailcase goed letten op de orientatie van de lagerblokken, anders heb je speling. Dit staat dus ook duidelijk in de manual. Ook wordt er aangegeven om loctite te gebruiken tussen de lagers en assen. Enerzijds zal dit latere demontage moeilijker maken maar anderzijds zullen de assen veel langer mee gaan. Om demontage nog enigszins mogelijk te maken maar kleine hoeveelheden loctite gebruiken.

Een ander mooi detail bij de E8 is de counterbearing en pinion montage. De pinion wordt direct in het counterbearing gemonteerd en kan dus zo in het frame geplaatst worden. Hierdoor heb je geen minimale aslengte van de motor nodig en het counterbearing is van een behoorlijk formaat en zal hopelijk de motorlagers ontlasten.

tailcasepinion.jpg

Bij JR heb je de keuze voor 120 of 140graden CCPM, alle onderdelen zijn standaard aanwezig voor beide opties. In eerste instantie heb ik de bellcranks voor 120graden gemonteerd maar dit heb ik later naar 140 graden gewijzigd vanwege de montage aan het frame.
De maingear is 12.5mm hoog, dus ondanks de 10T pinion zal het waarschijnlijk sterk genoeg zijn. Juist door de kleine diameter maingear is het ook stijver waardoor de mesh in orde blijft onder power.

bellcranksmaingear.jpg

In de countersunk gaten is goed te zien dat het frame materiaal fiberglas met carbon buitenkant is. De kwaliteit van het materiaal is wel heel goed, nergens luchtbellen of putjes te zien en het freeswerk bevat geen fouten.

materialgi.jpg

De opbouw van het frame is heel simpel, een kwestie van lagerblokken en spacers monteren. In de manual wordt duidelijk aangegeven een aantal bouten nog niet met loctite te monteren omdat je bijvoorbeeld de tailcase en pinion nog moet afstellen ten opzichte van het maingear.

mainframeg.jpg

mainframefrontside.jpg

Bij de montage van de kop zit er een setje shims bij om een bepaalde preload te geven op de dempers. Ik kwam echter pas later in de sectie van de flybar kop een toevoeging tegen waarin gezegd werd dat de extra shims in principe niet nodig zijn en evt later toegevoegd kunnen worden. Dus deze heb ik weer verwijderd omdat er nogal veel preload op stond.

rotorhead.jpg

Om de mesh in de tailcase af te stellen worden er shims bij geleverd, ik heb beide shims gebruikt om de speling te minimaliseren. Het is echter wel heel belangrijk om speling te behouden.
Bij de torquetube heb ik nog een krimpkous aangebracht over de setscrew om deze extra te zekeren tegen loslopen. Het lager op de torque tube zou volgens JR met loctite vast gezet moeten worden maar hiervoor had ik te weinig geduld dus heb ik 5 minuten epoxy gebruikt.

tailsection.jpg

Dan hier het totaal plaatje van de mechanica, totaalgewicht 1740gram. De uitstekende carbon plaat aan de voorzijde is de battery tray. Deze klikt vast aan de spacers en wordt vervolgens geblokkeerd met thumbscrews.

totalhj.jpg

batterytray.jpg

De setup is als volgt
Futaba BLS 452 en 256HV op direct 2s lipo
MSH Brain
Edge 623mm
YGE90HV
Herwikkelde 600MX 520rpm/volt
Desire Power 4200mAh 12S lipos (al is hij hiermee nose heavy, ideal zou tussen 3300 en 3600mAh zijn verwacht ik)

Het inbouwen van de electronica was nog niet zo simpel. Op het moment zit de brain en ontvanger op de buitenzijde van het frame. Wellicht dat ik na een aantal vluchten nog de moeite neem om het wat meer in het frame te monteren. Alleen daar zit dus nog een klein verschil tussen de normale en Leggero versie. De leggero heeft minder opties om de gyro tray te monteren.

electronicsj.jpg

Voor de servo horns was een spacing van 27mm aanbevolen maar met de meeste flybarless systemen resulteert dit in een nogal lage resolutie dus ik heb de balls op 21mm gemonteerd. Het was even afwachten hoe de brain hierop zou reageren qua gains maar dat is allemaal goed gegaan.

servosh.jpg

Hier nog een plaatje van voor de maiden. Totaalgewicht incl lipos en bladen ligt rond de 4.2~4.3kg.

jrnexe8view.jpg

Het vloog wat vreemd tijdens de maiden, de pitchrange leek niet te kloppen. Nu bleek de elevator bell crank te slippen dus ik heb veel geluk gehad dat het nog bleef vliegen (tictocs en punchouts gingen nog gewoon).
Dus thuis de bell crank beter vast gezet, het stond ook in de manual dat dit nodig was maar kennelijk niet goed genoeg gedaan.
De daar op volgende vluchten gingen goed, qua toerental moet ik boven de 2000rpm blijven, rond de 1900rpm zit er namelijk een bepaalde vibratie in de heli. Waar het precies vandaan komt weet ik niet maar 1900rpm is toch veel lager dan ik normaal vlieg dus voor mij is het geen probleem. Ik vlieg voornamelijk tussen de 2000 en 2200rpm.
Bij de 7e vlucht besloot de motor ermee op te houden tijdens het vliegen, gelukkig gewoon goed kunnen autoroteren. Het probleem zat in de YGE, hier waren de condensatoren vanaf gevallen en hierdoor is waarschijnlijk de regelaar zelf kapot gegaan. Het lijkt erop dat yge was vergeten de condensatoren aan elkaar te lijmen dus dit wordt gewoon onder garantie vervangen (regelaar was ook maar een week oud)

Nu maar hopen op wat beter weer om nog wat verder te finetunen en eens wat vlieguren ermee te maken. Tot dusver bevalt de JR heel goed. Voornamelijk de kwaliteit van het materiaal en de afwerking van de onderdelen zijn echt uitstekend. De heli is ook behoorlijk groot, groter dan bijvoorbeeld een logo600. Maar hierdoor is hij goed zichtbaar en het beetje extra gewicht maakt hem stabieler in de wind. Ik ben benieuwd hoe de JR het op de langere termijn gaat doen.

Update 30-maart
Ik heb de wiring nog wat aangepast, de brain zit nu op de gyro tray en de ontvanger zit binnen het frame. Qua bekabeling was het wel een gepuzzel om het ingebouwd te krijgen maar ik vind het zelf wel wat netter eruit zien.

wiringu.jpg

Doordat de yge defect was heb ik ook meteen de 600mx maar herwikkeld. Origineel zit er bedroevend weinig koper in de motor, op zich vielen de prestaties niet tegen maar nu het herwikkeld is geeft dat toch een stuk betere governor performance.

600mxrewind.jpg

Vandaag en gister in totaal nog 15 vluchten kunnen maken. De brain staat nu best goed ingesteld en het vliegt heel goed. Vlieg nu met 2100rpm met 623mm bladen en dat geeft meer dan genoeg pop. Het vliegt ook heel stabiel met een lekkere felle cyclic. Vliegtijd is ingesteld op 5 minuten met 4200mAh maar dan vlieg ik er 60% uit. Dus evt kunnen de lipos kleiner of de vliegtijd omhoog. De tail doet het ook uitstekend, meer dan genoeg pitchrange en met een tailratio van 4.4 ruim voldoende tail authority met 95mm bladen. Ik ben benieuwd hoe de E8 het op de lange termijn gaat doen, maar ik ga ervan uit dat dit wel goed zit.

Laatst bewerkt:
Geweldig @DannyvG:

een bouwverslaag koort en precies
en met achtergrond info ,
alles op een pagina !!

compliment !! :worship:

Wat mij opviel is die vibratie , die je eigenlijk bij een e-heli niet zo moet hebben,
ik heb zelf een Gaui 4 gebouwd, en mij viel op, dat die 3G-bladen
met 0,1 gram verschillen zwaar waren, niet veel maar,

maar toen ik die bladen op de balanceer waag controleerde (wippe),
bleek het, dat ze 100% gebalanceerd waren,
bij het maiden heb ik 0 vibratie gevoeld !!

...en de Gaui is een nitro-heli met nieuwe niet ingelopen motor ..

ga maar nog eens controleren zo je dat nog niet hebt gedaan,

.. en mooi weer toegewenst voor je geweldige vogel ('s is toch een Vibe !?)

groetjes van Heli-Uwe

Ik denk dat die vibraties een resonantie frequentie is van het frame of landingsgestel, die kan eventueel wel door een onbalans aangestoot worden maar op de hogere toeren heb ik er geen last van dus ik vind het wel goed. Misschien dat het van de motor af komt want ik denk dat het in autorotatie niet gebeurt, of dan gaat hij te snel door het toeren gebied heen.

Dat kan best,

:offtopic:
ik had eens een lichte landingsgestel op mijn T Rex 600
en dat trillte als 'n gek,
dan die van de T Rex 700 onder gedaan,
en ook bij de tail boom braces een driehoek omheen,
en alle vibraties naar buiten hen waren verdwenen,
vibraties waren bij mijn nitro ook van de motor (koelfan),
heb een CNC opgebouwt en weer wat last minder,
sorry voor even oftopic,

:ontopic:
maar ik bedoelde, alles uitsluiten en verder zoeken,
of wat jij deed, andere touren.

suc6 en veel plezier verder
groetjes van Uwe

... Origineel zit er bedroevend weinig koper in de motor, op zich vielen de prestaties niet tegen maar nu het herwikkeld is geeft dat toch een stuk betere governor performance. ...
Door de lagere weerstand van de dikkere draad, treedt er minder spanningsverlies in de motor. Daardoor zal toerental minder willen zakken bij hogere stromen. En dat zorgt er weer voor dat de governor minder hoeft bij te sturen.

WTF??? Origineel zo weinig koper?
600mxrewind.jpg

E8 Leggero JR

:p Erg mooi verslag Danny goed en erg duidelijk was ook een goede hulp bij het in elkaar bouwen van mijn eigen E8 die ik ook bij euro-rchelicopters.com heb gekocht en zelf ook erg tevreden over ben van het weekend testvlucht maken gr M

als je nog vragen hebt over de E8, stel ze dan gerust (evt via pb)
Vandaag ook nog 6 vluchten kunnen bijschrijven, windkracht 6 is toch wel best veel :)
Zit nu in totaal op 30 vluchten.

Wat een verschil met die nieuwe wikkelingen op de motor zeg!
Het lijkt zo op de foto dat je er nu veel minder wikkelingen op hebt als tevoren. Hoe heb je bepaald hoeveel wikkelingen en hoe dik draad je ging gebruiken?

Steven.

Steven, het origineel lijkt veel wikkelingen te hebben maar dit is niet het geval, meestal worden multistrands (dus parallel) gebruikt omdat dit beter machinaal te wikkelen is. Met het herwikkelen in dikke single strand kun je vaak de interne weerstand van de motor verlagen door een grotere koperdoorsnede van de single strand.

In dit geval heb ik het aantal wikkelingen gebaseerd op een rewind van Dekker
[126944] scorpion-hk3026-hk4225-hk4020-hk4025-hk4035-buitenloper-wikkelen-24
Daar zie je dat 8+6YY een kv van 490rpm/volt geeft. Ik heb mijn motor met 7+6YY (dit kun je ook zien in de rechtse foto, op de ene poot zie je 7 draden en de poot ernaast 6 draden langskomen en dat 6x (6 groepen)) gewikkeld dus dit geeft in theorie (8+6)*490/(7+6)=528rpm/volt.
De meeste motoren zijn D verschakeld, herwikkelen gebeurt vaak in YY, daartussen zit een bepaalde vaste factor hoe het kv verandert. dus als je de wikkelingen van het origineel telt kun je op basis daarvan de benodigde wikkelingen berekenen. Het is wel belangrijk om de originele motor het kv te meten want dit wijkt nogal eens af van de specs.

Laatst bewerkt door een moderator:
we zitten ondertussen op 41vluchten. Alles lijkt nu goed afgesteld te zijn. Het vlieggedrag van de E8 is super, die doet niks onder voor de logo 600.
De yge is onder garantie vervangen voor een nieuwe, dit keer de condensatoren zelf met epoxy gefixeerd. Hopelijk gaat deze nu een stuk langer mee.

De battery tray werkt best handig en met de locatie van de ESC is het mogelijk om de heli aan te sluiten terwijl de canopy er al op zit. Dus als je kunt gaan vliegen dan heb je geen gehannes met de canopy terwijl de heli al compleet aan staat

Afgelopen week is er nog een RG831B ontvanger van JR binnen gekomen dus ik vlieg de E8 nu ook met de JR zender.
De XG8 bevalt tot dusver heel goed, simpel te programmeren met ruim voldoende opties. Vooral de ergonomie is toch een stuk beter dan de T8FG (al was die met de verwijderde idle-up3 en trainer switch ook gewoon goed)

De heli zit nu op 90vluchten en doet het nog steeds perfect. Ik denk alleen dat de motor wat lagerproblemen heeft want die hoor je soms wel tijdens het vliegen. Vanwege de fullsize ontvanger vlieg ik nu weer met de YGE governor in plaats van de Brain governor. Maar ik moet zeggen dat de yge governor het toch ook gewoon uitstekend doet en amper of niet onderdoet voor de brain governor maar de yge governor is wel gemakkelijk plug&play. Dus ik beraad me nog eens op het gebruik van externe governors, ook toerenlogs geven weinig verschil in performance aan.

Overigens komt JR straks met de XG14 ook met Xbus wat waarschijnlijk hetzelfde is als de single line aansluiting van graupner hott, Jeti en Futaba Rasst dus dan is een externe governor wel weer een optie en de bedrading wordt wat simpeler.

xg8e8.jpg

Hallo Danny

Hoe bevalt de NEX E8, zitten er nog nadelen aan.
Ben je tijdens de bouw nog tegen dingen aangelopen.

Ik sta ook op het punt om een te kopen.:grin:

Gr: jan S

Hij bevalt heel goed hoor. De bouw ging perfect, heb er onlangs nog 1 gebouwd voor iemand anders en die ging ook weer foutloos in elkaar.
Enige probleem dat ik heb gehad was dat de loctite tussen pinion en counterbearing niet hield en hierdoor de pinion was gaan walsen en slijten. Dus daar moet je niet te zuinig zijn met de loctite, nu blijft het alweer 50vluchten goed zitten.
Door de layout ben je wel beperkt in de lipo keuze, het is al snel te zwaar om het zwaartepunt goed te krijgen maar met 3300mAh 35C DesirePower is dit geen probleem.

Als je vragen hebt tijdens de bouw dan hoor ik het wel, maar de handleiding is in principe duidelijk genoeg en je hoeft nergens af te wijken.

Back