Juiste materialen voor het maken van een cockpitkap

Hallo,

Nadat ik gepoogd heb me machtig te maken aan het afvormen van rompen en het bouwen uit mallen is het nu tijd om cockpitkappen te maken.

Het gaat hier omtrent kappen van grotere schaalzwevers. Van KA6 tot DG600 van 5 meter. De laatste betreft een kap van ca 70 cm lang en 20 cm breed ( van het eindproduct)

Ik heb gezien hoe deze cockpitkappen worden gemaakt middels vacuumtrekken van een oermodel. De oermodellen maak ik denk ik van vormgips welke ik in de originele kap ga gieten (is dat slim??).
Een vacuumkastje kan ik zo maken, dat is geen probleem. Ik weet nog niet welke verwarmingsbron ik ga gebruiken, wellicht weet iemand van jullie daar raad mee ?

Ik heb gezien dat er meerdere materialen voor gebruikt worden, met name ABS, Lexan en Vinyl. Ook zijn er mensen die van PET iets maken, maar dat lijkt me voor deze grootte van kappen minder.

Mijn vraag aan deze gemeenschap is waar je dit materiaal het beste kan kopen, met name Lexan schijnt de voorkeur te hebben ivm kracht en verwerkingsmogelijkheden. Welke dikte moet ik nemen voor dit soort grotere kappen en waar kan ik dit het voordeligst kopen?

Als er tips, do's en dont's bekend zijn hou ik me aanbevolen.

Bij voorbaat dank

Fred

misschien past dit onderweerp meer binnen verlijming & constructie.

er zijn daar in ieder geval ook wat topics over leveranciers van VIVAK platen en anderen. Je zou daar eigenlijk even rond moeten kijken.

Vivak ??

Heren dank voor het snelle antwoord. Ik heb dat ene draadje gevolgd en inderdaad vivak lijkt (zo op het eerste gezicht) een goede oplossing. Ik heb alleen geen idee welke dikte ik nemen moet, maar zal daar waarschijlijk profondervindelijk achter gaan komen :confused:

Lexan wordt door de meesten toch als de beste optie genoemd, alleen vrij duur, maar ja het betreft ook schaalkisten die een aardig bedrag kosten.

Mochten er nog meer tips zijn hou ik me aanbevolen.

Back