Jumbo Javelin

Goedemorgen Coen,
Even ter info, we liggen nog steeds op haven nummer 2161, Rhenus terminal. De poort is haven nummer 2165, Vervolgens moet je je melden bij de poort en dat is op de begane vloer bij de ingang, mochten ze moeilijk doen wat ik niet verwacht moet je me even bellen, je hebt mijn nummer. Wij hebben namelijk een sleutel van de poort.
Bij onze gangway staat een Filipijntje en als je in je beste engels uitlegt dat je voor de Chief Officer komt, weten zij me wel te vinden.
Oja, Liever geen korte broek aan met slippers, als je werkschoenen hebt die dan aantrekken met een lange broek ivm de veiligheid, geld ook voor je vader.

We zien elkaar dinsdag de 28ste om 1300, ik heb even een paar uurtjes de tijd ingepland dus we hebben alle tijd om die boot na te pluizen.

Arjen,
C/O aan boord van de Fairplayer

Coen,
In ieder geval bedankt voor de foto's van de Wereldhaven dagen, ik zit weer thuis en sta wederom gepland om in November naar de Jumbo Javelin te gaan. Als het goed komt het schip begin Januari naar Rotterdam, het is uiteraard nog wel ver weg maar ik acht de kans redelijk groot. Hij moet in Maart 2012 mobiliseren voor een en nieuw Off shore project.
We houden wel even contact, dan kun je de laatste details van die boot bekijken.
Mochten er vragen zijn dan hoor ik het wel.
Groeten Arjen

Update!

hallo allemaal,

na eindelijk 2 jaar kunnen we weer verder aan de Javelin :rolleyes:
de tekening is zo goed als klaar.
het bleek ook dat het dek 8 mm te hoog was (80 cm in werkelijkheid)
ondertussen heb ik dat er af gevijld.
binnenkort ga ik aan de draagconstructie op het achterdek beginnen, en de overige spanten uitzagen.
ik ben nog aan het denken of ik het achterdek nu van messingplaat of hout moet maken, heeft iemand tips?
maar nu eerst foto's

het achterschip:

full

full

full

tot zover maar weer.

met vriendelijke groet,
Coen

Laatst bewerkt door een moderator:
Update!

hallo allemaal,

ik ben weer wat verder met de javelin.
ik ben nu bezig met het lijmen van het achterschip.
het langspant van de boeg heb ik ook al uitgezaagt.
zoals je op de foto's kunt zien staat er ook nog een romp van een multicat voor.
die ben ik ook aan het maken, het is de multicat ''yogi'' van Herman sr
de foto's:
zijaanzicht.

full

vooraanzicht

full

achterschip

full

word vervolgd...

mvg. Coen

Laatst bewerkt door een moderator:
strak werk hoor!

maar ga je de Yogi ook bouwen? zou je daar PLEASE!!! een verslag van bij willen houden? ben namelijk gek op multicats:)

Hallo Michieltje,

bedankt voor het compliment :)
over de yogi komt niet zo'n heel uitgebreid verslag denk ik.
ze word wel erg klein, maar ik denk dat het wel gaat lukken om haar RC te maken.
hoe is het met uw Damen stan tug?

nog even over de Javelin;)
ik hoop dat ik binnenkort de huid uit kan gaan zagen.
maar het gaat allemaal niet zo heel snel.
er moet nog een uitslag van gemaakt worden.

mvg. Coen

Update!

Hallo allemaal,

Ik ben weer wat verder met de jumbo javelin.
De spanten van de boeg heb ik bijna allemaal uitgezaagt.
Ik hoop binnenkort de spanten van de boeg in elkaar te lijmen.

2012-06-09%25252017.05.37.jpg

Mvg. Coen

Ik vraag me af of het goed gaat komen. Hij bouwt niet op een werf, dus spanten scheef op de kiel lijmen is zo gebeurd. Als dat gebeurd kan hij straks weer overnieuw beginnen.

Hallo,

@Neptunus

Er zijn niet echt updates jammer genoeg. mede door tijd gebrek :(
Er moeten nog een stuk of 3 boegspanten getekent worden en dan kunnen we weer verder.
Verder ben ik ook nog aan de multicat Yogi bezig die maak ik eerst af.

@arjan1975

De foto's die u hier voor zit is allemaal dry fit geplaatst, behalve dat van het achterschip, die zijn gelijmd en dat zit goed.
Als ik verder ga met de spanten plaatsen dan maak ik eerst het ondervlak van de huid. daar zet ik de plaats op waar de spanden moeten komen en dan worden de spanten pas gelijmd.
Ik werk met secties ik heb eerst de achterste spanten gemaakt en de boeg spanten, anders neemt het zoveel ruimt in beslag.

MVG. Coen

hoi Coen.

Ik heb je project goed bekeken en je bent idd lekker bezig en het ziet er mooi uit.
Ik ben zelf ook bezig met een soort van project, maar je loopt al snel tegen dingen aan. Als je in secties gaat werken vereist dat toch heeeeeeeel wat ervaring en secuurheid. Dan al niet te praten over gereedschap. Ik ben bang dat als je de 3 secties straks gaat monteren dat je oneffeheid gaat tegenkomen. Ik bouw 2 schepen.. Ze zijn ook beide het zelfde. Het enige verschil is de grote. Ik hb er echter voor gekozen om de kiel die normaal uit 3 secties bestaat in 1 geheel te maken. Deze heb ik ookop een werf goed klem gezet tot deze 100% recht was. De kiel heb ik in klemblokjes vast gezet. en onder de kiel heb ik vulstukjes gelegd van een 5mm. Het voordeel daarvan is dat als je gewoon ordinaire houten wasknijpers neemt je deze aan de uiteinde onder de spanten duwt je deze op die manier super mooi kan uitlijnen. Tegen de kiel en het spant aan heb ik van lego haakse hoeken gemaakt en die er stuik tegen aan gezet. dus de spanten staan dan 100% haaks. De hele bouw vande kiel met spanten ook lekker klem laten staan tot de bovenkant van de spanten aan elkaar bevestigd zijn.. Dit kan doormiddel van het dek te plaatsen of evt een lat aan de binnenkant van de spanten aan beide zijden. Je zal namelijk niet de eerste zijn die na de huid er achterkomt dat er gewoon een S vorm in de romp zit. Dit is achteraf niet meer makkelijk tot zelfs niet meer te herstellen. Je bouwt nu in secties ivm ruimte.. Als ze straks aan elkaar zitten heb je nog het probleem dat het groot is, dus waarom niet meteen? Ik weet zeker dat je het makkelijker zult vinden en dat je zal ondervinden dat het uitlijnen van de spanten nog heeel tijdsrovend is. Denk maar zo...... je spanten zien er top uit.. Erg netjes! Jammer als dt straks voor niets geweest kan zijn.. Ik zou op wat meer zekerheid gaan als ik jou was.. Het is echt niet makkelijk allemaal.. Lees maar eens wat bouw projecten door hier.. De meeste hier hebben al tig jaar ervaring en je zult zien da je er bergen van opsteekt. Achteraf zul je blij zijn om van de fouten van een ander geleerd te hebben.. Bouw je toch in secties, dan wens ik je heel veel sterkte en 2 duimen in de lucht dat het ook goed en mooi recht word allemaal. Het belangrijkste is plezier hebben in je hobby en er lekker van genieten.. Ik volg iig je bouw en mochten er vragen zijn..... Gewoon stellen.. Er zijn hier veel mensen die je zullen helpen.

groeten
Arjan

Coen,

Om je maar even een handje te helpen betreffende het laatst geschreven commentaar en je een hart onder de riem te steken.
Een schip dat precies recht is moet nog gebouwd worden, ik heb de laatste 2 jaar weer heel wat reizen op de Fairplayer en Jumbo Javelin gemaakt. Ook wat metingen gedaan en beide schepen zijn zo krom als een hoepel, wat zou je willen als je af en toe 1800 ton aan 1 kant hangt, hij komt niet altijd geheel terug in orginele staat. Als je aan dek staat en je kijkt naar voren denk je dat hij over bakboord ligt en kijk je naar achteren dan denk je dat hij over stuurboord ligt. Dus als het schip niet geheel recht is, zou ik het op zeer realistisch nagebouwd houden.

Voor jou info, ze zijn inmiddels begonnen met stap voor stap met het dichtmaken van het achterdek op de Javelin, het zal in de komende tijd precies hetzelfde worden als de Fairplayer, daar heb je genoeg foto's van.

Succes met de verdere bouw,

Groeten Arjen, nu aan boord van de Jumbo Vision in ongelooflijk klote weer in de golf van Biskaje.

Hallo,

Ik ga mijn best doen om het schip zo goed mogelijk te bouwen,
En ik lijm hem niet zo 123 in elkaar, blijven controleren tijdens het bouwen ;)

@arjenvdm

Misschien maak ik een afneembaar achterdek maar dat weet ik nog niet zeker,
Kan altijd nog.
Word het achterdek van de Fairpartner ook dicht gemaakt?

Beide bedankt voor de informatie.

Mvg. Coen

Coen,

Om je maar even een handje te helpen betreffende het laatst geschreven commentaar en je een hart onder de riem te steken.
Een schip dat precies recht is moet nog gebouwd worden.
:teacher:

@ arjen.............Commentaar? Als je dat zo wil zien... Het eerste schip wat standaard in een S gebouwd word moet ik nog zien. Lijkt mij dat ze vrij recht beginnen en voor iemand met nog niet al te veel ervaring lijkt het me makkelijker om met zoveel mogelijk advies van anderen te leren bouwen.

Commentaar is afkraken.. Geloof niet dat ik dat deed.. Maar zoals ik al zei.. Advies is maar advies.. Je hoeft het niet op te volgen. Je spanten zien er in iedergeval erg mooi gezaagd uit. ;-)

Hai Coen,

Het achterdek van de Fairpartner is nog open en zover ik weet zijn er geen plannen om het dicht te maken. Voor de Javelin wordt het gedaan ivm de Off Shore werkzaamheden, geeft toch wat meer dek ruimte en veiliger.
Er zitten wel wat verschillen tussen de verschillende J types.
Javelin en de Fairpartner zijn zusterschepen, enigste verschil is dat de Javelin uitgerust is met een DPII klasse, dus het schip heeft 2 boegschroeven en intrekbare azimuth thruster voor de achterkraan aan stuurboord.
Fairpartner heeft maar 1 boegschroef en geen azimuth thruster.
Bij de Fairplayer en Jumbo Jubilee hebben ze het achterdek dicht gemaakt maar ook de indeling van de accommodatie verandert, dit is gedaan om voor de Fairplayer meer hutten te krijgen ivm de Off shore werkzaamheden. Zoals je al reeds wist heeft de Fairplayer ook een DPII klasse.
Het uiterlijk van de accommodaties verschilt dus nogal met betrekking tot de ramen, om even een voorbeeld te geven, op de Player en Jubilee zitten SB achter 2 grote ramen van het kantoortje van de Kapitein. Bij de Javelin en Partner zit het kantoor van de Kapitein stuurboord voor zonder die ramen.

Dus welke van de 4 je ook bouwt, verschillen zijn er zeker met betrekking tot de accommodatie en de hoeveelheid boegschroeven.

Mochten er vragen zijn, dan hoor ik het wel.

Succes met de verdere bouw.

Back